PDA

View Full Version : Sweep techniek



MichaelSS
13 oktober 2011, 12:39
Hallo mensen,

Ik post eigenlijk nooit wat in dit gedeelte van het forum, echter heb ik nu even hulp nodig.

Ik ben al een paar dagen bezig met mijn techniek wat bij te schaffen en e.e.a. bij te leren.

Op dit moment ben ik bezig met sweep-picking, maar dat valt nog niet mee. De snelheid komt wel, maar ik heb een overvloed aan bijgeluiden. Het ene filmpje op youtube zegt me dat muten not-done is en het andere spreekt dit juist weer tegen.

Wat is nou de beste manier om goed te sweepen?

Schrevel
13 oktober 2011, 13:36
Het zijn akkoordnoten dus als je niet dempt (mute) dan klinken ze toch goed samen. Als je het meer wilt laten klinken als een melodielijn dan is dempen wel weer handig.
http://www.youtube.com/watch?v=2Aj2wx9PYxI

Terminus
13 oktober 2011, 16:53
Dempen is juist belangrijk. Je moet héél langzaam beginnen en het dan zonder bijgeluiden doen.

Thiez
13 oktober 2011, 17:49
Dempen is vaak het lastigste van het sweepen. En zeker de onderste snaren bij de omhoog gaande beweging.
Meestal doe ik dit met de pink van me aanslaghand.

marter544
13 oktober 2011, 19:05
Sweeppicken sowieso dempen zou ik zeggen.. Ik ben er zelf ook (nog) niet zo'n held in, maar dat is iig hoe ik het doe. Over 4 snaren gaat wel, maar over alle 6 snaren is echt mission impossible nog.

Crummy
26 oktober 2011, 15:36
Misschien een domme vraag... maar wat is sweeppicken?

Steven Otto
26 oktober 2011, 15:51
http://lmgtfy.com/?q=sweep+picking

barno
26 oktober 2011, 16:39
correct me if i'm wrong maar volgens mij is het verschil tussen sweep picking en gewoon een akkoord spelen juist het feit dat de snaren bij picking apart worden gespeeld (en dus niet kunnen doorklinken).
Dus ik denk dat het geen kwestie is van dempen, maar wel accuraat de snaar fretten en lossen, zonder pull off bijgeluiden

aaronstonebeat
27 oktober 2011, 00:19
Een voorbeeldje, vanaf 0:35:


http://www.youtube.com/watch?v=tXW5ryaaYm4

marter544
27 oktober 2011, 12:25
correct me if i'm wrong maar volgens mij is het verschil tussen sweep picking en gewoon een akkoord spelen juist het feit dat de snaren bij picking apart worden gespeeld (en dus niet kunnen doorklinken).
Dus ik denk dat het geen kwestie is van dempen, maar wel accuraat de snaar fretten en lossen, zonder pull off bijgeluiden

Wat hij zegt, maar wanneer je een flinke lading gain gebruikt moet je met je rechterhand de snaren die je hebt gehad of juist nog niet hebt gehad wel dempen. Anders blijf je het sowieso horen, die andere snaren, en dat wil je niet want dat klinkt niet zo best.

Nielsje
27 oktober 2011, 15:11
Is hier eigenlijk die sweeptechnieken gebruikt zonder zoveel gain te gebruiken?
Ik sweep niet, maar vind het wel een interessante techniek. Meestal speel ik clean, of ander gewoon met overdrive, nooit met van die zware chugga-chugga distortion. Klinkt het dan wel?

Schrevel
27 oktober 2011, 15:13
Is hier eigenlijk die sweeptechnieken gebruikt zonder zoveel gain te gebruiken?
Ik sweep niet, maar vind het wel een interessante techniek. Meestal speel ik clean, of ander gewoon met overdrive, nooit met van die zware chugga-chugga distortion. Klinkt het dan wel?

Ja, in Dire Straits nummers.

barno
27 oktober 2011, 16:20
Wat hij zegt, maar wanneer je een flinke lading gain gebruikt moet je met je rechterhand de snaren die je hebt gehad of juist nog niet hebt gehad wel dempen. Anders blijf je het sowieso horen, die andere snaren, en dat wil je niet want dat klinkt niet zo best.

ja, maar het gaat dan om het camoufleren of dempen van de bijgeluiden, en niet, zoals bij slide bv, het dempen van de noten. Een snaar die niet gefret wordt en niet aangeraakt wordt, kan niet klinken.

ach ik moet niet mierenneuken; ik sweep pick niet eens :)

Terminus
27 oktober 2011, 17:57
Is hier eigenlijk die sweeptechnieken gebruikt zonder zoveel gain te gebruiken?
Ik sweep niet, maar vind het wel een interessante techniek. Meestal speel ik clean, of ander gewoon met overdrive, nooit met van die zware chugga-chugga distortion. Klinkt het dan wel?

Ja hoor, het is omdat je vaak zachtjes slaat niet een erg hard geluid maar het kan prima klinken. Zelfs in Nothing Else Matters zit in de intro een kleine sweep, en Akkerman deed zelfs in de jaren '60 al sweeps (niet zo netjes als bijvoorbeeld Loomis, maar dat is dan ook een foutloze shredder van de hoogste plank)

ja, maar het gaat dan om het camoufleren of dempen van de bijgeluiden, en niet, zoals bij slide bv, het dempen van de noten. Een snaar die niet gefret wordt en niet aangeraakt wordt, kan niet klinken.

ach ik moet niet mierenneuken; ik sweep pick niet eens :)

Dat valt vies tegen als je echt veel gain gebruikt, het niet aanraken van snaren is soms erg lastig (je houdt je vingers niet perfect recht op waar door je snaren alsnog aanraakt) achter de topkam en brug kunnen snaren zelfs geluid maken. Voor opnames worden die bij metal dan ook vaak (net als tremoloveren en soms ongebruikte snaren) afgedempt met schuim o.i.d.