PDA

View Full Version : Losse body/hals kopen.. Waar op letten?



Nick Mars
19 oktober 2011, 15:39
Dus. Ik kan evt. ergens voor 'n goede prijs losse strat body's en halzen krijgen. En aangezien er in de toekomst nog een te gekke strat bij moet komen komt dat dus wel goed uit. Enige probleem natuurlijk is dat ik het dan niet van te voren kan beluisteren. Maar ik neem aan dat er wel een criteria zijn waaraan een "goed" stuk hout voldoet? Al weet je het natuurlijk nooit zeker van te voren...
De body moet sowieso van Alder zijn en de hals Maple met een Rosewood toets. Belangrijk is dat 'ie lekker resonant klinkt.
Dus mijn vraag: Waar kan ik op letten?
Over het algemeen neem ik aan dat je beter voor een 1 of 2 delige body kan gaan dan een 3 delige. En vaak klinkt een lichte strat body resonanter dan een zware... Of ben ik nou onzin aan het uitkramen?
En waar zou ik bijvoorbeeld op moeten letten bij een hals?

G.G.
19 oktober 2011, 15:47
1, 2 of 3 delige bodies maakt volgens mij niet veel uit qua geluid, wel qua looks als het niet dekkend gelakt is. Belangrijkste is dat de hals - bodyverbinding gewoon stevig en strak is. Beste is bij 1 zaak beide delen tegelijk aan te schaffen. Kijk ook even goed of de spacing van de tremelo overeenkomt met de tremelo die je er zelf op wilt zetten. De een wil licht elzen, ik liever zwaar.

Vergeet alleen 1 ding niet: je weet van te voren nooit hoe hij exact gaat klinken.

Heb je ooit aan zelfbouw gedacht? Dan weet je 100 zeker dat de boel strak past en het is niet zo moeilijk als het lijkt.

hals, body en lak komt bij een strat ongeveer op € 150 - 200 en daarna kan je helemaal los qua hardware. Dan kan je ook zelf het halsprofiel helemaal 100% naar smaak bepalen.

Hendriks
19 oktober 2011, 16:33
Als het Fender licensed is zou het goed moeten passen , helaas is dit niet altijd zo , zelfs bij Fenders zelf is dit nog wel eens aan de hand.
Kun je ze niet zelf uitzoeken en passen?

Orgasmocaster
19 oktober 2011, 16:51
Over het algemeen neem ik aan dat je beter voor een 1 of 2 delige body kan gaan dan een 3 delige. En vaak klinkt een lichte strat body resonanter dan een zware... Of ben ik nou onzin aan het uitkramen?

Dat is niet echt bewezen.. een delig lijkt wat mooier als je transparante lak gaat gebruiken. 3 delig zou beter zijn dan 2 delig, omdat de pickups/brug/neckpocket allemaal op hetzelfde stuk hout zitten en niet op de naad. (maar tja, bewijs maar eens dat dat inderdaad zo is)

voor resonantie zou ik voor een "chambered" body gaan. als je echt een strat geluid wilt, dan zou ik voor ash, alder of poplar gaan, als het wat warmer moet, dan is mahogany of korina beter. en basswood voor iets er tussen in.




En waar zou ik bijvoorbeeld op moeten letten bij een hals?

check je favoriete neck en let op de afmetingen van de kam (nut width)
en de dikte en vorm (profile) van de hals.
kies je favoriete fret size en toets radius. vintage fenders zijn ronder, en moderne shredders zijn platter... als je beide wilt, kies dan een compound radius

G.G.
19 oktober 2011, 18:08
delig zou beter zijn dan 2 delig, omdat de pickups/brug/neckpocket allemaal op hetzelfde stuk hout zitten en niet op de naad. (maar tja, bewijs maar eens dat dat inderdaad zo is)


Ik ben nu een 3 delige aan het bouwen. Heb al eens een 2 delige en een 1 delige stratbody gemaakt. Maar hoe ga je het vergelijken? Iedere plank is anders, iedere laklaag is anders, ieder gewicht is anders. Ga voor een mooi exemplaar en laat je niet afleiden door het aantal delen (als ie dekkend gelakt is en je er toch niets van ziet).

Nick Mars
20 oktober 2011, 18:26
Hey guys, thanx voor de reacties.

Zelfbouw gaat 'm sowieso niet worden. Omdat 1: heb ik daar geen tijd voor en 2: heb ik daar de ruimte en de handigheid niet voor.

De houtsoorten ben ik al over uit, ik heb onderhand al aardig wat stratjes vergeleken. En Alder met een Rosewood toets kwam altijd voor mij het beste uit de verf, dus daar ga ik sowieso voor. Ik heb hier ook een strat (Fender '72 reissue) staan en die heeft een (zware) swamp ash body met een compleet maple hals... Die vind ik dus niet resonant en warm genoeg klinken. Ter vergelijking: Een maatje van me heeft een tijd terug bij Haar een strat gekocht (maar de body kwam ergens anders vandaan heb ik begrepen) met een alder body/rosewood toets. En die had het wel helemaal. Wel de "twang" die ik zoek in een strat maar ook de warmte en resonantie. Maar wat me ook opviel aan die gitaar was dat die bijna de helft lichter was dan mijn (swamp ash) strat... (overigens was die niet chambered)
Ik meen ergens een keer te hebben gelezen dat zwaardere bodies vaak meer lage tonen weergeven en strakker klinken maar lichtere des te resonanter...

Het gaat me dus even puur om de sound. Tuurlijk weet je nooit van te voren hoe een gitaar of stuk hout gaat klinken. Maar ik vraag me dus af waar ik wel een beetje op zou kunnen letten? En wat jullie ervaring is wbt bijvoorbeeld lichte strat bodies tgv zwaardere?

Wbt de frets/radius/het halsprofiel etc. Daar kom ik wel uit.

barno
20 oktober 2011, 18:51
Hey guys, thanx voor de reacties.

Zelfbouw gaat 'm sowieso niet worden. Omdat 1: heb ik daar geen tijd voor en 2: heb ik daar de ruimte en de handigheid niet voor.

De houtsoorten ben ik al over uit, ik heb onderhand al aardig wat stratjes vergeleken. En Alder met een Rosewood toets kwam altijd voor mij het beste uit de verf, dus daar ga ik sowieso voor. Ik heb hier ook een strat (Fender '72 reissue) staan en die heeft een (zware) swamp ash body met een compleet maple hals... Die vind ik dus niet resonant en warm genoeg klinken. Ter vergelijking: Een maatje van me heeft een tijd terug bij Haar een strat gekocht (maar de body kwam ergens anders vandaan heb ik begrepen) met een alder body/rosewood toets. En die had het wel helemaal. Wel de "twang" die ik zoek in een strat maar ook de warmte en resonantie. Maar wat me ook opviel aan die gitaar was dat die bijna de helft lichter was dan mijn (swamp ash) strat... (overigens was die niet chambered)
Ik meen ergens een keer te hebben gelezen dat zwaardere bodies vaak meer lage tonen weergeven en strakker klinken maar lichtere des te resonanter...

Het gaat me dus even puur om de sound. Tuurlijk weet je nooit van te voren hoe een gitaar of stuk hout gaat klinken. Maar ik vraag me dus af waar ik wel een beetje op zou kunnen letten? En wat jullie ervaring is wbt bijvoorbeeld lichte strat bodies tgv zwaardere?

Wbt de frets/radius/het halsprofiel etc. Daar kom ik wel uit.

voor èchte (vintage) strat / tele geluid geldt inderdaad over het algemeen: hoe lichter hoe beter, zolang men werkt met goed hout, wat in praktijk voor strats meestal betekent: swamp ash of alder (af en toe pine).

Goed swamp ash is tegenwoordig overigens pak schaarser dan vroeger maar er zijn online shops waar je bodies kan selecteren op basis van gewicht.

Voor halzen geldt dan weer bijna het omgekeerde, toch mbt de dikte. Dikke halzen zijn daar het devies. De hardcore jongens gaan voor one piece maple halzen.

G.G.
20 oktober 2011, 20:13
Voor halzen geldt dan weer bijna het omgekeerde, toch mbt de dikte. Dikke halzen zijn daar het devies. De hardcore jongens gaan voor one piece maple halzen.

Helemaal mee eens. Ik zie dat TS uit Rotterdam komt en hij mag best een keertje mijn boomstamstrat komen testen om een indruk te krijgen wat een dikke, stugge neck doet geluid.

Orgasmocaster
21 oktober 2011, 03:38
hey guys, thanx voor de reacties.

Zelfbouw gaat 'm sowieso niet worden. Omdat 1: Heb ik daar geen tijd voor en 2: Heb ik daar de ruimte en de handigheid niet voor.

De houtsoorten ben ik al over uit, ik heb onderhand al aardig wat stratjes vergeleken. En alder met een rosewood toets kwam altijd voor mij het beste uit de verf, dus daar ga ik sowieso voor. Ik heb hier ook een strat (fender '72 reissue) staan en die heeft een (zware) swamp ash body met een compleet maple hals... Die vind ik dus niet resonant en warm genoeg klinken. Ter vergelijking: Een maatje van me heeft een tijd terug bij haar een strat gekocht (maar de body kwam ergens anders vandaan heb ik begrepen) met een alder body/rosewood toets. En die had het wel helemaal. Wel de "twang" die ik zoek in een strat maar ook de warmte en resonantie. Maar wat me ook opviel aan die gitaar was dat die bijna de helft lichter was dan mijn (swamp ash) strat... (overigens was die niet chambered)
ik meen ergens een keer te hebben gelezen dat zwaardere bodies vaak meer lage tonen weergeven en strakker klinken maar lichtere des te resonanter...

Het gaat me dus even puur om de sound. Tuurlijk weet je nooit van te voren hoe een gitaar of stuk hout gaat klinken. Maar ik vraag me dus af waar ik wel een beetje op zou kunnen letten? En wat jullie ervaring is wbt bijvoorbeeld lichte strat bodies tgv zwaardere?

Wbt de frets/radius/het halsprofiel etc. Daar kom ik wel uit.



alder, het meest veelzijdige stukje tonewood.... Alder!

frekie
21 oktober 2011, 14:06
De neck moet precies in de neck pocket vd body passen. Je moet de hiel vd neck met de handpalm in de neckpocket drukken en dan moet de body eigenlijk zonder bouten blijven hangen. Dan de neck uiteraard goed vastschroeven. Dan krijg je een sustain die niet onder hoeft te doen voor een gelijmde neck.

Verder zijn er geen wetten. Ik heb een gitaar waarvan de body uit 5 balkjes hout betaat en een geschroefde neck en die heeft een beste sustain van onder tot boven. Dikke ronde neck geeft idd meer stabiliteit, sustain en toon. Maar speelt wat lastiger zeker als je kleine handjes hebt. Fretwerk is ook zeer belangrijk, vorm en grootte vd frets bepalen mede het speelgevoel. Frets moet uiteraard perfect level zijn.

Hardware is ook niet onbelangrijk. Ik heb een samengestelde strat met een Wilkinson vintage trem en Gotoh mechanieken. Betaalbare hardware. Lekkere strat met veel sustain.

Nick Mars
22 oktober 2011, 15:01
Helemaal mee eens. Ik zie dat TS uit Rotterdam komt en hij mag best een keertje mijn boomstamstrat komen testen om een indruk te krijgen wat een dikke, stugge neck doet geluid.

Dat zou wel te gek zijn ja. :') Plus ik woon ook praktisch in blijdorp dus da's om de hoek, cool.

@Frekie, ik koop waarschijnlijk sowieso de hals en body bij dezelfde tent. Dus ik zal het wel op die manier checken dan. Thanx voor je reactie. En inderdaad, een geschroefde hals kan mits het goed gedaan is ook meer dan genoeg sustain hebben.