PDA

View Full Version : Epiphone Valve Senior, bad power tubes?



Dimitri92
17 oktober 2011, 20:22
Hallo hallo!
Zojuist toch even goed geschrokken. Was klaar met m'n school werk en wilde nog wat gitaar gaan spelen. M'n amp dus een minuutje op laten warmen en toen kreeg ik ineens een harde brom en voor de rest helemaal niks. Dus meteen uit maar weer. Misschien had ik iets verkeerd gedaan, had daarvoor de boel op een andere speaker in m'n cab aangesloten en toen ook Ohmage veranderd. Dat zat gelukkig goed aangesloten, cabinet opengemaakt, en ook daar zat het goed. Dus de versterker maar weer aangesloten en weer geprobeerd. Nu helemaal geen geluid meer en wat hele lichte ruis....
Omdat ik de amp schuin gezet had om te kunnen zien wat ik deed bij het aansluiten van de speakerkabel zag ik toen ik de amp van standby haalde een blauwe gloed flitsen in de eindbuizen. Telkens als ik van standby naar "play" ga doen de buizen dit. Paar keer gekeken of ik dit nou echt goed zag en daarna maar weer uitgezet.

De blauwe gloed die oplicht is een beetje hetzelfde als de gloed die tevoorschijn komt als hij een lekker poosje gewerkt heeft, niks geks normaal gesproken. Maar niet op deze manier lijkt me...

Na wat google werk kom ik het een en ander tegen:
-Eindbuizen dood
-Condensatoren bij outputtrafo kaduuk...?
-Gare soldeerpunten, (heb al even gekeken maar zag niet 1 2 3 iets geks) En heb m al eerder opengehad uit nieuwsgierigheid bij het vervangen van de eindbuizen een jaar terug.

Ben een aardige leek op buizenversterker gebied, dus vandaar maar gewoon meteen de vraag.


http://forum.gibson.com/index.php?/topic/48136-valve-senior-is-in-the-house/page__st__80 Linkje naar een schema(gemaakt door een amp eigenaar, niet van epiphone zelf. Maar dit is alles wat ik ooit heb kunnen vinden over de amp)

cluseau
17 oktober 2011, 23:24
......kreeg ik ineens een harde brom en voor de rest helemaal niks.


De brom is wel vreemd natuurlijk maar de blauwe gloed is volkomen normaal. Weet je of het een 50Hz of 100Hz brom is? Dat maakt veel verschil namelijk.

Dimitri92
17 oktober 2011, 23:26
Ok?! Nou das iniedergeval 1 zorg minder =)

Geen idee eerlijk gezegd, heb t maar 1 keer gehoord. Bij 2e keer aanzetten was ie weg. Ik ga eens kijken of ik op internet samples kan vinden die er op lijken. En dan reageer ik hier weer meteen met mijn bevindingen!

cluseau
17 oktober 2011, 23:29
Ik ga eens kijken of ik op internet samples kan vinden die er op lijken.

Een zorg minder? Je kan beter een kapot buisje van een tientje hebben dan een storing waar je naar moet zoeken. Arbeidsloon is de grootste post.

Internet is toch niet nodig? Het aanraken van je gitaarkabel is 50Hz. 100Hz is iets meer richting zoemtoon.

Dimitri92
17 oktober 2011, 23:30
Ow haha :seriousf::soinnocent: Nouja maakt niet uit, heb 't ook al gevonden, 50hrtz is het antwoord.

cluseau
17 oktober 2011, 23:34
Dan hoef je het niet in eindbuizen te zoeken. Waarschijnlijk gewoon een kapotte kabel. Maar nu werkt je amp nog steeds niet? Je hebt aan de impedantie schakelaar gezeten he? Zet je volume zacht en haal de schakelaar een paar keer heen en weer. Houd ten alle tijden het volume binnen de perken, als je een probleem met de impedantie schakelaar zou hebben kon het wel eens zijn dat je zonder load speelt. Gevaarlijk voor je trafo.

Dimitri92
17 oktober 2011, 23:38
impedantieschakelaar zit er niet op, het zijn gewoon 3 inputs.
In de cabinet zit het goed dus dat word dan eens kijken of de lasjes rond die inputs daar nog goed zijn dus? (had 'm van 16 waar ie al weken opstond even aan 8ohm aangesloten voor een andere speaker). Ow, en uiteraard de speakerkabel eerst even checken!

cluseau
17 oktober 2011, 23:41
impedantieschakelaar zit er niet op, het zijn gewoon 3 inputs.
In de cabinet zit het goed dus dat word dan eens kijken of de lasjes rond die inputs daar nog goed zijn dus? (had 'm van 16 waar ie al weken opstond even aan 8ohm aangesloten voor een andere speaker). Ow, en uiteraard de speakerkabel eerst even checken!

Als het een combo is heb je misschien de kabel van de speaker los getrokken, dat zijn vaak van die kniftige auto stekkertjes.

Toch ook maar ff de tip dat er dodelijke spanningen in de amp staan ook na uitschakelen. Je lijkt me vrij jong dus bij deze ben je gewaarschuwd.

Ook bij losse jack uitgangen zonder impedantie schakelaar wordt er soms geschakeld door de schakelaars op de jack chassisdelen. Ram een paar keer de speakerjack naar binnen, misschien doet dat wat.

Dimitri92
17 oktober 2011, 23:45
18 jaartjes jong :) Bedankt voor je snelle replies! Uiteraard Cluseau, ik wil nog niet dood. Zoveel weet ik er dan nog wel van haha. Ik ga morgen eens rustig kijken en zal verslag uitbrengen.

Edit: spelfoutje kon beetje verkeerd overkomen hehe

cluseau
17 oktober 2011, 23:47
18 jaartjes jonge :) Bedankt voor je snelle replies! Uiteraard Cluseau, ik wil nog niet dood. Zoveel weet ik er dan nog wel van haha. Ik ga morgen eens rustig kijken en zal verslag uitbrengen.

kee...succes en voorzichtig.

Dimitri92
18 oktober 2011, 23:09
Testresults:
Speakerkabel, lasjes en inputs lijken in orde. Heb de boel open gehad en gekeken. 1 condensator leek beetje bol te staan maar bij meting gaf hij wel gewoon z'n goeie waarde. De rest zag er goed uit, geen schade te zien aan componenten of de print. Die chinezen hebben aardig net werk geleverd. Weer aangehad paar minuutjes, andere eindbuis erin gehad, geen verschil. Gewoon geen geluid. Wel een ruis probleempje bij de reverb potmeter nu ... ik had eerst de chickenheads er nog op dus ik weet niet of dat voor deze kijkoperatie ook zo was. Laatste buis verwisseld met een andere(ik dacht eens gelezen te hebben dat de laatste pre amp buis vaak voor de reverb is, aangezien deze tubedriven zou moeten zijn) gaf ook geen resultaat. Als ik de pot aanraak krijg ik wat ruis. Dus een aardeprobleem ergens? maar alle bedrading lijkt goed.... trafo dood.. of...?

Frits van Mourik
18 oktober 2011, 23:44
Ff checken, hoor: bedoel je met ruis ècht ruisch (klinkt als: "ssssssss")?
Of is het misschien brom (klinkt van "mmmmmm" tot "ngngngng")...

cluseau
19 oktober 2011, 00:53
Als ik de pot aanraak krijg ik wat ruis. Dus een aardeprobleem ergens? maar alle bedrading lijkt goed.... trafo dood.. of...?

Als je draaien van de potmeter hoort komt de ruis dan echt uit de speaker? Zoja dan lijkt het me geen trafo en ook geen eindbuis of fasedraaier. Zoek het meer in de richting van V2.....(?) ja V2. Dat is de eerste buis en dan komt V1. (zeker Chinees :dontgeti:) Ook een goeie kanshebber is de input jack. Als deze in de print zit gesoldeerd kijk dan maar eens naar de lasjes. Foto plaatsen misschien? Verder weet ik niet waar je toe in staat bent. Je zou de loper van de volume potmeter even kunnen aanraken en constateren dat hij flink bromt maar dit advies is erg strijdig met voorgaande waarschuwing dus dit heb ik niet gezegd.

Dimitri92
19 oktober 2011, 11:06
Ja de ruis komt uit de speakers dan. Mijn vader is oa gediplomeerd electricien dus die heeft met mij de print bekeken en hij had dus ook die enigszins bolle elco(?) gezien en alle lasjes gecheckt. Ook die van de input zijn goed. Dus ik ga eens de V2 buis vervangen dan. En,hartelijk dank weer Cluseau!

cluseau
19 oktober 2011, 11:23
Je vader is dus niet bang voor stroom, dat schept een band ;). Ik geloof er niet zo in dat nu ineens je eerste buis volledig uitgeblust is. Neem even een stukje blankgemaakt draad en raak daarmee de loper van je volumepotmeter aan. Daar staat geen spanning op maar voor alle zekerheid doe je dit met één hand. Dan kan er helemaal niets gebeuren. Als je de loper aanraakt zul je een sterke brom moeten horen. Als dat goed is post dat dan even hier en dan kunnen we verder.

Dimitri92
19 oktober 2011, 11:35
Ok, ben onderweg!

Dimitri92
19 oktober 2011, 11:45
Knetterend geluidje?

cluseau
19 oktober 2011, 11:46
Knetterend geluidje?

Volumepot open of op z'n minst half open?

Dimitri92
19 oktober 2011, 11:51
Helemaal niks.... zat met m'n lompe kop bij de verkeerde >.< Mastervolume, middelste pootje:niks met volume goed open.

cluseau
19 oktober 2011, 12:04
Helemaal niks.... zat met m'n lompe kop bij de verkeerde >.< Mastervolume, middelste pootje:niks met volume goed open.

Hmmm, dus op de mastervolume heb je al nix. Dat belooft niet veel goeds. Lijkt op een defecte voeding of een onderbroken speaker circuit. Heeft je vader een multimeter? Zoja ff meten op de standbyswitch, ca 300VDC. Als je geen meter hebt kun je in het donker naar de eindbuizen kijken. Als je de standbyswitch bedient zul je mogelijk een blauwe waas kunnen waarnemen op de anode's van de eindbuizen. Je moet iig een reactie zien maar daarvoor moet het wel goed donker zijn. Tis behelpen, ik weet het maar probeer je alleen te helpen.

Dimitri92
19 oktober 2011, 12:37
Ik zie inderdaad heel duidelijk een blauw gloed als ik de stand-by knop gebruik! Voor de zekerheid alsnog even meten ?

cluseau
19 oktober 2011, 12:54
Ik zie inderdaad heel duidelijk een blauw gloed als ik de stand-by knop gebruik! Voor de zekerheid alsnog even meten ?

Dat betekend dat je buizen wel spanning krijgen. Je speaker is ook niet onderbroken want je hoort ruis.......kweet t ff nie meer, sorry. Conclusie tot nu toe is dat de eindtrap niet werkt. Verder zal er toch gemeten moeten worden. Denk je het beste ff naar de huisartsenpost kan gaan.

Dimitri92
19 oktober 2011, 19:41
Hmm, dat klinkt niet erg goed....
Enorm bedankt voor je input weer iniedergeval Cluseau =)

Dimitri92
28 oktober 2011, 10:24
Ben ik weer, na wat metingen heb ik de volgende dingen ontdekt:
- Er komt netjes 220v aan in de versterker, dit gaat ook het eerste deel van de power trafo in maar kom daar niet meer uit... conclusie trafo dood..?

cluseau
28 oktober 2011, 10:31
Ben ik weer, na wat metingen heb ik de volgende dingen ontdekt:
- Er komt netjes 220v aan in de versterker, dit gaat ook het eerste deel van de power trafo in maar kom daar niet meer uit... conclusie trafo dood..?

Drie posten terug zeg je een blauwe gloed te zien, dus geen sprake van een overleden trafo.