PDA

View Full Version : spring reverb ontkoppelen?



FruscianteFan
11 oktober 2011, 12:06
Ik heb dus sinds kort een Ampeg versterker, met ingebouwde galm met buis. In het desbetreffende topic stel ik de vraag ook al, maar ik kan me voorstellen dat daar overheen gelezen wordt.

De Blues Junior doet het al ruime tijd prima zonder galmtank. Ik vind die dingen maar irritant, ook gewoon omdat ze lawaai maken als je aan de versterker zit (of als de boel trilt omdat de versterker zo hard staat. Echter, de galm van de BJ werkt niet met een buis, die in de Ampeg wel. Kan het kwaad om die in de Ampeg wel gewoon te ontkoppelen, zonder dat het helemaal misgaat?

bass blom
11 oktober 2011, 12:10
zou je denken van wel ja.
ik had vroegah een dual showman, die zat met tulpjes aangesloten, heb daar een tulpsnoertje in gedaan en zo had ik met de reverb pot een extra drive :p

FruscianteFan
11 oktober 2011, 12:39
Na nog eens wat googlen begin ik te twijfelen of het wel daadwerkelijk een buisgestuurde reverb is...

er is een site waar staat dat er een buis is voor de effectlus, en een voor de galm. Er zijn ook sites waar staat dat-ie 5 preamp buizen heeft...

Rutger
11 oktober 2011, 12:39
Ik weet niet welke Ampeg je hebt, maar normaliter moet het zonder probleem kunnen. Er gaat iig niks kapot!

FruscianteFan
11 oktober 2011, 14:00
Ik weet niet welke Ampeg je hebt, maar normaliter moet het zonder probleem kunnen. Er gaat iig niks kapot!
Is een VT60...

er zitten trouwens 4x 12ax7 en 1 x 12au7 in - althans, dat zou moeten, ik heb ze nog niet gecontroleerd.

cluseau
11 oktober 2011, 21:15
Is een VT60...

er zitten trouwens 4x 12ax7 en 1 x 12au7 in - althans, dat zou moeten, ik heb ze nog niet gecontroleerd.

Reverb is volledig buizen en kun je rustig losmaken. Isoleer wel de tulpjes want rondslingerende aansluitingen kunnen vervelend storen.

FruscianteFan
11 oktober 2011, 21:42
Reverb is volledig buizen en kun je rustig losmaken. Isoleer wel de tulpjes want rondslingerende aansluitingen kunnen vervelend storen.
Het leuke is dat de kabels aan het chassis vastzitten met tulpjes, dus daar zal ik geen last van hebben. Dus tegen de tijd dat ik het aandurf kan ik gewoon de tank inclusief de kabels weghalen.

FruscianteFan
13 oktober 2011, 15:11
Heb het toch maar geprobeerd. Helaas was het niet de tank die ratelde/resoneerde.

alias
13 oktober 2011, 20:16
Als er om de buis klemmetjes/veertjes zitten kunnen die wel eens meetrillen en dat aan je elektrische signaal meegeven.

Verder: werkt de galm in de BJ dan met een transistor i.p.v. een (halve) buis?