PDA

View Full Version : Duim van linkerhand bij spelen hogere frets (>12)



Liquid_Metal
10 oktober 2011, 19:51
Ik zit een beetje met staand spelen in de knoop dus heb m'n gitaar wat hoger gehangen en het gaat al een stuk beter, maar er is nog een issue waar ik mee zit:
Vaak als ik hoog op de toets speel, leg ik mijn duim aan de onderkant van het fretboard (dus zelfde kant als m'n vingers). De meeste gitaristen die ik zie spelen doen dit juist niet maar komen bij hoog spelen met hun duim meer over de toets heen aan de bovenkant. Bijvoorbeeld mijn grootste bron van inspiratie, John Petrucci:


http://www.youtube.com/watch?v=v8pUqln36po

Nu kun je best zeggen dat er geen goed en slecht zijn en dat het van persoonlijke voorkeur afhangt, maar ik hoor graag de voors en tegens en wellicht weet iemand waarom ik zo speel en hoe het te veranderen zou zijn (mocht het beter zijn).

aaronstonebeat
11 oktober 2011, 20:56
Hoe wil je zuivere bends en bends met vibrato doen zonder hulp van je duim?

Ik zou niet adviseren om zo te spelen. Zonder de steun van je duim moet je je hele arm en schouder een beetje aanspannen om de snaren te fretten en dat lijkt me op de lange duur niet gezond.

Gewoon anders gaan doen; het wordt vanzelf een gewoonte. Dat is mijn advies.

barno
11 oktober 2011, 21:07
duim onderkant toets, da's idd nogal onhandig. waarom zou je dat doen, je verliest veel controle zo.

Ik doe het ook een enkele keer als ik hoog op de toets speel op gitaar zonder cutaway, maar da's omdat je daar anders niet geraakt.

Harald
12 oktober 2011, 06:40
Een heel enkele keer fret ik met de duim, om idiote spreidingen te kunnen maken. Maar voor de rest is de duim altijd achter de hals. Voor grepen waarin je veel spreiding nodig hebt kan het wel helpen de duim aan de onderkant van de hals achter de hals te zetten, ipv boven. Je knokkels komen dan naar voren, en je hebt wat meer ruimte. Ik heb vrij kleine handen, weinig keus dus. Maar met training en lenigheid kan ik wel aardig wat idiote grepen aan als ik wil.

Liquid_Metal
12 oktober 2011, 14:36
Ok lijkt me duidelijk: duim aan de achter- of bovenkant houden en gewoon OEFENEN. Zoals gezegd heb ik de gitaar iets hoger gehangen, wat al veel comfortabeler speelt.

Thiez
12 oktober 2011, 14:46
Gitaar hoger speelt altijd beter, maar je hebt ook nog je image live natuurlijk (dan vind ik onder je oksels ook niks, zeker niet als je in een rock of metalband speelt).
Ik heb ook een tijdje gehad dat ik mijn duim dwars achter de hals legde (dus punt van me duim wijzend naar de headstock in het verlengde van de hals). Inmiddels afgeleerd, nu ligt mijn duim altijd over me hals heen. Zeker als ik staand speel heb ik bijna nooit mijn duim recht achter de hals, daar hangt mijn gitaar weer iets te laag voor.
Ik zou zeggen, veel zittend oefenen hoog op de hals. Dan houd je je hand wel goed en ga je dat vanzelf ook doen als je staand speelt. Je duim heb je echt gewoon nodig achter de hals voor controle en tegendruk te geven.

aaronstonebeat
12 oktober 2011, 15:16
Over hanghoogte: ik stel mijn band zo af dat de gitaar staand precies even hoog hangt als wanneer ik zit (netjes rechtop, let wel). Mooi compromis naar mijn idee en het scheelt weer een fikse complicatie.

Rutger
12 oktober 2011, 16:14
Formeel hoort je duim tegen de achterkant van de hals, maar wel aan de bovenzijde ervan te drukken.

Zo dus:

http://ultimate-guitar-online.com/image-files/efficiently6.jpg

Liquid_Metal
12 oktober 2011, 16:35
Over hanghoogte: ik stel mijn band zo af dat de gitaar staand precies even hoog hangt als wanneer ik zit (netjes rechtop, let wel). Mooi compromis naar mijn idee en het scheelt weer een fikse complicatie.

Da's Petrucci-hoog en niet "METUHL". Ik heb 'm nu nét iets lager hangen waardoor ik het er nog acceptabel vind uitzien maar het speelt erg prettig.


Formeel hoort je duim tegen de achterkant van de hals, maar wel aan de bovenzijde ervan te drukken.

Zo dus:

http://ultimate-guitar-online.com/image-files/efficiently6.jpg

Ik hou m'n duim over het algemeen precies achter de vingers.

lindstrom
12 oktober 2011, 16:53
Formeel hoort je duim tegen de achterkant van de hals, maar wel aan de bovenzijde ervan te drukken.

Zo dus:

http://ultimate-guitar-online.com/image-files/efficiently6.jpg

Er is niks formeels aan gitaarspelen..

Duim is per situatie afhankelijk. met baree akkoorden gaat hij maar naar de achterkant van de hals dan bij bijvoorbeeld een open G.
Dan steekt de duim een eind boven de neck uit.

met solo's ligt de duim er veelal overheen. dit inderdaad voor veel controle bij bending.
bij echt hoge noten heb ik de duim rond de hiel een beetje, heb gelukkig enorme tentakels van vingers dat ik dit red op mijn les paul.

het is gewoon een kwestie van aanwennen maar wat ik sterk maar dan ook zeer sterk afraad is je duim aan de onderkant van de hals houden zoals je toch nog regelmatig ziet op het podium.

Harald
12 oktober 2011, 17:28
onder aan de hals, niet extreem kan soms helpen bij echt enge grepen ala holdsworth od dimeola..

x57380 wil ik nog wel eens zien met de duim hoog op de hals...

of

754200

Maar fair enough, durf te wedden dat je die nog nooit geprobeerd hebt ;) In een rock context hebben die ook niets te zoeken. Echte rockgitaristen hebben geeneens een pink :seriousf: Gary Moore komt daar nog goed mee weg ook!

Thiez
12 oktober 2011, 17:52
Maar fair enough, durf te wedden dat je die nog nooit geprobeerd hebt ;) In een rock context hebben die ook niets te zoeken. Echte rockgitaristen hebben geeneens een pink :seriousf: Gary Moore komt daar nog goed mee weg ook!

ik zag laatst dat Reb Beach (bekend van whitesnake, winger, dokken) ook zijn pink zelden tot niet gebruikt. en die speelt toch zeker een aardig nootje ;)

Liquid_Metal
12 oktober 2011, 18:03
onder aan de hals, niet extreem kan soms helpen bij echt enge grepen ala holdsworth od dimeola..

x57380 wil ik nog wel eens zien met de duim hoog op de hals...

of

754200

Maar fair enough, durf te wedden dat je die nog nooit geprobeerd hebt ;) In een rock context hebben die ook niets te zoeken. Echte rockgitaristen hebben geeneens een pink :seriousf: Gary Moore komt daar nog goed mee weg ook!

Rock? Ik speel geen rock, ik speel prog. Dus ja, zulke stretches en grepen speel ik zeker. Maar ik ga vanavond weer een uur of twee spelen en zal focussen op de duim, en jullie daarvan berichten.

Harald
12 oktober 2011, 18:30
Prog, daar moet je die akkoorden best in kunnen gebruiken :) Probeer maar eens.

Liquid_Metal
13 oktober 2011, 12:13
Gisteren een uur of twee gespeeld en het ging eigenlijk als vanzelf. Natuurlijk heb ik m'n duim vaak op de juiste plek maar ik merkte laatst dat ik voor de hoge noten de duim nog wel eens naar onderen wil verplaatsen. Recht achter de vingers is niet logisch maar ver omhoog voelt niet verkeerd.

Gearjunkie
13 oktober 2011, 12:24
In een rock context hebben die ook niets te zoeken. Echte rockgitaristen hebben geeneens een pink :seriousf: Gary Moore komt daar nog goed mee weg ook!

Het is kwam... RIP Gary....

Rutger
13 oktober 2011, 12:47
Er is niks formeels aan gitaarspelen..
Duim is per situatie afhankelijk.

Dat snap ik ook, maar ik kreeg altijd op m'n flikker van mijn leraar als ik t niet precies zo deed :seriousf:

"Leer het eerst goed aan, daarna mag je doen wat je wilt."


Ik heb gewoon te grote handen om altijd het 'netjes' te doen, duim gaat meestal automatisch over de hals heen. Maar als ik erop let is het toch vaak een stuk fijner spelen. Je kunt je krachten over het algemeen wat beter verdelen en je kan overal zonder moeite goed bij. En bends spelen gaat ook prima hoor, geen probleem.

Schrevel
13 oktober 2011, 14:59
onder aan de hals, niet extreem kan soms helpen bij echt enge grepen ala holdsworth od dimeola..
x57380 wil ik nog wel eens zien met de duim hoog op de hals...
of
754200
Maar fair enough, durf te wedden dat je die nog nooit geprobeerd hebt ;) In een rock context hebben die ook niets te zoeken. Echte rockgitaristen hebben geeneens een pink :seriousf: Gary Moore komt daar nog goed mee weg ook!

Die x57380 kan ik niet pakken; te grote zwemvliezen om mijn vingers zo ver te spreiden. Maar hetzelfde akkoord speelt veel makkelijker met 10.12.8.9.8.x met een minibarré van de wijsvinger op de 8, en de 10 en 12 met resp. ring en pink.

Ik merk dat als ik zittend speel de duim van over de nek geslagen is en mijn hand min of meer aan de duim 'hangt'. Waarschijnlijk uit gemakzucht. De Washburn N4 heeft een extended cutaway waardoor voor de hoogste noten de duim makkelijk achter de hals kan (en er niet eens omheen kan omdat je daar al onder de body zit).

http://img4.imageshack.us/img4/1654/washburn9of11.jpg