PDA

View Full Version : Van Ruilen komt huilen?



wireman
10 oktober 2011, 21:41
Luitjes,

Ik heb een bericht wat net tussen het oude amp en nieuwe amp topic valt..
Ik kan mijn Fender Bassman '59 reissue LTD ruilen voor een 1976 Twin Reverb met JBL's. De amp heeft net een servicebeurt gehad, terwijl de mijne er juist een kan gebruiken.

Mijn Bassman heeft wel wat 'issues'. Zo heeft ie een omvormer om van de originele 120V naar 220V te jagen. Het is namelijk een geimporteerd ding.
Klinkt niet slecht, maar ik heb het gevoel dat ik toe ben aan wat anders..
Wat zijn de voor en nadelen?

Ik ga m overigens niet echt gebruiken voor alleen het cleane werk waar ze zo befaamd om zijn.. Ik gebruik wat effecten.

Thiez
10 oktober 2011, 21:48
Bij ruildeals van deze grote zou ik gewoon een dagje afspreken samen. Beide lekker wat jammen en spelen en wanneer je beide met volledige overgave de ruildeal wilt maken kun je het doen. Als je twijfelt zou ik het nooit doen, want je krijgt achteraf dan altijd spijt.

bass blom
10 oktober 2011, 21:49
voordeel, de mooiste clean
nadeel, zwaar
maar pedalen slikt ie moeiteloos.
ohja en hij is bloed en bloed hard :D

shredneck
10 oktober 2011, 22:02
Luitjes,

Ik heb een bericht wat net tussen het oude amp en nieuwe amp topic valt..
Ik kan mijn Fender Bassman '59 reissue LTD ruilen voor een 1976 Twin Reverb met JBL's. De amp heeft net een servicebeurt gehad, terwijl de mijne er juist een kan gebruiken.

Mijn Bassman heeft wel wat 'issues'. Zo heeft ie een omvormer om van de originele 120V naar 220V te jagen. Het is namelijk een geimporteerd ding.
Klinkt niet slecht, maar ik heb het gevoel dat ik toe ben aan wat anders..
Wat zijn de voor en nadelen?

Ik ga m overigens niet echt gebruiken voor alleen het cleane werk waar ze zo befaamd om zijn.. Ik gebruik wat effecten.

Ik zou het niet doen. Ik heb zelf ook zo'n Bassman en heb een Silverface Twin gehad (1974). De Twin was veel kieskeuriger qua pedalen, eigenlijk alleen tubescreamerachtigen deden het lekker op dat ding. De Bassman kan mijnsinsziens veel beter verschillende pedalen aan. Wellicht is de Twin veel meer jouw ding, dat zou zo maar kunnen. Zoveel mensen zoveel smaken.....maar ik zou het niet doen!

barno
10 oktober 2011, 22:24
ook allemaal gehad. Twin: geweldige amp, komt er nooit meer in hier.

Bassman is voor wat ik speel de meest polyvalente kist. Nu, ik heb ook nog wat kleinere Silverfaces en die gebruik ik ook. maar Twin dus nooit meer: officially tè luid.

tommus42
10 oktober 2011, 22:37
:D, zet je 'm toch wat zachter.

zoon van Piet
11 oktober 2011, 10:41
Twin: geweldige amp, komt er nooit meer in hier.
officially tè luid.

Dacht ik ook altijd ( tot ik Hiwatt tegenkwam..)
en het sjouwt ook nog eens als een dooie olifant..
Maar ja, het is en blijft een klassieker en hij heeft zijn goeie sounds: hard & clean en keihard & clean.
zelf heb ik die JBL's nooit te gek gevonden. Met die 4 inch spreekspoel zijn ze zo stijf, alleen slaggitaar klinkt goed, soli blijven een beetje in de speaker hangen..

Pepe
11 oktober 2011, 11:10
Ja, het ligt aan wat je speelt.
Als je de gitarist van Chris Isaak bent is de twin de betere keus. Zet alles op 6 en sla een E akkoord op je Gretsch aan. Zelfs de grootste zuurpruim barst in tranen uit.
Maar ben je niet de gitarist van Chris Isaak, dan zou ik de Bassman kiezen.

shredneck
12 oktober 2011, 00:00
Ja, het ligt aan wat je speelt.
Als je de gitarist van Chris Isaak bent is de twin de betere keus. Zet alles op 6 en sla een E akkoord op je Gretsch aan. Zelfs de grootste zuurpruim barst in tranen uit.
Maar ben je niet de gitarist van Chris Isaak, dan zou ik de Bassman kiezen.

Check: Wireman - Bands: Cuffs, Maispees.

Ah, duidelijke zaak. Geen Chris Isaak. Bassman dus!

Another case solved by the Gitaarforum.

freddie bassman
12 oktober 2011, 18:56
ik heb ook wel ns n versterker geruild, achteraf ook echt super blij mee maar ik zou het niet durven in n uurtje of dagje proberen.

gewoon ruilen voor n maand en dan kijken wat beide partijen er van vinden!

Comfortably Daniel
13 oktober 2011, 12:09
Heb een Bassman gehad...speel nu al jaren over een Twin en zal er waarschijnlijk ook altijd op blijven spelen.
't Is een ander beestje dan de B'man...niet beter of slechter...gewoon anders.

Ik zeg; Probeer ze naast elkaar en kies dan ;)

Gretsch 5120
13 oktober 2011, 19:28
Twins worden erg veel gebruikt door Postrock bands (en die gebruiken altijd erg veel pedalen), dus de claim dattie niet werkt met pedalen snap ik niet helemaal. (en inderdaad spelen een hoop postrock bands bloedverziekend hard).

Ik zeg gewoon proberen....

shredneck
14 oktober 2011, 18:40
Twins worden erg veel gebruikt door Postrock bands (en die gebruiken altijd erg veel pedalen), dus de claim dattie niet werkt met pedalen snap ik niet helemaal. (en inderdaad spelen een hoop postrock bands bloedverziekend hard).

Ik zeg gewoon proberen....

Mijn ervaring is dat overdrivepedalen met genoeg mid prima werken op een twin. Fuzz, Distortion...brrr..niet mijn geluid op zo'n versterker hoor. Nu vind ik de geluiden van de meeste postrockbands ook niet echt mooi dus tja...het blijft een subjectief ding he.

De beste pedalenvreter die ik tegen ben gekomen was een Hiwatt dr103 halfstack. Alles klonk gaaf op dat ding.

Mitch
14 oktober 2011, 21:37
Ik zou 'm alleen ruilen als je een wat couranter model wil om te verkopen op Marktplaats. Klankmatig, vervoerstechnisch: niet doen. Maar de verkoopbaarheid is stukken beter dan van je gemodde Bassman die een omvormer nodig heeft. Al heb ik natuurlijk geen idee meer wat je voor die bassman hebt moeten neertellen. Zou ik ook niet hier op het forum gooien trouwens als je aspirant-ruiler ook het forum volgt ;)
Een goeie mid70s Twin hangt 2ehands rondom de 750E afhankelijk van de staat.

apekop
15 oktober 2011, 02:28
Ik heb een '78-er Twin Reverb gehad en we zijn nooit vriendjes geworden. Ik vond de sound toch tegenvallen, en hij overstuurde ook te snel. En hij was nog wel volledig gereviseerd. Ik heb er te veel gezeik mee gehad. Misschien was het niet het juiste exemplaar, maar voor mij nooit meer een Twin.

zoon van Piet
15 oktober 2011, 11:07
Ik heb een '78-er Twin Reverb gehad en we zijn nooit vriendjes geworden. Ik vond de sound toch tegenvallen, en hij overstuurde ook te snel. En hij was nog wel volledig gereviseerd. Ik heb er te veel gezeik mee gehad. Misschien was het niet het juiste exemplaar, maar voor mij nooit meer een Twin.

kunnen we inkorten tot:

hij overstuurde te snel. Misschien was het niet het juiste exemplaar.
Want clean is het werkwoord bij een goeie twin..

Een goeie twin is prima, en ik heb er honderden gitaristen met twins gezien die prima klonken met effectepedalen..

Ik zou er best wel weer eens een willen.. als iemand anders 'm voor me sjouwt! ;)

Comfortably Daniel
15 oktober 2011, 12:55
Ik ben 't wel eens dat sommige pedalen niet voor de twin zijn, maar de meeste toch wel.
Ik heb er zelf fuzz, muff, distortion, overdrive, en alle soorten modulatie en delay pedalen voor gehad. Niks wat slecht klonk eigenlijk. De één beter dan de andere, maar das bij elke versterker.

Zoals ik al eerder zei...eerst een middagje proberen of inderdaad een week ruilen en kijken wat je ervan vind.

wireman
15 oktober 2011, 19:20
Twins kom je toch wel zeeer regelmatig tegen.. inderdaad is er rond de 700 of 800 euro wel een mooie te vinden.
Ik gok zomaar dat ik voor mijn Bassman (al dan niet gemod) ook zo rond de 750 euro kan vangen. De Bassman kom je daarentegen een stuk minder vaak tegen. Het gaat me er ook niet zozeer om om het te kunnen verpatsen.. Ik wil mn horizon gewoon eens verbreden en als je zo nu en dan geen gok neemt.. tja.. Ik heb de centen er niet voor om alles zomaar te kunnen kopen en dan moet je soms een gok nemen..
Zo blijft VOX ook maar trekken... Ook wel een keer een test waard.. Ik heb toen de AC30H2 met de Blue Alnico's geprobeerd... DAMN! klonk waanzinnig! Er staat nu een mooie AC30 met Alnico's bij Feedback.. maar ja.. das 500 ballen bijbetalen..
keuzes..keuzes..keuzes...


Ik zou 'm alleen ruilen als je een wat couranter model wil om te verkopen op Marktplaats. Klankmatig, vervoerstechnisch: niet doen. Maar de verkoopbaarheid is stukken beter dan van je gemodde Bassman die een omvormer nodig heeft. Al heb ik natuurlijk geen idee meer wat je voor die bassman hebt moeten neertellen. Zou ik ook niet hier op het forum gooien trouwens als je aspirant-ruiler ook het forum volgt ;)
Een goeie mid70s Twin hangt 2ehands rondom de 750E afhankelijk van de staat.

Mitch
15 oktober 2011, 20:37
Nou ja, 't is maar een overweging, maar over het algemeen is verkoopbaarheid makkelijker als het bekend is, niet zo zeer als het zeldzaam is. Misschien zit ik ernaast, maar een Amerikaanse amp met mods en een omvormer versus een 'tried and true' klassieker.... lijkt me zo maar dat de Twin makkelijker van eigenaar verwisselt. Zo bedoelde ik het meer.

Anyway, als je Vox eens aan de tand wil voelen moet je je gewoon een keertje opsluiten in onze ruimte. Een AC30TB/6 met greenbacks (de ouwe bak van Willem), de AC30HH met closed back greenback cab van mij en de AC15CC1x met Blue. Kwestie van eigen amp én pedalenbak meenemen, kun je zo lang blijven testen als je wil.

wireman
16 oktober 2011, 13:32
Heeft Blue een AC15 gekocht? of bedoel je dat er een AC15 met Blue Alnico's staat?..... :)

Feedback heeft een mooie aanbieding.. Een AC15H2 voor 899 euro.. Ik weet alleen niet of dat voldoende vermogen heeft..
Ik neig dan toch meer naar de AC30.. Maar ja.. die is met de Blue alnico's dan weer 1300 euro...

overigens een goed aanbod... I'll take you up on it... We moeten zowieso snel nog afspreken.. Je hebt mn strat nog niet gezien en ik heb nog een cadeautje voor Nes.. Bovendien weer es ff bijkletsen.. altijd goed..
Op een of andere manier zijn de donderdagen altijd lastig qua werk.. (bijna altijd een avonddienst)

thanks~!

Mitch
17 oktober 2011, 11:40
Ik neem aan dat je de Handwired met Greenback bedoelt? Een AC15 met twee speakers wordt al jaren niet meer gemaakt...
Ik weet niet of de nieuwe AC15H sneller overstuurt, maar dat zou makkelijk moeten kunnen. Heeft alleen een minder diep laag, maar daar valt over te twisten of dat een voor- of een nadeel is in een bandmix.

humbucker
17 oktober 2011, 11:41
Ik neem aan dat je de Handwired met Greenback bedoelt? Een AC15 met twee speakers wordt al jaren niet meer gemaakt...
Ik weet niet of de nieuwe AC15H sneller overstuurt, maar dat zou makkelijk moeten kunnen. Heeft alleen een minder diep laag, maar daar valt over te twisten of dat een voor- of een nadeel is in een bandmix.

Check de vox website eens, de nieuwe AC15 is terug leverbaar in een 2x12 configuratie ;)

fenderben
4 november 2011, 12:05
Ik heb een '78-er Twin Reverb gehad en we zijn nooit vriendjes geworden. Ik vond de sound toch tegenvallen, en hij overstuurde ook te snel. En hij was nog wel volledig gereviseerd. Ik heb er te veel gezeik mee gehad. Misschien was het niet het juiste exemplaar, maar voor mij nooit meer een Twin.

Zit ook nogal wat verschil in de twins. De modellen van 75/76? zijn 130 watters en die daarvoor 100 watters. Ik heb beide gehad en vond de 100 watter vele malen beter klinken dan de 130 W. Er schrijnt zelfs verschil te zitten in de bouwjaren. Modellen uit 1970/1972 (silverface) schijnen beter gebouwd te zijn dan modellen daarvoor en daarna. Maar dat heb ik van horen zeggen :)

wireman
7 november 2011, 21:11
Een 100 watter zou ook de voorkeur genieten... En volgens mij is het JBL model zowieso een 130 Watt..

wat?

130 watt..

:dontgeti:

fenderben
9 november 2011, 12:52
Een 100 watter zou ook de voorkeur genieten... En volgens mij is het JBL model zowieso een 130 Watt..

wat?

130 watt..

:dontgeti:

Nee; de 100 watter heeft ook JBL's gehad (die had ik namelijk ook)
Beide met die loeizware oranje JBL's!