PDA

View Full Version : Nieuwe amp; Marshall AFD100



Orpheo
10 oktober 2011, 15:02
Ondanks dat misery Signals het een (van de) beroerd(st)e marshalls (ooit) vindt, heb ik'm toch. de afd100. slash-sig. ik had nooit gedacht ooit een signature amp te hebben, maar... ik heb 'm wel. wat kan iker over zeggen wat al gezegd is?

nou... dat het clean wat ik er van de week uit draaide met een gibson om te janken zo slecht was, maar met m'n eigen gitaren het al stukken beter is. in de 2e input inprikken, gain op 1, master hoog, powerscaling ook op 100w, mids op 6, treble en presence op 1 en bass op 7. hup, een lekker warm wollig clean. oh ja, en dan wel op de afd-setting. de #34 is iets te helder voor lekker clean. maar goed, wie koopt een afd voor clean?!

Ik moet nog wel heel erg zoeken en tweaken, maar tot nu toe bevalt ie behoorlijk.

ik vind de #34 setting enorm bruikbaar, en de afd setting is perfect voor leads. holy smoke wat een top-sound voor leads.

Ik heb wel wat 'mafs' gevonden. als ik de pot van de fx op 10 zet, en ik zet de fx dan aan, komt er meer volume uit dan als ik de fx uit heb. Ik weet niet of dat zo hoort (big dooley; help?), maar het geeft m'n tone wel wat meer power en ballen, en is een heel fijne solo-boost!

Ik weet niet of Big Dooley ook het volledige pakket aan goodies erbij heeft gekregen? de slipon cover, het t-shirt, en vrachtlading boekies. anyway, ik wel, en vind 't echt wel tof :) had 't niet verwacht, en dan maakt dit soort meuk de amp alleen maar leuker.

Ik wilde voor de gein effe 'pimpen' en alle drie de marshalls op een rij hebben, maar de artiste past niet op de koch-kast. alleen de mesa of de peavey past erop, geen enkele marshall.

ik post zo foto's. die KLOTE blackberry kan niks posten, kan niks door mailen, kan gewoon.. niks. kutding.

Hendriks
10 oktober 2011, 15:09
ik post zo foto's. die KLOTE blackberry kan niks posten, kan niks door mailen, kan gewoon.. niks. kutding.

Was net op het nieuws: storing bij BB , internet ligt er wereldwijd uit.


Gefeliciteerd met de amp.

Orpheo
10 oktober 2011, 15:17
Was net op het nieuws: storing bij BB , internet ligt er wereldwijd uit.


Gefeliciteerd met de amp.

ik gebruik mijn BB niet via het BB netwerk. maar bluetooth werkt ook niet, en overzetten op geheugenkaart ook niet. blackberry is gewoon crap. van mij mogen ze gisteren nog failliet gaan. zelfs nokia is beter.

Buzzel
10 oktober 2011, 17:15
http://tweakers.net/nieuws/77320/blackberry-kampt-met-storing-internetdiensten.html

dat ook weer opgelost.

Nielsje
10 oktober 2011, 17:21
blackberry is gewoon crap. van mij mogen ze gisteren nog failliet gaan. zelfs nokia is beter.

Ik proef best vaak frustratie in je posts. Je moet eens een keertje neuken man!
Gefeliciteerd met je aanwinst, maar zonder foto's geloven we er natuurlijk niets van.

Orpheo
10 oktober 2011, 17:29
Ik proef best vaak frustratie in je posts. Je moet eens een keertje neuken man!
Gefeliciteerd met je aanwinst, maar zonder foto's geloven we er natuurlijk niets van.

als je de smoothness van android gewend bent, is blackberry enorm frustrerend...

@buzzel: ik gebruik niet het BBnetwerk. dat schrijf ik net. ik kan wel het internet op, maar een bestand mailen doet ie niet, bluetooth doet ie niet, de geheugenkaart op een normale manier uitlezen doet ie niet. het is gewoon een kloteding.

foto's komen eraan. heb ook nog zoiets als studie ;)

Buzzel
10 oktober 2011, 17:42
Nou weet ik idergeval welke mobiel ik niet moet kopen ;) . Gefeliciteerd met ja aankoop.

big dooley
10 oktober 2011, 18:31
nou gefeliciteerd dan, orph :cheerup: ;)

dat met die FX knop is juist de bedoeling geweest...slash gebruikt zelf nooit een FX-loop dus bedacht santiago, dat de return level ook als volume-boost gebruikt kan worden...

als je normaal effecten gebruikt, balanceer je de volumes met deze return level, tussen FX-loop uit en FX-loop aan... op die manier kun je bijvoorbeeld het signaalverlies compenseren wat optreed bij het gebruik van sommige pedalen... iets wat bij de JVM bijvoorbeeld niet kan, omdat dat een parallel-loop is met een mixcontroller... de AFD-loop is dus serieel met een return level

plug je echter niks in de loop dan werkt deze knop als signaalboost (met de FX-loop ingeschakeld uiteraard) en schop je maximaal 10dB meer signaal de eindtrap in, om deze nog meer op z'n ballen te geven... maar dit staat allemaal beschreven in het boekje... dus zoals ze op het marshallforum ook wel zeggen "read the fucking manual!!!" :D

zelf heb ik mijn AFD tweedehands gekocht en zaten de boekjes, footswitch en de dustcover erbij... T-shirt heb ik helaas niet

Orpheo
11 oktober 2011, 12:37
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/P8260061.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/P8260064.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/P8260065.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/P8260066.jpg

Mr. Dynamite
11 oktober 2011, 15:29
Fijntjes, lijkt me een erg gave scheurbak :)
Wat is die rechter marshall voor een? En dat vierkante geval?

Orpheo
11 oktober 2011, 17:13
Fijntjes, lijkt me een erg gave scheurbak :)
Wat is die rechter marshall voor een? En dat vierkante geval?
welke? die ene marshall zonder logo? das een JMP. die ander, das een artiste gemod tot wat anders simmpel gezegd is ie op het ene kanaal een JTM45 en op het ander een plexi met een mv zodat ie gaat brullen op normaal volume.

dat vierkante ding is een CMW private paisley :)

Mr. Dynamite
11 oktober 2011, 17:36
Ik doelde eigenlijk op de amp die op het koch cabinet staat?

big dooley
11 oktober 2011, 19:44
op wat voor speakers gebruik je hem eigenlijk orph? of zit je nog te experimenteren?

ik geef hem zelf G12H30 anniversary's te vreten, maar das eigenlijk min of meer noodgedwongen.... heb 2 1936 kasten met ieder een H30 en een V30 erin... de JVM drijft de V30's aan en de AFD de H30's... de reden is voornamelijk, dat ik het vermogen kan instellen op de AFD, zodat ik zeker weet, dat ie het paartje H30's niet opblaast...
de JVM zet ik dan op V30's en met de mastervolume breng ik hem in balans met de AFD100... aangezien ik niet exact weet hoeveel max vermogen er uit de JVM komt, bij een bepaalde setting, blijf ik op die manier wat meer safe

Orpheo
11 oktober 2011, 20:31
Die head op de koch is n peavey 5150 modded naar slo specs. Heerlrlijke amp. Wil m eigenlijk met el34s, maar wat ie nu doet is ook super.

Ik heb m over die kool&elfring xxl kast, met v30's en g12t75's in x patroon. Vind deze amp met werkelijk iedere speaker te gek.

Orpheo
12 oktober 2011, 15:38
kan het zijn dat een nieuwe amp nog moet inbranden of warmlopen ofzo? heb er nu 3 a 5 uur spelen op zitten, en hij gaat steeds beter klinken. meer scheur, meer ballen, iets meer 3D zeg maar. m'n JMP en artiste zijn heel erg 'drie D' in tone, net als m'n 5150. en deze begint 't langzaam maar zeker ook te krijgen.

ik merk wel dat ik m'n bas veel hoger moet zetten om wat 'ballen' erin te draaien. treble is laag, presence is laag, want de amp, cab, gitaar en ikzelf hebben al veel 'bite' in tone/spel. kan dat liggen aan die 6550 buizen? hoe zou deze 't doen met el34'?

bass blom
12 oktober 2011, 15:40
buizen zouden inderdaad net als speakers een soort inspeeltijd hebben ja.

big dooley
12 oktober 2011, 16:42
kan het zijn dat een nieuwe amp nog moet inbranden of warmlopen ofzo? heb er nu 3 a 5 uur spelen op zitten, en hij gaat steeds beter klinken. meer scheur, meer ballen, iets meer 3D zeg maar. m'n JMP en artiste zijn heel erg 'drie D' in tone, net als m'n 5150. en deze begint 't langzaam maar zeker ook te krijgen.

ik merk wel dat ik m'n bas veel hoger moet zetten om wat 'ballen' erin te draaien. treble is laag, presence is laag, want de amp, cab, gitaar en ikzelf hebben al veel 'bite' in tone/spel. kan dat liggen aan die 6550 buizen? hoe zou deze 't doen met el34'?

die 6550's zijn inderdaad nogal scherp en glazig, maar de aard van het beestje zit hem vooral voicing van de preamp zelf... ... wat voor settings gebruik je nu?

Orpheo
13 oktober 2011, 10:58
ik heb m'n mids op 10, treble en presence laag, rond 1 denk ik, en bas op 4.

Kamiess
13 oktober 2011, 12:19
ik heb m'n mids op 10, treble en presence laag, rond 1 denk ik, en bas op 4.

Gebruik je deze instelling om daadwerkelijk de afd sound te benaderen of is het je eigen instelling??

Orpheo
13 oktober 2011, 12:47
Gebruik je deze instelling om daadwerkelijk de afd sound te benaderen of is het je eigen instelling??

ik probeer niet de AFD-tone te benaderen, geheel niet. ik maak m'n eigen sound :) wat Slash doet is alles ongeveer op 12 uur hebben, en dat werkt ook, maar ik vind 'm dan te pinnig en krasserig worden, vanwege de speakerkast die ik gebruik. g12t75's zijn al niet mijn favo speaker, en al helemaal niet met een marshall. Ik heb nog nooit een g12t75-cab icm een amp gehoord waar ik van dacht, JA JIPPIE dit is 'm! neuh. v30's, greenbacks, ev 12l's, h30's, g1265's. das meer mijn ding. ook de celestion gold en blue alnico is niet mijn ding ;)

de greenback en v30 zijn mijn favorieten bij uitstek, en de rest vind ik ook top, maar ik heb geen idee in welke cab ik die zou willen steken :P

big dooley
13 oktober 2011, 12:56
Gebruik je deze instelling om daadwerkelijk de afd sound te benaderen of is het je eigen instelling??

das een eigen instelling, vermoed ik :)

mids op 10, mjah, dat geeft echter ook behoorlijk wat treble erbij
de mastervolume en gain is echter ook een factor...
ik houd zelf de master rond 8 en gain rond 7

mijn huidige instelling betreft:
presence:4
bass:4
middle: 3
treble: 3
master: 8
gain: 7

als ik een versterker instel draai ik de EQ helemaal dicht, zet dan de gain en het volume zoals ik hem wil hebben en draai daarna kleine beetjes EQ erin, totdat ik tevreden ben... dus als ik vind dat ik teveel treble heb, draai ik die terug ipv laag en mids erin te draaien... etc etc... meestal kom ik dan ook nooit hoger dan 5 met de EQ

presence (en resonance in de JVM) zie ik weer als een geval apart... waar bass middle en treble de EQ vormen van de preamp, is presence een onderdeel van de eindtrap

op deze site kun je een leuk programma downloaden, die je laat zien wat de tonestack van bijv een fender maar ook marshall doet in het frequentiespectrum... je kan zelf ook waarden van condensators of weerstanden veranderen... het heeft me wel geholpen me de EQ beter te leren begrijpen :)
http://www.duncanamps.com/tsc/

Orpheo
13 oktober 2011, 13:02
das een eigen instelling, vermoed ik :)

mids op 10, mjah, dat geeft echter ook behoorlijk wat treble erbij
de mastervolume en gain is echter ook een factor...
ik houd zelf de master rond 8 en gain rond 7

mijn huidige instelling betreft:
presence:4
bass:4
middle: 3
treble: 3
master: 8
gain: 7

als ik een versterker instel draai ik de EQ helemaal dicht, zet dan de gain en het volume zoals ik hem wil hebben en draai daarna kleine beetjes EQ erin, totdat ik tevreden ben... dus als ik vind dat ik teveel treble heb, draai ik die terug ipv laag en mids erin te draaien... etc etc... meestal kom ik dan ook nooit hoger dan 5 met de EQ

presence (en resonance in de JVM) zie ik weer als een geval apart... waar bass middle en treble de EQ vormen van de preamp, is presence een onderdeel van de eindtrap

op deze site kun je een leuk programma downloaden, die je laat zien wat de tonestack van bijv een fender maar ook marshall doet in het frequentiespectrum... je kan zelf ook waarden van condensators of weerstanden veranderen... het heeft me wel geholpen me de EQ beter te leren begrijpen :)
http://www.duncanamps.com/tsc/


ik ga die link zeker tzt bekijken! ik heb altijd het gevoel dat mids altijd op 10 moet staan. hij 'braakt' dan die noten en akkoorden zo lekker uit. op eigenlijk alle amps heb ik dat. ik prik zo altijd door de mix heen, echt altijd. maar die truc van 'alles op 0 en indraaien maar' ga ik wel even toepassen nu :) maar ik weet voor 99% zeker dat ik dan weer op hetzelfde uitkom, haha.

presence geeft mij teveel bite, die heb ik ook vaak dicht. wel gek; vroegah vond ik 'alles op 10' het beste bij een marshall of welke amp dan ook. nu ben ik helemaal van mijn 'geloof' gevallen. Ook was 't later mids op 8, en bas op 4 treble op 6, maar naar mate ik meer speel lijkt 't alsof ik meer 'hoog' in mijn spel krijg, en dus moet bas hoger en treble lager. het is ook bij mijn marshalls niet zo dat meer bas meer laag geeft of meer 'sag' of zoiets, het maakt de tone alleen warmer. daarom ben ik ook een voorstander van gain/volume/TONE. dat je 'm van warm en smooth naar fel en crunchy en bijtend kan draaien. zoals mijn cmw private paisley.

Beetje offtopic:
@dooley: ik heb nu ook een set 0.115-056 op m'n LP liggen. ik zou je nog zeggen hoe dat uit zou pakken, toch? nou... hij speelt nog steeds soepel :P de gitaar speelt nog iets TE soepel zelfs! de hals heeft nu wel zoveel spanning dat ie eindelijk hol gaat staan. einde-fuckin-lijk. die irritante ratel die ik op de lage E had is nu dus ook nagenoeg weg. en hij klinkt gewoon vetter nu. hij was eerst beetje tele-like. wel ballsey maar heel twangy en pinnig, en nu is ie wat vetter. (het was dus eerst 010-046 ofzo).

ja, tis echt een 0.115 setje :P vandaar dat ik denk dat als dit setje op is, ik er 012 op ga leggen. 0115 naar 012 zou niet zo'n grote stap moeten zijn. toch?

Orpheo
13 oktober 2011, 13:04
dat programma van die site komt echt uit de prehistorie, of niet soms? :seriousf: die kan je gewoon draaien op xp of windows 7?

Kamiess
13 oktober 2011, 13:11
ik probeer niet de AFD-tone te benaderen, geheel niet. ik maak m'n eigen sound :) wat Slash doet is alles ongeveer op 12 uur hebben, en dat werkt ook, maar ik vind 'm dan te pinnig en krasserig worden, vanwege de speakerkast die ik gebruik. g12t75's zijn al niet mijn favo speaker, en al helemaal niet met een marshall. Ik heb nog nooit een g12t75-cab icm een amp gehoord waar ik van dacht, JA JIPPIE dit is 'm! neuh. v30's, greenbacks, ev 12l's, h30's, g1265's. das meer mijn ding. ook de celestion gold en blue alnico is niet mijn ding ;)

de greenback en v30 zijn mijn favorieten bij uitstek, en de rest vind ik ook top, maar ik heb geen idee in welke cab ik die zou willen steken :P


Ok, was ik ff nieuwschierig naar > had het anders daarvoor een bijzondere instelling gevonden.

Heb geen AFD, wel een plexiclone gemod naar #36.

Persoonlijk heb ik ook redelijk wat mid erin > 7 of 8.
Ik gebruik een 2x12 met h30's erbij.
Maar goed, daarom was ik dus nieuwschierig naar de instellingen en wat je ermee wilde bereiken.

Orpheo
13 oktober 2011, 13:18
duidelijk :) nee, tja. slash heeft een tof geluid, maar tis niet helemaal mijn ding om zijn sound na te maken. iemand's tone, for that matters. liever gewoon 'mijn' geluid. ik jaag liever na wat ik in m'n hoofd heb voor mijzelf dan dat ik iemand anders zijn sound najaag. dat eerste heeft kans van slagen, dat tweede ammenooitniet.

big dooley
13 oktober 2011, 13:20
dat programma van die site komt echt uit de prehistorie, of niet soms? :seriousf: die kan je gewoon draaien op xp of windows 7?

kweetnie, volgens mij was het bedoeld voor windows 87 :seriousf:
bij mij draait ie gewoon op windows 7 en ik heb em ook op een PC gehad die op XP draaide... ik kan alleen geen settings saven...

Kamiess
13 oktober 2011, 13:29
duidelijk :) nee, tja. slash heeft een tof geluid, maar tis niet helemaal mijn ding om zijn sound na te maken. iemand's tone, for that matters. liever gewoon 'mijn' geluid. ik jaag liever na wat ik in m'n hoofd heb voor mijzelf dan dat ik iemand anders zijn sound najaag. dat eerste heeft kans van slagen, dat tweede ammenooitniet.

Precies, doe ik ook niet.
Doe mijn eigen ding ermee qua sound ( vooral samen met de band kijk ik ook hoe die in de mix hangt in verhouding tot de rest), maar als je zo'n amp hebt ontkom je er niet aan om toch ff te proberen hoe dicht je erbij kan komen.Tenminste >ik moest dat zelf toch ff proberen en vergelijken..........

iWishmaster
13 oktober 2011, 13:32
ik had nooit gedacht ooit een signature amp te hebben

En je 5150 dan? Toch ook een signature amp ...

Maargoed, afgezien daarvan: gefeliciteerd met je nieuwste GAS-aanval :D.

Orpheo
13 oktober 2011, 13:44
En je 5150 dan? Toch ook een signature amp ...

Maargoed, afgezien daarvan: gefeliciteerd met je nieuwste GAS-aanval :D.

hm ik zie die minder als een signature amp, omdat de mijne enorm gemod is, en hij nu als de 6505 door 't leven gaat :p maar in beginsel, ja, is 't een signature amp.

ik bedenk me wel; als Michael Schenker ooit een eigen signature marshall krijgt, moet ik wel na gaan denken welke de deur uit moet :(

Orpheo
13 oktober 2011, 16:07
hm nee, de manier van eq indraaien die big dooley beschreef werkt voor mij niet. zit nu weer met mid op 10, treble op 1, bas op 3, presence op 1. gain op 9 (lager heeft geen zin; dan verliest ie gewoon ballen imho) en mv op 2, en powerscaling op 100watt. op die manier heb ik een lekker rhythm geluid; scheurt en jankt als een malle, en met de afd-mode heb ik een super-leadgeluid. superlead zo ver een marshall kan gaan natuulrijk ;) m'n mesa levert een fijner lead (mbt smooth, gearticuleerd en vet) en m'n mesa is ook beter qua clean, ghehe.

big dooley
14 oktober 2011, 00:28
hm nee, de manier van eq indraaien die big dooley beschreef werkt voor mij niet. zit nu weer met mid op 10, treble op 1, bas op 3, presence op 1. gain op 9 (lager heeft geen zin; dan verliest ie gewoon ballen imho) en mv op 2, en powerscaling op 100watt. op die manier heb ik een lekker rhythm geluid; scheurt en jankt als een malle, en met de afd-mode heb ik een super-leadgeluid. superlead zo ver een marshall kan gaan natuulrijk ;) m'n mesa levert een fijner lead (mbt smooth, gearticuleerd en vet) en m'n mesa is ook beter qua clean, ghehe.

ik was er al bang voor... aangezien je PPIMV's ook nooit echt gebruikt had ik al het vermoeden dat de electronische attenuator ook niet helemaal in je straatje past... blijkbaar hou je er meer van, dat de eindtrap clean blijft en de oversturing overlaat aan de preamp
nou moet ik wel zeggen, dat ik een keer een 12AT7 in de fasedraaier ga proberen, want ik heb het idee, dat de 12AX7 die er nu inzit, te gauw zelf overstuurd, voordat de eindbuizen dat doen

met zoveel mids erin gedraaid kun je wellicht eens een keer EL34's proberen in dat ding, orph... met die autobias is het doodsimpel om verschillende types buizen te proberen... wel ff naar dat schemaatje kijken in de manual...
niet die 6550's zomaar wegdoen, trouwens... wat marshall gebruikt (winged C / svetlana) kost een godsvermogen tegenwoordig

Orpheo
14 oktober 2011, 08:08
ik was er al bang voor... aangezien je PPIMV's ook nooit echt gebruikt had ik al het vermoeden dat de electronische attenuator ook niet helemaal in je straatje past... blijkbaar hou je er meer van, dat de eindtrap clean blijft en de oversturing overlaat aan de preamp
nou moet ik wel zeggen, dat ik een keer een 12AT7 in de fasedraaier ga proberen, want ik heb het idee, dat de 12AX7 die er nu inzit, te gauw zelf overstuurd, voordat de eindbuizen dat doen

met zoveel mids erin gedraaid kun je wellicht eens een keer EL34's proberen in dat ding, orph... met die autobias is het doodsimpel om verschillende types buizen te proberen... wel ff naar dat schemaatje kijken in de manual...
niet die 6550's zomaar wegdoen, trouwens... wat marshall gebruikt (winged C / svetlana) kost een godsvermogen tegenwoordig

ach, ik weet niet wat het precies is. ik vind in een vox eindbuisclipping of in een JTM45 't wel super, maar met een PPIMV vind ik het fizzy en dun worden.

wat doet zo'n 12at7 ipv een 12ax7? dat volg ik niet helemaal.

Ik zit eraan te denken om 2x 6550 en 2x el34 te proberen. als opwarmertje voor ik waarschijnlijk volledig over ga op 4x el34 haha.

big dooley
14 oktober 2011, 11:19
ach, ik weet niet wat het precies is. ik vind in een vox eindbuisclipping of in een JTM45 't wel super, maar met een PPIMV vind ik het fizzy en dun worden.

wat doet zo'n 12at7 ipv een 12ax7? dat volg ik niet helemaal.

Ik zit eraan te denken om 2x 6550 en 2x el34 te proberen. als opwarmertje voor ik waarschijnlijk volledig over ga op 4x el34 haha.

een 12AX7 heeft een hoge versterking (100mu) maar kan relatief weinig stroom door de kathode doorlaten... 1 mA ongeveer
een 12AT7 heeft ook een vrij hoge versterking, maar met 60 mu beduidend minder dan de 12AX7... wat er echter aan stroom door de kathode kan is 10 keer zo hoog...
ik had ergens gelezen, dat een 12AT7 (of de 12AY7 en 12AV7) zelf langer clean blijft, terwijl de eindbuizen wel op hun lazer krijgen... ik heb het idee, dat de fasedraaier naar mijn smaak zelf te snel overstuurd voordat de eindbuizen dat daadwerkelijk doen

een buizencombinatie met 6550's vond ik niks... je moet de bias iets kouder afstellen (ik heb die 6550's op 50mA gebiasd) omdat EL34's bijvoorbeeld niet zoveel stroom kunnen trekken als 6550's maar door die koudere afstelling worden die jampotten nog stugger

Orpheo
14 oktober 2011, 13:46
een 12AX7 heeft een hoge versterking (100mu) maar kan relatief weinig stroom door de kathode doorlaten... 1 mA ongeveer
een 12AT7 heeft ook een vrij hoge versterking, maar met 60 mu beduidend minder dan de 12AX7... wat er echter aan stroom door de kathode kan is 10 keer zo hoog...
ik had ergens gelezen, dat een 12AT7 (of de 12AY7 en 12AV7) zelf langer clean blijft, terwijl de eindbuizen wel op hun lazer krijgen... ik heb het idee, dat de fasedraaier naar mijn smaak zelf te snel overstuurd voordat de eindbuizen dat daadwerkelijk doen

een buizencombinatie met 6550's vond ik niks... je moet de bias iets kouder afstellen (ik heb die 6550's op 50mA gebiasd) omdat EL34's bijvoorbeeld niet zoveel stroom kunnen trekken als 6550's maar door die koudere afstelling worden die jampotten nog stugger

ok, als ik t goed snap, zouden de eindbuizen dus beter hun werk doen met een at7 oid. mooi, ga ik eens naar kijken.

over dat biassen. je kan 'm hotter stoken met dat potje op de achterkant geloof ik, right?ik ga eens kijken wat voor effect dat heeft bij de mijne. hij staat nu geloof ik redelijk koud.

el34's... tja ik kan er niet omheen, maar in marshalls zijn dat mijn favorieten. Ik vind 6l6 ook heel lekker (maar niet in marshalls) omdat ze zo glasachtig, transparant en smooth zijn. imho.

iWishmaster
14 oktober 2011, 14:20
ach, ik weet niet wat het precies is. ik vind in een vox eindbuisclipping of in een JTM45 't wel super, maar met een PPIMV vind ik het fizzy en dun worden.

Met een PPIMV laat je de eindbuizen niet oversturen, maar de fasedraaier. Bij veel versterkers, Marshall JCM's al helemaal, draagt die een flinke steen bij aan de totale hoeveelheid gain en ballen in je sound. Alleen met een attenuator kun je de eindbuizen tot oversturen brengen. Power scaling is weer een ander verhaal.

Orpheo
14 oktober 2011, 18:40
Met een PPIMV laat je de eindbuizen niet oversturen, maar de fasedraaier. Bij veel versterkers, Marshall JCM's al helemaal, draagt die een flinke steen bij aan de totale hoeveelheid gain en ballen in je sound. Alleen met een attenuator kun je de eindbuizen tot oversturen brengen. Power scaling is weer een ander verhaal.

ahaaa, dat verklaart een hoop! daarom vind ik de PPIMV dus niet chill. nu snap ik 'm.

Orpheo
14 oktober 2011, 19:35
poeh, die bias aanpassen heeft enorm geholpen. iets hotter, maar meer ballen (bas kan dus wat lager) en meer 'oompf'.

big dooley
15 oktober 2011, 00:49
Met een PPIMV laat je de eindbuizen niet oversturen, maar de fasedraaier. Bij veel versterkers, Marshall JCM's al helemaal, draagt die een flinke steen bij aan de totale hoeveelheid gain en ballen in je sound. Alleen met een attenuator kun je de eindbuizen tot oversturen brengen. Power scaling is weer een ander verhaal.

klopt...

de powerscaling op de AFD (heet officieel anders, maar is erg vergelijkbaar) doet eigenlijk de headroom verlagen van de eindbuis, waardoor ie geen vermogen meer kan doorlaten... verschil met de originele powerscaling, is dat bij de AFD de spanning op het schermrooster verlaagd wordt, de biasspanning verhoogd wordt (en de buis dus minder stroom gaat trekken) en ook de negatieve feedbackloop wordt aangepast...
in tegenstelling tot de originele powerscaling blijft de spanning op de anodes in theorie ongewijzigd... echter zorgt de lagere stroom door de buis ervoor dat de anodespanning iets stijgt... tussen 0.1% en 100% zit een verschil van ongeveer 30 volt...
de autobias is trouwens een onderdeel van de scaling op de AFD... marshall heeft er echter voor gekozen, om de gebruiker de optie te geven voor een eigen instelling... heb zelf het een en ander nagemeten en het werkt inderdaad goed... :)

enorm voordeel is ook, dat met dit system een twijfelachtige situatie gelijk wordt opgemerkt... op het marshallforum, zijn er inmiddels wat problemen naar boven gekomen met versterkers, waar bijvoorbeeld de powerscaling rare dingen begon te doen... dit was in 100% van de gevallen te wijten aan de eindbuizen... santiago adviseerde om een autobias uit te voeren en meestal brandde 1 van de leds op, aan de achterkant van de versterker...
tja en dan wil je dat zelf ook eens proberen... dus stopte ik een twijfelachtige buis erin (een ouwe KT77, die uit een versterker kwam waar 2 andere KT77's flink last hadden gehad van redplating) en jawel hoor, hij werd er gelijk uitgepikt... topsysteem :)

big dooley
15 oktober 2011, 01:44
ok, als ik t goed snap, zouden de eindbuizen dus beter hun werk doen met een at7 oid. mooi, ga ik eens naar kijken.

eh... nee niet echt... het gaat erom, dat de PI minder snel zelf overstuurd, voordat de eindbuis dat gaat doen... een 12AX7 gaat sneller over z'n toeren, dan een 12AT7... eindtrapoversturing in een marshall is vooral de PI die overstuurd... ligt ook aan de gebruikte eindbuis... een EL34 krijg je makkelijker overstuurd dan een 6L6 en zeker dan een 6550


el34's... tja ik kan er niet omheen, maar in marshalls zijn dat mijn favorieten. Ik vind 6l6 ook heel lekker (maar niet in marshalls) omdat ze zo glasachtig, transparant en smooth zijn. imho.
marshall is vrijwel synoniem aan EL34's... maar de heftig populaire SED winged C / svetlana EL34 die ze gebruiken is niet mijn ding... ben meer van de buizen, die tussen EL34 en 6L6 in zitten, zoals de KT77, E34L, en ik wil absoluut nog eens de JJ 6CA7 proberen in de JVM...
eigenlijk ben ik vooral een JJ liefhebber... ik "haat" bijna alles wat uit rusland komt qua buizen en zeker wat new sensor corp betreft

Orpheo
15 oktober 2011, 07:43
ik lees dit om half 8 in de ochtend, en ben echt nog gesloopt van een slechte nacht slapen (2 adhd-heroinekatten die moeilijk deden...). dus tis wat lastig te volgen nu ;)

gebruik maken van die at7 buis, zou dat het afkapprobleem aan kunnen pakken met hotte pickups en gain op 10 in de afd mode? heb het tot nu toe nog niet gemerkt, moet ik toegeven.

JJ's... voor 6l6 vind ik ze lekker, voor el34's ken ik ze niet zo heel erg goed moet ik toegeven. wat maakt 't dat jij russische buizen minder lekker vindt?

big dooley
15 oktober 2011, 12:32
ik lees dit om half 8 in de ochtend, en ben echt nog gesloopt van een slechte nacht slapen (2 adhd-heroinekatten die moeilijk deden...). dus tis wat lastig te volgen nu ;)

gebruik maken van die at7 buis, zou dat het afkapprobleem aan kunnen pakken met hotte pickups en gain op 10 in de afd mode? heb het tot nu toe nog niet gemerkt, moet ik toegeven.

JJ's... voor 6l6 vind ik ze lekker, voor el34's ken ik ze niet zo heel erg goed moet ik toegeven. wat maakt 't dat jij russische buizen minder lekker vindt?

adhd katten aan heroine? die zouden dan juist hartstikke rustig moeten zijn :D

nee, dat afkappen zit hem puur in de eerste buis... de preamp dus... als je het nog niet hebt gehad, zul je het waarschijnlijk niet krijgen ook... ik krijg het alleen in AFD-mode met gain op 10 en dan flink palmmuted raggen in A of G.. een muziekstijl waar ik me eigenlijk nooit mee bezig hou :)

russische buizen zijn vooral gritty en glazig in mijn beleving
de preamp buizen van JJ zijn wat donkerder en smoother en zijn door de korte interne opbouw minder gevoelig voor microfonie (de eerste buis is trouwens een JJ in de AFD)
de eindbuizen van JJ zijn weer wat helderder daarintegen en wat meer boomy

big dooley
15 oktober 2011, 13:22
kwam net een stukje tegen over dat afkappen... schijnt een fenomeen te wezen, wat beter bekend staat als "blocking distortion" tussen de eerste 2 gainstages...
als ik het goed begrepen heb gebeurt er het volgende:
de 2de stage krijgt signaal van de anode van de eerste stage, maar als dit te hoog is, dan stroomt er niks naar de anode van de tweede stage, en is het pad wat het signaal volgt geblokkeerd
blijkbaar was er met de originele mod van de #34 JCM800 die slash heeft, wat minder rekening gehouden, met de mogelijkheid dat dit kan gebeuren... slash gebruikt vrij lage output elementen, dus heeft ie daar blijkbaar nooit echt last van gehad... de fix is om de totale hoeveelheid gain te verlagen met een weerstand, maar dit is hetzelfde als simpelweg het verlagen van de hoeveelheid gain met de potmeter... bovendien, wilde marshall de #34 1 op 1 kopieren qua signaal, dus hebben ze het zo gelaten

in amerika komt het vaker en op lagere gainsettings voor dan europa, en dat heeft blijkbaar te maken, met de spanning die ze daar uit de muur krijgen...
in het geval van de JVM bijvoorbeeld, zijn de interne spanningen hoger in amerika dan in europa... om gelijkwaardige parameters te krijgen, moet er hier een spanning van 240Vac de versterker ingaan, om op gelijke waardes te komen, met de amerikaanse JVM's...
das ook de reden dat ik een variac gebruik op de JVM hogere spanning op de anode's, geeft een amp met meer headroom... iets wat ik met de AFD dus niet ga doen :)

Orpheo
16 oktober 2011, 15:11
wat veroorzaakt dat blocking distortion?

ik heb net overigens het volgende geprobeerd:

gain op 10, afd mode, LP met een x2n in de brug. geen dropouts, niet met palmmutes of solo of gewoon riffing.noppes.

big dooley
16 oktober 2011, 17:34
wat veroorzaakt dat blocking distortion?

ik heb net overigens het volgende geprobeerd:

gain op 10, afd mode, LP met een x2n in de brug. geen dropouts, niet met palmmutes of solo of gewoon riffing.noppes.

een samenloop van omstandigheden, lijkt mij; hoeveelheid ingangssignaal, de werking en constructie van de buis in kwestie, spanning uit de muur, biasinstelling en wellicht ook powercontrolinstelling (de laatste 2 hebben nl effect op de interne spanningen en dus een indirecte oorzaak)

als je een search doet op google naar blocking distortion kun je er aardig wat over vinden, maar het is vrij technisch allemaal en ik zou me daar wat verder in moeten verdiepen wil ik het helemaal begrijpen...
komt er zoals ik het brgrijp op neer, dat er stroom gaat lopen door de grid ipv de anode... maw de buis werkt als het ware niet meer als een triode, maar meer als een gelijkrichter (diode)... stuur er een signaal doorheen (is AC-stroom) en die wordt dus gelijkgericht, met als gevolg een cutoff... enige manier om dat in dit circuit tegen te gaan is te zorgen, dat er niet teveel signaal naar de grid gaat... dat betekend een weerstand of simpelweg de gainpot ietjes knijpen... wat op op hetzelfde neerkomt :)

Orpheo
17 oktober 2011, 11:15
ik heb er zelfs met mijn x2n geen last van. ik heb gewoon niet hotter dan dat element. afd-mode, gain op 10. laat geen steek vallen. meh, zal wel. ben in ieder geval dik tevreden met dit beestje.

blijft het echter nog wel kriebelen om ooit een ceriatone yeti en een ODS te hebben (en een vox ac30 en een fender twin reverb of super reverb).

ooit....

big dooley
18 oktober 2011, 08:09
ik heb er zelfs met mijn x2n geen last van. ik heb gewoon niet hotter dan dat element. afd-mode, gain op 10. laat geen steek vallen. meh, zal wel. ben in ieder geval dik tevreden met dit beestje.

blijft het echter nog wel kriebelen om ooit een ceriatone yeti en een ODS te hebben (en een vox ac30 en een fender twin reverb of super reverb).

ooit....

tja, om dan iemands anders zijn woorden te gebruiken... de marshalls zijn hedendaags niet alleen van een barre kwaliteit, maar die kwaliteit is ook nog eens niet erg constant te noemen :seriousf::seriousf::seriousf:

enige waar ik momenteel op gas is een piezo brug in me les paul... alhoewel ik erg benieuwd ben waar marshall mee aan gaat komen voor zijn 50ste verjaardag volgend jaar :)

Orpheo
25 oktober 2011, 18:46
tja, om dan iemands anders zijn woorden te gebruiken... de marshalls zijn hedendaags niet alleen van een barre kwaliteit, maar die kwaliteit is ook nog eens niet erg constant te noemen :seriousf::seriousf::seriousf:

enige waar ik momenteel op gas is een piezo brug in me les paul... alhoewel ik erg benieuwd ben waar marshall mee aan gaat komen voor zijn 50ste verjaardag volgend jaar :)

deze post heb ik volledig over 't hoofd gezien.

een piezo vind ik een gimmick, doet niks meer voor mij. helaas.

ik ben ook benieuwd wat Marshall gaat doen :)

Ik ben nu een week door de wittebroodsweek heen, en ik vind 'm op een paar punten HEEL sterk, en hij heeft ook een paar zwakke punten.

de autobias is superhandig. Eens in de week even indrukken, koffie zetten, en dan is ie gebiasd. hup. toppie.

de sound. holy SHIT wat een tone. hij gaat steeds dynamischer en breder, 3D klinken. ik vind de #34 het lekkerst. de #afd is leuk, vooral als ik in die AFD-mood ben, maar overall vind ik het te warm en te vet. heb ik liever m'n mesa ;) hij heeft wel minder gain dan ik hoopte, maar goed... niet relevant. gewoon harder beuken dus.

ik heb nu ook andere settings gevonden. mid op 10, bas op 4, presence op 5, treble op 2 tot 4, afhankelijk van hoe warm de gitaar klinkt. dat werkt enorm goed voor me. wel die enorme push in het midden, die 'chunk chunk chunk' in het laag zonder modderig te worden, en het hoog prikt lekker door en zingt.

het nadeel?

volumepot terugdraaien op m'n andere amps, zelfs de peavey, levert een fijn clean op (uiteenlopend van fijn tot heel goed). de afd100 blijft wat iel, dun, glasachtig, transparant. wel belletjes, maar zo...dun. bas op 7 treble en presence op 0 en op de afd-mode helpt een eind, maar het blijft dunnetjes. ben ik niet gewend (van marshall). het lijkt alsof de sound dan 'instort'. ik heb de bias op 50mv. het schijnt dat 6550's daar nog wel tegen kunnen. tis hot, maar het kan. kan het zijn dat die 6550's dat glasachtige leveren? en hoe zouden el34's het nu doen, daadwerkelijk? enig idee?

big dooley
25 oktober 2011, 19:54
het nadeel?

volumepot terugdraaien op m'n andere amps, zelfs de peavey, levert een fijn clean op (uiteenlopend van fijn tot heel goed). de afd100 blijft wat iel, dun, glasachtig, transparant. wel belletjes, maar zo...dun. bas op 7 treble en presence op 0 en op de afd-mode helpt een eind, maar het blijft dunnetjes. ben ik niet gewend (van marshall). het lijkt alsof de sound dan 'instort'. ik heb de bias op 50mv. het schijnt dat 6550's daar nog wel tegen kunnen. tis hot, maar het kan. kan het zijn dat die 6550's dat glasachtige leveren? en hoe zouden el34's het nu doen, daadwerkelijk? enig idee?

orph, dat zit hem echt helemaal in het circuit rond de gainstages (condensators en weerstanden),
de originele mods van SIR zijn gebaseerd om uit een medium gain preamp zoveel mogelijk gain te persen en zeker bij #34 geeft dit een onzettend glazig geluid bij laag gitaarvolume... hetzelfde gebeurt als je de gain heel laag zet...
de mod is ontzettend lekker voor een goeie crunch, maar het lijkt me duidelijk dat er geen compromis goed mogelijk is; de AFD100 is bedoeld als een scheurijzer, take it or leave it

als het aan de 6550's zou liggen, zou ik hetzelfde moeten hebben als ik het clean van de JVM erdoor stuur (even terugvallend op "de bruiloft") en dat is echt niet zo... sterker nog: laag gitaarvolume op #34 in de eindtrap van de JVM en ik krijg hetzelfde...

#34 is bij mij ook favoriet... AFD is inderdaad te warm met dezelfde settings, maar ik moet nog eens experimenteren met meer ideale settings voor AFD en dan de gain wat lager houden... wellicht, dat de preamp wat beter reageert op de volumeknop van de gitaar :) over het algemeen vond ik met de bekende volumeknopmethode het clean van AFD beter dan #34
voor echt high gain hou ik het op OD1 en 2 van de JVM... in combinatie met de eindtrap van de AFD/JVM in stereo, een lekker strakke en toch organische superscheur :)

Henri H
7 november 2011, 11:12
En hier dus het "grote Orpheo's AFD topic". :D

Gefeliciteerd man! Heb je je ENGL SE ook nog wel?

Het lijkt me een beetje een one trick pony zoals jij en BDooley hem beschrijven, vandaar dat ik er wat minder GAS voor heb....

big dooley
7 november 2011, 12:06
het is zeker geen DSL, TSL of JVM, maar wat ie wel kan, doet ie akelig goed :)

Orpheo
7 november 2011, 23:48
Liever 6 one trick Ponies dan een allround die niks goed kan. De engl is weg.

big dooley
8 november 2011, 02:04
die engl kon toch wel IETS goed?

Henri H
8 november 2011, 08:18
Liever 6 one trick Ponies dan een allround die niks goed kan. De engl is weg.Ik heb ook liever 6 tone-monsters i.p.v. één matige allround amp. Je kunt dan altijd één of twee daarvan verruilen voor een goede allround. ;)

Nee ff serieus, voor mij is het afhankelijk van het doeleinde. Als je in een coverband speelt, kan ik me voorstellen dat je genoegen neemt met een goede allround amp, maar zelfs dan vind ik b.v. mijn Mesa Stiletto behoorlijk compromisloos.

Heb je die ENGL geruild? Beetje goeie deal van kunnen maken?

Orpheo
9 november 2011, 15:03
ik heb er een redelijke deal voor kunnen maken :)

de engl kon goed klinken op laag volume. maar toen ik m'n mesa kreeg speelde ik alleen maar op de mesa als ik een warm of juist sprankelend clean wilde, of juist die warme crunch ala eric johnson, of juist die superstrakke high gain 'chugga chugga' lead. en m'n marshall (toen nog maar een) was voor m'n main stuff. rhythm en sommig lead. m'n engl kon gewoon niks goed genoeg. het clean was te vlak, crunch niet open genoeg. lead niet ballsy genoeg.

SloeGin
27 januari 2012, 15:51
Voor diegene die hem nu al een tijdje hebben, hoe is de AFD100 nu?
Krijg je er nu de echte AFD tone uit of is dit allemaal een commercieel praatje?

big dooley
27 januari 2012, 17:20
ik heb dat ding helemaal niet gekocht om dat te bereiken, eerlijk gezegd...
je wordt wel "uitgenodigd" om af een toe zo'n bekende lick eruit te persen en ja, die feel is er dan ook zeer zeker wel...

voor wat het AFD-geluid betreft... slash himelf is overtuigd... zijn hele live rig betaat nu alleen maar uit AFD100's dus wie ben ik dan om dat tegen te spreken?

ik gebruik het ding voor mijn eigen geluid en tot zover ben ik er zeer over te spreken :)

kassie
27 januari 2012, 18:23
Heb laatst zijn concert dvd bekeken Made in Stoke,

En ik ben toch minder overtuigd.. ik vind dat hij een beduidend betere live sound had tijdens de vroege Velvet Revolver.. en natuurlijk nog beter tijdens de Illusion tour... dat is natuurlijk allemaal weer vergane glorie.

Maar over zijn huidige sound ben ik niet zo te spreken eigenlijk.. erg modderig en ongedefinieerd zelfs.. alsof zijn toneknop op de helft staat.. Dan zou ik er persoonlijk een jcm900 of iets tegen aan gooien om het hoog en de strakheid wat recht te trekken.. maar hey.. smaken verschillen.

big dooley
27 januari 2012, 18:43
Heb laatst zijn concert dvd bekeken Made in Stoke,

En ik ben toch minder overtuigd.. ik vind dat hij een beduidend betere live sound had tijdens de vroege Velvet Revolver.. en natuurlijk nog beter tijdens de Illusion tour... dat is natuurlijk allemaal weer vergane glorie.

Maar over zijn huidige sound ben ik niet zo te spreken eigenlijk.. erg modderig en ongedefinieerd zelfs.. alsof zijn toneknop op de helft staat.. Dan zou ik er persoonlijk een jcm900 of iets tegen aan gooien om het hoog en de strakheid wat recht te trekken.. maar hey.. smaken verschillen.

concert DVD's hebben erg weinig te maken, met wat er daadwerkelijk uit een versterker gehaald wordt... de settings die slash zelf gebruikt heb ik geprobeerd en zijn alles behalve modderig en ongedefinieerd...

SloeGin
28 januari 2012, 11:46
@ Orpheo: hoe klinkt de AFD100 eigelijk op laag volume? Of moet je hem zoals alle Marshalls serieus open zetten om een deftige sound te hebben?

big dooley
28 januari 2012, 12:35
ligt eraan wat je wilt... orpheo gebruikt gewoon de mastervolume om de versterker op laag volume te spelen en houdt de attenuator (powercontrol) op 100%
ikzelf zet de master op 8 en gebruik de attenuator om op laag volume te spelen

voor ieder wat wils zou ik zeggen dus... wil nog wel eens andere eindbuizen proberen... 6550's zijn niet makkelijk oversturend te krijgen... als er iets in de eindtrap overstuurd is dat vooral de fasedraaier

Orpheo
18 maart 2012, 14:48
BUMP
de afd100 klinkt op 'normaal' volume echt al te gek. stukken beter dan een class 5 ofzo. ik vind die power attenuater een onding maar voor laat in de avond spelen is het nog wel ideaal. power attenuater op 0 en dan mastervolume open pompen, ghehe.

Verder, ik heb nu eindelijk een setje el34's uit een andere marshall gehaald en in de afd100 gezet. het klinkt goed, maar het effect is bij lange na niet zo drastisch als ik had verwacht. het lijkt alsof ie wat minder gain heeft, wat minder duw in het laag, iets meer 'mushy'. al met al geen succes. die 6550's zijn gewoon goed in deze amp. niks anders meer nodig.

beruk
18 maart 2012, 16:48
BUMP
de afd100 klinkt op 'normaal' volume echt al te gek. stukken beter dan een class 5 ofzo.
Merkwaardige vergelijking. Maar mooi dat ie te gek klinkt. Het blijft mijn ding niet.
De eenvoudige lay out van de voorkant spreekt me wel erg aan. Niet te ingewikkeld, daar hoiu ik van.

Dit vind ik een fijne combinatie:

http://www.youtube.com/watch?v=bAn8AgWJ4D0
Lekker venijnig

Orpheo
18 maart 2012, 22:01
niet zo'n rare vergelijking ;) onlangs was er namelijk een discussie over kleine ampies voor thuis op laag volume, en de class 5 kwam voorbij. vandaar...

Orpheo
18 maart 2012, 22:07
overigens, wat een ouderwetse jaren 60 tone! (niet negatief bedoeld ;) ) maar voor zoiets als dit moet je geen AFD100 kopen. trekt ie wel hoor, maar hij excelleert bij meer gain.slash, dokken, lynch mob, ratt, MSG, daar is ie geweldig in/voor. voor dit soort dingen pak ik liever dan m'n ouwe artiste (modded naar mid jaren 70 marshall tone en naar een jcm45 tone, twee kanaals-ding). of m'n JMP, die kan echt alles. gain op 4, master volume iets hoger (van 0.9 naar 1.1 is al een verhoging van meer dan 12db op dit beest!!!!! potjandrie...) en dan ronkt ie waanzinnig lekker. pakt ieder soort speaker en kast geweldig. die JMP is heerlijk.

Mitch
18 maart 2012, 22:08
Die moet je ook over dezelfde 4x12 zetten als waar je die AFD op zet :D Maar serieus, het is een beetje onzinnig om een 5W met een 100W te vergelijken. TOtaal andere sound.
Met een goeie master kan een 100W zó maar makkelijker goed klinken dan een non-master 5W... heb 'm laatst tegenover een Hook gehad en dat was toch wel een duidelijke conclusie.

Orpheo
19 maart 2012, 00:06
ik ben t met je eens mitch dat een 5 watter totaal anders klinkt dan een 100 watter, ik had 't alleen over volume :)

big dooley
19 maart 2012, 16:26
BUMP
de afd100 klinkt op 'normaal' volume echt al te gek. stukken beter dan een class 5 ofzo. ik vind die power attenuater een onding maar voor laat in de avond spelen is het nog wel ideaal. power attenuater op 0 en dan mastervolume open pompen, ghehe.

Verder, ik heb nu eindelijk een setje el34's uit een andere marshall gehaald en in de afd100 gezet. het klinkt goed, maar het effect is bij lange na niet zo drastisch als ik had verwacht. het lijkt alsof ie wat minder gain heeft, wat minder duw in het laag, iets meer 'mushy'. al met al geen succes. die 6550's zijn gewoon goed in deze amp. niks anders meer nodig.

dan ben ik toch benieuwd wat je zou vinden van KT77's of big bottle 6CA7's in je JMP... :)

Orpheo
22 maart 2012, 01:38
ik ga dit jaar sparen voor een ultieme amp. het moet een kruising worden qua voicing tussen mijn AFD100 en m'n JMP, maar dan met tweaks. ik vind het clean van m'n JMP te gek. ik wil er dus een reverb(tank) in (tube buffered) ik wil er ook een tremolo in (tube), ik wil een solid state/tube recto schakelbaar, ik wil een guytron-style mini-eindtrap van 0.5 watt tussen de preamp en de eindtrap (soort-van powersoak maar niet helemaal), en ik wil zoals bij de SIR 39 amp van slash/george lynch een vierde pit voor meer gain on tap.

en de eindpitten? dat mag de bouwer helemaal zelf bepalen. weet nog niet of ik nar CMW ga of naar arjan. Moet ik nog echt goed over nadenken.

maar als ik het goed bedenk, komen er dus 4 eindpitten in, 4 preamp buizen, eentje voor de reverb, eentje voor de tremolo, eentje voor de rectifier, en twee voor die guytron. dus minimaal 9 preampbuizen. moet dus een flink chassis worden.

oh, en een choke, OT en PT en 2 kleine smoorspoelen voor de trafo en de guytron-truc. moet passen ;) (zijn maar 3 preamp buizen meer dan wat ik nu op m'n artiste heb en 2 smoorspoelen; bovenop past het in ieder geval, hopelijk kan het allemaal).

big dooley
22 maart 2012, 02:37
en mensen zeggen dan dat ik gek geworden ben, met me dubbele setup... bloody hell...

Henri H
22 maart 2012, 08:04
JVC: Jammer van de Centen. Echt, ik zou d'r niet aan beginnen hoor..... na een jaartje ofzo ben je er toch weer op uitgekeken, omdat het toch net niet je sound is o.i.d., en dan ben je wel een paar rooitjes verder....

Ik kan je niet tegenhouden natuurlijk, en jou kennende (als je iets in je kop hebt, moet het ook gebeuren) gaat me dat ook niet lukken.

Mitch
22 maart 2012, 08:17
Zit wat in, maar veel belangrijker: reverb en tremolo! Kom op Orph, je bent toch geen Fender heaumeau :chicken:

muziekschuur
22 maart 2012, 08:48
Is zoiets dan al niet gebouwd?

Orpheo
22 maart 2012, 13:42
Jvc: leuk gevonden:)

Ach, als ik volgend jaar weer wat anders wil, zie ik t dan wel. Ik krijg een steeds beter beeld van Wat ik wil.

@mitch reverb en tremolo met high gain geeft leuke effecten hoor. En ik speel inderdaad steeds meer clean.

@dooley: ik heb een 3-marshall setup, of een marshall+mesa rig. Ik wil eigenlijk alles wegdoen en een glaswerks ipv mesa en een 'marshall jvc' ipv de marshalls en peavey.

Orpheo
22 maart 2012, 13:44
Is zoiets dan al niet gebouwd? niet zover ik weet. Ik heb een heel specifiek geluid in mijn hoofd en met wat ik heb kom ik daar heel dicht bij maar niet volledig. Zeg, 90%. Als die overige 5,9,9.9% me dan geld gaan kosten, best. Ti's ergens ook de lol van t zoeken.