PDA

View Full Version : Nieuwe topkam voor lefty Ovation... waar te vinden?



Gerth
17 oktober 2011, 20:06
In een vorig post maakte ik reeds melding van een "slechte" topkam op mijn nieuw (in Duitsland... ) gekochte lefty Ovation.

Nu ben ik op zoek naar een gepaste (lefty!) topkam, liefst met een iets nauwere spacing dan normaal omdat de frets aan de zijkant héél hard afgeschuind zijn waardoor ik vooral de lichtste E-snaar heel gemakkelijk naast het bruikbare gedeelte van de frets duw (en dat ligt niet aan mij; heb al "tientallen" gitaren versleten en dit probleem nog nooit gehad!).

Ik ken wel enkele gitaarbouwers maar heb geen zin om er teveel aan uit te geven; een topkam kost tenslotte maar een eurootje of 7-8...

Alvast bedankt!

Pakie
17 oktober 2011, 21:24
Gerth,

Volgens mij zul je iedere topkam (kant en klaar of niet), altijd moeten nabewerken op je eigen gitaar.
Veel gitaren zullen bij de topkam een breedte hebben van 43mm maar niet allemaal.
Wat het allermooiste resultaat geeft is toch een topkam van been (6 euro), maar moet van scratch af gemaakt worden, of eentje van Tusq (Graphtech 9,50 euro). Die zijn min of meer kant en klaar , maar ik weet niet of ze er ook linkshandig zijn. Sowieso moet je daaraan toch ook nog wel wat vijlen een schuren om het echt lekker spelend te krijgen.
Het is een geduld werkje, maar absoluut lonend.

Ron Houben
20 oktober 2011, 09:19
Hoi. Die zal toch op maat gemaakt moeten worden. Been is dan toch wel het beste materiaal, maar realiseer jij je wel hoe lang het duurt om een topkam te maken? Een streek te veel met je vijl en je kunt helemaal opnieuw beginnen. Als dat 50 Euro kost is dat heel normaal hoor.

Pakie
20 oktober 2011, 09:30
Hoi. Die zal toch op maat gemaakt moeten worden. Been is dan toch wel het beste materiaal,

Een beetje van hetzelfde wat ik daarvoor al gepost had :-)).

Maar inderdaad, als je het goed wilt doen is het een flinke klus.
Ik ken trouwens iemand die het in een half uur geklaard heeft (en goed !).
Zelf ben ik er wel 2 1/2 uur mee bezig, dus ik heb geen ambities om hier mijn geld mee te gaan verdienen :-). Gaat bij mij veel te langzaam.

Gerth
23 oktober 2011, 18:26
Jochei!! Heb bij Leftyguitars een Tusq-topkam gevonden die in principe voor een Epiphone electrische gitaar bedoeld is, met dus een een iets nauwere spacing, waarmee ik het probleem van de schuine en "korte" frets heb kunnen oplossen.
Beetje voorzichtig geschuurd, en de klus was geklaard op een goed halfuurtje!

Heb er ook mijn Schecter ingeruild voor een SR Technology JAM 90... zéér natuurlijke weergave, wat vooral bij de stem van mijn dochtertje opviel.

Eindelijk akoestisch goed uitgerust... World, here I come!! ;)