PDA

View Full Version : DAVID GILMOUR Custom Shop NOS Stratocaster.



wireman
13 oktober 2011, 02:15
Vandaag bij Feedback Rotterdam een Wayne's World momentje gehad..
SHAAAAWING!!!!

Loop ik daar rond.. Lui die daar wel eens komen weten dat je daar de glazen speelgoedafdeling heb.. Zie ik daar een Zwarte strat/maple tinted neck hangen. De mini switch verraadde m al (uiteraard had ik m al laaaang herkend) Het betrof hier een CS Gilmour strat.. damn... Niet de RELIC, maar de zogenaamde NOS versie..
FF proberen dan maar?.. we benne dr nou toch! Akoestisch lekker resonant gitaartje.. Ingeplugd totaal niet verkeerd.. (op minimale setting met een kaal ampje moet ik zeggen)
Toch kan ik (buiten mn GAS) het prijskaartje van 2899 euro niet echt rechtvaardigen.. Ik bedoel.. Hij is wel bijna twee keer zo duur als mijn AVRI '57.. die behoorlijk dezelfde 'feel' heeft. De Gilmour is voor mij wel de meest begeerlijke strat 'out there' maar toch.. een hoop geld!

Erg gaaf om er eindelijk een keer een te hebben kunnen bespelen.. En ondanks het teleurstellende prijsje wat nogal buiten mn bereik komt zal het nog een paar jaar sparen worden.. Ach.. eerst maar verder tobben om mn nieuwe pickups erin te krijgen...

toch... SHE WILL BE MINE.... OH YES!!.... SHE WILL BE MINE!
SHAAAAAAAAAAAAAAAAAA-WING!!!!

thomas_lc
13 oktober 2011, 06:01
daarom kijk ik ook altijd even op marktplaats ;)

guitarkid
13 oktober 2011, 20:12
Toch kan ik (buiten mn GAS) het prijskaartje van 2899 euro niet echt rechtvaardigen.. Ik bedoel.. Hij is wel bijna twee keer zo duur als mijn AVRI '57.. die behoorlijk dezelfde 'feel' heeft. De Gilmour is voor mij wel de meest begeerlijke strat 'out there' maar toch.. een hoop geld!


Maar waarom pas je die gitaar dan niet aan: best of both worlds en scheelt je geld. En niet te weinig ook!

jutter
13 oktober 2011, 23:17
Was de basis van de Gilmour strat ook niet een '57er?

Harm
13 oktober 2011, 23:54
Was de basis van de Gilmour strat ook niet een '57er?

nee:
http://www.gilmourish.com/?page_id=66

wireman
14 oktober 2011, 02:42
In zekere zin heb je wel gelijk.. Tijdens zijn 'delicate sound' en 'pulse' periode maakte hij gebruik van een '57 reissue uit '83 met EMG actieve elementen. Dit is de bekende candy apple strat. Hij is deze gitaar gaan gebruiken omdat hij door de lighting rigs veel last had van storing.
Overigens kan je op live aid '85 tijdens de Bryan Ferry show zien dat hij de stock '57 er gebruikt. Later zijn daar de EMG's in gegaan. (Nu zeeeer makkelijk na te maken omdat het nog steeds de basis reissue is met het EMG DG20 set.. helaas met een pearloid slagplaat, terwijl Gilmour een effen witte plaat heeft. Tijdens zijn 2006 'on an island' tour gebruikte hij de red strat nog wel voor 'shine on you crazy diamond'. Echter betaal je voor een mooie candy '57 reissue uit '83 nu ook gewoon zomaar 2,5 duizend euro.. dus tja.. om het even... (WEL met de oude grey bobbin pickups, maar ja.. als je dan toch het DG20 set erin propt.. overigens vreet deze set batterijen!)

De custom shoppert is een '70 body die al zes verschillende halzen en een aantal mods heeft ondergaan. In de basis is het makkelijk zelf 'na te bouwen' dat klopt.
Kit Rae heeft een site opgericht waarin hij veel tips en tops geeft omtrent hoe dit te doen.. Ik zit er ernstig aan te denken om inderdaad zelf een 'tribute' te gaan bouwen.. Voor een customshopper betaal je gewoon. Ik moet wel eerlijk zeggen.. Het was wel voelbaar dat het een kwaliteitsproduct is, maar ja.. die prijs joh...

benwave
14 oktober 2011, 07:26
(WEL met de oude grey bobbin pickups, maar ja.. als je dan toch het DG20 set erin propt.. overigens vreet deze set batterijen!)


Dat valt wel mee hoor van die batterijen. Ik heb jaren met zòn set DG20 in mijn Strat gespeeld.
Er zit èèn 9 volt batterij in, en die gaat langer dan een jaar mee, en dat met elke dag spelen.

BasHermus
14 oktober 2011, 09:52
Het is hier vast niet de juiste plek voor een relativerende noot...

maar ik ga het toch doen.


Waarom zou je in 's hemelsnaam zoveel geld uitgeven aan een Strat? Alleen omdat David Gilmour een deel van de opbrengst krijgt?

Hij heeft een geheel herkenbaar en eigen geluid, maar heeft door de jaren heen op van alles gespeeld (ook Tele's Les Pauls) en altijd als hemzelf geklonken.

En die DG20 pickups is hij blijkbaar gaan gebruiken omdat hij last had van de lighting rigs... niet omdat hij die beter vond klinken.
Dus als jij niet optreed met zulke verlichting (wat ik behoorlijk waarschijnlijk acht) zou ik niet weten waarom je die DG20 moet hebben (ik vemoed dat hij in de studio namenlijk deze gitaar niet zal gebruiken).

guitarkid
14 oktober 2011, 10:10
Het is hier vast niet de juiste plek voor een relativerende noot...

maar ik ga het toch doen.


Waarom zou je in 's hemelsnaam zoveel geld uitgeven aan een Strat? Alleen omdat David Gilmour een deel van de opbrengst krijgt?

Hij heeft een geheel herkenbaar en eigen geluid, maar heeft door de jaren heen op van alles gespeeld (ook Tele's Les Pauls) en altijd als hemzelf geklonken.

En die DG20 pickups is hij blijkbaar gaan gebruiken omdat hij last had van de lighting rigs... niet omdat hij die beter vond klinken.
Dus als jij niet optreed met zulke verlichting (wat ik behoorlijk waarschijnlijk acht) zou ik niet weten waarom je die DG20 moet hebben (ik vemoed dat hij in de studio namenlijk deze gitaar niet zal gebruiken).

Klopt! Voor de duidelijkheid: ik ben een enorme liefhebber van Gilmour's gitaarwerk en zijn geluid en het is mij ook vaak opgevallen dat hij eigenlijk altijd zijn geluid heeft. Zelfs met een Gretsch in een live-uitvoering van Comfortably Numb.
Er zijn dus veel andere factoren die zijn geluid bepalen (hijzelf...?? ;)).
Dat neemt niet weg dat ik ook wel snap dat het hebben zo'n gitaar op zichzelf ook al fantastisch is..! 't Is echter geen garantie voor zijn geluid. Maar dat weet je volgens mij zelf ook wel!
Dus, kopen dat ding als je er aan toe bent!!! :)

SnoopWinckel
14 oktober 2011, 11:07
Klopt! Voor de duidelijkheid: ik ben een enorme liefhebber van Gilmour's gitaarwerk en zijn geluid en het is mij ook vaak opgevallen dat hij eigenlijk altijd zijn geluid heeft. Zelfs met een Gretsch in een live-uitvoering van Comfortably Numb.
Er zijn dus veel andere factoren die zijn geluid bepalen (hijzelf...?? ;)).

Is dat die versie van op de David Gilmour in concert DVD? De rest van dat concert speelt hij grotendeels akoestisch, en zelfs dan herken je nog de typische Gilmour sound :D 't is dan ook één van mijn favoriete concert DVDs die ik in mijn collectie heb zitten.

Een algemene vraag: wat is eigenlijk de aantrekkingskracht van signature gitaren? Waarom kopen fans deze? Ik kan mij niet inbeelden dat ik ooit een Gilmour, Clapton, Beck,... strat zou kopen gewoon omdat ik de heren hun werk graag beluister. Zelf ga ik toch nooit klinken zoals zij, dus why bother?

TimoSomers
14 oktober 2011, 11:12
Nouja sommige gitaren hebben gewoon de specs die je wil.
De standaard gitaren gaan al vele jaren mee en signatures hebben soms net die hedendaagse mods, of de goede houtsoorten, of net die 2 fretjes meer, blablabla.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dus.
(Echter niet als het gewoon een standaard model is, maar dan nog als ie goed klinkt zou ik hem niet laten liggen omdat het een sig is).
Een sig kopen omdat het een sig is snap ik dan weer niet ;).
(Tenzij mijn sig uit is natuurlijk, dan moeten jullie die allemaal kopen.)

jutter
14 oktober 2011, 11:16
Nouja sommige gitaren hebben gewoon de specs die je wil.
De standaard gitaren gaan al vele jaren mee en signatures hebben soms net die hedendaagse mods, of de goede houtsoorten, of net die 2 fretjes meer, blablabla.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dus.
(Echter niet als het gewoon een standaard model is, maar dan nog als ie goed klinkt zou ik hem niet laten liggen omdat het een sig is).
Een sig kopen omdat het een sig is snap ik dan weer niet ;).
(Tenzij mijn sig uit is natuurlijk, dan moeten jullie die allemaal kopen.)

Spelen en klinken we dan precies zo als jou :D

TimoSomers
14 oktober 2011, 11:18
Veel beter zelfs :D.

jutter
14 oktober 2011, 11:21
Veel beter zelfs :D.

Ongelofelijk! Kan ik jouw gitaar niet eens lenen? Wie weet, speel ik net zo goed als jou! :mmmm:

jutter
14 oktober 2011, 11:23
Ik zal er héél voorzichtig mee zijn.......

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Allerlei/funny-gifs-you-sing-too-much.gif

SnoopWinckel
14 oktober 2011, 11:26
En net toen ik mijn vorig bericht typte gooide de postbode een DVD in mijn bus (Classic Albums: Making of Dark Side of the Moon) waarop een sectie staat met Gilmours gitaren :crazyhappy:

Als we het dan toch over Gilmours speelgoed hebben, wat maakt die fameuze Bill Lewis gitaar zo speciaal?
Gilmour en de BL gitaar in actie (http://www.youtube.com/watch?v=a-RckhhQQeI)

Pepe
14 oktober 2011, 12:34
Simpel, meer frets.
Op een gewone strat kan je het laatste gedeelte van de money solo niet spelen.

E-J
14 oktober 2011, 12:57
Speciaal aan die EMG DG-20 zijn de EXG en SPC boosters die in de plaats zitten van toonpotmeters. Met de eerste kun je laag en hoog boosten, met de tweede midden. Als je die SPC flink open zet krijg je dat befaamde vette jaren '80, '90 'Pulse' geluid. Ik heb een appeltjes rode Strat gehad met zo'n set en het was een geweldig veelzijdige gitaar door die boosters.

In jouw geval Wireman, zoek rustig wat kwaliteitsonderdelen bij elkaar en stel je eigen gitaar samen, met jouw favoriete hals, body, pickups etcetera. Heb je een geweldige gitaar voor de helft van die DG Strat. Het enige speciale aan die gitaar is echter enkel de overwound brugpickup... koop een Seymour Duncan SSL-5 en je zit gebakken.


Simpel, meer frets.
Op een gewone strat kan je het laatste gedeelte van de money solo niet spelen.

De Bill Lewis gitaar (hals en body) was gebouwd uit één stuk mahonie en hij had speciale humbuckers, welke "were cast in resin using a vacuum system, the first time pick-ups were designed in such a way; they are capable of a very clean sound with great sustain". Clapton heeft eenzelfde gitaar live gebruikt ten tijde van Blind Faith. Schijnt een hele uniek klinkende gitaar te zijn.

lindstrom
14 oktober 2011, 13:26
Ik zal er héél voorzichtig mee zijn.......

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Allerlei/funny-gifs-you-sing-too-much.gif

hahahahaa ge-ni-aal!!!

SnoopWinckel
14 oktober 2011, 13:27
“The Lewis custom guitar, designed by Bill Lewis of Vancouver, played a significant role in the recording of Dark Side of the Moon. David Gilmour’s Lewis, built for him in 1970, has the very rare 24 accessible frets. The fret spacing was worked out with the use of a computer, which back in the late 60s, when the guitar had its debut – was also rare. This allowed for better accuracy than usual, in terms of pitch, and of course the full 2 octaves on the high E string allowed Gilmour to reach notes unattainable on his Strat. The extra wide fingerboard which flattened out by the 24th fret is also a great advantage for bending notes.

Is de mensuur van de Bill Lewis gitaar anders dan van een moderne 24 fret gitaar?

guitarkid
14 oktober 2011, 13:41
Is dat die versie van op de David Gilmour in concert DVD? De rest van dat concert speelt hij grotendeels akoestisch, en zelfs dan herken je nog de typische Gilmour sound :D 't is dan ook één van mijn favoriete concert DVDs die ik in mijn collectie heb zitten.


Inderdaad!

wireman
15 oktober 2011, 18:58
Met een van de beste versies van Shine on pt 2(tweede gedeelte met de windmaker) die ik ooit heb gehoord... En dan die slide er doorheen... fuck! te vet voor woorden!!

Overigens is de black strat hier nergens te bekennen... (HOPPA! en weer on topic!) ;)