PDA

View Full Version : Dikte body



FreekD
18 oktober 2011, 19:12
Hey ik heb een vraagje over de dikte van een body.
Is er veel verschil als je een body van een strat 4 cm maakt in plaats van 4,5? Of een SG van 4 in plaats van 3,5?

barno
18 oktober 2011, 19:19
geeft verschil in sustain : minder massa. Qua constructie geen probleem. niet onder de 3 cm gaan, dan heb je problemen bij het verzinken van pickups, pots etc...

FreekD
18 oktober 2011, 19:20
Ok bedankt dan kan ik gebruiken wat ik nog heb liggen.

snaarplukker
18 oktober 2011, 22:29
Als je er een tremmelo opzet kan het zijn dat je tremmeloblok aan de achterkant uitsteekt.

jan jansen
19 oktober 2011, 05:56
geeft verschil in sustain : minder massa. Qua constructie geen probleem. niet onder de 3 cm gaan, dan heb je problemen bij het verzinken van pickups, pots etc...

mijn dunste telecaster geeft meer sustain dan een van 5,5 cm dik.Ik denk dat het niet uitmaakt...zoalng als je de frezingen voor de holtes goed kunt zetten en eventueel schroeven kwijt kunt maakt het niet uit.

Javaca
19 oktober 2011, 06:58
mijn dunste telecaster geeft meer sustain dan een van 5,5 cm dik.Ik denk dat het niet uitmaakt...zoalng als je de frezingen voor de holtes goed kunt zetten en eventueel schroeven kwijt kunt maakt het niet uit.
Dit heeft te maken met de houtsoort, de massa en de stijfheid van de individuele plank.
Een grenen balk heeft een andere massa en stijfheid bij 42 mm dan een ebben, mahonie of spaanplaten balk en zal dan ook anders reageren.

G.G.
19 oktober 2011, 09:45
Let bij een dunne body ook lullige dingen als lengte van halsbevestigingschroeven. Je zal nit de eerste zijn met 4 gaatjes in zijn toets.