PDA

View Full Version : Yamaha Pacifica 611 HFM - Wat denken jullie?



Outline
16 oktober 2011, 05:02
http://www.youtube.com/watch?v=RIaAtO6OABE

Voor wie er snel doorheen wil: Vanaf 4:35 komen de (klank)mogelijkheden voorbij.

Testje met video: http://www.musicradar.com/gear/all/guitars/electric/6-string-solid-body/pacifica-611hfm-486392/review

Specificatie's: http://nl.yamaha.com/nl/products/musical-instruments/guitars-basses/el-guitars/pacifica/pac611hfm/?mode=model

Zoals gezegd: Wat is jullie (gefundeerde) mening? Alleskunner of slaat de plank toch mis?

Ik vraag het omdat ik hoop binnenkort de verzameling uit te kunnen breiden en er wat meer diepte in aan wil brengen. Deze Pacifica sluit voor 95% aan bij wat ik mijn gedachten heb voor wat de uitbreiding zou moeten kunnen en zou moeten klinken.

En eerlijk is eerlijk: ik vind de bodyshape ruk maar ik vind dat je daar door heen moet kunnen kijken als de rest wel aan je eisen voldoet.

Deze uitbreiding is een cadeautje voor mezelf, wat er komt op het moment dat mijn soon-to-be ex-baas akkoord gaat met het schikkingsvoorstel wat we 'm gaan voorleggen. Dan komt er een einde aan ruim 2,5 half jaar (bij de rechter) met elkaar overhoop liggen over van alles en nog wat.

Indien hij niet akkoord gaat, gaat het nog wel een tijd duren voordat ik mezelf een cadeau kan geven: we zijn dan nog zeker minimaal 1,5 tot 2 jaar bezig bij de rechter...

Graag jullie (inhoudelijke) reactie's op de Yamaha!

Duhsjaak
16 oktober 2011, 08:07
Hi
Heb een Yamaha Pacifica Tele. Een Strat een tijd in huis gehad. En kan geen zinnig woord zeggen over het model van jouw GAS.
Behalve dat de Y's bij mij allemaal vreselijk goed in elkaar zitten. Zowel electronisch als mechanisch dus. Heb de pups van de Tele vervangen door Gretsch HiLo's en ook dan klinken die elementen heerlijk.

Doorsnee prijs/kwaliteit verhouding bij Yamaha: dik voor elkaar.

Als de geluiden je aanstaan (mij wel eerlijk gezegd - alhoewel ik 2 P90's nog lekkerder zou vinden) en je vind dat ie lekker speelt, dan is ie voor jou. Kan me niet voorstellen dat je daar spijt van krijgt.

Succes. Met beide kanten van de afwikkeling van je contract bedoel ik dan.
Vriendeleijke groet, Gus

Terminus
16 oktober 2011, 11:59
Dat je hem niet mooi vind snap ik, maar klinken doet hij in dat filmpje zeker. En de eerste persoon die niet te spreken is over een Pacifica moet ik nog horen.

Rinze
16 oktober 2011, 12:02
Pacifica's zijn goeie gitaren, zelfs de goedkopere zijn prima, zeker voor het geld. Ik wist trouwens helemaal niet dat er een model met een p90 en humbucker was, of een stratachtige met vaste brug. Nice.

wireman
16 oktober 2011, 12:26
Ik vind het inderdaad ook een vet gitaartje... Ik wist ook niet dat er een pacifica met soapbar te krijgen was... Is het uitchecken waard.. Ik zoek nl nog een goeie backup/iets met humbucker..

Ik ga eens snuffelen... quante costa?

frekie
16 oktober 2011, 12:34
Nix mis mee. Vaste brug. SD pickups. Ik heb hem niet veel nieuw gezien online, een paar zaken in de UK die hem aanbieden voor 500 UKP. Kijk ook eens naar 2dehands Pacs 600/700/800 serie, worden ondergewaardeerd op MP vind ik.

Outline
17 oktober 2011, 04:09
Hi
Heb een Yamaha Pacifica Tele. Een Strat een tijd in huis gehad. En kan geen zinnig woord zeggen over het model van jouw GAS.
Behalve dat de Y's bij mij allemaal vreselijk goed in elkaar zitten. Zowel electronisch als mechanisch dus. Heb de pups van de Tele vervangen door Gretsch HiLo's en ook dan klinken die elementen heerlijk.

Doorsnee prijs/kwaliteit verhouding bij Yamaha: dik voor elkaar.

Als de geluiden je aanstaan (mij wel eerlijk gezegd - alhoewel ik 2 P90's nog lekkerder zou vinden) en je vind dat ie lekker speelt, dan is ie voor jou. Kan me niet voorstellen dat je daar spijt van krijgt.

Ik zat dit en de andere reactie's te lezen en kreeg ineens 'n vergelijking binnen vallen die nog wel 'ns kan kloppen ook: De Pacifica's zijn de Mazda's van de gitaarwereld: iedereen kent ze, degene die ze hebben zweren er bij want degelijk gebouwd en afgewerkt maar toch zie je er eigenlijk niemand mee.

En om deze nog heel even verder door te trekken: Gibsons zijn Volkswagens (eigenlijk gewoon doorsnee maar wel zwaar overpriced en wil niks weten van de goedkopere merken uit eigen stal) en Fenders zijn Renaults (nog steeds goed betaalbaar met zweempje te duur en natuurlijk de rare modellen in het gamma. En niet te arrogant om er voor uit te komen dat ze ook goedkopere modellen maken -> Squier by Fender / Dacia by Renault).

Om even op Yamaha-gitaren terug te komen: Serge (van Saskia) speelde in de tijd dat ik hun geluid deed ook Yamaha en kwam toen al met dezelfde argumenten die ik telkens maar blijf horen. Wordt dus een leuke relatie: M'n rationele kant zegt: bang for the buck en nooit meer wegdoen en m'n gevoelskant zegt: wat 'n afgrijselijke body! Maar wat het klinkt het toch lekker!...

Normaal ben ik overigens erg rechtlijnig qua smaak (lees: klassiek en narrow-minded) ingesteld maar nu ben ik toch danig in verwarring! Ik voel me nu al schizo worden...

Wat betreft een dubbele P90: Gelukkig leven we in een tijd dat we daar zelf ook iets aan kunnen doen. Het zal even zoeken worden ivm trembucker-uit/maatvoering maar vervangen zou voor jou zeer zeker 'n optie kunnen zijn. En anders kun je nog altijd de Jonas Brothers Melody Maker kopen...



Pacifica's zijn goeie gitaren, zelfs de goedkopere zijn prima, zeker voor het geld. Ik wist trouwens helemaal niet dat er een model met een p90 en humbucker was, of een stratachtige met vaste brug. Nice.

Deze Pacifica's zijn echt net nieuw op de markt, vandaar dat je er dan ook niks van af wist. Kwam ze toevallig in de Gitarist tegen. En eigenlijk wel gelijk 'n soort van liefde op 't eerste gezicht (lees: flinke GAS).


Ik vind het inderdaad ook een vet gitaartje... Ik wist ook niet dat er een pacifica met soapbar te krijgen was... Is het uitchecken waard.. Ik zoek nl nog een goeie backup/iets met humbucker..

Ik ga eens snuffelen... quante costa?

De prijzen uit de nieuwe Musicstore-catalogus (met de Beatles op de cover):

De 311 (simpelere uitvoering van de 611): € 425,-
De 510 (met enkele humbucker en tremelo): € 495,-
Tot slot de 611 zelf: € 595,-

Thomann hanteert dezelfde prijzen.

Voor wat je krijgt/er op en aan zit is het alleszins geen verkeerde prijs. Check voor geluiden van alle 3 de gitaren overigens even het filmpje wat bij de link met de test zit. Mijn bescheiden mening voor wat betreft het vergelijk 311/611: Vergeet de 311 en koop gewoon voor die € 170,- meer de 611. Ik vind die 311 namelijk zoveel minder klinken in het filmpje! Ook wat betreft brug (graphtec stringsavers) enz. is de 611 die € 170,- meer meer dan waard.

Ze worden overigens in de wel-bekende Cort-fabriek in Indonesië gemaakt. Maar wat wordt daar eigenlijk niet gemaakt? M'n Tribute's komen er in ieder geval ook vandaan en ook daar is niks mis mee.

Nog meer mensen met een (gefundeerde) mening?

rufus
17 oktober 2011, 08:01
Ik denk dat het een goede gitaar is, yamaha's stellen zelden of nooit teleur vooral in die prijsklasse. Ik heb zo geen merkenfobie en zou zonder problemen die aanschaffen als de klank,afwerking, de nek en de bespeelbaarheid naar m'n zin is.

SnoopWinckel
17 oktober 2011, 09:46
Wat betreft een dubbele P90: Gelukkig leven we in een tijd dat we daar zelf ook iets aan kunnen doen. Het zal even zoeken worden ivm trembucker-uit/maatvoering maar vervangen zou voor jou zeer zeker 'n optie kunnen zijn. En anders kun je nog altijd de Jonas Brothers Melody Maker kopen...

Niet dat ik een kenner ben van modificaties en zelfbouw, maar als de body van de nieuwe Pacifica's lijkt op die van de gekende Pacifica 112 hebben ze een swimming pool route. Dus dan zou je er in principe eender welke combinatie van pickups in kunnen gooien?

http://img.photobucket.com/albums/v118/turquoisemoleeater/guitars/pacifica01.jpg

En op deze site kan je alvast custom scratchplates laten maken voor de 112, of de pdf template downloaden: link (http://www.terrapinisland.com/chitzenitza/index.php?main_page=product_info&cPath=10&products_id=27)

Babelouba
17 oktober 2011, 16:02
Niet dat ik een kenner ben van modificaties en zelfbouw, maar als de body van de nieuwe Pacifica's lijkt op die van de gekende Pacifica 112 hebben ze een swimming pool route. Dus dan zou je er in principe eender welke combinatie van pickups in kunnen gooien?

http://img.photobucket.com/albums/v118/turquoisemoleeater/guitars/pacifica01.jpg

En op deze site kan je alvast custom scratchplates laten maken voor de 112, of de pdf template downloaden: link (http://www.terrapinisland.com/chitzenitza/index.php?main_page=product_info&cPath=10&products_id=27)

Deze pacifica kent alleen wel de slagplaat van de "V" series.

Ik heb er al 2 slagplaten besteld voor mn pacifica (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?143718-Gutemorgen-Meine-Herren!-%28Und-Damen!%29&p=2593453&viewfull=1#post2593453), en soon to be pacifica.
Ben er nog steeds super tevreden mee, met mn oude vertrouwde Yamaha! Maart vorig jaar laten upgraden en ben er sindsdien alleen maar meer van gaan houden, ook na de aankoop van mijn buizenversterker.

Die Soapbar klinkt ook echt super in het filmpje, zeker met zijn speelstijl!
Eigenlijk is het ook niet eerlijk, in Drop D spelen, zo klinkt alles meteen veel dikker!

Ik houdt me aanbevolen voor een 611 :ok:

muziekschuur
17 oktober 2011, 16:30
Ik vind deze specifieke Pacifica een beauty. En met deze twee elementen erg veelzijdig...

Rinze
17 oktober 2011, 18:40
Die knakker in dat filmpje is trouwens ook demonstrateur van TC Electronic, toch?

Outline
18 oktober 2011, 05:36
Die knakker in dat filmpje is trouwens ook demonstrateur van TC Electronic, toch?

Geen idee.

Ik weet wel dat de kogel zo goed als zeker door de kerk is. Zekers ook omdat vrouwlief (nieuwsflash: Ik ben al weer 2 maanden getrouwd...) er ook helemaal van weg is. Maakt m'n leven natuurlijk stukken makkelijker!

Nu moet alleen die baas van mij nog gaan betalen en moet ik een dealer zien te vinden die 'm heeft staan/hangen/liggen...

Maar het valt me sowieso op dat eigenlijk iedereen hier wel weg is van de 611. Lijkt mij dat ze bij Yamaha een hele slimme zet hebben gedaan!

Duhsjaak
18 oktober 2011, 07:20
Ik zat dit en de andere reactie's te lezen en kreeg ineens 'n vergelijking binnen vallen die nog wel 'ns kan kloppen ook: De Pacifica's zijn de Mazda's van de gitaarwereld: iedereen kent ze, degene die ze hebben zweren er bij want degelijk gebouwd en afgewerkt maar toch zie je er eigenlijk niemand mee.............

Nog meer mensen met een (gefundeerde) mening?


Hi

Gefeliciteerd met je/jullie huwelijk.

Wat leuk die vergelijking. Was ik niet opgekomen, maar ik vind het een leuke en deels ook rake vergelijking.

Misschien was je deze ook tegen gekomen?
http://www.thomann.de/nl/cat_musicradar~ncxes.html?uid=486397&ar=263794

Waarom je relatief weinig mensen ziet met een Yamaha? We hebben kennelijk besloten dat ze niet zo sexy zijn?

Het is precies zoals je zegt: Ik ken niemand die ooit kwaliteitsproblemen met een Y heeft gehad. Zegt vooral iets over eindcontrole. Iets waar meer sexy merken nog wel eens een steekje laten vallen.

Sterkte met het afwikkelen van je contract. En veel plezier met het uitzoeken van een nieuwe gitaar.

Vriendelijke groet, Gus

muziekschuur
18 oktober 2011, 09:22
Ik kreeg van mijn vrouw een Dean Q edge 6 basgitaar.... Boy wat was ik daar blij mee. Tot op de dag van vandaag een instrument waar ik nooit aan gesleuteld heb.... Ik ben nu 10 jaar getrouwd (a.s. april dan).

piezo
18 oktober 2011, 10:32
Hoe goed gebouwd ook, Pacifica = bouwdoos instrumenten, m.a.w. hoeveel modellen kun je bouwen met de beschikbare onderdelen.

This new model is the result of more than a year's worth of planning, refining and testing and is based on two Custom Shop prototypes.http://guitarandampshop.co.uk/acatalog/YamahaPACIFICATPPlarge.gif
Kijk eens goed, hadden ze in "meer dan een jaar ontwikkeltijd" nou ècht niet even een slagplaatje kunnen bedenken dat beter past bij deze hals-P90 dan wéér datzelfde plaatje dat ze op de 112V , de MS en weet ik veel hoeveel afgeleide modellen ook al gebruikt hebben?

Ik heb een MS-311 gehad, goed gebouwd, goed bespeelbaar, geen nukken, maar ik kreeg er maar geen gevoel bij. Vaak de originele 112 bespeeld (reservegitaar van de oefenruimte), zelfde verhaal.

Verder een 5-snarige RB of RBX bas gehad met - weer zo'n stom bouwdoos idee - de snaren heel dicht bij elkaar, zodat ze met een 4-snarig element konden volstaan.

Outline
19 oktober 2011, 03:50
Hi

Gefeliciteerd met je/jullie huwelijk.

Wat leuk die vergelijking. Was ik niet opgekomen, maar ik vind het een leuke en deels ook rake vergelijking.

Misschien was je deze ook tegen gekomen?
http://www.thomann.de/nl/cat_musicradar~ncxes.html?uid=486397&ar=263794

Waarom je relatief weinig mensen ziet met een Yamaha? We hebben kennelijk besloten dat ze niet zo sexy zijn?

Het is precies zoals je zegt: Ik ken niemand die ooit kwaliteitsproblemen met een Y heeft gehad. Zegt vooral iets over eindcontrole. Iets waar meer sexy merken nog wel eens een steekje laten vallen.

Sterkte met het afwikkelen van je contract. En veel plezier met het uitzoeken van een nieuwe gitaar.

Vriendelijke groet, Gus

Bedankt voor de felicitatie's!

Die vergelijking kwam echt zo maar binnen waaien maar klopt wel.

De link die je aanhaalt, is hetzelfde stukje als de 1e link na het Youtube-filmpje in de openingspost. Ik kende het stukje dus al...

Ja, om een of andere reden hebben we besloten dat ze niet sexy zijn. Misschien omdat ze ook iets te puntig en vierkant zijn? Mooie rondingen doen het altijd beter qua sex-appeal. Of zijn ze te klinisch? Of te degelijk geconstrueerd? Ik krijg er iig zo ook geen warme gevoelens van (alhoewel de 611 in Root Beer zeer zeker wel wat heeft) maar ik ken nog veel meer modellen die bij mij veel lager op de ladder staan!

En wat betreft die kwaliteit: Het is meer wat Yamaha aan Cort betaald wat er voor zorgt dat de uiteindelijke gitaren goed voor elkaar zijn. Daarbij wil ik nog de opmerking maken dat de Cort-fabriek in Indonesië wel een goede naam heeft qua kwaliteit: Dat is ook de reden geweest waarom de productie van de G&L Tribute-serie van Korea naar Indonesië is gegaan.

Wat ik al eerder zei: Serge (van Saskia) is een zeer kritisch persoon (iig in mijn tijd zeker) en die zweerde er in die tijd echt bij.

Gitaren zijn, net als auto's, een emotie-aankoop en dan letten we meestal minder op de kwaliteit. Laat ik dat anders zeggen: we letten wel op de kwaliteit maar we letten minder tot niet op hoe doordacht een product in elkaar zit. En een Yamaha is, net zoals die Mazda, een product waar door de ontwerpers meer aandacht is besteed aan het rationele, doordachte ontwerp dan aan de emotie die de gitaar/auto uitstraalt.


Hoe goed gebouwd ook, Pacifica = bouwdoos instrumenten, m.a.w. hoeveel modellen kun je bouwen met de beschikbare onderdelen.
http://guitarandampshop.co.uk/acatalog/YamahaPACIFICATPPlarge.gif
Kijk eens goed, hadden ze in "meer dan een jaar ontwikkeltijd" nou ècht niet even een slagplaatje kunnen bedenken dat beter past bij deze hals-P90 dan wéér datzelfde plaatje dat ze op de 112V , de MS en weet ik veel hoeveel afgeleide modellen ook al gebruikt hebben?

Ik heb een MS-311 gehad, goed gebouwd, goed bespeelbaar, geen nukken, maar ik kreeg er maar geen gevoel bij. Vaak de originele 112 bespeeld (reservegitaar van de oefenruimte), zelfde verhaal.

Verder een 5-snarige RB of RBX bas gehad met - weer zo'n stom bouwdoos idee - de snaren heel dicht bij elkaar, zodat ze met een 4-snarig element konden volstaan.

Meen je dat nou echt? Je beschuldigd Yamaha van het hanteren van het bouwdoos-pincipe. Sorry hoor, maar welke bouwer doet dat niet? Fender, Gibson, PRS, Ibanez, G&L, Cort, enz enz. Ze doen het allemaal hoor!

Ik denk dat het probleem van 'het gevoel' bij een Yamaha in de hoek zit die ik bij de qoute hierboven al aanhaalde. En daarmee ben je niet de enigste. Maar laten we eerlijk zijn: als je er onderhand al 'n miljoen van verkocht hebt, dan zal het concept en de producten zelf toch wel goed in elkaar zitten?

Overigens zijn er inderdaad (handgebouwde) prototypes geweest om oa de elementkeuze te bepalen. Kijk maar eens goed naar de gitaar in het onderstaande filmpje. Als je goed kijkt, zie je dat die op enkele punten afwijkt van de productiemodellen. En als ik het goed begrepen heb, zit in het filmpje ook nog de SP90-3 in de neck-positie. Die was te en is daarom ingeruild voor de SP90-1. Daarbij hebben ze in dat jaar niet alleen de 611 ontwikkeld maar ook de 510 en 311.


http://www.youtube.com/watch?v=4wysHM_t28Q

Outline
21 oktober 2011, 02:39
Kleine update: vandaag de Root Beer gereserveerd. Moet eind van de maand binnen komen in het 'Europese' distributiecentrum van Yamaha en is dan 1 van de eerste in Root Beer die in Europa uitgeleverd gaat worden.

Altijd handig, 'n kort lijntje met de importeur!

aaronstonebeat
21 oktober 2011, 10:25
Te gek! Ik werd vorige week door een leerling gewezen op het model en heb de paar filmpjes die op youtube staan bekeken (oa die van Soren Andersen); leek me onmiddellijk een fantastisch instrument. Ik heb hier (bij mij thuis) al menige Pacifica voorbij zien komen en bespeeld; altijd goed.
Ik heb zelf een Yamaha Clavinova (digitale piano), al meer dan tien jaar; dat is ook, nog steeds, perfect voor mekaar.

O ja: er komt toch een uitgebreide bespreking met filmpje als je haar in huis hebt hè?

Outline
22 oktober 2011, 03:13
O ja: er komt toch een uitgebreide bespreking met filmpje als je haar in huis hebt hè?

Nou, mijn speelkwaliteiten zijn nog niet toereikend genoeg voor een videotje! Dus als er 'n Gitaarnetter is die zich geroepen voelt... Maar verder ben ik nooit te beroerd om mijn indrukken te delen.

Daarnaast: 'gereserveerd' wil niet zeggen 'gekocht'. Wil 'm eerst in mijn handen gehad hebben voordat ik die knoop doorhak. Lijkt me wel zo slim. Voor wie nu zegt: 'Dan moet je 'm niet reserveren!': Kan zo zijn, maar de eerste lading Root Beer's schijnt beperkt te zijn en ik heb geen zin om enkele maanden te moeten wachten. Mocht ik 'm niet willen: Er zijn er genoeg andere gegadigden.

Overigens ben ik er al lang achter dat dit 'n insider's tip gaat worden: Degenen die zich er 'n beetje in verdiept hebben, zijn allemaal even positief. Alleen heeft Yamaha niet de naam om hier echt een verkooptopper van te maken. Zie voor het waarom de reactie van mij van een paar postings terug. Maar ik ben benieuwd of de gitaar in het eggie hetzelfde geluid/gevoel gaat opleveren als in de filmpjes...

Daarnaast heb ik nog een probleem: Voor mezelf wil ik het bij 2 elektrische en 1 akoestische houden. Dat betekent dus dat m'n G&L Tribute ASAT Classic er uit moet. Is dan toch m'n minst favoriete van het stel. Maar of het slim is?... What's your opinion?

Overigens vind ik het ook tijd voor de discussie: Hoeveel moet een goede gitaar nou echt kosten (voor de consument) en wanneer is een gitaar nou goed genoeg om serieus je geld mee te verdienen?

SnoopWinckel
22 oktober 2011, 14:42
Overigens vind ik het ook tijd voor de discussie: Hoeveel moet een goede gitaar nou echt kosten (voor de consument) en wanneer is een gitaar nou goed genoeg om serieus je geld mee te verdienen?

Op tdpri.com (telecaster fan site/forum) staat een gelijkaardige discussie, dit in verband met de kwaliteit van Mexicaanse Fenders en of ze al dan niet geschikt zijn voor 'professionals'. De teneur van de discussie (als ik het goed lees tenminste) is dat de prijsklasse van een gitaar er niet echt toe doet, alleen wat jij er van vindt en er mee kan doen.

Je kan deze draad hier lezen: link naar tdpri.com (http://www.tdpri.com/forum/telecaster-discussion-forum/295087-mexican-tele-professional-quality-guitar.html)

Orpheo
22 oktober 2011, 14:58
Niet dat ik een kenner ben van modificaties en zelfbouw, maar als de body van de nieuwe Pacifica's lijkt op die van de gekende Pacifica 112 hebben ze een swimming pool route. Dus dan zou je er in principe eender welke combinatie van pickups in kunnen gooien?

http://img.photobucket.com/albums/v118/turquoisemoleeater/guitars/pacifica01.jpg

En op deze site kan je alvast custom scratchplates laten maken voor de 112, of de pdf template downloaden: link (http://www.terrapinisland.com/chitzenitza/index.php?main_page=product_info&cPath=10&products_id=27)

ik denk niet dat het een swimmingpool is. als dat het geval zou zijn, dan zou de brughumbucker aan de slagplaat hangen, en niet in zijn eigen pickupring.

SnoopWinckel
22 oktober 2011, 16:13
Weer iets bijgeleerd dan :)

Outline
23 oktober 2011, 04:10
ik denk niet dat het een swimmingpool is. als dat het geval zou zijn, dan zou de brughumbucker aan de slagplaat hangen, en niet in zijn eigen pickupring.

Nee, het is geen zwembadje. Ik durf m'n handen er om te verwedden dat het dezelfde routing is als voor de 112/212V-serie. Die hebben namelijk dezelfde slagplaat.

Maar nog enkele dagen/weken (ik ga uit van het laatste) geduld en we weten het!

Outline
23 oktober 2011, 04:18
Op tdpri.com (telecaster fan site/forum) staat een gelijkaardige discussie, dit in verband met de kwaliteit van Mexicaanse Fenders en of ze al dan niet geschikt zijn voor 'professionals'. De teneur van de discussie (als ik het goed lees tenminste) is dat de prijsklasse van een gitaar er niet echt toe doet, alleen wat jij er van vindt en er mee kan doen.

Je kan deze draad hier lezen: link naar tdpri.com (http://www.tdpri.com/forum/telecaster-discussion-forum/295087-mexican-tele-professional-quality-guitar.html)

Persoonlijk ben ik van mening dat een kwalitatief goede en podiumwaardige gitaar realiseerbaar moet zijn voor ongeveer € 500 - € 600. Ik word daar ondermeer in gesteund door de conclusie die in het 'Telecasater (voor intimie) Handbook' getrokken wordt over de Squier CV50's, namelijk dat er met relatief weinig middelen (topkam/frets levelen/goed afstellen en, indien gewenst, betere pick-ups. alles naar eigen smaak overigens) een profi-gitaar van te maken is.

Dus waarom duurder?

Outline
29 oktober 2011, 03:38
Nou, de kogel is door de kerk!

Sinds het begin van de avond ben ik de eerste trotse bezitter van een Pacifica 611 HFM in Root Beer in de EU!

Alleen 1 miniscuul probleempje waar ik achter kwam toen ik de kilo's beschermende folie verwijderde: De brugpup staat 'n mm of 1,5 te ver naar links waardoor de lage E net op het randje van de polepiece loopt. Ik moet zeggen dat het me in de winkel niet opgevallen was en ook qua geluid heb ik er weinig van gemerkt. Straks maar even een belletje doen dus...

Of me de moeite besparen en zo maar laten? Heb ik weer met m'n eeuwige geluk...

Overigens hebben we de 311 (de goedkope uitvoering van de 611) er naast gehad en die klinkt toch een stuk dunner/ieler en platter.

Intern is de 611 trouwens uitgevoerd met potten en een switch van Alpha.

Plant
29 oktober 2011, 12:59
... De brugpup staat 'n mm of 1,5 te ver naar links waardoor de lage E net op het randje van de polepiece loopt. Ik moet zeggen dat het me in de winkel niet opgevallen was en ook qua geluid heb ik er weinig van gemerkt.

Slordig, maar je zult er idd niets van merken. Het magnetisch veld stopt nu eenmaal niet meteen langs de polepieces. Het is alleen visueel niet zo fraai.
Je ziet het ook weleens als er een niet F-spaced element in een F-spaced gitaar word geschroefd (heb ik zelf weleens gehad). Dan zie je bij de buitenste snaren dat ze echt langs de polepieces lopen in de brugpositie. Het werkt echter probleemloos.

De brugpup zit niet op de slagplaat zo te zien, maar apart in een ring gemonteerd. Misschien is dit iets te corrigeren - hoewel 1,5 mm wel veel is - en anders is het hopelijk exemplarisch en heeft een andere dat niet.

Rinze
29 oktober 2011, 14:58
Gefeliciteerd :cheerup:


En nu willen we eigen foto's en filmpjes zien. Duh...

Outline
30 oktober 2011, 02:31
Gefeliciteerd :cheerup:


En nu willen we eigen foto's en filmpjes zien. Duh...

Nou, dat wordt (op het moment) wat moeilijk...

Probleempje is iets groter dan gedacht. De brug zit 'n mm of 1,5 - 2 te ver naar rechts gemonteerd waardoor, door de trembucker en stringspacing en de verhouding daarvan, de snaren niet mooi over de pooltjes lopen. Rechts loopt nog (net) op het randje over de pooltjes maar links loopt er eigenlijk zo goed als compleet naast!

Het rare is dat zowel de verkoper als ik zelf gisteren met het proberen en bekijken niks van gemerkt of gezien hebben. Ik kwam er pas achter bij het verwijderen van de beschermfolie.

Maar gelukkig was de verkoper het met me eens en gaf mij meteen de keus voor: of een nieuwe, of deze laten maken, of iets anders uitzoeken. Het lijkt mij voor zich spreken dat ik voor het eerste heb gekozen. Naar mijn idee gaat het met de brug op deze toch niet zo 1-2-3 goed komen (wordt gaten vullen en opnieuw boren) en daardoor (ook voor het geval dat het dus niet goed komt) maar meteen voor de 1e optie gekozen.

Enigste probleem is alleen dat er niet veel Root Beers zijn binnen gekomen afgelopen week en dus niet bekend is of er überhaupt nog op voorraad liggen. Dus hebben we allebei meteen Yamaha gemaild met de klacht en het verzoek er zsm 1 te reserveren en uit te leveren. Dit ook omdat de toko maandag dicht is. Scheelt toch weer ruim een werkdag. Better be safe then sorry...

Dus aub even geduld en duimen dat het goed komt!

*Ik heb ook altijd wat....*

Beekay
30 oktober 2011, 07:50
Weet iemand mischien ook of deze gitaren als linkshandige versie leverbar zijn? daar kan ik bij yamaha niet veel over vinden namelijk.

Rinze
30 oktober 2011, 09:20
Als de brug niet goed zit heb je dus ook een probleem met de snaren op de hals?

Terminus
30 oktober 2011, 10:38
Weet iemand mischien ook of deze gitaren als linkshandige versie leverbar zijn? daar kan ik bij yamaha niet veel over vinden namelijk.

Deze specifieke gitaar is niet linkshandig leverbaar. Op Leftyfretz (http://leftyfretz.com/yamaha-left-handed-guitars/) kan je voor veel merken lijsten vinden van linkshandige gitaren die nu gemaakt worden, de eigenaar van de site mailt constant allerlei merken naar wat ze maken. Als je op die link klikt zie je dat ze officieel geen electrische gitaren maken voor lefty's, maar je kan nogsteeds wel instap-Pacifica's en RGX-en kopen.

Plant
30 oktober 2011, 11:11
Als de brug niet goed zit heb je dus ook een probleem met de snaren op de hals?

Daar dacht ik ook aan. Maar een afwijking van 1,5 mm bij de brug is ter hoogte van de 12de fret 'nog maar' de helft en op lagere posities nog minder. Bij het bespelen op de hogere posities zul je het wel merken, de snaar dan makkelijk langs de toets glippen bij indrukken of vibrato. Het kan natuurlijk zijn dat in de fabriek ook de hals een tikje scheef is vastgeschroefd als daar ruimte voor is, om de snaren zo wel netjes gelijk over de toets te laten lopen.

Rinze
30 oktober 2011, 11:50
Daar dacht ik ook aan. Maar een afwijking van 1,5 mm bij de brug is ter hoogte van de 12de fret 'nog maar' de helft en op lagere posities nog minder. Bij het bespelen op de hogere posities zul je het wel merken, de snaar dan makkelijk langs de toets glippen bij indrukken of vibrato. Het kan natuurlijk zijn dat in de fabriek ook de hals een tikje scheef is vastgeschroefd als daar ruimte voor is, om de snaren zo wel netjes gelijk over de toets te laten lopen.
Dan nog (als de hals iets scheef is vastgezet) zul je zien dat de snaren niet helemaal evenwijdig aan de buitenkanten en de positiestippen lopen. De hals iets opzij wrikken kan de zaak niet over de hele toets recht trekken. Let wel: dit is een probleem dat ook bij behoorlijk duurdere gitaren voor komt. Zou niet moeten maar het gebeurt wel.

Outline
31 oktober 2011, 04:29
De afwijking is zo klein dat je inderdaad daar heel weinig van ziet. Rond de 20e-21e fret kun je het net zien, daarboven zo goed als niet. Dat komt mede doordat de dikte van de lage E het verschil min of meer 'opvangt', als jullie snappen wat ik bedoel.

Op de nek-pu is het verschil ook moeilijk te zien, je moet er echt voor gaan zitten om het te zien. Again, de dikte van de lage E maakte veel van het verschil goed.

Waarom het op de brug-PU dan toch zoveel uit maakt? Simpel: de spacing tussen de pooltjes is net marginaal groter dan de onderlinge snaarafstand. Daardoor kan het dus zijn dat de hoge E aardig netjes zit en de lage E er naast staat. Met andere woorden: als de brug (en dus je snaren) goed staan, dan lopen de hoge en lage E net naast het midden van je pooltjes. Dit, omdat de afstand tussen de snaren net wat kleiner is dan die tussen de pooltjes.

Ik ben benieuwd of Yamaha vandaag met goed nieuws gaat komen....

rocker_71
3 november 2011, 00:19
Nice, nice, nice :mmmm: ... I must resist. :cooler:


Lijkt me een erg toffe gitaar met heel veel mogelijkheden. je hebt ook de goedkopere versie 311, die is maar 400 euro.


GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS GAS

Outline
27 november 2011, 04:34
Na aanleiding van mijn eigen ellende het volgende:

Er spelen serieuze kwaliteits-/afwerkingsproblemen met deze gitaren. En naar aanleiding van diverse gesprekken met Yamaha en de dealer kan ik zeggen dat ik geen idee heb wanneer deze opgelost zijn.

De afwijking die de dealer en ik geconstateerd hebben was voor ons meer dan genoeg om tot de conclusie te komen dat deze absoluut niet acceptabel is. De brug staat, zoals eerder gezegd, te ver naar rechts wat problemen oplevert met de snaren over de elementen en de hals.

Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de estetische factor: Niemand die een gitaar zal kopen die er zo uit ziet. Mijn dealer heeft ze dan ook uit zijn collectie gehaald en zal ze niet meer leveren totdat de problemen opgelost zijn. Maar kijk ook de diverse websites er maar op na: ze zijn momenteel niet leverbaar.

Yamaha wilde mijn probleem oplossen maar kreeg het niet voor elkaar om er 1 te vinden die niet de afwijking bij de brug had. De enigste mogelijkheid om mij een correct te geven was het test-exemplaar wat ze bij Guitarist/Gitarist hebben gebruikt. Maar van wat ik begrepen heb, kon deze niet meer getraceerd worden.

Door dit hele verhaal heb ik maar van het hele Yamaha-verhaal afgezien en ben ik voor zelfbouw gegaan. Maar dat lezen jullie nog wel!

Voor de goede orde: Ik heb no hard feelings tov Yamaha maar vind het wel jammer dat er in eerste instantie niet meteen op doorgepakt werd. Hierdoor is er een week verloren gegaan met het oplossen van het probleem waar ik wel terecht boos over ben geworden.

rocker_71
27 november 2011, 08:33
Echt heel bizar dan.
Gelukkig heb ik er op het laatste moment van af gezien. Ik was al heel ver met bestellen, maar ben op het allerlaatst toch geswitched naar een 2x P90 gitaar (PRS soapbar). En zo t ehoren heb ik daar weel goed aan gedaan.

Maar wel echt dramatisch. Voor jou natuurlijk, maar zeker ook voor Yamaha. Als het bij de hele productielijn is, dan is er misschien een machine verkeerd ingesteld ofzo.
Heb je trouwens een foto van de brug, ben wel benieuwd...

Rinze
27 november 2011, 09:38
Dat is wel maf, dat het probleem bij de hele serie voor komt en blijkbaar ook niet op te lossen is. En dat bij Yamaha, wat normaal toch een erg strenge kwaliteitscontrole hanteert. Jammer van je gitaar :dontgeti:

Outline
27 november 2011, 19:25
Van wat ik uiteindelijk begrepen heb, is er in deze productie-run van dit type iets mis gegaan en dat is dus niet op tijd ontdekt. Daardoor is deze hele run nu afkeur geworden en kunnen ze op nieuwe wachten. Ik verzin het ook niet hoor...

En ja, erg slecht. Maar laten we allemaal eens realistisch zijn: Tegenwoordig is de eerste die de doos van een nieuwe gitaar openmaakt de winkelier. Bij een webshop zelfs pas de eindgebruiker! En daar moeten dus de fouten geconstateerd worden. Dus...

En nee, ik heb geen foto. Ik heb de tijd niet gehad om die te maken, zo snel lag die van mij al weer bij de winkelier.

Maak je maar geen zorgen over mij en gitaren: er liggen hier nu 3 projecten in de kraamkamer. Dieter van Guitarsupplies vond het ook helemaal niet erg dat het met die Yamaha mis is gegaan!...

De reden dat die projecten er nu liggen, is overigens geheel en al de schuld van dhr. Blom met z'n gouden pooierbak. Het vrouwtje kan hem in ieder geval wel schieten...

bass blom
27 november 2011, 19:32
:seriousf: :cheerup: :seriousf: :cheerup: :seriousf:

Outline
28 november 2011, 03:21
En dat is de 2e keer in iets meer dan een jaar dat ik Sig-waardig ben... :cheerup::cheerup::cheerup:

Maar helaas is het wel de harde waarheid!

Klein ideetje nog: Het Guitarsupplies Factory Blowout Sale Bodies-Topic. Ik ben straks in ieder geval goed voor DRIE bijdragen...

Ik wil geen reclame maken maar voor wie het nog niet weet: ZE ZIJN NU NOG GOEDKOPER!
€ 49,- voor een Solid, € 55,- voor een Flame en € 65,- voor een Quilted.
Ben vrijdag nog bij Dieter geweest (alweer) en kan je zeggen dat de voorraad flink aan het slinken is. Dus als je er nog 1 wil...

h.maes
21 januari 2012, 15:10
Ik heb de 611 vorige week gekocht en ben hier uitermate tevreden over. Geen enkel issue met setup, verkeerde positionering elementen etc.
Ik zal deze gitaar binnenkort gebruiken in mijn YouTube demo's die ik maak voor diverse fabrikanten van pedalen. Check out: http://www.youtube.com/HarMaMusic.

Laat maar weten als er er vragen zijn?

crapton
22 januari 2012, 11:02
Hey h.maes, die Youtube demo's klinken serieus goed. Dat is het betere gitaarwerk!!!

Ik heb een RGX-A2 gehad, leuke gitaar, prima gemaakt, goed maar beetje klinisch geluid. Nekhumbucker te muddy, brug wel erg goed, helder, strak. Uiteindelijk niet mijn ding, prefereer tegenwoordig gitaren met een tremolo.

h.maes
22 januari 2012, 18:33
Hey h.maes, die Youtube demo's klinken serieus goed. Dat is het betere gitaarwerk!!!

Ik heb een RGX-A2 gehad, leuke gitaar, prima gemaakt, goed maar beetje klinisch geluid. Nekhumbucker te muddy, brug wel erg goed, helder, strak. Uiteindelijk niet mijn ding, prefereer tegenwoordig gitaren met een tremolo.

Thanks!

De 611 bevalt mij erg goed, klinkt akoestisch vergelijkbaar met een Telecaster, is ook een string through body en heeft een goede sound en sustain onversterkt. De graptech brug zadels en topkam geven wat crispy top end. Versterkt zijn de duncans lekker. Ik heb dit weekend de vol. Potmeter vervangen door een push/pull waarmee ik de brug humbucker series/parallel kan schakelen. Gitaar is van 3 delen alder, maple hals met rosewood toets. Grover locking tuners zijn ook prettig.

De gitaar is intern geïsoleerd en de onderdelen die gebruikt zijn, zijn allemaal top, alleen de 3-weg schakelaar is van alpha wat beter kan.

Ik wilde een gitaar met een P90 in de hals en ben uiteindelijk op de 611 gekomen omdat ik deze vorig jaar op de Musikmesse heb gespeeld en gehoord. Voor het geld hoef je het zeker niet te laten. ;-)

h.maes
29 februari 2012, 19:28
Check deze video demo http://www.youtube.com/watch?v=t-0XtI2X33I om de 611 in actie te zien. ;-)

hosnor101
1 april 2012, 14:01
Ik ben sinds kort ook wat meer aan het opzoeken van deze mooie gitaar :) Hij is alleen niet in veel winkels te bezichtigen (hier rond Enschede). Ik heb contact opgenomen met Huigens in Hengelo en zij kunnen misschien een testmodel regelen met Yamaha, dat zou wel fijn zijn uiteraard :) Wat me wel opvalt is dat er weinig filmpjes van op youtube staan en er ook weinig reviews van zijn. Zijn hier nog meer gelukkige eigenaren van de 611?

h.maes
2 april 2012, 07:35
Ik ben sinds kort ook wat meer aan het opzoeken van deze mooie gitaar :) Hij is alleen niet in veel winkels te bezichtigen (hier rond Enschede). Ik heb contact opgenomen met Huigens in Hengelo en zij kunnen misschien een testmodel regelen met Yamaha, dat zou wel fijn zijn uiteraard :) Wat me wel opvalt is dat er weinig filmpjes van op youtube staan en er ook weinig reviews van zijn. Zijn hier nog meer gelukkige eigenaren van de 611?

Yep, top gitaar voor het bedrag wat je ervoor betaald.
Check mijn YouTube kanaal http://www.youtube.com/HarMaMusic voor video's waarin ik de 611 gebruik.
Deze staan ook op http://www.harrymaes.com.

Grtz, Harry

hosnor101
2 april 2012, 12:37
Yep, top gitaar voor het bedrag wat je ervoor betaald.
Check mijn YouTube kanaal http://www.youtube.com/HarMaMusic voor video's waarin ik de 611 gebruik.
Deze staan ook op http://www.harrymaes.com.


En hoe verhoudt deze zich dan tot duurdere gitaren? (prijsklasse 800-1000 euro?) Ik speel in een ska-band en een coverband en denk je dat de cleane geluiden hiervoor geschikt zijn?