PDA

View Full Version : In de war door Pedalboards



Bombersteve
17 oktober 2011, 18:18
Ik heb al eventjes gesurft door die pedalboard topic, en nog de zoekfunctie gebruikt, maar ik kan geen antwoord vinden. Vandaar deze post.
------------------------------------------------------------------


Ik wil me al een tijdje een Pedalboard aanschaffen (waarschijnlijk 1 van die Pedaltrains) Alleen kom ik nu in twijfel door dat gedoe met die voeding.

Elke pedaal dat ik heb heeft een aparte adapter...En op de 1 of andere manier ben ik bang dat dat problemen op gaat leveren mocht ik zo'n voeding aanschaffen. Vooral omdat sommige van deze pedalen (zoals de Digitech Whammy IV en MXR Phase 90) AANRADER adapters hebben die alleen maar op die pedaal zou moeten werken.

Hierbij is mijn vraag. Als ik een voeding KAN aanschaffen, wat voor 1 zou ik dan moeten nemen? Het gaat om de onderstaande pedalen

Zvex Fuzz Factory
Boss BD-2
Digitech Whammy IV
MXR Phase 90
Delay (moet nog aanschaffen. Weet nog niet wat voor 1. Misschien wel die DD series)
Wah (Moet nog aanschaffen. Weet nog niet wat voor 1.)

Of is zo'n Stopcontactdoos inbouwen (of hoe dat ook heet) hier de enige optie?

Oh en voordat mensen gaan vragen: Ja ik wil idd alle pedalen in 1x op m'n board hebben.

M.H.Huiting
17 oktober 2011, 18:41
Misschien dat je mbv van deze pagina's een antwoord op je vraag kan krijgen.

http://stinkfoot.se/archives/808

http://stinkfoot.se/power-list

peter_heijnen
17 oktober 2011, 18:44
De whammy is 9vac en de rest gewoon 9vdc, ook die phase90 toch? Dus je moet even uitvissen hoeveel milli ampere de whammy nodig heeft.

Als de whammy 12v zou accepteren zonder door te fikken en genoeg heeft aan 300ma zou deze wel kunnen:
http://www.thomann.de/nl/trex_fuel_tank_chameleon.htm

Btw en off topic, dit is toch ook lachen zeg, voor dat geld met al die kabeltjes en geisoleerde uitgangen:
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_powerplant_junior.htm
Ik heb voor het origineel 100 euro meer betaald....

Robin...
17 oktober 2011, 18:48
Ik heb een boss ME-70 en daar staat ook use boss psa only, Maar daar heb ik ook gewoon een 1 spot op. Maar volgens mij maakt het niet uit, anders kijk je even in de handleiding of op je adapter hoeveel volt er op zo'n wammy zit (ik denk 9v gewoon) en of het ac of dc is.

Als je een voeding koopt is voodoo lab 2 plus power wel een goeie.
Je heb dan ook 5 jaar fabrieks garantie en je kan instellen hoeveel stroom je naar je pedaal wilt hebben.

kost een beetje maar dan heb je ook wat.


Btw en off topic, dit is toch ook lachen zeg, voor dat geld met al die kabeltjes en geisoleerde uitgangen:
http://www.thomann.de/nl/harley_bent...ant_junior.htm
Ik heb voor het origineel 100 euro meer betaald.... zo dat is een mooie voor weinig geld

M.H.Huiting
17 oktober 2011, 18:58
Btw en off topic, dit is toch ook lachen zeg, voor dat geld met al die kabeltjes en geisoleerde uitgangen:
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_powerplant_junior.htm
Ik heb voor het origineel 100 euro meer betaald....

Leek mij ook een handig backup ding.... http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?149516-Nieuwe-voeding

Bombersteve
20 oktober 2011, 11:45
De whammy is idd 9VAC en de rest 9VDC heb ik net even allemaal opgezocht :). Kwa Ampere enzo...Ik heb dit allemaal gegoogled behalve de Whammy want dat stond gewoon op het pedaal zelf aangegeven. Ik ga er van uit dat die andere pedalen ook goed zijn.

Zvex Fuzz Factory= +- 3mA
BOSS BD-2 = +- 9mA
MXR M101 Phase 90 = +- 4mA
Digitech Whammy IV = +- 1.3A (1.3A, is dat 13mA?)

Ik heb niet echt veel verstand van Ampere's en voltages enzo...Maar zou de One spot ook kunnen werken? En dat ik de Whammy gewoon apart aansluit?

http://www.rockpalace.com/product/Visual-Sound-1-Spot-Adaptor
http://www.rockpalace.com/product/Visual-Sound-1-Spot-Adaptor-Combo-Pack

De one spot geeft blijkbaar 1700mA max en als ik dat zo optel...3+9+4=16...((Ik ga er van uit dat ik dit moet zien als 100tallen? zoals 300+900+400=1600?))
Heeft dit er nou mee te maken dat ik alles ook daadwerkelijk aan heb gezet? Of geld dit voor de aansluiting zelf? Want ik gebruik bijvoorbeeld m'n Fuzz Factory en BD-2 niet tegelijk. Indien die laatste...Dan voel ik me een stuk veiliger mocht ik extra pedalen aanschaffen en ook daarop aansluiten :)

Nielsje
20 oktober 2011, 11:54
Ik ga als ik klaar ben met m'n studie ga ik de voedings FAQ eens een update geven, want volgens mij is 'ie toch wat onvolledig/onduidelijk als ik de vragen van de laatste tijd aanschouw..


Zvex Fuzz Factory= +- 3mA
BOSS BD-2 = +- 9mA
MXR M101 Phase 90 = +- 4mA
Digitech Whammy IV = +- 1.3A (1.3A, is dat 13mA?)

Ik heb niet echt veel verstand van Ampere's en voltages enzo...Maar zou de One spot ook kunnen werken? En dat ik de Whammy gewoon apart aansluit?

De one spot geeft blijkbaar 1700mA max en als ik dat zo optel...3+9+4=16...((Ik ga er van uit dat ik dit moet zien als 100tallen? zoals 300+900+400=1600?))

Ik ga nu niet al je vragen beantwoorden, maar wel een paar simpele:

1.3 A = 1.3 Ampere.
13 mA is 13 mili Ampere. = 0.013 Ampere
Een one spot kan 1700 mA geven = 1.7 A
Als je de waardes optelt van je fuzz, drive en phase kom je op 16 mA uit. Analoge pedalen gebruiken nou eenmaal vrij weinig stroom. Probeer eens een digitale delay, dan gaat het rap omhoog.

Ik zie niet in waarom je een getal in mA zou moeten zien als tientallen, dan zou dat er toch wel staan ?!?

peter_heijnen
20 oktober 2011, 11:55
Met de onespot en whammy apart kan idd.

1.3 ampere is 1300 mili ampere. De getallen die je hebt gevonden zijn geen honderdtallen.

Dus, de onespot is 1700 ma en zoals je al had uitgezocht is dat veel meer dan ruimschoots voldoende voor al je 9vdc pedalen. Zoek ook nog even uit of al je pedalen 'center negative' zijn. Ik kan het je wel vertellen maar je schiet er meer mee op als je dat zelf uitzoekt. Google is your friend! :)

Bombersteve
20 oktober 2011, 12:53
Dus eigenlijk heb ik nadat ik die pedalen heb aangesloten nog dik in de 1600mA over? Nou ja die pedalen geven idd niet veel stroom, dat scheelt ook alweer een boel! Voordat ik dit allemaal ging onderzoeken dacht ik daar eerst heel anders over!

Oh en die 3 pedalen zijn idd center negative, die whammy weet ik nog niet of die dat ook is, maar op die andere 3 staat dat gewoon met een sticker aangegeven!

Sorry als ik zo'n noob ben op 't gebied van Ampère enzo. Ik heb dit wel ooit gehad met Scheikunde maar...dat was niet echt m'n sterkste vak XD. Dat ik dacht dat ik bijvoorbeeld die 3mA als 300mA moest zien, dacht ik aan omdat ik ineens die 1700 bij die One Spot zag en leek mij op dat moment een beetje onlogisch. Maar ach :). Klinkt nu een stuk duidelijker XD

peter_heijnen
20 oktober 2011, 13:17
Haha, ja ik snap het al. :)

De allemeeste pedalen zijn (btw, pedalen geven geen stroom maar nemen het ;)..) centernegative. Stel je voedt alles met de one spot en er zit toch een pedaal bij dat niet centernegative is, dan heb je daar verloopjes voor die de polariteit omdraaien.

Op de whammy staat het niet vermeld omdat er waarschijnlijk staat dat je de originele adapter moet gebruiken. In dat geval heb je natuurlijk al de correcte polariteit.

Een ding nog over de one spot, en dan specifiek over daisychaining: in het ergste -sporadische- geval kan dat storing opleveren, maar in de allermeeste situaties zul je daar geen last van hebben dus ik zou het zeker proberen.

Nielsje
20 oktober 2011, 13:21
Probeer in ieder geval géén Line6 tonecore pedalen te voeden met de onespot icm een daisychain, dat gaat problemen geven. Verder zijn er niet echt noemenswaardige gevallen.

Buzzel
20 oktober 2011, 13:48
zolang je maar let op



Voltage
een 9 volt pedaal niet voeden met 12 volt of andersom
amerage
te veel amperage kan niet, te weinig wel.
polariteit
let dus goed op de symbooltjes en text die center negative (meestal) of center positive aangeven
Wisselstroom of gelijk
dus dat het niet een DC (gelijkstroom) pedaal voeden met AC (wisselstroom) of andersom


Veel pedaal bouwers geven aan dat je alleen 1 bepaald merk pedaal kunt gebruiken (vaak hun eigen). Het lijkt mij onzin dat je voor elk pedaal een speciale voeding van dat merk moet kopen. Zoiets staat er alleen maar om meer geld te krijgen.

Wat je zou kunnen doen is al je pedalen met een DC-chain voeden met 1 adapter + een adapter voor je wammy halen want die gebruikt wel erg veel stroom.

the sure thing
20 oktober 2011, 17:11
Let op! Teveel ampere is geen enkel probleem. Teveel volt is wel een probleem. Concreet: een adapter die 500mA geeft en 9V voor een padaaltje wat 30mA en 9V nodig heeft, gaat uitstekend.

Ace 1.15.19
20 oktober 2011, 17:25
Probeer in ieder geval géén Line6 tonecore pedalen te voeden met de onespot icm een daisychain, dat gaat problemen geven. Verder zijn er niet echt noemenswaardige gevallen.
Waarom niet? Die verbruiken te veel?

Bombersteve
22 oktober 2011, 18:55
Ok de pedalboard is vandaag binnen gekomen en heb er vandaag gelijk mee geknutseld. Tot dusver ziet het er zo uit :
http://img838.imageshack.us/img838/7631/430149730.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/838/430149730.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Gewoon alles gepakt met de One Spot behalve m'n whammy, die heb ik met een aparte adapter gedaan.
Die Vox kanaalschakelaar die hoeft gelukkig niet zo'n stekker :), die gaat gewoon zonder stroom m'n versterker in. Haha heb die kabel daarvan gewoon door die gat gedaan die normaal bedoeld is voor de Voeding. Die schakelaar gaat er alleen wel af zodra ik andere pedalen erbij krijg.

Ik kwam een kabel tekort voor de whammy (en dan heb ik het over dezelfde kabel als in de andere pedalen). Dus daarvoor heb ik nou een andere als reserve (niet te zien op deze foto), die moet dan nog wel even vervangen worden want door die kabel verspil ik 1cm teveel aan ruimte!

En ik moet nog een beetje knutselen met die kabels onderin. Het is jammer dat ik het niet voor elkaar kan krijgen dat het op 1 plaats blijft, anders moet ik waarschijnlijk steeds m'n board voorzichtig neerzetten en eventueel de kabels verplaatsen als de board en kabel boven op elkaar ligt (heb de one spot nog niet los gemaakt, kabels zitten nog steeds op de manier vast zoals dat ze uit 't doosje kwamen)



Nog bedankt voor de hulp over de ampères en voedingen enzo! Deze heer is er slimmer door geworden :D

Liquid_Metal
22 oktober 2011, 21:20
zolang je maar let op



Voltage
een 9 volt pedaal niet voeden met 12 volt of andersom
amerage
te veel amperage kan niet, te weinig wel.
polariteit
let dus goed op de symbooltjes en text die center negative (meestal) of center positive aangeven
Wisselstroom of gelijk
dus dat het niet een DC (gelijkstroom) pedaal voeden met AC (wisselstroom) of andersom


Veel pedaal bouwers geven aan dat je alleen 1 bepaald merk pedaal kunt gebruiken (vaak hun eigen). Het lijkt mij onzin dat je voor elk pedaal een speciale voeding van dat merk moet kopen. Zoiets staat er alleen maar om meer geld te krijgen.

Wat je zou kunnen doen is al je pedalen met een DC-chain voeden met 1 adapter + een adapter voor je wammy halen want die gebruikt wel erg veel stroom.

Klopt helemaal. Bij spanning en polariteit is het belangrijk dat dit precies goed zit, de stroom mag teveel zijn maar met te weinig zal je pedaal niet werken. De voeding van de fabrikant gebruiken is dan onzin.

HuMon
22 oktober 2011, 23:41
Dus eigenlijk heb ik nadat ik die pedalen heb aangesloten nog dik in de 1600mA over? Nou ja die pedalen geven idd niet veel stroom, dat scheelt ook alweer een boel! Voordat ik dit allemaal ging onderzoeken dacht ik daar eerst heel anders over!

Oh en die 3 pedalen zijn idd center negative, die whammy weet ik nog niet of die dat ook is, maar op die andere 3 staat dat gewoon met een sticker aangegeven!

Sorry als ik zo'n noob ben op 't gebied van Ampère enzo. Ik heb dit wel ooit gehad met Scheikunde maar...dat was niet echt m'n sterkste vak XD. Dat ik dacht dat ik bijvoorbeeld die 3mA als 300mA moest zien, dacht ik aan omdat ik ineens die 1700 bij die One Spot zag en leek mij op dat moment een beetje onlogisch. Maar ach :). Klinkt nu een stuk duidelijker XD


Volgens mij hou je geen 1600 mA over...

De Digitech Whammy IV = +- 1.3A dat is 1300 mA.
OneSpot 1700 mA - Whammy 1300 mA = 400 mA.

Alsnog genoeg voor je pedalen geloof ik...

Bombersteve
23 oktober 2011, 00:18
Volgens mij hou je geen 1600 mA over...

De Digitech Whammy IV = +- 1.3A dat is 1300 mA.
OneSpot 1700 mA - Whammy 1300 mA = 400 mA.

Alsnog genoeg voor je pedalen geloof ik...

Je bent het onderdeel vergeten dat de Whammy op een andere adapter staat aangesloten omdat ik deze niet kan gebruiken op de One Spot (Het is een 9VAC en geen 9VDC)

*zie afbeelding vorige reactie*

Buzzel
23 oktober 2011, 00:46
Klopt helemaal. Bij spanning en polariteit is het belangrijk dat dit precies goed zit, de stroom mag teveel zijn maar met te weinig zal je pedaal niet werken. De voeding van de fabrikant gebruiken is dan onzin.

Eigenlijk ook nog iets over positief en negatieve aarde,maar dat is zon zeldzaam probleem dat ik dat maar achterwege heb gelaten. snap dat zelf ook maar half.