PDA

View Full Version : Gitaargeluid Emma - Hot Chocolate



Terzo
19 oktober 2011, 21:09
Dit leek me het meest voor de hand liggende topic? Ik moet binnenkort Emma spelen, van Hot Chocolate. http://www.youtube.com/watch?v=IFYOHrwi-W8
Daar zit een apart gitaargeluid in, zo te googelen gemaakt met een '78 Roland GR-500 (gitaar en synth). Die heb ik niet, wil ik ook niet ;-), maar het is een serieuze gig, dus ik wil een beetje in de buurt komen. Hebben jullie misschien een idee hoe ik dat aan kan pakken, met wat meer standaard pedalen?

zoon van Piet
19 oktober 2011, 21:25
Daar is ooit een topic over geweest.. kan het zo snel niet vinden.
was het niet iets met fuzz met een gate of zo...
wel vet! ;)

Terzo
19 oktober 2011, 21:35
Ik heb net ook nog even gezocht, kan het ook niet vinden. Als iemand me de goede kant op kan sturen, graag!

aaronstonebeat
19 oktober 2011, 21:46
Vergeef me effectenminnaars, maar ik vind dat je heel veel dingen prima kunt suggereren als je ze maar met de juiste intentie en de juiste frasering speelt. Je moet het vooral 'willen'.

Mijn trio speelt van alles en nog wat waar eigenlijk partijen van toetsen, strijkers, blazers, tweede gitaren en weet ik wat voor effecten zitten in de oorspronkelijke versies. In mijn ervaring hoef je meestal maar een klein essentieel stukje uit een geheel te pakken om toch dat geheel te suggereren; dan herkent iedereen het onmiddellijk, jij zelf inclusief ;)

Ik doe alles zonder effecten, met een versterker die op één instelling staat (een flinke rand die ik er vanaf mijn gitaar zo nodig uit kan draaien met de volume- en toonregeling), een kabel en, uiteraard, een gitaar.

Dus als ik jou was zou ik met wat ik heb, proberen dat gitaargeluid een beetje te benaderen (het klinkt gewoon als een overstuurde gitaar), en dan zo scherp en goed mogelijk die riff te spelen.

Mitch
19 oktober 2011, 21:51
In mijn bandje arrangeren en bewerken we ook van alles, maar soms zijn er van die sounds... dan wil je toch wel in de buurt komen en is het mooier om niet alleen maar de juiste noten te spelen.
In dit geval heeft het iets sitar-achtigs met die sparkly attack en middy naklank. Kan misschien met een (silicon tranny) fuzzface met gitaarvolume iets teruggedraaid, maar je kan ook exotisch gaan en één van de sitar-wannabe pedaaltjes op de kop tikken. Danelectro heeft wat van dat spul, o.a. Moet er wel een drive achter.

Buzzel
19 oktober 2011, 21:53
In mijn band coveren we ook van alles op onze eigen manier, dat is leuk. Maar het is ook best wel tof om soms even een loopje O.i.d. te kunnen spelen met een geluid wat iedereen meteen herkent, dat slaat mooi aan :)

Ik denk inderdaad ook dat het een mild fuzzje is. Wat voor een geen idee, heb ik te weinig fuzzen voor gehad.

Terzo
19 oktober 2011, 21:58
Aaron, je hebt helemaal gelijk, je kan met alleen een gitaar in een versterker heel veel, en daar hou ik ook van, maar in dit specifieke geval vind ik t belangrijk om zo dicht mogelijk bij het originele geluid in de buurt te komen.

aaronstonebeat
19 oktober 2011, 21:58
D'r lijkt een beetje een oliedrumgeluid bij te zitten.

Maar er zitten ook staccato strijkers doorheen (strijkestrijk strijke strijk strijk strijkestrijk) die soms met het gitaargeluid lijken te vervloeien. Als je die erbij hebt, ben je ook alweer een heel eind op weg.

Van effecten weet ik eigenlijk nauwelijks iets, alleen de klassieke; gain, reverb, delay, chorus enzo.

@ Buzzel:

Natuurlijk. Maar voor mij liever dat de riff helemaal klopt met misschien niet helemaal het juiste geluid dan andersom.

EDIT:

Ik heb het trouwens altijd een geweldig mooi nummer gevonden!

Pepe
19 oktober 2011, 22:03
Ik zou met een fuzz en een octaver een eind in de richting komen. Een EH micro synth, daar moet zoiets wel mee te benaderen zijn?

aaronstonebeat
19 oktober 2011, 22:08
Een hoger octaaf hoor ik ook. Dat kun je ook gewoon spelen; is natuurlijk niet helemaal hetzelfde effect, maar weer een stapje in de richting. Het deuntje is langzaam genoeg om dat ontspannen te kunnen doen.

Pepe
19 oktober 2011, 22:10
Ja, ik zeg microsynth omdat het ook iets ringmodulator achtigs heeft. In die tijd stoeide ik met een Arp Avatar, 2 modulators die je kon stemmen en ingebouwde fuzz. Het zou me niks verbazen als die knaap met gitaarsynts stoeide.
Het is niet de Arp in ieder geval, die pik ik er zo uit.

Terzo
19 oktober 2011, 22:19
@ Aaron, verder als de klassieke effecten kom ik ook niet :-)

Daarom: @ Mitch: bedoel je zo'n Dunlop Fuzz Face zoals nu te koop?

En @ Pepe: ik heb hier nog een oude EH muff fuzz, en een big muff. Ik ga eens zoeken waar ik die oktaaf vandaan kan halen...

Mitch
19 oktober 2011, 22:31
De Muff Fuzz (milder dan de Big Muff) zal je eerder in de buurt brengen. Een fuzzface is wat vriendelijker in het opschonen bij terugdraaien van gitaarvolume. Dat is ook een beetje de truuk met dit soort geluiden: niet voluit, maar een tikkie terug. Klinkt cleaner, maar nog steeds met een duidelijke rand en sustain.

barno
19 oktober 2011, 23:09
ik heb daar vroeger ook al es naar gezocht. ik meen dat ik toen op wat forums ook vond dat harvey hinsley vooral een guitar synth gebruikte. De sounds die hij in andere HC hits gebruikt, zitten ook vaak in de buurt van zijn emmaline geluid

aaronstonebeat
19 oktober 2011, 23:18
Yep, deze bijvoorbeeld:


http://www.youtube.com/watch?v=J-GkwIRbLw8

Maar wederom, als er een synth zo'n faseverschuivend geluid meespeelt in de akkoorden zou die gitaar best gewoon een gitaar kunnen zijn.

aaronstonebeat
19 oktober 2011, 23:49
Hier is er nog een:


http://www.youtube.com/watch?v=JIN36NweL6I&feature=related

zoon van Piet
20 oktober 2011, 11:28
Heren moderatoren.. waarom is het originele topic hierover niet meer terug te vinden? ligt dat aan mijn eigen onhandigheid, of ligt het in de Gitaarnet-beerput?

Een gitaarsynth is het niet. Op internet kletsen ze maar wat uit hun nek. Die Roland kwam pas in 77 op de markt en Emma was een hit in 74...
Overigens stond vroeger ooit in Music Maker dat Harvey Hinsley voor Evry1's a winner een Korg X-911 gebruikte ( net als Brian May deed op I want to break free..). Maar dit geluid is gewoon fuzz, maar dan eigenzinnig bewerkt, volgens mij rechtstreeks in de tafel..

Schrevel
20 oktober 2011, 11:39
Het Emma-geluid kwam hier al eens ter sprake:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?145790-van-welk-gitaargeluid-ga-je-echt-kwijlen&highlight=chocolate

zoon van Piet
20 oktober 2011, 11:42
dus het lag aan mijn eigen onvermogen..
dat stel me gerust, want mijn vertrouwen in de mensheid kan behouden blijven..

Terzo
20 oktober 2011, 17:10
Bedankt voor t opdiepen van dat topic!

Wat ik tot nu toe heb: Melody Maker met P90 in Ibanez WH10 wah (op zijn donkerst, pedaal omhoog) in EH Muff Fuzz. Dat klinkt al best herkenbaar vind ik. Ik ga er nog een octaver achter zetten, kijken hoe dat klinkt...