PDA

View Full Version : beter alternatief voor de boss bluesdriver bd-2



Flor
15 oktober 2011, 08:41
Ik ben van plan mijn bluesdriver te vervangen. Ik zoek een effect dat het rauwe van dit pedaal behoudt, maar toch een betere sound geeft. Misschien kunnen jullie mij helpen. Dank bij voorbaat!
Grtz
Flor

scabiosa
15 oktober 2011, 11:59
Dirty Little Secret is niet slecht op dat vlak vind ik.

Nielsje
15 oktober 2011, 12:09
Beter is heel erg subjectief, en de informatie die je geeft is wel minimaal.

Wat is/zijn je:

gitaar,
versterker,
andere effecten,
budget,
definitie van 'beter',
nummers / muziek die je speelt

?

Als je je situatie beter omschrijft, kunnen er gerichtere adviezen worden gegeven.

Heffie
15 oktober 2011, 12:38
Ik weet niet wat je verstaat onder een betere sound maar een vrij algemene "klacht" over de bd-2 is dat hij te scherp klinkt. Je zou bijvoorbeeld kunnen proberen een wat grotere waarde voor de in- en/of uitgangs condensator te kiezen. Het geluid wordt dan wat minder scherp(feitelijk krijg je er meer laag bij maar dat is technisch dingetje) maar het is nog steeds een Bluesdriver(en waarom zou je dat níet willen :crazyhappy:).
Dan moet je wel iets van elektronica/solderen afweten natuurlijk, of iemand kennen die dat heeft. Maar, zoals je zelf al zegt, je bent eigenlijk wel tevreden over het ding dus waarom een ander pedaal aanschaffen?
Als ik niet 100% tevreden ben over een bepaalt pedaal probeer ik dat met wat simpele mods te verbeteren. Maar het geluid moet zeg maar voor 80-90% in de stock uitvoering zitten. Anders ga ik op zoek naar wat anders. D'r is tenslotte keus genoeg. :)

Flor
15 oktober 2011, 15:01
[QUOTE=Nielsje;2721023]Beter is heel erg subjectief, en de informatie die je geeft is wel minimaal.

Wat is/zijn je:

gitaar,
versterker,
andere effecten,
budget,
definitie van 'beter',
nummers / muziek die je speelt
ja inderdaad.
Hier gaan we dan :
2 jaar bezig met trio..genre : nederlandstalige rock...met 80' jaren invloeden....TC Matic, Arbeid Adelt...heel snedig, maar met invloeden van nu, Deus...etc....
Zijn net uit de studio met demo live opgenomen met eigen line-up zonder gimmicks etc...iedereen heel erg tevreden met gitaarklank....maar dan ga je proberen nog uit te puren natuurlijk.
Epiphone Blues Custom 30 (fel onderschatte versterker)
Tele Fernandes Revival '81, met Di-Marzio Fasttrack in bridge pos
Squier JV strat '50 met Seymour Duncan Mini humbucker in bridge pos.
(ps : dit zijn de 2 beste -nog betaalbare- gitaren waarmee ik ooit heb gespeeld...gaan al jaren mee)
Effecten:
stemapp.
TS-9
BD-2
BIG MUFF
DELAY
STEREO CHORUS
(een Ratt en een tremolo zijn in aantocht)

voilà, tot uw dienst
vg
dank bij voorbaat
Flor

the sure thing
15 oktober 2011, 15:35
Ik zou denk ik toch richting de TS-9 achtige klonen gaan denken, maar dan de versies MET dynamiek. Zo kan ik je de Fulltone fulldrive van harte aanbevelen. Deze heeft in 2 van de 3 standen een heerlijke "clean met een randje", maar dat geldt IMHO alleen voor single-coil gitaren. Voor humbuckergitaren zou ik de fulldrive voor dit genre laten liggen.
De fulldrive is 2e hands goed te krijgen op MP.

Ook heb ik veel mensen een mooi blues-geluid horen halen uit de OCD van fulltone, maar da's wel hele andere koek.

HaroldA
15 oktober 2011, 15:41
MI Audio Blues Pro en de Maxon OD808 vind ik persoonlijk de betere tubescreamer-achtigen met behoud van karakter en dynamiek.

De BD-2 vond ik maar plat, compressed en saai...

humbucker
15 oktober 2011, 15:56
+1 voor de blues pro!

Kijk ook eens naar de BD van Keeley, ook zeker de moeite!

Mitch
15 oktober 2011, 16:53
De Blues Pro is zeker een lekker ding, maar kan bij sommige amps het laag boosten. Da's wel effe wat anders dan een BD2 die juist iets laag afkapt. BD2 is ook iets korreliger, Blues Pro iets smoother.

wireman
15 oktober 2011, 19:34
De Dirty Little Secret is inderdaad erg cool..

Ik heb zelf een OCD die ik nog een extra schop onder zn hol geeft middels een BD2.. En dat geeft ook een erg toffe bluesy sound.. Er zijn er meer die m als boost gebruiken.. Om die reden ook ff bedenken of je m wel weg wil doen!
Van de BD2 moet ik inderdaad zeggen dat ie erg harsh is.. Ik heb de tone dan ook voor 75% dicht gedraaid.. dan is het nog acceptabel... maar ja.. wat moet je verwachten voor een pedaal wat ik voor 40 euro heb gekocht..

Flor
15 oktober 2011, 19:52
De Dirty Little Secret is inderdaad erg cool..

Ik heb zelf een OCD die ik nog een extra schop onder zn hol geeft middels een BD2.. En dat geeft ook een erg toffe bluesy sound.. Er zijn er meer die m als boost gebruiken.. Om die reden ook ff bedenken of je m wel weg wil doen!
Van de BD2 moet ik inderdaad zeggen dat ie erg harsh is.. Ik heb de tone dan ook voor 75% dicht gedraaid.. dan is het nog acceptabel... maar ja.. wat moet je verwachten voor een pedaal wat ik voor 40 euro heb gekocht..

ja inderdaad, ik draai hem ook 75% dicht qua tone. Maar ga hem niet verkopen. Hij heeft zijn kwaliteiten....bv. met single coils een ruige attack sound als ik "een Jean-Marie Aerts" achtige sound wil, moeilijk uit te leggen, maar het is het afwisselend hard, funky achtig aanslag van single notes....daarvoor is ie suuuuper.

Heffie
16 oktober 2011, 05:17
Ik heb eens een paar youtubejes van de de verschillende pedalen doorgenomen en daarvan vond ik de blues pro nog het meest in de richting gaan van een BD-2. Wat meer laag zo te horen op m'n laptopspeakertjes maar nog wel met dat beetje fuzzy karakter van de bluesdriver. De OCD vond ik veel smeuïger en organischer dan de BD-2. Zonder dat transparante(of harshe, zo je wilt..:)), zeg maar. De Dirty Little Secret vond ik wat zompig met een beetje dat geknepen laag waar je een tubescreamer ook van kan beschuldigen/voor kan waarderen. Op zich niets mis mee maar als een bluesdriver-maar-dan-toch-net-ff-iets-anders zou ik 'm niet kiezen. Net als de OCD en de TS-achtigen trouwens.
Als je je BD-2 alleen op een lage gain setting gebruikt kan je de Fulldrive-2 nog overwegen maar dan ga je het fuzzy gedeelte van de hogere settings missen, volgens mij.
Kortom: afgaande op de gemaakte suggesties en als je niet wilt modden zou ik voor de blues pro gaan. Ik kwam ook de Crunch Box van MI Audio tegen en als je voor de hoge gain settings van de BD-2 gaat leek me dat ook nog wel een alternatief.

En nadat ik al meer dan een jaar(of misschien wel twee) geen gitaar gear of ook maar een setje snaren gekocht heb, heb ik nu weer GAS.

Jullie worden bedankt.

the sure thing
16 oktober 2011, 09:49
-1 voor de MI audio crunchbox. Zou ik niet doen. Voor de rest: prima tips hierboven!

JohnLord
16 oktober 2011, 12:04
Koop dan eerst dat setje snaren maar eens en beoordeel de BD-2 opnieuw ;)

tomdiedom
16 oktober 2011, 12:05
Ik heb eens een paar youtubejes van de de verschillende pedalen doorgenomen en daarvan vond ik de blues pro nog het meest in de richting gaan van een BD-2. Wat meer laag zo te horen op m'n laptopspeakertjes maar nog wel met dat beetje fuzzy karakter van de bluesdriver.

Vind de twee niet te vergelijken eerlijk gezegd. Wat mitch zei, de bd-2 is meer korrelig en de bluespro meer smooth. Bp midhump en bassboost, bd-2 klein beetje bass cut. Misschien werkt de bp wel voor de ts, maar het is in mijn oren niet een alternatief/vervanging. Het is totaal anders, zou ik eerder een ocd gebruiken als vervanging.

Heffie
16 oktober 2011, 14:47
Koop dan eerst dat setje snaren maar eens en beoordeel de BD-2 opnieuw ;)

Pun taken ;)! Maar ik heb nergens gezegd dat ik de BD-2 slecht vindt hoor. Ik vind het zelfs een erg goede overdrive. Ik begreep dat de topicstarter iets zocht wat in de buurt kwam van de bluesdriver en mijn enige referentie is op het ogenblik wat youtube clips die ik op m'n laptop kan beluisteren. En dan lijkt de Blues Pro het meest in de buurt te komen, wat mij betreft. Ik ging er van uit dat het schelle van de BD-2 het probleem was maar als je het over het korrelige/smoothe aspect hebt, dan moet je het wellicht anders oplossen. Dat verschil gaat dan waarschijnlijk verloren op een 5 jaar oude laptop in kombinatie met youtube.:hippie: