PDA

View Full Version : volume pedaal gebruikens als expressiepedaal



jules
16 oktober 2011, 21:43
heb een volumepedaaltje gevonden,zou ik deze kunnen gebruiken asl expressie pedaal en zo ja, hoe dan?

Psychomantis
16 oktober 2011, 21:51
heb een volumepedaaltje gevonden,zou ik deze kunnen gebruiken asl expressie pedaal en zo ja, hoe dan?

Als ik het mij goed herinner is een expressiepedaal gewoon een instelbare weerstand. Probleem is dat niet elke fabrikant dezelfde weerstand gebruikt. Voor roland producten moet je je spiegelen aan de EV-5. Dit is het schema.
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT--J_d4oL_6vNzcNy3_oUFUE033bUvCSLo3w3xcsW-syk3J8yeUxiYei1PAQ
Als ik juist ben is VR1 de potmeter die aan het pedaal verbonden is. VR2 dient om het 'minimum' in te stellen.
Wat moet je dan doen: een potmeter van 10K kopen en deze aan je pedaal hangen en bedraden zoals op het schema. VR2 is niet nodig maar kan handig zijn.

Zoals gezegd, dit geldt voor Roland/Boss producten. Andere merken gebruiken (soms) andere schemas.

jules
16 oktober 2011, 21:54
ehhh tis een merkloos volumepedaaltje, en volgens mij kan ik op mijn m13 instellen welke punt het hoogste en het laagste is?? maar hoe zou ik het dan moeten aansluiten, met maar 1 kabeltje??

jules
16 oktober 2011, 22:00
http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=514973

als ik deze link bekijk zou het moeten kunnen toch?

Psychomantis
16 oktober 2011, 22:04
Zoek eerst de weerstand van de pot van je volumepedaaltje uit. Als die ergens rond de 10K is dan kan je eventueel klaar zijn met wat kabeltjes te verleggen.
In ieder geval werken de meeste expression pedals (ook die voor de m13) met een TRS jack. Een volumepedal werkt met een TS jack. Je zal die zoiezo moeten vervangen.

jules
16 oktober 2011, 22:06
je bedoelt dat ik stereo jacks nodig heb? sorry voor mij vragen hier heb ik dus echt geen verstand van :(

Psychomantis
17 oktober 2011, 17:34
Ik heb net je laatste link eens bekeken en volgens die link had de auteur gewoon een kabel van de output van de volumepedaal naar de m13 gelegd. Normaal gebruikt een volumepedaal 2 monojacks (synoniem voor een TS-jack), een input en een output, en een expressiepedaal één stereojack (synoniem voor TRS-jack). (dat zie je ook op het schematje).

Ik zie niet in hoe dat zou kunnen werken. Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd, ik ken er ook niet zo veel van.
Ik weet alleen dat een normaal expressionpedaal altijd een stereojack output heeft.
als je wilt weten of het zo ook werk, sluit hem dan eens aan, dan weet je het onmiddelijk. Op eigen risico natuurlijk.