PDA

View Full Version : Muziek tijdens de arbeid



barno
16 oktober 2011, 21:47
Mss een wat melig onderwerp maar ik het vroeg het mij af: luister je naar muziek in je atelier?

Ik ben best wel een muziekfreak maar om een of andere duistere reden zet ik geen cdtjes op tijdens het bouwen. Ik heb zo'n crappy radiootje dat samen met de lichtknop aanspringt;

tegenwoordig meestal Radio 21, wat oubollige rockradio uit Wallonië. Als ze weer eens blik Queen, Supertramp en Peter Gabriel opentrekken (gek dat dat zo populair is in het zuiden) dan switch ik naar radio 1 (VRT that is)

Jeroen_K
16 oktober 2011, 21:54
Altijd radio Veronica via mn My First Sony radio :cooler:

http://www.radiomuseum.org/images/radio/sony_tokyo/my_first_sony_radio_cassette_corder_787626.jpg

EDV
16 oktober 2011, 21:57
arrow classic rock.....schijnt wel goeie muziek te zijn, mensen liggen regelmatig met hun voeten op de maat mee te bewegen :cooler:

grizzly
16 oktober 2011, 22:33
USB sticky in de radio met akoestische gitaar muziek.
Werkt met het lichtknopje, maar ik irriteer me er aan dat de boel telkens bij nr. 1 begint omdat de stroom eraf was. Ga ik anders doen....

aaronstonebeat
16 oktober 2011, 22:47
Ik heb eigenlijk nooit muziek aan op de achtergrond; het leidt me maar af. Ik zet alleen muziek aan om er met volle aandacht naar te luisteren.

Ike57
16 oktober 2011, 22:53
Geen muziek in m'n hok. Ik heb er eigenlijk nooit aan gedacht om daar een radio o.i.d. neer te zetten en ik mis het eigenlijk ook niet daar.

G-ary
16 oktober 2011, 22:58
Altijd op veronica!
Al had ik laatst een storende zender.. dan gaat ie op waterstad hahah

Pepe
16 oktober 2011, 23:12
Ik werk graag met thema muziek op de achtergrond, gets you in a state of mind flow. Het heeft met het soort werk te maken maar vooral met de dag. Vrijdag is prog day bijvoorbeeld en woensdag is een goeie hitsville dag.
Of ik maak mijn eigen remixen, bits & Pieces die alleen voor mij een rode draad hebben. Dit is er zo eentje.

Zendrive mix (http://snd.sc/poGGoB)

Javaca
16 oktober 2011, 23:31
In het atelier heb ik graag luisterboeken, hoorcolleges (Home Academy (https://www.home-academy.nl/)) of (radio)documentaires (hollanddoc.nl / geschiedenistv / andere tijden).

De luisterboeken en hoorcolleges zet ik ook regelmatig op m'n werk aan -ipod- als ik geen zin heb in de radio (rockradio.uk / 3fm) of het gezever van m'n collega's. Ja weet het, ben lichtelijk contactgestoord.:hide:

barno
16 oktober 2011, 23:54
Ik werk graag met thema muziek op de achtergrond, gets you in a state of mind flow. Het heeft met het soort werk te maken maar vooral met de dag. Vrijdag is prog day bijvoorbeeld en woensdag is een goeie hitsville dag.
Of ik maak mijn eigen remixen, bits & Pieces die alleen voor mij een rode draad hebben. Dit is er zo eentje.

Zendrive mix (http://snd.sc/poGGoB)

damn man, je maakt er wel werk van. even wat stukjes beluisterd, als de link actief blijft, zet ik 'm een dezer es helemaal op.

when the time is right-muziek: heb ik ook wel. ik werk vaak snachts in het weekend en dan hoor ik heel graag zware techno en dance, iets waar ik anders nooit wat mee heb.

ontwerpen, prutsen op pc: dan gaat bijna standaard mijn jazzcollectie op shuffle

Pepe
17 oktober 2011, 00:14
Hij is te downloaden he, het is fun om dat soort dingen te maken.

Ik luister normaal gesproken nooit naar techno maar tijdens het werken gelden andere regels, zo blijkt. Dan is er ineens een Satie of, ik zeg maar wat, een Rat Pack momentje.
Muziek is een moody ding.

stijnkenens
17 oktober 2011, 01:09
Jammer dat het radiootje in het atelier geen presets heeft, ik blijf wel shuffelen tussen stubru en radio 1. Soms ook radio minerva, maar die hebben dan weer geen smaak, dat gaat van goeie jazz tot volledig foute schlagers, en jammer genoeg ven het ene op het ander nummer.

Ik heb dringend een pc of iets dergelijks nodig in het atelier, dan kan ik tenminste m'n eigen playlists maken.

Ik haal vaak cd's in de bib, en kies regelmatig op cover, dus er zitten al wat juweeltjes in de collectie, maar er zit ook vaak brol tussen ...


s.

BLUEWEY
17 oktober 2011, 02:21
Luister ook niet altijd naar muziek als ik daar bezig ben, maar heb 10 meter tulpkabel van m'n huiskamer versterker doorgetrokken naar de versterker van m'n werkhokkie, zodat ik mijn pc muziek aldaar kan beluisteren en daar luister ik over het algemeen graag naar. Soms ben ik muziekverzadigd en dan heb ik liever ff wat rust aan m'n kop tijdens het werk..

But music rules ! :)

Rob Groen
17 oktober 2011, 13:37
:crazyhappy: Bij mij gaat altijd eerst de radio aan en dan het licht.

De radio staat op 538.

G.G.
17 oktober 2011, 20:22
Hier nooit muziek tijdens het bouwen. Kan me nog herinneren dat ik een keer een sluefje moest zagen en vervolgens 2 planken had omdat ik afgeleid was. Dat doe ik dus niet meer.

aaronstonebeat
17 oktober 2011, 22:10
Hier nooit muziek tijdens het bouwen. Kan me nog herinneren dat ik een keer een sluefje moest zagen en vervolgens 2 planken had omdat ik afgeleid was. Dat doe ik dus niet meer.

Ik kan me dat wel voorstellen.
Muziek is dermate mijn leven dat ik niet zomaar muziek aan kan hebben staan; het vreet mijn aandacht.
Als ik in de auto zit, luister ik wel graag naar praatradio, Radio 1 meestal; vooral 's nachts in het weekend (terugrijdend van optredens) hebben die heerlijke urenlange wauwelprogramma's.

barno
17 oktober 2011, 22:21
Ik kan me dat wel voorstellen.
Muziek is dermate mijn leven dat ik niet zomaar muziek aan kan hebben staan; het vreet mijn aandacht.
Als ik in de auto zit, luister ik wel graag naar praatradio, Radio 1 meestal; vooral 's nachts in het weekend (terugrijdend van optredens) hebben die heerlijke urenlange wauwelprogramma's.

maar er is toch ook muziek die je minder analyseert maar eerder in een mood brengen? nu als het niet de radio is, luister ik eigenlijk bijna altijd naar instrumentale muziek, zangers, ja, dat zijn van die aandachtvreters :)

De dingen die echt concentratie vragen bij electrische bouw: bovenfrees. Dan zet ik een zwaar dempende koptelefoon op en dat verhoogt idd de broodnodige focus.

Wat me trouwens het meest opviel, toen ik es enkele maanden met een acoustische gitaar bezig was, was de afwezigheid van machinegeluid: dat is dus zalig (ook al omdat je dan de muziek beter kan horen :)

aaronstonebeat
17 oktober 2011, 22:31
maar er is toch ook muziek die je minder analyseert maar eerder in een mood brengen?

Zo werkt dat bij mij niet. Alle muziek neemt me bijna volledig in beslag, zelfs als ik ze niet leuk vind.
In een stemming brengt ze me altijd, maar vaak is dat irritatie.
Muziek terwijl u werkt, bij mij alleen als ik 100% met die muziek bezig ben; gelukkig is dat ook vaak zat.

barno
17 oktober 2011, 22:36
Zo werkt dat bij mij niet. Alle muziek neemt me bijna volledig in beslag, zelfs als ik ze niet leuk vind.
In een stemming brengt ze me altijd, maar vaak is dat irritatie.
Muziek terwijl u werkt, bij mij alleen als ik 100% met die muziek bezig ben; gelukkig is dat ook vaak zat.

dan moet je dringend weer op zoek naar het kind in je, niet? ;)

aaronstonebeat
17 oktober 2011, 22:42
dan moet je dringend weer op zoek naar het kind in je, niet? ;)

Volgens mij valt dat mee; ik zit meestal uren per dag zelf te spelen of te luisteren en te analyseren (hobby = werk; als ik geluk heb, kan ik dat volhouden). Daarnaast kan ik enorm genieten van stilte, lezen of gepraat dat iets uitlegt; als ik tijd heb, volg ik graag online-colleges over van alles en nog wat (meestal iets met wis- of natuurkunde).

Woml
17 oktober 2011, 22:53
Wat me trouwens het meest opviel, toen ik es enkele maanden met een acoustische gitaar bezig was, was de afwezigheid van machinegeluid: dat is dus zalig (ook al omdat je dan de muziek beter kan horen :)

Nou ben ik gisteren met een akoestisch dubbelproject begonnen, maar heb om te beginnen een uur of vier de safe-T-planer in de kolomboor laten rammelen. Dikke gehoorbeschermer op, muziek kansloos...

Maar normaal gesproken heb ik inderdaad wel wat achtergrondgeluid aan staan, op een overtollig stereosetje dat ik voor het werkhok heb geannexeerd. Met een stapeltje cd's die thuis toch niet worden gewaardeerd (d.w.z. niet-kinderliedjes... :dontgeti: )

Zjef
18 oktober 2011, 20:01
Ik heb enkel muziek op bij monotoon werk zoals schuren of polijsten. Of bij het manueel bookmatchen van twee grote blokken palissander. Daar ben ik 10 uur mee bezig geweest (3 sessies van 3 uur en een van een uurtje). Dan is was muziek wel welkom als motivatie om het tempo strak te houden.

Ike57
18 oktober 2011, 20:03
Of bij het manueel bookmatchen van twee grote blokken palissander. Daar ben ik 10 uur mee bezig geweest (3 sessies van 3 uur en een van een uurtje).

Zo'n zaag heb ik ook ooit eens gehad. Gauw weggedaan en een goeie gekocht :seriousf:

EDV
18 oktober 2011, 20:08
Als ik in de auto zit, luister ik wel graag naar praatradio, Radio 1 meestal; vooral 's nachts in het weekend (terugrijdend van optredens) hebben die heerlijke urenlange wauwelprogramma's.

:D, dat heb ik nou ook...blijf er ook wakkerder van.

Zjef
19 oktober 2011, 11:17
Zo'n zaag heb ik ook ooit eens gehad. Gauw weggedaan en een goeie gekocht :seriousf:

Ik kan je verzekeren dat het niet aan de zaag lag ;) Ik ken geen enkele handzaag die beter zaagt dan de Japanner die ik voor dit klusje gebruikte. Ik vrees dat ik de volgende keer iemand zoek met stevig elektrisch materiaal. :seriousf:

RS-Rik
19 oktober 2011, 18:09
Doorwerken op hardere muziek, Maiden, Bruce solo werk, Megadeth, Kyuss, of anders Wishbone Ash en anders de Black Keys of de Raconteurs.

Thiez
19 oktober 2011, 19:28
Ik sta meerendeel van de tijd helaas buiten te werken.... en dan dus geen muziek.
Bij kleine werkzaamheden zoals nat schuren, polijsten, frets zagen etc zit ik gewoon op mijn kamer en daar staat de radio altijd aan eigenlijk. Meestal veronica maar raad dat gezeik van die mannen steeds meer beu, tegenwoordig pak ik internet radio. Een of ander rockstation uit amerika.

getzapped
20 oktober 2011, 05:48
bij secuur handwerk geef ik de voorkeur aan licht klassiek (wie herinnerd zich nog de oude reclame van grolsch) dit werkt rustgevend en leid niet af, althans bij mij. Wat erg slecht is voor mijn bloeddruk zijn oa. blehrende djs. slam fm en piratenmuziek, word hier echt agressief van.

Koot
21 oktober 2011, 13:15
Altijd muziek aan!

's avonds radio 2, 'theater van het sentiment' (als het er is die dag) - vooral terug naar de jaren 60 en 70. Dat krijg je als je over de 50 bent.

Anders iPod met zo'n klein JBL docking station. De hele CD collectie bij de hand. Geweldige uitvinding. Creedence, Rory Gallagher, Hiatt, James Taylor, Jackson Browne, CSN&Y, Dylan, Jim Croce, Don McLean etc... etc.... Maar ook Coltrane, Montgomery, Davis.... etc. en vooral niet te vergeten Caetano, Djavan, Joao Bosco, Jobim, Gal Costa.......