PDA

View Full Version : Ik zoek plexi voor een plexi. Waar kan ik dat krijgen?



Biasmongool
29 mei 2003, 13:17
Waar? Komt vast vaker voor dat dat beschadigd is.

Zenx!

BM

sash
29 mei 2003, 14:47
Ik begrijp je vraag niet helemaal...

mathe
29 mei 2003, 16:08
Plexiglas (1mm) is te verkrijgen bij sommige doe-het-zelf zaken en hobby winkels.
Is je frontpaneel gescheurd?

Marc

Biasmongool
29 mei 2003, 16:16
Thanks

Er heeft iemand gaten ingeboord.......
Is dat plexi makkelijk te vervangen of maak je het dan nog erger?
En dan zit je nog met gaten in het metaal

Sash, het gaat over een plexiglas frontplaat zoals die op antieke Marshalls zat.

BM

mathe
29 mei 2003, 16:28
Gaat het over een jaren 60 plexi of een reissue?

Biasmongool
29 mei 2003, 17:55
Een met elco's binnenin op het board en philips condendatoren.

BM

mathe
29 mei 2003, 21:55
Ah, een oude SuperLead/SuperBass/SuperPA ?

Dan kun je het rustig vergeten om deze na te maken. De plexi frontpanelen zijn aan de achterkant in spiegelbeeld gezeefdrukt en daarna van een laag goudkleurige laklaag voorzien. Mocht je dit eenmalig na willen maken ben je een paar honderd Euro armer.

Ik zou het zo laten of eventueel bij Plexi Palace informeren of zij een vervangende front voor je hebben (is trouwens ook niet goedkoop en ook afhankelijk van welk model je hebt).
Is hij voor de rest nog helemaal origineel?

Marc

Biasmongool
29 mei 2003, 22:11
Is hij voor de rest nog helemaal origineel?
Marc

Bedankt voor de info. Hij is echter niet meer origineel want die ronde power connector is vervangen door een euroconnector. Er zal wel ooit een MV en een switch opgezeten hebben maar daar is geen spoor meer van.

Hij is van een goede kennis van me. Misschien wil ik hem ruilen voor mijn London City zonder gaten maar daar moet ik nog over nadenken.

BM

mathe
29 mei 2003, 22:19
Tja, het is altijd puur zonde als er aan zo'n versterker gerommeld is...
Een mastervolume en een half vermogen schakelaar was een vaak toegepaste modificatie in de jaren 70 en 80. Jammer inderdaad dat ze daarbij vaak gewoon de boormachine in het frontpaneel zetten...
Mocht je hem trouwens zelf niet willen dan heb ik er wel interesse in. Ik ben nog op zoek naar zo'n model.

Marc

Biasmongool
30 mei 2003, 00:28
Mocht je hem trouwens zelf niet willen dan heb ik er wel interesse in. Ik ben nog op zoek naar zo'n model. Marc

Ik kan het wel vragen. Het is er precies zo een (met zonder staande elco's dan):

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2532312542&category=38075


BM

B.face
4 juni 2003, 11:07
Ik kan het wel vragen. Het is er precies zo een (met zonder staande elco's dan):

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2532312542&category=38075


BM[/quote]

Vraag es ! ik wil em ook wel....

b.face

V!N
4 juni 2003, 12:05
Ja, ik ook !

Maar ja, wie wil er nu geen 100 Watt plexi ? Als ik hem mag, hoef je je geen zorgen te maken over een gaatje meer of minder hoor :wink:

Hoe is het eigenlijk afgelopen met je avontuur met meneer van Weelden ?


Maar probeer de heren Bruce & George eens: ontariobruce@3web.net en geosankey@rogers.com zij zijn bezig met een bedrijfje ofzo op poten te zetten voor zelfbouwers. Plexi en goudgeborsteld alluminium panelen, turretboards met setjes NOS onderdelen die je er zelf op kan zetten, NOS buizen, etc. Als ze zelf niets hebben, hebben ze op z'n minst een bruikbaar adres voor je.
Oh, zou je ze dan de hartelijke groeten kunnen doen van Vincent uit Holland en ze beloven dat ik nog graag zaken met ze wil doen in de toekomst ? Het is heel naar dat m'n e-mail stuk is .. :(


Wat is je London City voor iets en wat gaat daarmee gebeuren ?
Sommige LC's zijn echt mieters en heb ik misschien ook belang bij :)

wanna1
9 juni 2003, 21:53
ik als een van de grootste marshall liefhebbers weet niet waar jullie het over hebben, als jullie het over PLEXI hebben.
ik weet wel hoe ze eruit zien en heb er al vaak over gespeeld, maar waar zit dat "plexi" dan ??
en waar is die man die beweerd dat ze zoveel scheur hebben, het is toch gewoon de voorloper van jcm800 2203??

nicoverduin
9 juni 2003, 23:48
De eerste Marshalls (JTM's) hadden een frontplaats bestaande uit plexiglas met ge-graveerde letters en cijfers (aan de achterzijde). Vervolgens werd deze met goudkleur bespoten.
Nico

mathe
10 juni 2003, 09:25
De eerste Marshalls (JTM's) hadden een frontplaats bestaande uit plexiglas met ge-graveerde letters en cijfers (aan de achterzijde). Vervolgens werd deze met goudkleur bespoten.
Nico

Niet helemaal Nico.
Alle Marshall versterkers van halverwege 1964 tot halverwege 1969 hadden een plexiglas front- en achterpaneel.
De tekst is op de achterzijde van het plexiglas (in spiegelbeeld) gezeefdrukt en daarna bespoten met een laagje goudverf.

Enne wanna1, als je al niet weet wat een plexi is vraag ik me af of je wel zo'n enorme Marshall liefhebber bent.
Trouwens ik ben de man die beweert dat ze zoveel scheur hebben.

Marc

V!N
10 juni 2003, 13:17
Ik heb ook ooit iemand horen beweren dat dit een bijnaam was omdat de toon zo helder is als plexiglas, maar dit was dan ook eigenlijk een beetje een dweil :wink:

nicoverduin
10 juni 2003, 14:55
Weer wat geleerd.

Nico

wanna1
11 juni 2003, 13:30
geefmeseennplaatjedan
zodatikkankijken of we het over de zelfde hebben
hebben ze dan meer scheur dan een 2203 ? (is het een compleet ander type?)

mathe
11 juni 2003, 19:49
Het is een ander type. De 2203 heeft een mastervolume. Een plexi heeft dat per definitie niet (tenzij iemand die erin heeft gezet natuurlijk). Een plexi, of iedere ander buizenversterker zonder mastervolume, kun je laten scheuren door het volume ver of geheel open te draaien. Je spreekt hierbij over eindtrapoversturing.
Met een 'treble booster' geschakeld voor een plexi krijg je minstens net zoveel scheur als een 2203, echter met een naar mijn smaak beter geluid.

Als je nu echt zo'n grote Marshall fan bent zou je eigenlijk het boek "The history of Marshall" moeten aanschaffen. De auteur Michael Doyle geeft hierin een gedetaileerde weergave van de geschiedenis van Marshall van de eerste Bassman kloon tot aan de 30th anniversary modellen. Tevens bevat het boek allerlei schema's en mooie foto's. Een echte aanrader.
ISBN 0-7935-2509-8

Marc

wanna1
11 juni 2003, 21:09
hey thankx die ga ik kopen !!

Al
13 juni 2003, 11:14
Een plexi, of iedere ander buizenversterker zonder mastervolume, kun je laten scheuren door het volume ver of geheel open te draaien. Je spreekt hierbij over eindtrapoversturing. Marc

Wat me opvalt bij die plexi's is dat ze zo warm klinken. Ze hebben een prachttoon. Een JCM 800 is een stuk botter.

Het is me opgevallen dat de latere Marshalls (metal face) veeeeel scheller zijn. Ook de point to point modellen van vroeg 70.

Al

Mr.Jay
13 juni 2003, 11:34
Wat me opvalt bij die plexi's is dat ze zo warm klinken. Ze hebben een prachttoon. Een JCM 800 is een stuk botter.

Helemaal met je eens, iedereen roept altijd zo hard dat die 2203 v.d. plexi afkomen > HEEL VER dan !!
circuit lijkt erop, maar door de gebruikte parts, klinkt ie ECHT anders > minder dus..

Jay

mathe
13 juni 2003, 13:25
Het verschil tussen de plexi's, metalface en JCM800 zit hem erin dat bij de plexi's het circuit net iets anders is.
Bijvoorbeeld zijn de mengweerstanden in een metalface en JCM800 (Lead model) na de eerste versterkertrap overbrugd met een capaciteit (vaak is dit 470pF) terwijl bij een plexi dit niet gebeurt of met een lagere capaciteit gebeurt.
Ook is de volumepotmeter van het bright kanaal bij metalface en JCM overbrugt met een 5nF condensator itt de plexi waar er 100-500pF overheen staat.
En zo zijn er nog een aantal andere verschillen oa te vinden in de bias instelling van de voorversterkerbuizen en de capacitieve ontkoppeling van de kathode(s). Vaak hebben plexi een sterkere tegenkoppeling in de eindtrap dan de metalface en de JCM800 enz. enz. enz.

Ook qua componenten zijn er verschillen. Zo klinken de polyester folie condensatoren van Philips ietswat donkerder dan de gemetaliseerde polyester Wima's in de JCM800 modellen. Om over de uitgangstrafo's nog maar te zwijgen.

Marc

Mr.Jay
13 juni 2003, 13:35
Het verschil tussen de plexi's, metalface en JCM800 zit hem erin dat bij de plexi's het circuit net iets anders is.
Marc

Mooi opsomming Marc !!
En dan blijven er mensen roepen dat een 2203 gewoon een plexi is..
Hebben er waarschijnlijk ook nooit zelf een gehoord.

Jay

wanna1
17 juni 2003, 13:27
geef me es een plaatje dan !!

V!N
17 juni 2003, 14:18
geef me es een plaatje dan !!

He Marshall kenner, ;) doe een slabbetje om en verheerlijk je aan deze pagina's:

http://www.plexipalace.com/marshall/marshall_jtm45.html
http://www.plexipalace.com/marshall/marshall_jtm452.html

Onderaan de tweede pagina zie je hoe ze een echt doorleefd stuk Rock n' Roll plexi hebben vervangen door iets nieuws. Ik vind zelf dat dergelijke onzuiverheden passen bij het karakter en de geschiedenis van zo'n amp, maar ja, als de klant hem net zo nieuw wil hebben als toen hij bij Jim in het winkeltje stond .. (Zijn die weerstanden daarin wel 'oud' genoeg ?)

Je ziet wel dat doorzichtig plexi wat aan de achterkant goud geverfd is totaal anders glimt dan de goudgeborstelde aluminium plaatjes op jouw 800's.

Kitchen-Marshall
8 augustus 2003, 17:40
Well said Marc!

Je bent de enige die aan mijn SLP mag schroeven...! :wink:


(Jammergenoeg is het een reissue!.....nogwel!!)