PDA

View Full Version : Fender BLues Deluxe 20jaar oud...



SBe
10 oktober 2011, 16:41
Wat kennersadvies gevraagd!
Ik sta op het punt om een Fender Blues Deluxe te kopen, tweedehands en volgens de eigenaar was deze van zijn vader en moet hij minstens 20jaar oud zijn...
De speaker is enkele jaren geleden vervangen door een Vintage Hughes and Kettner...
Verder in zeer goede staat, ik heb hem natuurlijk nog niet zelf kunnen testen maar wou eerst even horen of deze de moeite is (moet er nogal ver voor rijden). Ik gebruikt nu een Fender Blues junior waar ik zeker tevreden mee ben, maar een Blues deluxe is toch nog wat anders (van horen zeggen).
Hij moet er een kleine 500€ van hebben. Doen of niet?
Is er een site waar je met het serienummer de ouderdom kan opzoeken?
Dank bij voorbaat.
Mvg,
Steven.

Buzzel
10 oktober 2011, 17:05
Voor fender versterkers is er geloof ik geen datumcheck site. Ik weet opzich niet zoveel van de prijs van die fender amps, maar is 500 niet wat duur voor een amp die geen orginele speaker heeft? Hangt natuurlijk ook van de staat af. misschien zijn de caps wel verrot of moeten er nieuwe buizen in.

Rinze
10 oktober 2011, 17:14
Een vriend van me heeft ook een oude BdL, nog uit Amerikaanse produktie en dus niet de reissue serie. Er waren bij die versterkers wel een aantal problemen die nogal vaak optraden, veroorzaakt door - als ik me goed herinner - het gebruik van siliconen op bepaalde plekken waardoor warmte van onderdelen niet goed afgevoerd kon worden. Vrij simpel te verhelpen, maar wel lastig. Symptomen waren onder andere problemen met het schakelen van de kanalen.

Ik heb de gegevens die ik op internet vond destijds opgeslagen, kan ik je wel mailen, mocht je daar behoeft aan hebben. Is wel in het Engels.

Verder is het wel een leuke versterker, vrij mid-achtig van karakter. De Amerikaanse serie zal wat meer waard zijn dan de latere Mexicaanse, de originele speaker is ook geen topding. Een vintage Hughes & Ketnner zegt mij niks maar dat zou een Celestion Vintage 30 uit een H&K kunnen zijn. En daar moet je van houden, zeker in een combo. uitproberen lijkt mij het devies.

SBe
10 oktober 2011, 18:12
Het is inderdaad een Amerikaanse uit 91...
Ik weet ondertussen iets meer van de speaker die vervangen zou zijn: het is een Rockdriver V12 8ohm...
Morgen eens langsgaan om te testen.

Mvg,
Steven

Little Jay
10 oktober 2011, 20:46
Mijn Blues Deluxe is ook nog een oude Amerikaan, rond '92 denk ik, speel d'r al op vanaf '94.

Heb er in al die tijd al wel behoorlijk wat uitval mee gehad, maar inmiddels weet ik waar dat aan ligt en met goed onderhoud speelt 'ie nu al jaren probleemloos.

De hekele punten:
- de 470K/5w weerstanden zorgen voor veel problemen: ze worden behoorlijk heet en kunnen kapot gaan en breuken in de soldeersels rondom veroorzaken; versterker gaat dan o.a. random van kanaal wisselen
- breuken in soldeersels rond buisvoeten en pots; uitval/plotseling volumeverlies en rare storingen zijn het gevolg
- de plastic inputs zijn niet zo best; ook hier breuken in de soldeerverbindingen en de schroefdraad van de inputs is heel kwetsbaar.

Oplossingen zijn er wel: de 470K weerstanden vervangen of goed in de gaten houden, soldeerbreuken herstellen met goede soldeer, inputs vervangen.

Dan heb je er wel een hele leuke versterker aan: goede sound, net draagbaar genoeg en ziet er fantastisch uit.

Little Jay
10 oktober 2011, 20:49
Oh en dat de Amerikaanse oorspronkelijke serie meer waard zou zijn, zit echt tussen de oren van de (ver)kopers! Ze hebben veel meer problemen dan de nieuwe Mexicaanse serie en klinken echt niet beter.... ik zou er daarom echt niet meer voor willen betalen dan voor de latere serie... maar ja, de vintage-hype hè....

SBe
11 oktober 2011, 09:39
Toch niet zo veel goeds, heb niet echt zin om constant met problemen te zitten, ik denk dat ik beter eens uitkijk naar een nieuwe BDL voor enkele 100'den euro's meer.
"Vintage" is voor mij zeker geen must en ik twijfel er ook niet aan dat de in Mexico gemaakte zeker goed zijn.

Thanks voor de tips.

Mvg,
Steven

Little Jay
11 oktober 2011, 11:24
Qua betrouwbaarheid is de keuze voor een Mexicaanse reissue zeker de beste optie! Die worden trouwens ook al wel 2e hands aangeboden.

Als bij de 'oude Amerikaan' de modificaties al (vakkundig) zijn uitgevoerd, dan zou je ook voor die kunnen gaan natuurlijk.

De reissues hebben betere jackpluggen, een beschermrooster voor de buizen en het probleem met de 470K weerstanden is daarin al opgelost.

Wel blijven pots en buizenvoeten natuurlijk direct aan de prints gesoldeerd, dus dat blijft altijd kwetsbaar, maar alle versterkers hebben dat tegenwoordig. Vervoeren op de achterbank ipv een hobbelende aanhanger (of zo ;-) is aan te raden!

muziekschuur
11 oktober 2011, 11:25
Lekker met garantie...... NIEUW, NIEUW....

789 euro..... En dan heb je nieuwe buizen, nieuw nieuw nieuw...
http://www.thomann.de/nl/fender_reissue_blues_deluxe_gitarrencombo.htm

peet53
21 oktober 2011, 13:32
Ik heb er twee, een met de originele speaker (Eminence) en een met een Celestion Vintage 30.
De laatste is m.i. een echte aanrader, het geluid van de Blues Deluxe is warm en zeker niet mid, de Eminence maakt em daarbovenop een beetje wollig.
De Celestion Vintage 30 is wat strakker en heeft wat transparanter hoog, de Eminence scheller, zeker als je de treble knop meer opendraaid.
Ik ben nu aan 't experimenteren met twee 10 inch Celestions i.p.v. de andere Eminence, heb goede ervaringen met een Fender Prosonic (Bruce Zinky).
Het maakt bijna niet uit waar je de mic zet, retestrak en zelfs meer body.

n.b. het dist. chann. is ruk.

Little Jay
21 oktober 2011, 13:43
Ik heb er twee, een met de originele speaker (Eminence) en een met een Celestion Vintage 30.
De laatste is m.i. een echte aanrader, het geluid van de Blues Deluxe is warm en zeker niet mid, de Eminence maakt em daarbovenop een beetje wollig.
De Celestion Vintage 30 is wat strakker en heeft wat transparanter hoog, de Eminence scheller, zeker als je de treble knop meer opendraaid.
Ik ben nu aan 't experimenteren met twee 10 inch Celestions i.p.v. de andere Eminence, heb goede ervaringen met een Fender Prosonic (Bruce Zinky).
Het maakt bijna niet uit waar je de mic zet, retestrak en zelfs meer body.

n.b. het dist. chann. is ruk.

Ik heb er een tijd lang 2 Jensen P10R speakers in gehad en voor blues, R&R en aanverwante muziek is dat echt een aanrader! De Jensens komen pas écht tot leven op wat hoger volume en breken dan heel muzikaal op en dat gebeurt ook op lager volume dan met de Eminence omdat ze minder efficient zijn. Ze hebben ook wat minder 'boom' in de bassen en het mid/hoog is ook mooier dan de Eminence. De Eminence heb ik teruggezet omdat ik nu voornamelijk niet al te luide cleane jazz speel en daar vind ik die dan weer geschikter voor. Eigenlijk zou ik er ook nog wel een BDlx bij willen hebben waar ik dan de Jensens weer inzet.... dan heb ik de keuze ;-)