PDA

View Full Version : FX loop nodig of niet?



stratman1976
13 oktober 2011, 13:15
Dag allen!

Sinds enige tijd speel ik over een AC30HWH die uitstekend bevalt. Nou stel ik de pre-amps meestal zo in dat ie een lekkere crunch geeft als je wat harder aanslaat en tegen het breken aan zit als je zachter aanslaat.

Ik gebruik redelijk wat delay en reverb (via pedalen) en dit gaat gewoon via: gitaar --> pedalen --> input amp de versterker in. Deze amp heeft ook geen fx loop, dus ik moet wel. Klinkt zeker niet slecht, maar denken jullie dat het inbouwen van een fx loop (buis gestuurd) en de modulatie pedalen via die loop te laten lopen een verbetering zal opleveren?
Met name wanneer je pre-amp al redelijk overstuurt? Wat zijn de eventuele voor en nadelen m.b.t. het veranderen van je (basis) geluid? Nou lees ik vaak dat er voor- en tegenstanders zijn als het gaat om fx-loops, hierin heb ik dus advies nodig!

Ik vind het geen probleem om m'n ac30 te laten modificeren :-) maar dan moet het wel een verbetering zijn. Ik hoor graag wie hier ervaring of een mening over heeft!

iWishmaster
13 oktober 2011, 13:24
Persoonlijk vind ik een FX loop bij modulatie effecten onmisbaar. Vooral delays zorgen wanneer voor de distortion geplaatst voor veel verlies aan definitie doordat noten door elkaar gaan klinken. Afgezien van een handje vol min of meer bruikbare 'spacey' momentjes in nummers vind ik dat uitermate storend.

Clean tot randje breakup vind ik het nog net te pruimen voor de preamp, maar alles daarna: fx loop.

Liquid_Metal
13 oktober 2011, 16:05
Ik heb ook nooit zonder effectsloop gekund maar ik speel dan ook met een flinke lading gain. Op clean hoor ik het verschil minder goed maar heb ik modulatie, delay en galm toch graag achteraan.

FruscianteFan
13 oktober 2011, 17:56
Dag allen!

Sinds enige tijd speel ik over een AC30HWH die uitstekend bevalt. Nou stel ik de pre-amps meestal zo in dat ie een lekkere crunch geeft als je wat harder aanslaat en tegen het breken aan zit als je zachter aanslaat.

Ik gebruik redelijk wat delay en reverb (via pedalen) en dit gaat gewoon via: gitaar --> pedalen --> input amp de versterker in. Deze amp heeft ook geen fx loop, dus ik moet wel. Klinkt zeker niet slecht, maar denken jullie dat het inbouwen van een fx loop (buis gestuurd) en de modulatie pedalen via die loop te laten lopen een verbetering zal opleveren?
Met name wanneer je pre-amp al redelijk overstuurt? Wat zijn de eventuele voor en nadelen m.b.t. het veranderen van je (basis) geluid? Nou lees ik vaak dat er voor- en tegenstanders zijn als het gaat om fx-loops, hierin heb ik dus advies nodig!

Ik vind het geen probleem om m'n ac30 te laten modificeren :-) maar dan moet het wel een verbetering zijn. Ik hoor graag wie hier ervaring of een mening over heeft!
Ik merk best wel dat flinke galm en een stevig randje nog wel lekker kan zijn, maar meer dan een stevig randje moet het ook niet worden. Houd er wel rekening mee dat als je het nu goed vindt klinken, het best zo kan zijn dat je straks teleurgesteld kunt zijn over hoe clean en droog je galm en delay klinken.

Henri H
13 oktober 2011, 19:22
Met een FX loop klinkt het vaak wat meer klinisch of "hifi", terwijl je dat niet altijd wil.
Ik gebruik ook sinds een jaar geen FX loop meer, en maak ook gebruik van een amp (JCM 800) die ongeveer hetzelfde ingesteld staat.
Het grote voordeel: 2 (lange) kabels minder, en vooral een simpelere setup.... eenvoud, love it.

De ene delay doet het trouwens beter voor een overstuurde (pre)amp dan de andere. Mijn Ibanez DL10 b.v. doet het echt zeer goed vóór de amp, terwijl de Flashback het al weer minder goed doet.
Die gebruik ik dan meestal ook met de volume pot v.d. gitaar wat "geknepen", zodat het cleaner wordt, werkt prima zo.

Tankman
13 oktober 2011, 19:52
Ik heb een tijdje wat Delay en Modulatie in mijn FX loop gehad, maar ik vond het al gauw teveel gedoe en mijn setup dreigde te complex te worden voor mijn smaak, dus heb ik alles weggedaan.

Momenteel heb ik bijna alleen effecten die voor de pre-amp het beste klinken naar mijn mening: een wah en een phaser. Ik gebruik daarnaast nog een Flanger voor de cleane stukjes, dus die heb ik ook gewoon voor de pre-amp voor het gemak. Overstuurd klinkt een flanger lekkerder in een FX loop, maar voor de enkele keer dat ik hem zo gebruik laat ik hem gewoon lekker voor de pre-amp, en dat klinkt gewoon lekker vies. Binnenkort komt er nog iets van een octaver bij wat sowieso voor de pre-amp beter klinkt vind ik.

Misschien dat ik weer ga kloten met een simpele delay, maar deze zou ook voor een zwaar overstuurde pre-amp redelijk goed moet klinken. Iemand suggesties naast de DL10 van H. Huisjes?

Henri H
13 oktober 2011, 21:13
De BOSS DD-3 doet het ook goed, maar is iets "smoother", en verzuipt iets meer, maar heeft ook zeker z'n charme.
Het hangt heel erg af van de hoeveelheid gain die je gebruikt naar mijn idee.
Hoe minder gain, hoe beter je verschil hoort tussen bepaalde delays.
Ik heb ook 's een Carbon Copy getest bij mijn JCM 800, en dat vond ik ook een erg prettig pedaal, had hem bijna gekocht, maar toch voor de Flashback gekozen.

Brum
13 oktober 2011, 21:21
Voor mij is het verschil of je de scheur uit je versterker haalt, of uit een pedaal. Tegenwoordig heb ik een meerkanaals versterker en heb ik de delay en reverb in de fx loop zitten. De boel gaat echt lelijk over de kop als ik van clean naar volle scheur ga en ik heb deze pedalen in de input voorin de versterker.

Hiervoor had ik een één-kanaals versterker en haalde ik m'n scheur uit pedalen en had ik van dit fenomeen geen last, waardoor ik geen fx loop nodig had, al zat ie er wel op.

Bijkomend voordeel is dat het je twee extra kabels scheelt.

tommus42
13 oktober 2011, 22:11
......Ik vind het geen probleem om m'n ac30 te laten modificeren :-) maar dan moet het wel een verbetering zijn. Ik hoor graag wie hier ervaring of een mening over heeft!

Zeker een goede investering, kun je veel lol uit halen, een fx-loop. Als je van galm houdt, zou ik het doen.

Tankman
13 oktober 2011, 22:18
De BOSS DD-3 doet het ook goed, maar is iets "smoother", en verzuipt iets meer, maar heeft ook zeker z'n charme.
Het hangt heel erg af van de hoeveelheid gain die je gebruikt naar mijn idee.
Hoe minder gain, hoe beter je verschil hoort tussen bepaalde delays.
Ik heb ook 's een Carbon Copy getest bij mijn JCM 800, en dat vond ik ook een erg prettig pedaal, had hem bijna gekocht, maar toch voor de Flashback gekozen.

Ik gebruik het Lead kanaal van mijn 6505+ met de gain gemiddeld rond de 6. Behoorlijk wat gain dus. Ik ben goed bekend met de Boss DD-3 en de DD-7, maar ik wordt niet erg warm van Boss delays. De Carbon Copy vind ik ook een geniale delay. Misschien moet ik die eens een keer meenemen om te testen voor de pre-amp.


Voor mij is het verschil of je de scheur uit je versterker haalt, of uit een pedaal.

Al mijn scheur komt uit mijn versterker dus. Ik heb normaal gezien geen drive pedalen op m'n plank staan.

pasqual
13 oktober 2011, 23:06
Zeker doen! En als je toch een delaytje wil via je input, wie houdt je tegen? Je zal de eerste niet zijn die er twee of drie heeft: één rechtstreeks en een digitale en een analoge via de effectsloop...

stratman1976
14 oktober 2011, 17:55
Ik merk best wel dat flinke galm en een stevig randje nog wel lekker kan zijn, maar meer dan een stevig randje moet het ook niet worden. Houd er wel rekening mee dat als je het nu goed vindt klinken, het best zo kan zijn dat je straks teleurgesteld kunt zijn over hoe clean en droog je galm en delay klinken.

In mijn vorige map had ik de modulatie ook in een loop, dus dat zal geen probleem zijn. Ik hoop alleen dat de loop zelf, zo min mogelijk (liefst niets) met het geluid op zich doet

stratman1976
14 oktober 2011, 18:09
Bedankt voor al jullie tips. Ik vergat er nog bij te zeggen dat ik ook redelijk wat solo's doe en die haal ik uit pedalen. in mijn setup staan de drive pedalen in een loop en de modulatie ook in een loop (met een bytchn swytchn) en de loop met de drive pedalen komt dan eerst, qua volgorde.

Ik denk dat ik er toch een loop in ga laten zetten, nu nog kijken of er een seriële of parallele loop in moet komen.

Is het ook mogelijk om er een loop in te laten zetten met de keuze parallel of serieel?

Buzzel
15 oktober 2011, 10:07
Ik heb ook geen FX-loop maar ik moet zeggen dat ik mijn delay voorin de versterker ge-wel-dig klinkt! Reverb vind ik dan wel wat minder goed klinken. alle drive haal ik ook uit pedalen dus die staan voor de modulatie dingen.

crapton
15 oktober 2011, 17:32
Ik heb twee amps beide met fx-loop. Heb pas een vergelijking gemaakt tussen 4-cable method (dus delay modulatie in loop) of alles via de input.

1) Clean is er niet zoveel verschil, zoals te verwachten. Dus speel je veel clean of mild crunch dan maakt t niet zoveel uit.

2) Maar iets meer distortion vind ik de 4-cable method duidelijk beter. Definitie van de delay & modulatie is beter. Ik gebruik dan wel de tube distortion van de amp. Als je al je distortion uit een doosje haalt dan geldt weer 1) hierboven en is er geen probleem.

Het is dus een kwestie van volgorde. Ik vind persoonlijk delay & modulatie voor de distortion niet mooi klinken.

O ja amps zijn H&K dus zo slecht nog niet.

Mitch
15 oktober 2011, 18:24
Ik zou er niet aan beginnen. Je rommelt aan de basis van je amp terwijl het niet nodig is. Een effect loop is toch een extra stap ertussen, haalt wat van het directe van je amp weg. Ook is het minder praktisch met opstellen, zoals al genoemd, tenzij je aan een multikabel of zo gaat.
Persoonlijk spel ik op de voorganger van jouw amp, de A30HH met ongeveer dezelfde instelling (crunch/clean afhankelijk van aanslag). Ik gebruik plenty delay vóór de input, niks aan de hand.

the sure thing
15 oktober 2011, 19:41
+1 voor het niet laten modden van je amp. Ik speel zelf al zo'n 15 jaar op buizenamps waarvan de meeste een FX loop hebben en heb gemiddeld zo'n 8 pedalen.

Ik gebruik nooit de FX loop omdat ik het veel teveel gedoe vindt en het zg. "betere geluid" heb ik er in een live-situatie (in een band) niet vanaf gehoord. Ik gebruik niet veel delay en het delay pedaaltje achteraan in de keten (dus na je drive pedalen maar dus niet in de FX loop) vind ik persoonlijk ook prima klinken. Evenals de chorus. Met reverb pedalen heb ik geen ervaring.

(Nou vind ik reverb zo'n effect dat als het subtiel aan staat, ik live niet hoor of ie nou wel of niet aanwezig is.)

Experimenteer eens met de volgorde van je pedalen. Ik geloofde hier vroeger nooit in maar daar hoor je wel grote verschillen tussen de verschillende volgordes. Mijn WAH staat nu aan het einde van de keten omdat ik dat persoonlijk heerlijk vind klinken. Vooraan in de keten (dus vlak bij de gitaar) klinkt mijn WAH echt anders.

stratman1976
17 oktober 2011, 18:25
Je rommelt aan de basis van je amp

Dat klopt, maar heeft dat dan een negatief effect en wat bedoel je precies het "het directe"? Dynamiek? Waar ik dus geen zin in heb is een aanpassing die het karakter van je versterker verandert.

Praktisch is het inderdaad wat minder en op zich is de modificatie makkelijk aan te (laten) brengen en ook weer makkelijk te verwijderen als het zuigt, maar ja, het kost ook tijd en geld en er zitten wat gaten in je chassis.

stratman1976
17 oktober 2011, 18:33
+1 voor het niet laten modden van je amp. Ik speel zelf al zo'n 15 jaar op buizenamps waarvan de meeste een FX loop hebben en heb gemiddeld zo'n 8 pedalen.

Ik gebruik nooit de FX loop omdat ik het veel teveel gedoe vindt en het zg. "betere geluid" heb ik er in een live-situatie (in een band) niet vanaf gehoord. Ik gebruik niet veel delay en het delay pedaaltje achteraan in de keten (dus na je drive pedalen maar dus niet in de FX loop) vind ik persoonlijk ook prima klinken. Evenals de chorus. Met reverb pedalen heb ik geen ervaring.

(Nou vind ik reverb zo'n effect dat als het subtiel aan staat, ik live niet hoor of ie nou wel of niet aanwezig is.)

Experimenteer eens met de volgorde van je pedalen. Ik geloofde hier vroeger nooit in maar daar hoor je wel grote verschillen tussen de verschillende volgordes. Mijn WAH staat nu aan het einde van de keten omdat ik dat persoonlijk heerlijk vind klinken. Vooraan in de keten (dus vlak bij de gitaar) klinkt mijn WAH echt anders.

In mijn geval gaat het vooral om reverb en delay. Mee eens hoor, dat delay prima klinkt voor de amp. Vooral met wat hevigere reverb, dan wordt wel een redelijk soepzootje. Mijn keten is als volgt:

gitaar -> dual looper -> Lehle a/b/c switcher -> versterker (a=normal channel, b= top boost en c= tuner)

Mijn effecten zitten allemaal in de looper, met in loop 1 OD/Dist en in loop 2 alle modulatie. Dus met beide loops "aan" gaat het signaal eerst door de od pedalen en dan pas door de modulatie. Ik ben bang dat er weinig te verplaatsen valt, aangezien ik reverb toch echt als laatste wil hebben....:(

Is het een idee om alleen een reverb in te laten bouwen bedenk ik me net?

ghosthnote
17 oktober 2011, 18:43
+1 voor niet:sssh:

stratman1976
18 oktober 2011, 21:20
+1 voor niet:sssh:

Kan je ook aangeven waarom?

Tankman
18 oktober 2011, 21:42
Ik heb een tijdje wat Delay en Modulatie in mijn FX loop gehad, maar ik vond het al gauw teveel gedoe en mijn setup dreigde te complex te worden voor mijn smaak, dus heb ik alles weggedaan.

Momenteel heb ik bijna alleen effecten die voor de pre-amp het beste klinken naar mijn mening: een wah en een phaser. Ik gebruik daarnaast nog een Flanger voor de cleane stukjes, dus die heb ik ook gewoon voor de pre-amp voor het gemak. Overstuurd klinkt een flanger lekkerder in een FX loop, maar voor de enkele keer dat ik hem zo gebruik laat ik hem gewoon lekker voor de pre-amp, en dat klinkt gewoon lekker vies. Binnenkort komt er nog iets van een octaver bij wat sowieso voor de pre-amp beter klinkt vind ik.

Misschien dat ik weer ga kloten met een simpele delay, maar deze zou ook voor een zwaar overstuurde pre-amp redelijk goed moet klinken. Iemand suggesties naast de DL10 van H. Huisjes?

Ik zeg nou wel dat ik de FX loop helemaal niet gebruik, maar dat is niet helemaal waar. Ik hem die FX loop nodig om de pre-amp van mijn 6505 in de loop van mijn Boss NS-2 te lussen. Zo werkt de NS-2 op z'n best. Verder voor effecten gebruiken ik hem dus helemaal niet.