PDA

View Full Version : Standaard nut vervangen door Rollernut?



Methoxy7
11 oktober 2011, 00:07
Hallo,

Iemand hier ervaringen met Rollernuts?
Meer bepaald deze: http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=rollernut-chrome&action=article&group_id=10000118&aid=1573&lang=NL

Heeft dat invloed op bijvoorbeeld ontstemmen, sound, sustain ...?

sideburns
11 oktober 2011, 13:13
Ik kan me voorstellen dat de toon veranderd door wat minder "massief" contact, veroorzaakt door de rollende delen. Dit zou ook voor een wat verminderde sustain kunnen zorgen. Verder kan het materiaal, wat anders is dan je huidige nut, er voor zorgen dat het iets anders klinkt. Althans zo kan ik mij voorstellen :???:

Verder dien ik nog even te vermelden dat ikzelf geen ervaring heb met een rolling nut, Dus laat de ervaringsdeskundigen mij maar aanvullen of corrigeren.

Jilles
11 oktober 2011, 13:26
Moet er niet wat gefreesd worden in de toets om zo'n ding te kunnen plaatsen? Om de knoop bij het trillen van de snaar op dezelfde plek te houden als bij een normale topkam?

Methoxy7
11 oktober 2011, 13:46
Moet er niet wat gefreesd worden in de toets om zo'n ding te kunnen plaatsen? Om de knoop bij het trillen van de snaar op dezelfde plek te houden als bij een normale topkam?

Da kan, maar het probleem is dat hier vroeger een locking nut op geplaatst is geweest, en toen is een deel al weggefreesd. Nu heeft de vorige eigenaar de locking nut weer vervangen door een normale, en heeft de hals nu een "open" plek tss hals en headstock. Was gewoon eens aan 't kijken als ik dat niet op deze manier kon wegmoffelen ... :-)

Kingfisher
11 oktober 2011, 13:53
Op m'n strat plus zit een rolling nut. Ik ben er zeer tevreden over, de gitaar blijft na whammy dives nog redelijk in tune. Dit gezegd zijnde, ik heb een squier met wilkinson trem en locking nut, en dat is bomb proof, maar heeft dan weer problemen bij het steen (altijd weer die locks losvijzen,...). Een paar bemerkingen:
1- ik zou zeker de door jou voorgestelde rolling nut niet nemen. Als ik het juist heb, liggen de snaren per twee over een kegellager, bij een goede rolling nut heeft elke snaar haar eigen rollertje.
2- voor een roller nut heb je ook locking tuners nodig. Een rolling nut met gewone stemsleutels, het kan alleen fout gaan.
3- rolling nuts gaan maar tot een bepaalde dikte van snaren. Wil je met bassnaren in open C spelen, zoek maar iets anders.

Methoxy7
11 oktober 2011, 14:07
Op m'n strat plus zit een rolling nut. Ik ben er zeer tevreden over, de gitaar blijft na whammy dives nog redelijk in tune. Dit gezegd zijnde, ik heb een squier met wilkinson trem en locking nut, en dat is bomb proof, maar heeft dan weer problemen bij het steen (altijd weer die locks losvijzen,...). Een paar bemerkingen:
1- ik zou zeker de door jou voorgestelde rolling nut niet nemen. Als ik het juist heb, liggen de snaren per twee over een kegellager, bij een goede rolling nut heeft elke snaar haar eigen rollertje.
2- voor een roller nut heb je ook locking tuners nodig. Een rolling nut met gewone stemsleutels, het kan alleen fout gaan.
3- rolling nuts gaan maar tot een bepaalde dikte van snaren. Wil je met bassnaren in open C spelen, zoek maar iets anders.


Ok, bedankt.

Dan mss toch maar Graphtech zadeltjes en nut van en eens zien als er gene goeie gitaarbouwer in de buurt is die een stukje pallisander dan bijplakken op die "open" plek.

Jilles
11 oktober 2011, 14:16
Ik denk dat dat best wel mogelijk is. Je blijft het waarschijnlijk wel een beetje zien, omdat de rand van het weggehaalde stuk haaks op de nerf staat.

Roel64
11 oktober 2011, 15:14
Die rollernut die jij aanhaald lijkt mij niet echt geweldig. Ik zou eerder kijken naar een Fender LRS rollernut. Kan .008 tot .056 snaardikte hebben. Als je deze 1 op 1 kunt overzetten ben je van een hoop gezeur af.

lindstrom
11 oktober 2011, 15:31
lijkt me niet werken dit,.. een normale nut begint de snaar waar hij er vanaf komt. dit punt ligt bij een rollernut door de ronding verder van de 1e fret af.. intonatie zal dus niet meer kloppen..

Roel64
11 oktober 2011, 16:14
lijkt me niet werken dit,.. een normale nut begint de snaar waar hij er vanaf komt. dit punt ligt bij een rollernut door de ronding verder van de 1e fret af.. intonatie zal dus niet meer kloppen..

Waarom niet? Er heeft in het verleden een rollernut ingezeten. Dus die "normale" topkam die er nu in zit, zit dichter bij de eerste fret. Als je nu een RLS nut 1 op 1 kunt overzetten ben je van het intonatie probleem af.
Of zie ik iets verkeerd?

Jeroen_K
11 oktober 2011, 16:21
Hij zei dat er een lockingnut op heeft gezeten, geen rollernut. ;)

Je zal idd een stukje van je fretboard af moeten halen, anders klopt er niks meer van.

barno
11 oktober 2011, 16:22
Waarom niet? Er heeft in het verleden een rollernut ingezeten. Dus die "normale" topkam die er nu in zit, zit dichter bij de eerste fret. Als je nu een RLS nut 1 op 1 kunt overzetten ben je van het intonatie probleem af.
Of zie ik iets verkeerd?

er heeft een locking nut opgezeten, geen rollernut, lees ik

Methoxy7
11 oktober 2011, 16:35
Er is dus al een stuk van mijn fretboard af, nl van de nut tot aan de headstock. Da was weggehaald om die locking nut indertijd erop te zetten.
Aangezien die rollingnut veel breder was dan die normale nut, dacht ik om er zoiets op te zetten, zodat dat de lege plaats op mijn fretboard zou bedekken. Maar wilde gewoon weten als die rollingnut de moeite was of niet ...
Blijkbaar niet dus ... ;-)

Roel64
11 oktober 2011, 16:45
Hij zei dat er een lockingnut op heeft gezeten, geen rollernut. ;)

Je zal idd een stukje van je fretboard af moeten halen, anders klopt er niks meer van.

Ja, OK lockingnut ipv rollernut.
Maar dat stukje van de toets is er af. Dus de afstand tussen de 1e fret en topkam is te kort.

barno
11 oktober 2011, 16:54
Ja, OK lockingnut ipv rollernut.
Maar dat stukje van de toets is er af. Dus de afstand tussen de 1e fret en topkam is te kort.

nee een locking nu wordt gemonteerd achter de nut. dat stuk is weggehaald.

aan TS: zoals ik je al vroeger zei: gewoon met een stukje pallisander de nutslot terug smaller maken en een gewone nut monteren is het makkelijkst.

Roel64
11 oktober 2011, 17:10
OK Barno, dat is duidelijk. Weer wat geleerd.
Dacht op een foto uit een ander post wat anders te zien. Vandaar mijn opmerking.

Diederik de Jong
11 oktober 2011, 23:08
Ik heb laatst een eigen gitaar (in elkaar gezet) met verschillende onderdelen. Wilde er ook een Fender roller nut op zetten, ben daarvoor naar Peer Delle in den haag geweest. Had alles, met me gitaartje bijna klaar daar naartoe gegaan. Daar tot de conclusie gekomen dat die roller nut breder was dan me Squier halsje.. Dat zijn dingen waar je heel erg op moet letten als je zoiets wilt doen. Hij heeft toen een graphtech nut erop gezet, werkt prima maar niet zo goed als een roller nut. Ik wil zou je aanraden gewoon even bij en gitaarbouwer/reparateur naar binnen lopen en vragen of hij een passende oplossing heeft.

oigun
11 oktober 2011, 23:46
OK Barno, dat is duidelijk. Weer wat geleerd.
Dacht op een foto uit een ander post wat anders te zien. Vandaar mijn opmerking.

Dacht ik ook te zien... vandaar mijn advies even langs een goede gitaarbouwer te gaan....

Methoxy7
12 oktober 2011, 08:51
Ik heb laatst een eigen gitaar (in elkaar gezet) met verschillende onderdelen. Wilde er ook een Fender roller nut op zetten, ben daarvoor naar Peer Delle in den haag geweest. Had alles, met me gitaartje bijna klaar daar naartoe gegaan. Daar tot de conclusie gekomen dat die roller nut breder was dan me Squier halsje.. Dat zijn dingen waar je heel erg op moet letten als je zoiets wilt doen. Hij heeft toen een graphtech nut erop gezet, werkt prima maar niet zo goed als een roller nut. Ik wil zou je aanraden gewoon even bij en gitaarbouwer/reparateur naar binnen lopen en vragen of hij een passende oplossing heeft.

Is een roller nut dan zoveel beter dan een graphtech?
Of is dat enkel als je vaak bezig bent met de tremolo?