PDA

View Full Version : Handleiding monteren van Fender Telecaster String Through Ferrules



gengar
18 oktober 2011, 22:09
Hoi, bij deze een handleiding voor het monteren van ferrules. Er is eigenlijk maar 1 manier om dit echt netjes te doen denk ik....

1) teken de gaatjes aan de bovenkant op de gitaar af. 6 gaatjes dus exact juist gepositioneerd. Je kunt NIET vervolgens op een kolomboor met een 3 mm boortje doorboren tot de andere kant want dat wordt schots en scheef.

Je boort met een 3mm HOUTBOOR ongeveer 2 cm in op de gemarkeerde posities.

2) Maak een bodemplaat voor onder je kolomboor. Je maakt hier een 3 mm asje in wat ongeveer 1 cm uit de bodemplaat steekt. Ik heb hiervoor een oud 3mm boortje gebruikt wat ik heb afgeslepen zodat er ongeveer 1 cm boven de bodemplaat uitsteekt. De punt van de boor steekt omhoog, zodat ik een EXACT punt heb om later op te centreren

3) Het hele idee is nu dat je de boor die je in de boorkolom monteert exact kan centreren ten opzichte van het 3mm asje in de bodemplaat. Als je nu de gitaar omdraait en met het geboorde gat ( waarvan je er dus 6 hebt geboord, ongeveer 2 cm diep) over het asje schuift en je gaat dat vanaf de andere kant boren dan kom je EXACT op de zelfde positie uit.

Je moet nu dus gaan boren vanaf de andere kant en je begint met de grootste diameter. Gaan we uit van de ferrule helemaal laten verzinken in de body ga je dus eerst een 10mm boor ongeveer 2mm boren, vervolgens 8,5 mm boor de benodigde diepte en als laatste de 3mm boor helemaal door. Boor dus niet eerst de 3mm want dan heb je geen hout meer waar de grotere boren op kunnen beginnen te boren met de punt. Er is dan namelijk een gat van 3mm en de boor zal aan de buitenkant beginnen te snijden in plaat van op de punt en dat zorgt ervoor dat de boor kan gaan zoeken afhankelijk van de stabiliteit van je installatie.

Hieronder staan een paar foto's. Ik kan me voorstellen dat het wat onduidelijk is omdat de foto's ook willekeurig zijn, maar als er vragen zijn hoor ik het graag.

grz Mario

http://s327.photobucket.com/albums/k472/mkessels/Fender%20Telecaster%20String%20Ferrules%20Insert/