PDA

View Full Version : Problemen met intonatie lage E-Snaar



Sonny
11 oktober 2011, 17:12
Hey Allemaal,


Gisteren heb ik mijn Fender stratocaster american vintage '57 reissue proberen te intoneren. Het verliep allemaal naar wens, alleen had ik problemen met de lage E-Snaar.

Terwijl ik mijn vinger op de 12de fret houd en de gitaar aanslaat, geeft mijn tuner aan dat de noot te scherp is. Ik dat zadeltje naar achter schroeven, alleen zit hij nu helemaal op zijn verste positie en is de noot op de 12de fret nog steeds te scherp.

Kennen jullie dit probleem? Ook is het zo dat wanneer ik dat zadeltje verstelde, er weinig tot geen verschil in zat met het intoneren. De noot bleef dus constant even scherp.

Ik zit nu te denken om het veertje tussen het zadeltje uit te halen, zodat ik het zadeltje nog iets meer kan stellen. Is dit verstandig of kan ik dit beter niet doen?

Ik kijk uit naar jullie reacties!


Greetz Sonny

bass blom
11 oktober 2011, 17:21
is het een oude of een nieuwe snaar?

Sonny
11 oktober 2011, 17:51
is het een oude of een nieuwe snaar?


Het zijn zo goed als nieuwe snaren die er op zitten.

bass blom
11 oktober 2011, 18:02
dikkere snaar nemen?

Roel64
11 oktober 2011, 18:12
Tremelo wat strakker zetten?

Sonny
11 oktober 2011, 19:28
dikkere snaar nemen?

Er zitten nu Ernie Balls Regular 10-46 op. En ik ben nog maar een beginner dus wil nu nog niet echt dikker gaan.

Hrt is wel een linkshandige Strat by the way, maar dat moet denk ik niks uit kunnen maken.

Sonny
11 oktober 2011, 19:30
Tremelo wat strakker zetten?

De Tremelo zit al helemaal tegen de gitaar aan, omdat ik de tremelo arm er toch heb afgehaald.

Gretsch 5120
11 oktober 2011, 19:51
Ik had hetzelfde probleem bij mijn telecaster bij mijn E en A snaar: ik heb het veertje doormidden geknipt (bij de A) en weggelaten bij mijn E, hierdoor heb je iets meer ruimte om het zadel naar achteren te schroeven. Ik heb overigens een set 0.13 op mijn gitaar en sta in C#, vandaar de intonatieproblemen.

aaronstonebeat
11 oktober 2011, 20:43
Soms zit er er wel eens een slechte snaar in een setje; ik wel eens eerder over vergelijkbare intonatieproblemen gelezen die waren verholpen na het vervangen van de snaar.

Trouwens 'scherp' :???: Als die snaar nu te laag had geklonken, had je dat dan 'plat' genoemd? :D

pasqual
11 oktober 2011, 21:17
Dit klinkt wel herkenbaar. Ik heb op mijn stratje ook bij de lage E het zadeltje helemaal naar achteren. Ik heb het veertje doormidden geknipt. Helemaal goed is ie nog steeds niet maar ik heb er verder geen problemen mee en de strat is goed bespeelbaar. Gewoon proberen, je vernielt er niets mee in ieder geval.

Gearjunkie
12 oktober 2011, 20:28
Herkenbaar probleem. Overigens kan je ook overwegen om de intonatie te checken op vooral de vijfde en zevende fret ipv de octaaf. Het blijft een compromis namelijk.

StephSands
12 oktober 2011, 22:19
Heb je al een lagere actie geprobeerd?

Plant
12 oktober 2011, 22:27
Zitten een of meer elementen aan de baskant te dicht op de snaren? Dan heb je mogelijk last van 'string-pull'. Als je de snaar in de hoge posities (12de fret) indrukt, trekt het magnetisch veld er nog iets harder aan en klinkt de toon iets te hoog.

Hotpepper01
13 oktober 2011, 07:11
Zitten een of meer elementen aan de baskant te dicht op de snaren? Dan heb je mogelijk last van 'string-pull'. Als je de snaar in de hoge posities (12de fret) indrukt, trekt het magnetisch veld er nog iets harder aan en klinkt de toon iets te hoog.

String pull ??? Bedoel je dat de snaar als het ware hol getrokken wordt richting het element en daardoor hoger klinkt, als een soort van onbedoelde bend naar beneden ?? Maar trekt het magnetisch veld dan niet ALTIJD aan de snaar en maakt het indrukken van de snaar op de 12e fret dan zoveel uit in de afstand tot het element dat de magnetische aantrekkingskracht er voor zorgt dat de noot te hoog klinkt? De invloed zal er wel zijn, dat klinkt technisch aannemelijk. Maar hoe groot die invloed is, vraag ik me toch af. En dan zou het opgelost kunnen worden door simpelweg het element wat lager te zetten, als dat kan. Toch?

snaarplukker
13 oktober 2011, 14:56
Hey Allemaal,


Gisteren heb ik mijn Fender stratocaster american vintage '57 reissue proberen te intoneren. Het verliep allemaal naar wens, alleen had ik problemen met de lage E-Snaar.

Terwijl ik mijn vinger op de 12de fret houd en de gitaar aanslaat, geeft mijn tuner aan dat de noot te scherp is. Ik dat zadeltje naar achter schroeven, alleen zit hij nu helemaal op zijn verste positie en is de noot op de 12de fret nog steeds te scherp.

Kennen jullie dit probleem? Ook is het zo dat wanneer ik dat zadeltje verstelde, er weinig tot geen verschil in zat met het intoneren. De noot bleef dus constant even scherp.

Ik zit nu te denken om het veertje tussen het zadeltje uit te halen, zodat ik het zadeltje nog iets meer kan stellen. Is dit verstandig of kan ik dit beter niet doen?

Ik kijk uit naar jullie reacties!


Greetz Sonny
Je bent beginner en is je gitaar nieuw uit de winkel?
Dan kan je beter terug gaan naar de winkel en het laten intoneren (garantie).
Je gaat toch geen echte Fenderveertjes doorknippen?:dontgeti:

aaronstonebeat
13 oktober 2011, 16:04
Je gaat toch geen echte Fenderveertjes doorknippen?:dontgeti:

Haal een veertje uit een balpen en probeer het daar eens mee; dan kun je het originele veertje bewaren voor als de gitaar later geveild wordt.

Plant
13 oktober 2011, 18:54
String pull ??? Bedoel je dat de snaar als het ware hol getrokken wordt richting het element en daardoor hoger klinkt, als een soort van onbedoelde bend naar beneden ?? Maar trekt het magnetisch veld dan niet ALTIJD aan de snaar en maakt het indrukken van de snaar op de 12e fret dan zoveel uit in de afstand tot het element dat de magnetische aantrekkingskracht er voor zorgt dat de noot te hoog klinkt? De invloed zal er wel zijn, dat klinkt technisch aannemelijk. Maar hoe groot die invloed is, vraag ik me toch af. En dan zou het opgelost kunnen worden door simpelweg het element wat lager te zetten, als dat kan. Toch?

Dat is precies wat ik bedoel. Natuurlijk heeft het magnetisch veld altijd iets invloed, maar als je maar tot een bepaalde afstand blijft merk je het niet echt.
Beweeg maar een een paperclip o.i.d. naar je element toe. Daar voel je niks van totdat je er vlakbij komt, dan word er voelbaar ineens hard aan getrokken. Als een snaar door indrukken op de hogere frets ineens heel dichtbij het element komt, word de invloed van het magnetisch veld ook ineens veel sterker.
Je kunt ook eerst eens gewoon meten. Druk de snaar in op de hoogste fret en meet de afstand tussen snaar en polepiece bij ieder element. Dat moet toch echt nog iets van 2 ŕ 2.5 mm zijn. Hangt een beetje van de elementen af, niet iedere magneet is even sterk, het is een richtwaarde.

zoon van Piet
14 oktober 2011, 12:04
Plant zit er bovenop, deze zgn 'wolftones' zijn een typisch fenderakkefietje, en doen zich vnl voor op de dikke snaren op de hoogste frets. Draai je element maar eens helemaal omlaag, dan is het weg. En je sound ook,helaas.. dus is het zoeken naar een compromis.. ;)

Sonny
17 oktober 2011, 22:16
Hey guyz,

Nog bedankt voor jullie reacties!

Ik heb zojuist geprobeerd om mijn elementen aan de baskant iets naar beneden te schroeven, maar helaas... ik blijf op de lage E-snaar te hoog zitten met de intonatie op de 12de fret. Ik denk dus niet dat ik het op deze manier op kan lossen.

Vreemd blijft ook dat wanneer ik het zadeltje naar voren of naar achteren schroef, de noot op de 12de fret constant te hoog blijft... iets van 15 cents ofzo.
Misschien heeft het wel met de snaar te maken en is het de volgende keer met een nieuw setje snaren meteen over.

Is dit trouwens veel 15 cents te hoog?

Greetz Sonny

aaronstonebeat
17 oktober 2011, 22:24
15 Cents zegt me niet zoveel zonder apparaat erbij, maar een andere lage E-snaar zou het zomaar kunnen doen.


Soms zit er er wel eens een slechte snaar in een setje; ik wel eens eerder over vergelijkbare intonatieproblemen gelezen die waren verholpen na het vervangen van de snaar.

We hebben er een tijdje terug een beetje een discussie over gehad. Ik heb toen wat rondgeneusd en het bleek dat bij snarenfabrikanten redelijk veel muzikanten werken. Enerzijds wordt dat als positief ervaren, betrokkenheid bij het product en dergelijke, anderzijds blijkt een deel van deze betrokken medewerkers een portie van de week in min of meer comateuze toestand het dagelijkse werk te doen vanwege nachtelijke optredens :D

Plant
18 oktober 2011, 19:00
Gaat het zadel wel echt naar achteren of naar voren als je het schroefje rechts- of linksom draait? Misschien is het schroefdraad inmiddels kapot. Je verstelt het zadel toch niet met de snaar gespannen hoop ik? Want om het zadel naar achteren te krijgen moet je dan veel kracht zetten en ik weet uit ervaring dat je dan de boel makkelijk lam draait.
Eerst snaar ontspannen, zadel stukje verstellen, snaar spannen en checken of je goed zit.

RB-1
19 oktober 2011, 17:25
Herkenbaar probleem. Overigens kan je ook overwegen om de intonatie te checken op vooral de vijfde en zevende fret ipv de octaaf. Het blijft een compromis namelijk.Ik gebruik daarvoor de 19e fret... Vinger losjes op de snaar, dan hoor je de boventoon. De gefrette noot moet dan even hoog zijn.

Sonny
19 oktober 2011, 23:24
Gaat het zadel wel echt naar achteren of naar voren als je het schroefje rechts- of linksom draait? Misschien is het schroefdraad inmiddels kapot. Je verstelt het zadel toch niet met de snaar gespannen hoop ik? Want om het zadel naar achteren te krijgen moet je dan veel kracht zetten en ik weet uit ervaring dat je dan de boel makkelijk lam draait.
Eerst snaar ontspannen, zadel stukje verstellen, snaar spannen en checken of je goed zit.

Het zadeltje verschuift goed naar achter en naar voren. Met het schroefdraad is dus niks mis. Wel moet ik eerlijk bekennen dat ik nog nooit een snaar eerst heb ontspannen om vervolgens het zadeltje te verstellen. Maar dankzij jouw tip, zal ik dit in de toekomst zeker niet meer doen. Thanks!!

Dootch
20 oktober 2011, 11:57
Heb je al een lagere actie geprobeerd?

Dit is inderdaad zeer dikwijls de oorzaak.
Heb je geen schroefjes waarmee je de snaar kunt laten zakken?
Als je de snaar induwt rekt ze uit en stijgt de toon.
Met een lagere actie is dit veel minder

Sonny
20 oktober 2011, 13:32
Dit is inderdaad zeer dikwijls de oorzaak.
Heb je geen schroefjes waarmee je de snaar kunt laten zakken?
Als je de snaar induwt rekt ze uit en stijgt de toon.
Met een lagere actie is dit veel minder

Oké... Ga ik toch vanavond maar eens proberen dan!

Sonny
24 oktober 2011, 14:25
Jaaa heb de actie van de lage E snaar iets naar beneden afgesteld en het is er wel een stukje beter op geworden.

Als ik de volgende keer weer nieuwe snaren erop zet, dan kijk ik wel weer verder wat betreft de perfecte intonatie.

Thanks!!

Greetz Sonny