PDA

View Full Version : Welk houtsoort voor beginnende gitarbouwer?



FreekD
17 oktober 2011, 18:06
Ik wil gaan beginnen met gitaarbouwen maar met welk houtsoort kan ik het beste beginnen voor de body. Ik wil graag iets wat makkelijk te bewerken is en wat ook niet te zwaar is. Dus wat makkelijk voor beginners is.
Freek

Thiez
17 oktober 2011, 18:54
Ik ben bezig met mijn eerste stratje van lindenhout (basswood). Dit is een lichtere houtsoort die makkelijk te bewerken is. Veel ibanezjes worden van dit hout gemaakt.

oigun
17 oktober 2011, 19:21
Linde is makkelijk te bewerken en ook goed verkrijgbaar.. Elzen is ook makkelijk te bewerken, iets harder dan linde maar voordeel is dat er ook minder makkelijk een deuk in komt.

Linde is wat warmer van klank elzen wat helderder, vergelijkbaar met swampash en wat meer gebalanceerd dan linde . (let wel dat constructie van gitaar/hals/elementen allemaal een rol spelen hierin...)

RS-Rik
19 oktober 2011, 18:11
Mahonie deed ik mn eerste mee.


Je moet je niet laten afschrikken door de hardheid van een houtsoort (zo hard is mahonie trouwens niet). Het verschil bij mee en tegenlopend frezen en het risico op happen van de frees en deukjes van ander gereedschap en onvoorziene lompheid en onervarenheid is bij zachte houtsoorten veel groter.

Als je klemt altijd een stukkie MDF ofzo tussen de klem en je werkstuk.

Mahonie laat zich ook heel goed gecontroleerd vijlen, raspen, schrapen, schuren en gemakkelijk lakken. Het is heel homogeen van structuur. Het verschil tussen de buiten en binnenkanten van de jaarringen is er nauwelijks. Dat maakt het erg geschikt voor bewerking.

FreekD
19 oktober 2011, 20:21
Ik heb eens naar de prijzen van al die houtsoorten gekeken maar het is allemaal zo duur voor een eerste project. Kan het niet op een goedkopere manier?

G.G.
19 oktober 2011, 20:26
Ik heb eens naar de prijzen van al die houtsoorten gekeken maar het is allemaal zo duur voor een eerste project. Kan het niet op een goedkopere manier?

ja hoor: vurenhouten latjes, hardboard en meratie van een raamkozijn uit de afvalbak van een aannemer.

Maar duur? Elzen voor een body is er al voor een tientje of 2, esdoorn voor een hals is ongeveer een tientje. Houd er rekening mee dat andere zaken je budget veel verder gaat opvreten. Bespaar liever op elementen. Een humbuckertje vervangen gaat later, wanneer je wel doekoe hebt, makkelijker dan een body.

oigun
19 oktober 2011, 21:08
ja hoor: vurenhouten latjes, hardboard en meratie van een raamkozijn uit de afvalbak van een aannemer.

Maar duur? Elzen voor een body is er al voor een tientje of 2, esdoorn voor een hals is ongeveer een tientje. Houd er rekening mee dat andere zaken je budget veel verder gaat opvreten. Bespaar liever op elementen. Een humbuckertje vervangen gaat later, wanneer je wel doekoe hebt, makkelijker dan een body.

Daarbij is het lastiger om met vuren een goed strakblijvend resultaat te behalen...En voor een hals niet erg geschikt. Koop ook geen zwaar hout zoals vaak in bouwmarkten ligt, je gaat echt een hekel krijgen aan een gitaar die je als bootanker kan gebruiken....:seriousf:

Rizz
19 oktober 2011, 21:22
En een oud tafelblad als body? Daar moet vast wel aan te komen zijn.. Bv. in de houtbak bij het plaatselijk gemeentelijk recyclestation. Je zal niet de eerste zijn die dat gebruikt en als je het verprutst, kan jer nog 3 uithalen... Een paar tientjes voor een neckblank en je bent klaar..

Sebashoning hier van het forum heeft het ook zo gedaan en dat is 'm prima bevallen! Kan het topic even zo gauw niet vinden...

Edit: hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?148158-SGH-Performer-Proto-1)

RS-Rik
19 oktober 2011, 22:32
Waar haal je Elzen bodies voor 20 euro en Maple neck hout voor tientjes?


Dat zou ik graag willen weten meen ik serieus. Ik wordt gek van die bekendere grote houthandels. Die prijzen jonge nie normaal.

aaronstonebeat
19 oktober 2011, 22:36
In afvalbakken kun je inderdaad prima gitaarhout vinden :D

Bij kringloopwinkels ook allerlei oude zooi van aluminium waar je bruggen, staartstukken en topkammen van kunt maken. Of flinke stukken been voor een kwartje bij de slager voor topkammen, eventueel brugzadels (akoestisch) en misschien wel wat inleg.

Bij bouwmarkten vind je ook allerhande plaatmateriaal van ongeveer 3 mm dik (wandplaten) waaruit je prima slagplaten en zo kunt halen; al meermalen gedaan. En plastic in wit en zwart om bindings uit te halen voor bijna niets.

Thiez
19 oktober 2011, 22:50
Waar haal je Elzen bodies voor 20 euro en Maple neck hout voor tientjes?


Dat zou ik graag willen weten meen ik serieus. Ik wordt gek van die bekendere grote houthandels. Die prijzen jonge nie normaal.

Thijshout.be heb ik een boomstam linde van 110X50x6 gehaald voor 30 euro. Het is dan wel ruw hout en moet dus nog beter gedroogd worden en vervolgens gezaagd, gelijmd en geschaafd.

Bij guitarsupplies is maple neckblank 25 euro.

getzapped
20 oktober 2011, 04:11
Indien je als beginnend gitaarbouwer ook beginnend houtbewerker bent, dan raad ik je aan eerst met het gereedschap dat je van plan was te gebruiken wat te oefenen. Dit kan je een hoop ergernis en frustratie besparen. succes.

Rob Groen
20 oktober 2011, 14:22
Mijn eerste "body "voor een bass heb ik gemaakt van een stuk wat over was van het maken van een werkbank.
Dat was maar goed ook.
De eerste "echte" body was van Padouk, van de planken centrale, dat is niet duur en mooi.
€15,00 heb je een meter en kan je precies 1 body van zagen.

:blast:

G.G.
20 oktober 2011, 19:04
Waar haal je Elzen bodies voor 20 euro en Maple neck hout voor tientjes?


Amsterdamse fijnhouthandel. Laatst stukjes esdoorn voor stratneckjes gekocht. 9 euro per hals (stukken van 18 euro waar 2 halzen uit konden). Paar jaar geleden een balk elzen waar 3 a 4 bodies uit konden voor een tientje of 6.

Je moet wel nog vlakken, haakse lijmkanten maken etc.... De geselecteerde stukken, waarbij zij dat al voor je gedaan hebben zijn inderdaad een stuk duurder.