PDA

View Full Version : Andere speaker: tips?



iWishmaster
20 oktober 2011, 10:15
Ik heb een tijd geleden een eigen versterker gebouwd, een soort van kruising tussen een Orange Tiny Terror, Vox AC15 en Marshall 18W. Duidelijk brits dus: scheurt als een sneltrein, schoont mooi op met de volumeknop: voor mij helemaal goed. Ik heb er veel aan gemod en verbouwd, verschillende trafo's in gehad etc., maar ik weet nu vrij zeker dat het ontwerp blijft zoals het is. Eén ding waar ik me echt aan blijf ergeren: het klinkt net iets te modern en is eigenlijk net iets te 'helder / scherp'. Maar wat ik er ook aan verbouw: iets 'losser' maken en het wordt te modderig, iets donkerder maken en ik verlies dynamiek, iets dit levert weer in op iets anders en dat wil ik dus niet.

Nu staat het ding op een Bogner 1x12" cab met een Celestion V30. Een vrij heldere 'moderne' speaker dus: die wil ik eens gaan vervangen om te proberen of dat misschien het gat kan dichten. Ik zoek dus een speaker die strak is in het laag, maar het mag best een tikje losser en meer 'vintage' zijn als de V30. Iets meer laag zou ook geen ramp zijn, maar niet perse nodig. Verder geen heldere speaker: liefst wat minder scherp hoog als de V30 en iets 'ronder' van klank. Mijn eerste ingeving was een G12-65, maar misschien heeft er iemand hier nog andere tips?

Nielsje
20 oktober 2011, 10:27
De 65-ers zijn inderdaad wel minder scherp, maar ik vond ze ook wel wat wolligs hebben, ligt een beetje aan je speakerkast natuurlijk. Verder ligt het geheel ook aan welke je gitaar d'r op inprikt. Zelf heb ik in een (gesloten) 2x12 met M20 speakers, m'n 1x12 (open) is voorzien van een H30. Die is duidelijk pinniger, maar erg lekker.

Thiez
20 oktober 2011, 10:37
G12-65 zijn inderdaad rond maar zoals gezegd scheuren ze wel wat minder. Klinken heel warm en wollig. Ik heb ze gecombineerd met de G12M25 en dat klinkt wel erg lekker samen. Maar dat wordt natuurlijk lastig in een 1x12 kastje ;)
Je zou inderdaad kunnen kijken naar de heritage G12M. Schijnt een heel lekkere speaker te zijn die beetje tussen de G12M25 en de G12-65 in zit.

Je zou ook een eminence guv'nor kunnen proberen. Dit schijnt de V30 te zijn met een minder irritant hoog erin.
Het schijnt overigens dat Tayden ook erg lekkere greenback gebasseerde speakers maakt http://www.taydenspeakers.co.uk
Ik geloof dat FAD uit belgie zijn speakers ook bij tayden laat maken. http://www.freeqi.be
Misery signals heeft ervaring met die speakers, misschien kun jeh em eens vragen hoe ze bevallen.

iWishmaster
20 oktober 2011, 15:10
Mijn versterker heeft veel definitie en klinkt erg strak van zichzelf, iets wolliger zou niet erg zijn denk ik, zolang ik maar niet inlever op punch / druk.

Ik speel voornamelijk op een Fender strat deluxe (met humbucker in de brug) voor rock / hardrock / stonerrock en Jim Root signature strat (mahony body, ebben toets, actieve elementen) voor het zwaardere werk. Mijn zelfbouw versterker gebruik ik vooral in combinatie met de gewone strat voor die stijl. Ik heb ook een Bogner ubercab (4x12 met G12-75's en V30 in kruis), dus als het echt superstrak moet beuken prik ik die wel in :).

Een greenback variant kan natuurlijk ook, maar ik ben een beetje bang dan een blik met speakers open te trekken waar geen einde aan komt met alle mythes, vintage correcte klonen etc.

Thijssie
20 oktober 2011, 15:18
Eminence GB12

Ik weet niet hoe ver "Noord Oost Brabant" vanaf Nijmegen ligt, maar als je wilt mag je ze wat mij betreft proberen; ik heb er nog 2 op zolder liggen.

big dooley
20 oktober 2011, 18:08
wellicht een classic lead?
is naar wat ik begreep een minder scherpe V30...

iWishmaster
21 oktober 2011, 09:20
Eminence GB12

Ik weet niet hoe ver "Noord Oost Brabant" vanaf Nijmegen ligt, maar als je wilt mag je ze wat mij betreft proberen; ik heb er nog 2 op zolder liggen.

Even wat reviews gelezen her en der: dit zou wel eens een kandidaat kunnen zijn. En noord oost brabant ligt 25 minuten rijden van Nijmegen af in dit geval :).

Ik stuur je wel een pm.

jerome
23 oktober 2011, 22:18
Een Celestion Alnico Gold! (50 watt).
Klinken fantastisch in een cab met half open back;
warmer maar toch rauwer en organischer dan een G12-65 of een Greenback en vooral ook veel dynamischer en meer 3 D en absoluut niet wollig.
Ik weet alleen niet of ze ook lekker in een gesloten cab klinken.

Midwolda
23 oktober 2011, 22:35
Nog een mosterdje na de maaltijd, en niet iedereen vind 'm lekker maar het is ontegenzeglijk in de categorie vintage British (blues)rock: de HH Invader. Werd veel door Laney gebruikt.

zjanke
24 oktober 2011, 13:15
En 2 H30's zijn in Uden te proberen. ALs ze bevallen mag je het hele cabinet kopen :soinnocent: