PDA

View Full Version : Zelfde liedjes op western gitaar ?



BlueSeven
13 oktober 2011, 19:51
Hoooii,
ik vroeg me iets af. Sinds een jaar speel ik gitaar en ik heb echt al superveel geleerd, ik speel liedjes zoals "I would stay" van Krezip en "Someone like you" van Adele. Maar ik speel nu dus klassieke gitaar en over 2 maanden ben ik jarig en dan wil ik misschien een western gitaar. Nu is mijn vraag: Kan ik de liedjes die ik op mijn klassieke gitaar speel en op dezelfde toonhoogte (met capo) meespeel met de originele song, ook op een western gitaar met de capo op dezelfde plek meespelen met de originele songs ? Of is er dan weer een andere toonhoogte ofzo nodig ?
Alvast superbedankt !
x

Methoxy7
13 oktober 2011, 20:00
Hoooii,
ik vroeg me iets af. Sinds een jaar speel ik gitaar en ik heb echt al superveel geleerd, ik speel liedjes zoals "I would stay" van Krezip en "Someone like you" van Adele. Maar ik speel nu dus klassieke gitaar en over 2 maanden ben ik jarig en dan wil ik misschien een western gitaar. Nu is mijn vraag: Kan ik de liedjes die ik op mijn klassieke gitaar speel en op dezelfde toonhoogte (met capo) meespeel met de originele song, ook op een western gitaar met de capo op dezelfde plek meespelen met de originele songs ? Of is er dan weer een andere toonhoogte ofzo nodig ?
Alvast superbedankt !
x

Toonhoogte verandert niet echt, denk ik. Maar ge hebt wel een feller en scherper geluid.
Allé, dat viel mij op toen ik overging van nyon naar stalen snaren ...

Nu, ik heb niet zoveel ervaring met akoestische gitaren, dus mss wachten op het antwoord van iemand met meer expertise ... :-)

Ernest01
13 oktober 2011, 20:14
De meeste gitaren zijn allemaal hetzelfde gestemd, dus daar zit geen verschil. Een gitaar met nylon snaren voelt anders aan dat een steelstring. Maar ook dat went. En het geluid is inderdaad wat feller/scherper. Zal even wennen zijn die snaren op een western, want die voel je meer in je vingers. Maar wellicht heb je al voldoende eelt door het spelen op de klassieke gitaar.
Kijk ook naar het model van de nieuwe gitaar, want ook het geluid is harder dan van een klassieke gitaar. Dus misschien een OM model i.p.v. een Dreadnought. Want dat laatste model is groter, dus luider.
Succes ermee.

BlueSeven
14 oktober 2011, 16:33
Superbedankt allebei !
Ik weet trouwens dat het meer pijn doet aan je vingers, maar dat went wel :) Ik denk dat ik wel een western gitaar neem, dus nu maar wachten op mn verjaardag !

vac
30 oktober 2011, 21:51
Ik hou niet zo van country...

Eko
2 november 2011, 09:19
De western zal een ander halsprofiel hebben en een smallere hals. Ook is er verschil in de toets. Bij een klassieke gitaar is de toets bijna helemaal vlak. Bij een western zit daar een radius in. Kan dus heel goed zijn dat je Capo niet goed meer past. Daarom zijn er ook verschillende vormen.