PDA

View Full Version : Rockversie maken van een nummer



Thiez
11 oktober 2011, 18:26
Voor een bandwedstrijd moeten we met de band een cover doen uit 3 te kiezen nummers. We willen van dit nummer natuurlijk een geheel eigen versie maken. Maar hoe begin je daar nou aan?

We kunnen kiezen uit:
Kings of leon - sex is on fire
Nirvana - smells like teen spirit
Coldplay - viva la vida

Ik heb inmiddels de nummers wat uitgezocht, Kings of leon is alleen maar E en C# eigenlijk, Nirvana kent iedereen wel waarschijnlijk en coldplay is D, E, A, F#

Hoe pak je dit nu aan om er een gaaf rocknummer van te maken?

pimmetje
11 oktober 2011, 18:37
Bij dat Kings of Leon nummer hoor je een ska-achtig slagje erdoorheen en ook een basje wat meer in die wereld thuishoort (al is dat basje misschien meer reggae-ig?).

Door daar een meer recht-toe-recht-aan iets van te maken dat meer op de hele tel is gericht, kom je denk ik al snel meer bij wat rock-achtigs.

Als wij met de band een nummer anders willen proberen, is 't meestal gewoon de riff / 't schema even in een andere telling proberen. Kijken wat er gebeurt als je van strakke halven een shuffletje maakt... of als je juist alleen maar 't tempo wijzigt en een andere accent-tel kiest... dat soort probeersels.
Dan kan je daarna altijd nog kijken of er een toontje her en der nog wat anders moet om de sfeer completer te maken... maar als wij te snel aan die toontjes gaan kloten, hebben we voor we 't weten te weinig meer over van het origineel :D.

Ik gooi 'm trouwens naar speeltechnieken en theorie. Vragen => PM.

Thiez
11 oktober 2011, 19:27
Ok heel erg bedankt! Wij zaten idd ook aan kings of leon te denken. En dan die 'backbeat' eruit te halen en gewoon straight forward te spelen.

jaywalker
12 oktober 2011, 09:47
die van KoL en Nirvana zijn natuurlijk al redelijk rock nummers.
Wellicht leuker en meer verassend is om een rock versie van viva la vida te maken.
(en versie die dan wel leuk is ;) )

Tias
29 oktober 2011, 12:23
Meestal speel je wat je erin hoort.
Soms doe ik gewoon waar ik zin in heb zoek wat uit.
Dan kijk ik wat het beste erop past.

Ik zou voor Coldplay gaan, omdat deze het verst van de rock af zit.

Pepe
29 oktober 2011, 13:15
Er van uitgaand dat je geen akkoord en melodie wil veranderen blijft het ritme over.
Ik zelf ga dan uit van een aantal template songs; je hebt je Bo Diddley, een funky James Brown, een Ramones versie, een ska versie, reggae.. enz enz.

Het ene werkt beter dan het andere natuurlijk, gewoon een halve popencyclopedie er doorheen jassen en uitwerken wanneer er iets klikt.
Althans, zo werkt het voor mij.