PDA

View Full Version : Vraagje over EQ settings multi-fx



Paulski
14 oktober 2011, 18:57
Ik heb sinds kort een Zoom G1Next multi-effect, en ondanks dat ik vrij tevreden ben over het geluid, ben ik nog op zoek naar de juiste sound, met name de EQ settings.

Ik heb de bas, mid en treble van mijn versterker op ongeveer 6/7 staan (in de instructie werd aangeraden alles op 0 te zetten op de versterker, maar dan komt er geen geluid uit ;) ). De bas, mid en treble van de Zoom zijn allen in te stellen van -30 t/m 30. Mijn vraag is nu; hoe moet ik dit zien?

Moet ik de -30 vergelijken met 0 op een normale EQ potmeter, en 30 dus als 10? Of -30 als -10, en 30 als 10 op een normale potmeter? Of moet ik het gewoon letterlijks -30 t/m 30 zien?

Sorry als de formulering een beetje wazig is, maar weet niet hoe ik het anders onder woorden moet brengen.

Dirk_Hendrik
14 oktober 2011, 19:19
Je zoom eq is een cut of boost. 0 is dus 0, -30 maximale cut en +30 maximale boost.

Voor het instellen dus beginnen op 0 en daarna cutten tot je sound OK is. Boosten kan ook maar dan boost je ook bijgeluiden als ruis en eventuele brom.

Enne,
er gaat niets stuk. Lekker proberen dus.

Paulski
14 oktober 2011, 19:27
Bedankt voor de reactie :)

Maar waarom cutten ipv boosten? Ik heb nu alles geboost (wel met kleine waarden) maar totaal geen last van ruis dankzij de ingebouwde noisegate (plus dat ik met actieve EMG's speel).

Of moet ik cutten omdat ik de waarden op m'n versterker vrij hoog heb staan?

Dirk_Hendrik
15 oktober 2011, 09:13
Je moet niets ;)
Cutten ipv boosten is een vrij normaal ding onder ervarener geluidstecnici. En omdat je een toch noisegate hebt ruis en dergelijke toelaten... tsja. Ik zou het nooit doen.