PDA

View Full Version : Gain/volumeboost...



guitarkid
12 oktober 2011, 14:35
Hallo allen.

Ik speel al een tijd naar volle tevredenheid op een Peavey Delta Blues, met als enige relevante extra een Newtone Flowerbooster (een ZVex SOH-clone).
De booster gebruik ik om in voorkomende gevallen nog wat extra gain te hebben op het crunch-kanaal en niet zo zeer om het volume te boosten. Tot voor kort werkte dat 100%, maar sinds kort merk ik dat ik, naast een gainboost, ineens toch ook een serieuze volumeboost krijg, die ik eigenlijk wat te veel vind.
In de DB zijn een maand of vier geleden vier nieuwe eindbuizen geplaatst en onlangs is ook één pre-ampbuis vervangen door een nieuw, maar identiek type.
Vraag: kunnen die nieuwe buizen de oorzaak zijn van dit verschijnsel?

Rutger
12 oktober 2011, 14:55
Dat zou zomaar kunnen. t Wordt er over het algemeen toch allemaal wat dynamischer van. Nieuwe buizen hebben meer headroom dan goed gebruikte buizen, die dan ook sneller oversturen ipv meer versterken.

bass blom
12 oktober 2011, 14:57
je hebt een booster, alhoewel ik de SHO nou niet echt een booster zou noemen en hij boost..
ja wat is er nou aan de hand? :seriousf:

ik heb ook newtone, een EP booster gemaakt, die bevalt me heel goed.

guitarkid
12 oktober 2011, 15:36
je hebt een booster, alhoewel ik de SHO nou niet echt een booster zou noemen en hij boost..
ja wat is er nou aan de hand? :seriousf:

ik heb ook newtone, een EP booster gemaakt, die bevalt me heel goed.

Nou, wat er dus aan de hand is schrijf ik in mijn eerste post. ;)
En de SHO geen booster? Wat dan wel? Hoe dan ook, er gebeurt nou iets dat ik minder vind dan wat ik had en da's wel wat jammer!

@Rutger: klinkt wel logisch. Wat me overigens ook opviel is dat de amp sinds de buizenwissel volgens mij minder hard is. Op zich niet zo erg, want ik kan 'm verder opendraaien, maar wel opvallend.

bass blom
12 oktober 2011, 16:02
het wisselen van een voorbuis zal een flinke invloed kunnen hebben ja.
omdat dat wat die aflevert nog een behoorlijk aantal malen versterkt gaat worden.
een ookal doe je dezelfde er in, geen buis is gelijk.

Rutger
12 oktober 2011, 16:27
Wat me overigens ook opviel is dat de amp sinds de buizenwissel volgens mij minder hard is. Op zich niet zo erg, want ik kan 'm verder opendraaien, maar wel opvallend.
Minder hard? Dat is wel vreemd, je zou verwachten dat het allemaal wat harder kan met nieuwe buizen.

guitarkid
12 oktober 2011, 18:34
Minder hard? Dat is wel vreemd, je zou verwachten dat het allemaal wat harder kan met nieuwe buizen.

Ik heb wel meer dynamiek, da's zeker een voordeel, maar qua volume scheelt het wel wat. Ik heb nu wel 4 door Mr. Bassman gematchte buizen en weet eigenlijk niet meer wat er precies in zat.

Mitch
12 oktober 2011, 20:27
Er wordt altijd heel belangrijk gedaan over de eindbuizen, maar V1 van de voortrap is érg belangrijk voor je sound hoor. Kan zowel in volume, klank als dynamiek veel verschil maken. Inclusief de manier waarop je boost werkt. Het zou kunnen dat je oude V1 pittiger was en dat -ie geboost meer drive gaf, of misschien staan je eindbuizen wat minder pittig gebiast? Kan alle kanten op...
Maar goed, zoek je advies voor en nieuw pedaal of alleen een verklaring voor het fenomeen?

guitarkid
12 oktober 2011, 21:20
Er wordt altijd heel belangrijk gedaan over de eindbuizen, maar V1 van de voortrap is érg belangrijk voor je sound hoor. Kan zowel in volume, klank als dynamiek veel verschil maken. Inclusief de manier waarop je boost werkt. Het zou kunnen dat je oude V1 pittiger was en dat -ie geboost meer drive gaf, of misschien staan je eindbuizen wat minder pittig gebiast? Kan alle kanten op...
Maar goed, zoek je advies voor en nieuw pedaal of alleen een verklaring voor het fenomeen?

Eigenlijk een verklaring. En jouw verhaal snijdt wel hout! Maar daaruit kan ik ook opmaken dat het met een ander pedaal evt. op te lossen is? Zo ja, dan hoor ik graag met welke!

Terminus
12 oktober 2011, 22:18
Eigenlijk een verklaring. En jouw verhaal snijdt wel hout! Maar daaruit kan ik ook opmaken dat het met een ander pedaal evt. op te lossen is? Zo ja, dan hoor ik graag met welke!

Als je meer drive wilt en even veel volume een distortion, of zeg ik nu iets doms.

pasqual
12 oktober 2011, 22:37
Als je meer drive wilt en even veel volume een distortion, of zeg ik nu iets doms.

Nee, ik zou alleen eerder een overdrive nemen om je gain een beetje te boosten. Het volume kun je dan zo instellen dat het ( vrijwel ) gelijk blijft.

guitarkid
12 oktober 2011, 22:45
Als je meer drive wilt en even veel volume een distortion, of zeg ik nu iets doms.

Volgens mij is dat niet zo dom! Het mooie van die Flowerbooster is echter dat hij het geluid zo open houdt. Ik ga toch zeker even proberen of het bijv. werkt met mijn Blackstar HT-Dual. Die zit momenteel wel in mijn pedalenbak, maar ik gebruik 'm eigenlijk niet. Mooi pedaal op zich, alleen het tweede (lead-) kanaal klinkt minder open dan het crunch-kanaal. Anders zou ik die standaard gebruiken op het cleane kanaal van de Delta Blues.
Ik heb ook een Tube Screamer-variant, maar hoewel die op zich echt erg goed is vind ik 'm te veel mid hebben om op deze manier te gebruiken.

Mitch
12 oktober 2011, 23:13
Een Flowerbooster (SHO) is zo transparant omdat 't eigenlijk alleen maar boost is. Het hangt dan meer van de amp af of het ook gain boost of niet, maar dat was eigenlijk al gezegd.
Toch transparant maar ook nog wat gain? In de afdeling betaalbaar wil een BD2 wel eens goed werken, als de setup al niet te trebly is. De afdeling 'iets duurder' heeft bijvoorbeeld de Barber LTD. Persoonlijk geen fan, maar met single coils is het wel een neutraler alternatief voor een TS9. MI Audio Blues pro zit ook in die hoek, maar heeft wat meer gain en laag ter beschikking. Kan dus wat verder gaan dan de LTD, maar hoeft dat natuurlijk niet. In de afdeling 'duurder' maar breder inzetbaar zitten de Catalinbread DLS en de Fulltone OCD. Staan bekend om hun medium gain kwaliteiten, maar kunnen allebei uitstekend low gain klank voortbrengen en zijn dan allebei behoorlijk transparant van klank. Een vleugje mids, maar op low gain heel bescheiden en meer bruikbaar als een TS9 je niet bevalt.