PDA

View Full Version : Relicen van een Bigsby B7



BobvanKempen
12 oktober 2011, 12:57
Hallo Allemaal,

Ik wil eigenlijk een Bigsby B7 op een Les Paul BFG zetten maar zon nieuwe glimmende Bigsby ziet er niet uit dus ik wil die Bigsby op de een of andere manier relicen. Iemand enig idee hoe ik snel een bigsby kan laten roesten? Of zit er niets anders op dan dat ding in de regen te leggen en gewoon te wachten?

Alvast bedankt!

Jilles
12 oktober 2011, 16:20
He Bob,

Zelf heb ik geen verstand van relicen, maar ik heb een b7 op mn gitaar van ongeveer 8 jaar oud, die ziet er aardig ingespeeld uit. Ik kan wel een foto uploaden als je wilt, dan kun je zien waar de slijtageplekken zitten.

EDIT: Oja, volgens mij roesten bigsby's niet zo hard omdat ze van alu zijn. Bij mij slijt de gouden coating wel op bepaalde plekken.

lindstrom
12 oktober 2011, 16:43
als je die foto upload, dan kan Bob deze plekken overnemen door er met een lederen riem er even flink langsheen te schuren.. leder = huid.

Jilles
12 oktober 2011, 16:54
Ik zal mn best doen om zo snel mogelijk wat leuke fotootjes te maken. Hopelijk heb je er dan wat aan, Bob. :ok:

Squier4ever
12 oktober 2011, 17:01
Zeer fijne staalwol? Beetje opdoffen die hap? En anders de azijnmethode van GG?

Jeroen_K
12 oktober 2011, 19:09
Hij is van alu, dus roesten gaat ie zowieso niet. Gewoon flink op spelen, dan wordt ie vanzelf dof.

Jilles
12 oktober 2011, 21:30
alu roest ook wel hoor. Wat ik trouwens zie op mijn bigsby is dat de plekken waar het goud eraf is gesleten ook lichtjes geërodeerd zijn. En op het plekje waar het scharnier van de arm terecht komt als hij omklapt zit een vrij aanwezig deukje. Morgen zal ik een foto posten, vanavond heb ik helaas geen toegang tot een camera.

Cheers,

oigun
12 oktober 2011, 21:57
Met een zuur of basis (soda) oplossing krijg je de nieuwigheid er wel vanaf .
Staalwol werkt ook goed. Eventueel kan je ook een stukje staalwol in de zuur/basis oplossing leggen waardoor het wat sneller gaat.

Jeroen_K
12 oktober 2011, 22:53
alu roest ook wel hoor.

Ik kan het mis hebben, maar dit is wat ik altijd geleerd heb:

"In tegenstelling tot de korrelige, poreuze oxide laag van ijzer, die de zuurstof doorlopend gelegenheid geeft om in contact te blijven met het metaal, vormt de oxide van aluminium één geheel met het moedermateriaal. Doordat het volume groter is dan van het aluminium zelf, heeft de laag een uiterst dichte, ondoordringbare structuur.
De hardheid benadert die van diamant. De natuurlijke oxidehuid bereikt een dikte van ca. 1 mu ( 0,001 mm). Aan deze chemisch nauwelijks actieve laag dankt aluminium zijn grote weerstand tegen corrosie."

Jilles
13 oktober 2011, 13:45
Aha, het roest dus niet zo snel als ijzer.

Sanderltd
13 oktober 2011, 14:47
Alu "roest" totaal niet, nooit. :) Roesten is voorbehouden voor ijzer, het is een vorm van corrosie.
Aluminium "corrodeert" dus wel, maar heel kort zou je kunnen stellen. De laag corrosie op het aluminium sluit de rest van het aluminium af van zuurstof en voorkomt dus verdere corrosie.
Roest op ijzer blijft poreus, waardoor zuurstof steeds verder in het metaal kan dringen. Dat is ook de reden dat ijzeren voorwerpen volledig kunnen "door"roesten.

Jeroen_K
13 oktober 2011, 15:34
Inderdaad, alu corrosie vormt een laagje wat het materiaal afsluit voor lucht, dus kan corrosie niet verder reageren. Het corrodeert sneller dan staal, maar het stopt gelijk en heeft dus geen effect.

Volgens mij is anodiseren het afhalen en daarna poreus laten corroderen, daarna door stoom of kokend water weer dicht (niet poreus) maken, zodat een dikkere laag corrosie intstaat.

Correct me if i'm wrong..

Jilles
13 oktober 2011, 16:02
Laten we het dan maar corrosie noemen, jongens. :grouphug:
Die laag corrosie is overigens geen kogelvrij vest tegen verdere erosie. Als het laagje beschadigd ontstaat er op die plek een nieuw corrosie laagje waardoor er putjes in het aluminium komen. Dit zie ik op mn bigsby ook gebeuren. En in ergere mate bij mijn kolomboor van 50.

BobvanKempen
13 oktober 2011, 16:26
Iig allemaal wel bedankt voor de tips, ik ga eens los met leer een een ouderwets pannensponsje en dan zien we wel wat het resultaat wordt.