PDA

View Full Version : aardebrom



coolchick
17 oktober 2011, 23:46
weet iemand hoe het komt dat ik een "aardebrom" hoor als ik mijn gitaar niet vasthoud of liever gezegd: hoe kom ik er vanaf?

Jeroen_K
17 oktober 2011, 23:51
Zit je amp in een geaard stopcontact? Zo ja, even je control cavity openschroeven en kijken of alles nog vast zit en geen kortsluiting maakt.

coolchick
17 oktober 2011, 23:57
er zit geen geaarde stekker op, dan heeft het toch weinig zin om hem in een geaard stopcontact te stoppen?

Jeroen_K
18 oktober 2011, 00:05
Dan heeft het inderdaad weinig zin, maar zolang je geen geaard stopcontact hebt zal je hem niet kunnen aarden, tenzij je er zelf een aarde aan maakt.

coolchick
18 oktober 2011, 00:08
het ligt wel aan de gitaar want ik heb er 2 en die andere heeft nergens last van
ik heb dat plaatje aan de achterkant opengeschroefd en die plaat eraf gehaald maar ik doe dit voor het eerst dus eh verder dan dit kom ik niet, er zit niks los ofzo
http://img231.imageshack.us/img231/9831/ccepi.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/231/ccepi.jpg/)

Dennis_Ajax
18 oktober 2011, 00:31
Heb dit ook, had dit bij de andere gitaar niet. Nieuwe Gibson, maar zag niks los zitten. Las dat dit normaal is bij gitaren met coilsplitting? :dontgeti:

The Unforgiven
18 oktober 2011, 00:36
Heb dit ook, had dit bij de andere gitaar niet. Nieuwe Gibson, maar zag niks los zitten. Las dat dit normaal is bij gitaren met coilsplitting? :dontgeti:

Een singlecoil zal sowieso altijd een beetje ruis hebben, maar ik weet niet precies hoe dat zit met een gesplitte Humbucker.

coolchick
18 oktober 2011, 00:36
ik weet niet wat coilsplitting is
ik heb een sg en een lp, allebei van epiphone en die lp heeft de brom

Jeroen_K
18 oktober 2011, 00:37
Heb je gewoon 2 humbuckers en een 3way switch? dan kan je deze even nalopen:

http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/2h_2v_2t_3w.jpg

coolchick
18 oktober 2011, 00:44
wow :stop: (ik ben een vrouw hè)
ik ga hier morgen eens rustig naar kijken
bij daglicht dan zie ik het ook beter dan nu met dat kunstlicht
bedankt iig

coolchick
18 oktober 2011, 00:51
ik schroef net die plaat er weer op en de brom is foetsie :blast:

geert1976
18 oktober 2011, 00:59
ik schroef net die plaat er weer op en de brom is foetsie :blast:

Lijkt er dan toch een beetje op, dat er een draadje niet helemaal goed zit.

Check bij daglicht eens de bedrading en let er dan vooral op, of alles goed vast zit en of er geen draden contact met elkaar maken, die dat niet horen te doen:ok:

coolchick
18 oktober 2011, 01:04
Lijkt er dan toch een beetje op, dat er een draadje niet helemaal goed zit.

ok, hoe groot is de kans dat ik per ongeluk geelectrocuteerd word (of mijn gitaar naar gort help) als ik er nog effe een uurtje op speel?

Jeroen_K
18 oktober 2011, 09:43
Dat merk je vanzelf :P

Zoals ik al zei en Geert nu ook, er moet iets loszitten als hij het nu ineens weer doet. Controleer alles goed (even zachtjes aan de draadjes trekken, niet eraf rukken) en kijk of er geen draden met het metaal tegen elkaar zitten die niet bij elkaar horen te zitten. Je kan het nakijken met het schema wat ik gepost had.

Succes!

geert1976
18 oktober 2011, 09:49
ok, hoe groot is de kans dat ik per ongeluk geelectrocuteerd word (of mijn gitaar naar gort help) als ik er nog effe een uurtje op speel?

Daar hoef je niet bang voor te zijn, er loopt geen elektriciteit door je gitaar.

Ja gitaar aan gort helpen doe je ook niet hoor.
Zoals Jeroen al post, rustig kijken en rustig voelen:ok:

coolchick
18 oktober 2011, 17:19
nou eh, allereerst is de brom er nog steeds :mad: (jaja, vrouwen en techniek... ik had aan die knop zitten draaien dus die ene knop van de brom stond gewoon uit) en verder heb ik er net naar gekeken maar alles zit zo te zien vast, voorlopig speel ik wel zonder die ene knop deed ik toch al en ik breng hem wel een keer naar de winkel
iemand enig idee wat zoiets me gaat kosten?

Pakie
18 oktober 2011, 17:29
iemand enig idee wat zoiets me gaat kosten?

Hoi,

Zat je verhaal een beetje te volgen en dacht aan vervanging vd Potmeters voor de goeie van CTS.
Dit heeft een vriend van me laatst laten uitvoeren door een vakman en toen was ie 90 euro kwijt.
Dus vier nieuwe Potmeters inclusief soldeerwerk, condensators en al.
Het geluid was meteen een stuk beter, en geen brom meer !
Misschien hoeft het bij jouw gitaar niet eens zo ingrijpend, maar dan heb je vast een indicatie.
Succes !

JohnLord
18 oktober 2011, 18:02
Een singlecoil zal sowieso altijd een beetje ruis hebben, maar ik weet niet precies hoe dat zit met een gesplitte Humbucker.

Beetje off-topic, maar een gesplitte HB heeft het ook.

snaarplukker
18 oktober 2011, 22:19
Beetje off-topic, maar een gesplitte HB heeft het ook.
Ook een beetje off-topic: Echt niet.;)

G.G.
18 oktober 2011, 22:25
Daar hoef je niet bang voor te zijn, er loopt geen elektriciteit door je gitaar.

technisch gezien wel hoor.

geert1976
18 oktober 2011, 23:00
technisch gezien wel hoor.

Ja technisch gezien wel, maar je gaat er niet de electrick boogie van dansen:ok:

Ruud313
26 oktober 2011, 16:43
Ik heb coil split SD Humbuckers en ik heb eigenlijk nooit last van gezoem (dat wil zeggen, als ik ze als Humbucker en niet als single coil gebruik). Ik denk dus niet dat coil splitting altijd leidt tot zoemen.

Jeroen_K
26 oktober 2011, 18:47
...voorlopig speel ik wel zonder die ene knop deed ik toch al en ik breng hem wel een keer naar de winkel
iemand enig idee wat zoiets me gaat kosten?


Hoi,

Zat je verhaal een beetje te volgen en dacht aan vervanging vd Potmeters voor de goeie van CTS.
Dit heeft een vriend van me laatst laten uitvoeren door een vakman en toen was ie 90 euro kwijt.


Jezus, 90 euro voor een paar nieuwe potmeters? Zijn ze van goud?


Je zegt dat je er geen last van hebt als je 1 knop dichtdraait, ik neem aan dat het niet je volumeknop is als je er gewoon nog versterkt op speelt, dus moet je het tonepot zijn. Even kijken welke erin zit, een nieuwe bestellen en daarna vervangen (even opschrijven hoe alles vastzat op de oude en dan weer hetzelfde op de nieuwe solderen). Is niet moeilijk, niet eng, zolang je maar een soldeerbout hebt moet dat lukken.

Succes.