PDA

View Full Version : lefty trem op een righty strat



Orpheo
19 oktober 2011, 16:20
Ik vroeg me af, als je een lefty trem op je righty strat zet, heb je dan nog steeds dat geklooi met de volumepot? ik doe veel van die volume-swells, maar de tremarm zit vaak dik in de weg! helpt de lefty trem hierbij?

marter544
19 oktober 2011, 16:26
Je kan je arm toch aan de kant draaien? Ik denk dat een lefty trem wel echt je ding moet zijn, de arm zal niet meer bij de volumeknop zitten maar wel erg in de weg zitten bij je slaghand.. Je zal waarschijnlijk ook moeten vrezen om het te laten passen.

Orpheo
19 oktober 2011, 16:32
Je kan je arm toch aan de kant draaien? Ik denk dat een lefty trem wel echt je ding moet zijn, de arm zal niet meer bij de volumeknop zitten maar wel erg in de weg zitten bij je slaghand.. Je zal waarschijnlijk ook moeten vrezen om het te laten passen.

nee, dat werkt niet. de plek waar de tremarm in het block gaat, die hoek zeg maar, blijft in de weg zitten.

Wabbie
19 oktober 2011, 16:34
Ik snap niet hoe die hoek in de weg kan zitten maar vooruit. Het trem pookje van mijn SRV hangt los boven de brug en zit dus dan inderdaad niet in de weg als je bij je volumeknop wilt.

Orpheo
19 oktober 2011, 16:42
Ik snap niet hoe die hoek in de weg kan zitten maar vooruit. Het trem pookje van mijn SRV hangt los boven de brug en zit dus dan inderdaad niet in de weg als je bij je volumeknop wilt.

met palmmuten ram ik m'n hand constant tegen de tremarm, ongeacht hoe de arm zelf hangt, en met volumeswells zit ie ook in de weg.

G.G.
19 oktober 2011, 17:03
Zelf heb ik alleen maar linkshandige trems op mijn strat en heb dan inderdaad meer ruimte met mijn pink om de volumepot (de knik in de arm, waar ie de bodemplaat in gaat ben je kwijt en je knokkel op je hand, bij je pink zweeft boven die plek). Mooiste is een rechtshandige arm in een linkshandige tremelo.

Orpheo
19 oktober 2011, 17:28
Zelf heb ik alleen maar linkshandige trems op mijn strat en heb dan inderdaad meer ruimte met mijn pink om de volumepot (de knik in de arm, waar ie de bodemplaat in gaat ben je kwijt en je knokkel op je hand, bij je pink zweeft boven die plek). Mooiste is een rechtshandige arm in een linkshandige tremelo.

das precies wat ik wilde horen. thanks :)

G.G.
19 oktober 2011, 17:32
das precies wat ik wilde horen. thanks :)

maar palmmutes zijn wel ineens onmogelijk omdat je de zijkant van je hand niet kan plaatsen op de brug, want daar zit dan ineens die tremarm.

YannickH
19 oktober 2011, 18:34
maar palmmutes zijn wel ineens onmogelijk omdat je de zijkant van je hand niet kan plaatsen op de brug, want daar zit dan ineens die tremarm.

en als je dan je tremarm helemaal naar achter vastzet?
gewoon als je hem niet meer gebruikt meteen naar achter zetten en voortspelen? dus gewoon de tremarm niet los laten bengelen.
moeilijk om uit te leggen:(

guitarkid
19 oktober 2011, 18:53
Ik vroeg me af, als je een lefty trem op je righty strat zet, heb je dan nog steeds dat geklooi met de volumepot? ik doe veel van die volume-swells, maar de tremarm zit vaak dik in de weg! helpt de lefty trem hierbij?

Dan heb je toch een probleem met de cavity? Je moet dan toch frezen.Of vergis ik me nu?

G.G.
19 oktober 2011, 18:57
Dan heb je toch een probleem met de cavity? Je moet dan toch frezen.Of vergis ik me nu?

Klopt, aan de kant van het blok moet gefreesd worden.

Orpheo
19 oktober 2011, 20:05
de les paul waar ik een trem op wil, heeft een 'universal route'. de trem die ik erop wil, de strandberger, heeft de optie dat je de pook kan wisselen van righty naar lefty :)

Saf
19 oktober 2011, 22:47
Met palmmutes zit die zelfde hoek die je in de weg zit voor volumeswells ook in de weg bij een op de kop tremelo.

Overigens zelf geen ervaring met lefty trems in righty strats maar als lefty vooral van op de kop strats. Palmmutes vond ik dan erg lastig.

2e rocker
20 oktober 2011, 13:14
Ik vroeg me af, als je een lefty trem op je righty strat zet, heb je dan nog steeds dat geklooi met de volumepot? ik doe veel van die volume-swells, maar de tremarm zit vaak dik in de weg! helpt de lefty trem hierbij?


de les paul waar ik een trem op wil, heeft een 'universal route'. de trem die ik erop wil, de strandberger, heeft de optie dat je de pook kan wisselen van righty naar lefty :)

??

Wat nou, als je naar de winkel gaat een linkshandige strat pakt en kijkt hoe het met de hand en de trem zit.

Orpheo
20 oktober 2011, 13:27
??

Wat nou, als je naar de winkel gaat een linkshandige strat pakt en kijkt hoe het met de hand en de trem zit.

hm zinvol. ik heb niks te zoeken in een gitaarzaak, ik speel rechtshandig en niet linkshandig en heb dus niks te zoeken bij een lefty strat. de meeste winkels hier in A'dam hebben de poken eruit gedraaid...

i.e.: als dat een optie was geweest, had ik 't wel gedaan :)

zoon van Piet
20 oktober 2011, 17:18
Toevallig kwam vanmiddag een maat langs met zo'n SRV-strat, compleet met leftytrem ( yakkiebah: in goud..)
het goud was totaal aardig weggeschuurd in de bocht vd hendel, dus dat ding zit echt wel in de weg.
Uitgebreid getest, is een erg goeie strat, dat wel, en de left-positie geeft een aantal snaakse mogelijkheden, ondermeer door gewoon met je handpalm tegen het opstaande gedeelte van de hendel te duwen tijdens het spelen. Erg leuke effecten, wel erg link om te doen, want het werd snel te vals. Tremgebruik is wel anders dan standaard, maar ik denk dat ik met een klein beetje gewenning wel hetzelfde kan als wat ik gewend ben. Maar om nou te zeggen dat het handiger is...

Wabbie
20 oktober 2011, 17:44
Ik heb totaal geen last van de lefty trem die op mijn SRV zit. Het pookje hangt gewoon los boven de brug en kun je makkelijk uit de weg duwen als je wilt palm muten. Ik heb sowieso niet zoveel ruimte nodig als ik palm mutes gebruik.

Positie van het tremolo pookje is inderdaad in het begin erg wennen, maar ik kan er nu evenveel mee als met de normale trem op mijn andere strat en de trem op mijn jazzmaster.

2e rocker
20 oktober 2011, 21:08
en zo komen we dan bij het welbekende zinnetje: Je zult het toch echt zelf moeten ondervinden om te kijken of het iets voor je is, want iedereen speelt anders.

HalfBlindLefty
20 oktober 2011, 22:11
Ik kan de verleiding weerstaan.... ik weersta de verleiding :P

(sorry... ik heb enkel leftie trems.... en bij mij zitten ze in de weg, dus... extra veren en arm eruit)

Terminus
20 oktober 2011, 22:34
Als lefty vind ik righty trems een drama, maar mijn slagtechniek is ongeveer het tegenovergestelde als die van jou: mijn hand gaat bij een linkshandige gitaar recht over waar de arm op een rechtshandige gitaar zou zitten. Daarna draait mijn hand genoeg om geen last te hebben van de volumeknop (ook op een Strat) en de arm. Tja, als je leert spelen op een Strat vind je mensen die last hebben van volumeknoppen, middenelementen en tremolo's al snel zeikerds ;).