PDA

View Full Version : Fender 1989 Strat



SBe
12 oktober 2011, 10:51
Ik zit met een (luxe) probleem..
Ik kocht me enkele maanden geleden een Fender American standard strat in okazie voor een 800€ (slechts enkele maanden oud). Nu was ik van plan om deze een beetje aan te passen, ander pickguard, knopjes, etc.. en ook om er de Custom Shop Vintage 69pickups in te steken.
Tot...
Ik via via bij iemand ben terecht gekomen bij iemand die zijn American standard strat uit 1989 wil verkopen (voor 700€). In zeer goede staat voor een gitaar van meer dan 20jaar oud.
Ik ben niet van plan om twee strats te houden dus als ik deze koop doe ik mijn andere weg (mag anders vrees ik niet meer binnen van mijn vrouw).
Zou dit aan te raden zijn? Op het net zijn de meningen totaal verdeeld over de kwaliteit van de 1989 strat, de ene plaats deze tussen de beste strats ooit gemaakt en de andere dan weer het tegenovergestelde...

Ik heb afgesproken dat ik deze aanstaande zaterdag kom testen, maar ik ken mezelf... als deze mij ook maar een beetje aanstaat koop ik hem.
Dus wat (kenner)tips zijn zeker welkom om mij eventueel te behoeden tegen een miskoop.

Dank bij voorbaat.

Mvg,
Steven.

Guitarleon
12 oktober 2011, 10:53
je vrouw moet gewoon niet zeiken...

Nielsje
12 oktober 2011, 10:57
Euh, gewoon opletten op de staat van de strat. Let even op uit hoeveel delen de body bestaat. Is het wellicht een speciale uitvoering? Let op de originaliteit van de gitaar. Is niet altijd van belang voor het geluid, maar wel voor de verkoopprijs.

Verder, je kan natuurlijk de gitaar kopen als 'ie bevalt, en dan later besluiten of je een strat wil weg doen. En verder klinkt het natuurlijk cliché, maar mag je zelf niet meer beslissen wat je koopt?

benwave
12 oktober 2011, 11:05
Ik zou de nieuwe Strat houden, die uit 1989 heeft niets wat die nieuwe ook niet heeft
En ik zou er geen `69 elementen inzetten. Dat heb ik namelijk ook al eens gedaan, was niet echt een succes.
Bij mij klonken ze echt heel erg clean, moeilijk om er wat vervorming in te krijgen.
Ergg geschikt voor als je shadows muziek wilt spelen, wat minder als je een wat stevig blues geluid zoekt

SBe
12 oktober 2011, 11:08
Ik zou de nieuwe Strat houden, die uit 1989 heeft niets wat die nieuwe ook niet heeft
En ik zou er geen `69 elementen inzetten. Dat heb ik namelijk ook al eens gedaan, was niet echt een succes.
Bij mij klonken ze echt heel erg clean, moeilijk om er wat vervorming in te krijgen.
Ergg geschikt voor als je shadows muziek wilt spelen, wat minder als je een wat stevig blues geluid zoekt

Thanks voor de tip, mag ik vragen welke pickups je aanraad voor, zoals je zelf zei, "een stevig blues geluid"?


Mvg,
Steven

benwave
12 oktober 2011, 11:14
tja ik zou de originele er gewoon in laten zitten.
Ik heb er zelf dus die `69 in gehad, een setje uit 1977, en èèn uit 1979 geprobeerd, ( ik had ze toevallig toch beiden liggen )
en een setje japanse geprobeerd.
de verschillen waren niet groot om mee te beginnen, dus uiteindelijk maar de originele er in gelaten.
Het experiment was niet bedoeld om een beter geluid te krijgen, want dat was al naar me zin, maar meer geprobeerd uit nieuwsgierigheid.
Mijn strat was er een uit 2008, nieuw uit de winkel

Methoxy7
12 oktober 2011, 11:20
je vrouw moet gewoon niet zeiken...

Haha, nice one! :rockon:

Methoxy7
12 oktober 2011, 11:23
tja ik zou de originele er gewoon in laten zitten.
Ik heb er zelf dus die `69 in gehad, een setje uit 1977, en èèn uit 1979 geprobeerd, ( ik had ze toevallig toch beiden liggen )
en een setje japanse geprobeerd.
de verschillen waren niet groot om mee te beginnen, dus uiteindelijk maar de originele er in gelaten.
Het experiment was niet bedoeld om een beter geluid te krijgen, want dat was al naar me zin, maar meer geprobeerd uit nieuwsgierigheid.
Mijn strat was er een uit 2008, nieuw uit de winkel

Hoe klinken eigenlijk de standaard pickups van een American strat?
Ik was aan het denken op de pu'd van mijn squier strat te vervangen,
en ik kan een zo'n occasie setje kopen.

guitarkid
12 oktober 2011, 11:28
Ik heb er zelf dus die `69 in gehad, een setje uit 1977, en èèn uit 1979 geprobeerd, ( ik had ze toevallig toch beiden liggen )


Een setje CS '69 pick-up's uit 1977 en 1979??? :dontgeti:
Die CS '69 zijn m.i. juist heerlijk voor een bluesy tone en meer. 't Is alleen jammer dat ze niet RW/RP leverbaar zijn.
Ik vraag me wel af wat jij er dan wel voor pu's in hebt gehad.

guitarnijboer
12 oktober 2011, 11:36
Ik heb zelf een originele strat uit 1989 (serienummer, stempels zijn van 1988)
en moet zeggen dat ik het een geweldige strat vind. De 'flush' polepieces geven een naar mijn idee beter gebalanceerd geluid dan de staggerd PU's van tegenwoordig. Ook fijn is de TBX tonecontroll die ook op de brug PU aangesloten zit. In de middenstand zou hij niets moeten doen, maar hij haalt net de edge van de brugPU af zodat je een lekkere OD tone hebt. Helemaal open heb je deze edge weer terug.

De strat is verder heel resonant en strak afgewerkt en speelt ook geweldig. De body bestaat uit 3 delen en volgens mij is dat redelijk standaard. Er zit ook een 'gap' tussen de nek en body, maar daar heb ik verder geen last van. Het (hals) hout voelt anders (stijver / stabieler) aan dan nieuwere strats die in heb geprobeert. Het zou natuurlijk ook te maken kunnen hebben met mijn afstelling, maar toch...

Sommige dingen zijn natuurlijk heel persoonlijk dus of je hier wat aan hebt moet je maar zien. Een nadeel vind ik de reversed wound, reversed polarity mid PU. Dat geeft in de tussenstanden dan wel een bromvrij resultaat, maar sommige effecten die ik met mijn strat van 11 jaar eerder wel kan uithalen lukken hierdoor minder goed. But then again: tegenwoordig is er geen strat meer te koop die geen reversed Mid PU heeft, volgens mij zelfs geen reissue.

Nielsje
12 oktober 2011, 11:41
Zelf heb ik een japanse strat CS 54's pups zitten, en die bevallen mij uitstekend!
De CS '69's vond ik wat te modderig ofzo.

mesaman
12 oktober 2011, 12:02
ik heb hier een strat uit 1989, geniale gitaar, super degelijk speelt ook fantastisch. Ik vind hem beter dan de meesten die ik bespeeld heb,en dat zijn er redelijk wat.tis een witte natural relic :blast:
spelen en zelf bepalen


enne, ga eens een gesprek met je vrouw aan, jullie willen toch dat je allebij gelukkig bent? je zit niet eens aan een ander wijf?(wat wij weten)dus wat is het probleem?

benwave
12 oktober 2011, 12:30
Een setje CS '69 pick-up's uit 1977 en 1979??? :dontgeti:
Die CS '69 zijn m.i. juist heerlijk voor een bluesy tone en meer. 't Is alleen jammer dat ze niet RW/RP leverbaar zijn.
Ik vraag me wel af wat jij er dan wel voor pu's in hebt gehad.

Een setje customshop `69 elementen uit 2010 abgail ybarra singned , een setje fender strat elementen uit 1977, een setje fender strat elementen uit 1979, en een setje japanse fender strat elementen uit 1998
zo duidelijk ?

guitarkid
12 oktober 2011, 12:34
Een setje customshop `69 elementen uit 2010 abgail ybarra singned , een setje fender strat elementen uit 1977, een setje fender strat elementen uit 1979, en een setje japanse fender strat elementen uit 1998
zo duidelijk ?

Yes! Ik interpreteerde je lijstje duidelijk even anders.... :makeup:
Maar toch verbaast het me dat je die '69 pu's zo clean vond. Ik vind ze juist wel lekker bluesy. 't Hangt wel af van de amp, maar op een willekeurige tweedbak was het wel genieten!

Pepe
12 oktober 2011, 13:37
Het verschil tussen de ene CS set en de andere is marginaal vergeleken bij het begrip blues tone dat hangt tussen een vintage Magnatone en een moderne Les Paul.
Een '69, een P90 of een lipstick... whatever...

Orgasmocaster
12 oktober 2011, 16:14
je hebt ze uiteraard allebei nodig!!!!
gitaren het huis in smokkelen en verstoppen is een hele kunst!!

zie hier:

http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/September62009027-1.jpg

jze
12 oktober 2011, 16:28
je hebt ze uiteraard allebei nodig!!!!
gitaren het huis in smokkelen en verstoppen is een hele kunst!!

zie hier:

http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/September62009027-1.jpg

Hahaha, geniaal! Vooral die lege koffers ga ik onthouden!

Sinner1980
12 oktober 2011, 16:28
Ik zou de nieuwe Strat houden, die uit 1989 heeft niets wat die nieuwe ook niet heeft
En ik zou er geen `69 elementen inzetten. Dat heb ik namelijk ook al eens gedaan, was niet echt een succes.
Bij mij klonken ze echt heel erg clean, moeilijk om er wat vervorming in te krijgen.
Ergg geschikt voor als je shadows muziek wilt spelen, wat minder als je een wat stevig blues geluid zoekt

Mening is een mening maarre...met een lekker overstuurd buizenbakkie of een tubescreamertje krijg je uit zo'n setje toch echt wel een lekker bluesgeluidje hoor (al heb ik zelf liever 62's of 54's).

Waar heb je in hemelsnaam over gespeeld man:dontgeti:

benwave
12 oktober 2011, 17:34
Mening is een mening maarre...met een lekker overstuurd buizenbakkie of een tubescreamertje krijg je uit zo'n setje toch echt wel een lekker bluesgeluidje hoor (al heb ik zelf liever 62's of 54's).

Waar heb je in hemelsnaam over gespeeld man:dontgeti:

Ze blijven net iets te lang mooi klinken, en dan maakt het niet uit waarover je speelt

guitarkid
12 oktober 2011, 17:36
Mening is een mening maarre...met een lekker overstuurd buizenbakkie of een tubescreamertje krijg je uit zo'n setje toch echt wel een lekker bluesgeluidje hoor (al heb ik zelf liever 62's of 54's).

Waar heb je in hemelsnaam over gespeeld man:dontgeti:

Goede vraag! Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Edit: Sorry Benwave, crosspostje..... ;)