PDA

View Full Version : even voorstellen ...



dhmvisser
17 oktober 2011, 00:21
Mijn naam is Dick en ik ben 53 jaar. Ik speel sinds mijn 18 levensjaar gitaar (stalen snaren). Een paar jaar geleden besloot ik me te verdiepen in gitaarbouw en ben daarmee zelf ook begonnen. Inmiddels ben ik bezig aan mijn 5e akoestische gitaar. Van dit proces houd ik een blog bij. Natuurlijk zou ik het leuk vinden als je zo nu en dan kijkt hoe het ermee staat. www.dvgitaren.blogspot.com
Groet, Dick Visser

Harry
17 oktober 2011, 13:48
hoi Dick, welkom op dit mooie forum! Heb je het zelfbouwtopic al bekeken? Er is hier een flink aantal zelfbouwkanjers actief!

Duhsjaak
19 oktober 2011, 05:18
Hi
Welkom!
Bezig de X te versterken? Ik snap er niet zoveel van. Bij mijn gitaren hebben ze gewoon een stevige plank uitgezaagd en dat scheelt een hoop geX.
Opvallend was ook 2010 weer dat er relatief veel zelfbouw gitaren werden gekozen in 'de mooiste gitaar van het jaar 2010'. Dus......

Je bevind je in goed gezelschap. Als je nou ook nog van gitaarmuziek houdt....

Have fun!
Vriendelijke groet, Gus

dhmvisser
19 oktober 2011, 13:04
Bij mijn gitaren hebben ze gewoon een stevige plank uitgezaagd en dat scheelt een hoop geX


Hoi Gus,

Dank voor het welkom.

hoe zit die plank dan en hoe ziet die eruit? Of bedoel je de top met die stevige plank?? Daar ben ik wel heel nieuwsgierig naar.
Het voordeel van de x-bracen in mijn bevinding is dat je het precies kunt schulpen en zo de hoeveelheid bas/hoge (boven)tonen kunt bepalen, die de gitaar later zal moeten voortbrengen. Kan dat ook bij die plank? In het midden van de x-en, bij de las, zit natuurlijk een lekkere zwakke plek. Daar gaat de top zonder versteviging wellicht op den duur naar boven getrokken worden door 90 kilo of zo snaartrekkracht ... Ik wil ook een side poort en kijkend door die poort wil ik een mooi stukkie hout zien ;)
Ja, ik houd heel erg van gitaarmuziek - als die akoestisch is, dat wel.

Groet,
Dick

lindstrom
19 oktober 2011, 16:32
welkom alhier! :ok: