PDA

View Full Version : Snarendikte



rensiemetal
15 oktober 2011, 13:50
Hallo,
Ik gebruik normaal .010-.046 snaren op mijn elektrische gitaren. Dat is op mijn Ibanez Gio, Samick strat en Vester Superstrat (24 fret). Nu heb ik sinds enkele dagen een Fender Strat en de snaren die hier nog op zaten zijn ook dezelfde dikte alleen ze zitten veel losser (dus bends gaan veel makkelijker etc). Ik vind dit alleen niet fijn spelen. Hoe kan het dat bij dezelfde dikte de snaren bij de fender strat veel losser zitten? Betekent dit dat ik een .011 setje erop moet zetten?

Eygen
15 oktober 2011, 14:06
Het verschil tussen 9 en 10 is niet echt te zien, maar wel te voelen. Als de bends zoveel makkelijker gaan dan komt waarschijnlijk dat omdat het toch een setje 0.09 snaren is.
Dat is zeker aannemelijk als het een nieuwe gitaar is, de meeste komen met 0.09 snaren.

Pakie
15 oktober 2011, 22:28
Het kan aan tal van factoren liggen.
Als je bends makkelijker gaan, kan dat aan de radius van je hals liggen.
Sommige Fenders hebben een "Compound Radius" waarbij de hals vlakker wordt naarmate je hoger op de hals speelt.
Verder kan het liggen aan de helling van de Headstock, de helling van je tailpiece t.o.v je brugzadels, of je een tremolo hebt (en welke soort).
Het is dus niet zo 1,2,3 te zeggen waar dat "gemak" hem nou in zit.
Maar hee, het gaat om een Fender Strat, he ? Die spelen sowieso botertje soepel.
Verder is je snaardikte natuurlijk puur persoonlijk maar standaard zet Fender er 0.09 op. Wil niet zeggen dat je er geen .011 op zou kunnen hebben maar dan moet je waarschijnlijk wel iets meer tegendruk geven met de Trussrod.

Robin...
16 oktober 2011, 23:21
Als je de snaren veranderd op je strat naar 0.11 vergeet dan niet om een extra veer erop te zetten. Ook moet je de actie weer veranderen. Als je dat niet weet vraag het aan iemand die er verstand van heeft. Een hals kan je breken namelijk als je niet weet wat je doet.