PDA

View Full Version : Proefopname: De juiste gitaarsound? Geef je mening!



Baker
10 oktober 2011, 19:54
We gaan binnenkort zelf een cd opnemen. In de aanloop daarnaartoe ben ik vast een beetje aan het experimenteren gegaan met gitaarsounds en het opnemen daarvan. Ik ben heel benieuwd wat jullie van het bereikte resultaat vinden. Zelf heb ik zo mijn bedenkingen, maar ik zeg nog niet wat, graag hoor ik jullie mening.

Gebruikte spullen:

-LP in H&K statesman + maxon ovedrive + SM58 in een Tascam US144
-Reaper met de volgende FX EQ(Cockos)+ClassicDelay(Kjaerhus)+ClassicCompresso r(Kjaerhus)

Het gaat me nu even niet om het niveau van het spel, of de smaak van wat is mooi, maar puur de bruikbaarheid van het geluid, de manier waarop het is opgenomen, en vooral, hoe kan het beter...Alvast bedankt!

sound zonder track zonder FX (http://dl.dropbox.com/u/4766418/sound%20zonder%20track%20zonder%20fx.mp3)
sound zonder track met FX (http://dl.dropbox.com/u/4766418/sound%20zonder%20track%20met%20fx.mp3)
sound met track zonder FX (http://dl.dropbox.com/u/4766418/sound%20met%20track%20zonder%20fx.mp3)
sound met track met FX (http://dl.dropbox.com/u/4766418/sound%20met%20track%20met%20fx.mp3)

proguitar89
10 oktober 2011, 20:08
ik vind op de 22 seconden dat het wel een beetje herhaalt ik vind het meer klinken dat i vast loopt verder mooi gespeeld ik kan dat nog niet

barno
10 oktober 2011, 20:25
Het gitaargeluid, da's een kwestie van smaak. zal wel bruikbaar zijn maar ik zou die gitaar toch wat in de mix plaatsen ipv er boenk bovenop :)

Baker
10 oktober 2011, 20:28
ik vind op de 22 seconden dat het wel een beetje herhaalt ik vind het meer klinken dat i vast loopt verder mooi gespeeld ik kan dat nog niet

Dat is nou precies wat ik niet bedoel.
Ik wil heel graag weten wat jullie vinden van de sound en/of de opnamekwaliteit + techniek. Dus liever niet op het spel ingaan.

Ik heb ook nog getwijfeld of ik dit nou hier moest posten of in recording....

Niettemin toch bedankt voor je reactie.

Baker
10 oktober 2011, 20:29
Het gitaargeluid, da's een kwestie van smaak. zal wel bruikbaar zijn maar ik zou die gitaar toch wat in de mix plaatsen ipv er boenk bovenop :)

Dank je voor je reactie.

Je hebt helemaal gelijk. Maar dat heb ik met opzet gedaan opdat je het goed kan beoordelen. Het gaat me namelijk om de gitaarsound van de lead.

MichaelSS
10 oktober 2011, 20:33
ik vind op de 22 seconden dat het wel een beetje herhaalt ik vind het meer klinken dat i vast loopt verder mooi gespeeld ik kan dat nog niet

:seriousf:

Steven Otto
10 oktober 2011, 20:40
Dat is nou precies wat ik niet bedoel.
Ik wil heel graag weten wat jullie vinden van de sound en/of de opnamekwaliteit + techniek. Dus liever niet op het spel ingaan.

Ik heb ook nog getwijfeld of ik dit nou hier moest posten of in recording....

Niettemin toch bedankt voor je reactie.

De sound lijkt me prima bruikbaar, maar meer valt er niet over te zeggen. De rest is afhankelijk van smaak en de context (mix).

ErikM
10 oktober 2011, 20:45
Wat ik meestal doe: verschillende gitaren gebruiken voor de verschillende partijen. Of in ieder geval andere elementen (brug-hals of combi)
Slag partijen een beetje minder midden. In dit geval, lead een tikje presence geven, zodat de timing er beter uit komt.

Goede starttip zou kunnen zijn: gitaar met een di ofzo droog opnemen en dan bij afspelen door de effecten en versterker halen (re-ampen) zodat je ook de lead partij kunt tweaken.

En verder ook bij opnames: gewenste hoeveel overdrive/distortion instellen en dan een beetje terug en de volume wat omhoog. Wordt het geluid opener van zonder dat je scheur slecht wordt. Vaak blubberen scheurende gitaren dicht als je ze opneemt, vooral als je meer partijen hebt.

Wat je ook kunt doen: muziek een noot naar beneden pitchen, slag inspelen en dan weer een noot omhoog. Dan krijgt die slaggitaar ook een andere klank...

Baker
10 oktober 2011, 20:46
Mm, ok.

Jullie weten natuurlijk ook niet hoe het hier geklonken heeft. Voor mij mag het geluid wel wat vetter, maar toch opener zeg maar. Dus meer gain, maar niet meer compressie zoiets. Als ik live naar de amp luister heb ik dat geluid wel wat meer. Ik denk dat ik toch zelf meer zal moeten gaan experimenteren met mic plaatsing en gain settings om het beste resultaat te krijgen. Best lastig dit.

Pepe
10 oktober 2011, 20:52
Ik zou er meer bas afhalen rekening houdend dat het straks way back in de mix gaat liggen en het hoog dan in zal boeten.
Op zich is het een lekker geluid hoor.

Baker
10 oktober 2011, 20:57
@ErikM
De slag gitaar is hier ook heel bewust een andere gitaar dan de lead. (settings en spullen verder hetzelfde, alleen dan zonder de maxon) Verder bedankt voor je tips.

@Pepe
Ja ok, de sound is inderdaad wat bassig. Ik heb dat zo gelaten omdat ik anders bang ben om in te boeten aan warmte en feel. Maar toch beter de bass wat terug schroeven?

barno
10 oktober 2011, 21:04
gitaren opnemen is totally different ballgame dan een goed geluidje op je amp maken en miken. (tenzij je volledig gitaargebaseerde dingen speelt, cfr Hendrix en co)

Op voorhand echt in detail gaan tweaken is zinloos want als de gitaar in de mix gezet wordt gaan de andere partijen je "geluid" beïnvloeden.

Voor gitaren geldt over algemeen de regel: alle effecten waar je de partij zonder kan spelen, weglaten en zo strak mogelijk in de groove spelen, zorgen dat je timing, bendings enz.. spot on zijn. en natuurlijk werken met een goed basisgeluid waarmee je in de mix nog kanten uitkan (in praktijk betekent dat vaak dat je met een geluid moet spelen dat niet extreem deze of gene kant uitgaat, ook al ben je dat live gewoon: niet altijd gemakkelijk)

Baker
10 oktober 2011, 21:06
ok, dus mijn keuze om in beginsel zonder reverb en/of delay op te nemen is de juiste?

Pepe
10 oktober 2011, 21:15
Niet coute que coute. Je moet niet op voorhand tijdeffecten er in gooien die anders tijdens de mix gebruikt worden om alles in een 3d kader te plaatsen maar als een effect gebruikt wordt als gitaar effect, dan is dat wat anders.
Tenzij je zelf ook gaat mixen natuurlijk, dan wil je zo lang mogelijk je opties open houden.

barno
10 oktober 2011, 21:20
yep, ik gebruik bv wel wat reverb maar wel echt zo weinig mogelijk, liever zou ik meer gebruiken maar het hypothekeert de mix.

bass blom
10 oktober 2011, 21:22
ok, dus mijn keuze om in beginsel zonder reverb en/of delay op te nemen is de juiste?

ja, beter later toevoegen, heb je teveel opgenomen dat poets je moeilijk weg.

ik vind de sound wat aan de droge kant, zoals pepe ook zegt? wat laag er af.
ik mis presence.

Baker
10 oktober 2011, 21:31
ik vind de sound wat aan de droge kant
ik mis presence.

Dat vind ik dus ook. Alleen ik weet niet zo goed wat ik er aan moet doen, afgezien van wat laag weghalen en een mid boost.

Het is ook wel een beetje een eigenschap van de gebruikte gitaar hoor. Mijn LP studio klinkt van nature wat wollig.

bass blom
10 oktober 2011, 21:40
heb je ook geexperimenteerd met de plaatsing van de microfoon?

proguitar89
10 oktober 2011, 21:41
eh, een vraagje hoe haal je eigenlijk nou die f*u, ruis weg ik heb alleen maar opnames met vet veel ruis waarbij dus alles een beetje zacht gaat klinken. ik zag wel iets in audacity staan over ruis verwijderen maar als ik dat gedaan heb krijg ik gewoon een raar effect in me opgenomen geluid. is er ook een programma waarbij ik geen ruis krijg in me opnames?

BibixMusic
10 oktober 2011, 21:53
eh, een vraagje hoe haal je eigenlijk nou die f*u, ruis weg ik heb alleen maar opnames met vet veel ruis waarbij dus alles een beetje zacht gaat klinken. ik zag wel iets in audacity staan over ruis verwijderen maar als ik dat gedaan heb krijg ik gewoon een raar effect in me opgenomen geluid. is er ook een programma waarbij ik geen ruis krijg in me opnames?

hm ik heb dat laatst verholpen door een nieuwe interface aan te schaffen...

proguitar89
10 oktober 2011, 21:56
hm ik heb dat laatst verholpen door een nieuwe interface aan te schaffen...

oke, en kost zo interface duur?

Pepe
10 oktober 2011, 22:31
interface is geen effect maar de layout shell van de editor. Ik heb geen idee wat Bibix ermee bedoelt. Nieuwe software wellicht.
Ruis weghalen is een ander verhaal maar onderdrukken doe je met een gate.

Pepe
10 oktober 2011, 22:35
heb je ook geexperimenteerd met de plaatsing van de microfoon?
Bijvoorbeeld. Op axis of off axis heeft invloed op je laag. Of een condensator mic, die zijn doorgaan minder bassig.

BibixMusic
10 oktober 2011, 22:36
interface is geen effect maar de layout shell van de editor. Ik heb geen idee wat Bibix ermee bedoelt. Nieuwe software wellicht.
Ruis weghalen is een ander verhaal maar onderdrukken doe je met een gate.

Tsja ik ben geen technisch wonder..

Had op dat moment problemen met ruis met de microfoon.
Toen had ik eerst een nieuwe microfoon gekocht die uiteindelijk ook nog steeds ruis had, en toen een nieuwe interface (eerst had ik line 6, nu cubase) en het was weg...

Maargoed, zoals ik al zei weet ik voor de rest niks van die dingen..
Weet alleen dat ik er geen last meer van heb :D

TimS
10 oktober 2011, 22:43
interface is geen effect maar de layout shell van de editor. Ik heb geen idee wat Bibix ermee bedoelt. Nieuwe software wellicht.
Ruis weghalen is een ander verhaal maar onderdrukken doe je met een gate.
Dat is een user interface, ze bedoelt een audio interface. Ik weet niet of dat de beste oplossing is maar ik kan me wel voorstellen dat een betere interface betere preamps heeft die voor minder ruis zorgen.

Duhsjaak
11 oktober 2011, 04:00
Hi Bakertje
Welkom terug!

Persoonlijk vind ik het geluid niet genoeg gefocussed op snaar en plectrum. Ik vind het geluid niet open genoeg of niet genoeg bite. Wat meer bas eruit (ik meen Pepe?) als dat er toe leidt dat bijgeluiden van het handelen van de snaar zou verminderen, zou ik er wel een voorstander van zijn.

Zou het kunnen zijn dat het geluid in dit geval opknapt door het eens met single coils te proberen, met een klein randje gain?

Ik heb je voorbeelden al een aantal dagen beluisterd en vind dat je ons maar een moeilijk te vatten vraag hebt voorgelegd.....

Beetje echo er bij of niet is waarschijnlijk gewoon een kwestie van smaak. Maar ik vind persoonlijk dat ik iets mis in het basis geluid.

Ben benieuwd tot welke ingrepen je gaat besluiten of dat je het zo laat.

Vriendelijke groet, Gus

MichaelSS
11 oktober 2011, 06:50
eh, een vraagje hoe haal je eigenlijk nou die f*u, ruis weg ik heb alleen maar opnames met vet veel ruis waarbij dus alles een beetje zacht gaat klinken. ik zag wel iets in audacity staan over ruis verwijderen maar als ik dat gedaan heb krijg ik gewoon een raar effect in me opgenomen geluid. is er ook een programma waarbij ik geen ruis krijg in me opnames?

Jij hebt de vage eigenschap om nieuwe topics te openen, binnen een topic. Dit onderwerp heb je al geplaatst toch? Waarom stel je hem hier dan nog een keer?

En waar staat F*U voor?

proguitar89
11 oktober 2011, 07:43
Jij hebt de vage eigenschap om nieuwe topics te openen, binnen een topic. Dit onderwerp heb je al geplaatst toch? Waarom stel je hem hier dan nog een keer?

En waar staat F*U voor?

ik wou fuck typen maar heb het netjes gehouden eerst voordat ik dit woord typte wou ik het word verdomde gebruiken.

proguitar89
11 oktober 2011, 08:21
Dat is nou precies wat ik niet bedoel.
Ik wil heel graag weten wat jullie vinden van de sound en/of de opnamekwaliteit + techniek. Dus liever niet op het spel ingaan.

Ik heb ook nog getwijfeld of ik dit nou hier moest posten of in recording....

Niettemin toch bedankt voor je reactie.

verder heb je wel goed gespeeld ik vind het wat blues style hebben als dat het tenminste is qua speeltechniek ben je beter dan ik het kan best wel een leuke cd worden.

proguitar89
11 oktober 2011, 08:24
:seriousf:
You know it probably sounds like a CD is damaged and then i grab this reminds me.

Han S
11 oktober 2011, 11:03
Ik ben het met Gus eens, er is iets in de basis van het geluid dat me niet bevalt, het klinkt te electrisch, te veel element en te weinig luidspreker of zoiets.

Moeilijke vraag en moeilijk te beantwoorden want smaak is een raar en vaag iets.

Harald
11 oktober 2011, 11:28
Dank je voor je reactie.

Je hebt helemaal gelijk. Maar dat heb ik met opzet gedaan opdat je het goed kan beoordelen. Het gaat me namelijk om de gitaarsound van de lead.

De makkelijkste manier om het te beoordelen zou toch zijn, het geluid juist wel zo in de mix te leggen als je het wilt hebben, en dan te kijken of de partij nog genoeg aanwezig blijft in het verhaal.

Duhsjaak
11 oktober 2011, 17:39
ik vind op de 22 seconden dat het wel een beetje herhaalt ik vind het meer klinken dat i vast loopt verder mooi gespeeld ik kan dat nog niet

Hi
Effe off topic. Sorry Bakertje.
Je bent - als ik je sig goed begrijp - bezig een band op te richten.
Wil je die nu noemen:
- De Belichtingsbroers (op zijn Engels)
- De Bliksembroers (op zijn Engels)

In het laatste geval lijkt mij de aanpassing van de Engelse naam wel een goede gedachte.

Succes, Gus

bass blom
11 oktober 2011, 17:42
de lichtgevende broers vergeet je nog :D

proguitar89
11 oktober 2011, 20:09
Hi
Effe off topic. Sorry Bakertje.
Je bent - als ik je sig goed begrijp - bezig een band op te richten.
Wil je die nu noemen:
- De Belichtingsbroers (op zijn Engels)
- De Bliksembroers (op zijn Engels)

In het laatste geval lijkt mij de aanpassing van de Engelse naam wel een goede gedachte.

Succes, Gus
ja, ik had het de ene keer over met me neefje en me zus over de naam ik kijk wel misschien doe ik ook wel een andere naam. ik ga wel samen met me neefje overleggen want toen wel de naam bedachten vroegen we het op een forum maar niemand kon er een goede naam verzinnen maar wat wil je als ze daar rond de 10 jaar en ouder zijn. ik ga intussen ook wel even bedenken.

Han S
11 oktober 2011, 20:25
Laten we Baker uit de nood helpen. Hoe heb je het opgenomen Baker?

Ff uitleggen, ik bedoel hoe je de microfoon hebt geplaatst en zo, dichtbij, bij de dustcap of meer naar de rand?

Tristan
11 oktober 2011, 20:34
Poeh, die sound...
In ieder geval heb je er teveel gain inzitten denk ik.
Ik vermoed dat het probleem is dat je het ergens 'smooth' wil laten klinken (hence the delay and the gain), maar dat het dan niet Bluesy genoeg en/of te korrelig gaat klinken.
Nasaal is ook een goed woord om deze sound te omschrijven.

Misschien inderdaad wat laag eraf maar dat weet ik overigens niet zeker want het zou ook kunnen liggen aan de midrange control op je amp en hoe die gevoiced is.
Wat doet het met de sound als je de midknop behoorlijk ver opendraait, wordt het helderder en/of vetter of juist neuziger/wolliger?

De gainknop op de Maxon kan ook voor een irritante nasale korrel zorgen, zeker met een Les Paul (humbuckers) en als de combinatie met de amp ook al niet optimaal is dan weet je het wel.
Probeer de Maxon eens met de gain helemaal dicht en de level wat verder opengeschroefd (eventueel helemaal).
Tone naar smaak om de juiste presence te krijgen en dan de gain op de amp misschien iets minder, bass eventueel ook iets minder en de mids eventueel iets meer geven (al naar gelang hoe de amp reageert).


EDIT:
Han, daar zeg je wat.
Met een sound als deze zou ik in eerste instantie de mic gewoon recht op de conus zetten en kijken wat dat brengt (gewoon met een koptelefoon op de luidste spot opzoeken kan ook).

Hou er ook rekening mee dat je in een opname altijd wel wat extra hoog/hoogmidden/presence kan gebruiken t.o.v. je normale sound, beter iets teveel dan te weinig want in de mix erbij draaien verpest vaak je sound.

Oh ja, nog een tip, voor Rock en eventueel ook Blues gitaar dan, is om, als je een echt lekker (vet) klinkende preamp hebt of kan lenen, deze ook een beetje open te draaien (mag iets in het rood), dat geeft vaak toch net die gewilde extra push qua presence en vetheid tegelijk.

Baker
11 oktober 2011, 21:34
Allen heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Ondanks dat het inderdaad een wat vage vraag is, krijg ik toch wat concrete antwoorden en suggesties.

Om de vraag van Han te beantwoorden, ik heb het opgenomen met een SM58. De plopkap verwijderd, redelijk doch niet geheel aan de onderkant van de speaker, onder een hoek van 45 graden geplaatst. De afstand tussen de mic en het speakerdoek was enkele centimeters

Ik heb ook nog een paar andere mic's. Een Beyerdynamic Opus 89 en een AKG condensator mic.

Ik ga het volgende proberen:

-Nieuwe opname, met dezelfde track, zelfde gitaar en toch die Maxon
-De Opus 89
-Meer naar het midden geplaatst, zonder hoek, met wat meer afstand
-Minder bas op de amp
-Meer mid op de amp
-Minder gain op de Amp en minder gain op de Maxon. Hoewel ik daar wel aan twijfel, want ik wil wel een gierende lead hebben, het moet niet al te vintage/jazzy worden.

Moeilijk hoor, wel een vet en open geluid, maar geen nasale dichtgesmeerde zooi..... regel het maar eens.

Wat ook nog een punt is en misschien wel de verklaring voor het dichte geluid, ik had de amp vrij zacht staan. Misschien de volgende keer wat meer gas geven. Het is toch een 40 watt buizenamp die statesman...

Maar goed, ik ga het zo opnemen, en kijken wat er dan gebeurt.
Op de resultaten zal ik even moeten wachten want de komende dagen heb ik geen tijd en ga ik ook nog een weekend weg.

Is het trouwens nog een idee om die AKG in te zetten? Of is het echt beter om met dynamische mics te werken? Je zou zeggen, gewoon proberen, maar wat zijn jullie ervaringen?

Han S
11 oktober 2011, 22:30
Je moet op de eerste plaats 100% tevreden zijn over het geluid dat uit je speaker komt en al;s je dat hebt bereikt ga je dat met een SM58 niet uit je monitors krijgen. Ik geef je meer kans met een oude grijze MD421 of een Beyer M88, hoewel de laatste wat feller zal klinken. Met een MD441 gaat het ook lukken en als je niet te ver woont kun je ze alle drie een tijdje van me lenen.

Tristan
12 oktober 2011, 09:18
Met de drie mics die hij heeft moet hij op zich toch een goede sound voor elkaar kunnen krijgen toch?
Zelf gebruik ik meestal alleen een SM57, als je twee of meer mics gebruikt moet je goed letten op faseproblemen.

Alleen begrijp ik dat searing lead verhaal niet zo, aangezien dat wat je inspeelt duidelijk Blues gericht is?
Enfin, bij searing lead zou ik aanraden om de sustain met name van een delay te laten komen en niet van de extra gain die je er op je amp bijdraait.
Hoewel ik vermoed dat in dit geval de Maxon de grootste boosdoener is, als je daar de gain van dichtdraait maar de level flink opentrekt dan boost 'ie de preamp van je amp lekker en dat geeft een andere (meer open) sound.

Baker
12 oktober 2011, 09:39
@Han, dat is een mooi aanbod, waarvoor dank.

@Tristan, zeer nuttige tips. Ik ga het zeker uitproberen. Dankjewel.