PDA

View Full Version : Strat-Upgrade + HSS naar SSS.



Methoxy7
10 oktober 2011, 12:17
Hallo,

Een praktisch vraagje.

Ik zou één van mijn HSS strats willen aanpassen naar een SSS, en hier en daar nog wa dingen aanpassen. De nieuwe slagplaat en backplate heb ik al, en pu's ga ik krijgen van een kameraad (Texas Specials).

De strat is een eind jaren 80 Squier MIK, stemmechanieken en electronica is nog super! Enige dat ik nog wil aanpassen is de nut en de brug.

Als ik mijn humbucker er dus uit neem en vervang door een single coil,
moet er nog iets gebeuren aan de electronica? Bijvoorbeeld potmeters, condensators, ander draad?

En kan iemand mij zeggen waar ik goede en niet al te dure onderdelen kan bestellen? Vox Humana lijkt mij wel OK, maar nog andere tips mss?

Roel64
10 oktober 2011, 14:57
In principe hoef je aan de elektronica niets te veranderen. Maar als je toch bezig bent zou ik de potmeters vervangen door CTS of Bourns. En de schakelaar door een CRL of Oak.

Voor onderdelen:
www.guitarsupplies.nl
www.tonefactory.nl

pasqual
11 oktober 2011, 21:24
In principe hoef je aan de elektronica niets te veranderen. Maar als je toch bezig bent zou ik de potmeters vervangen door CTS of Bourns. En de schakelaar door een CRL of Oak.

Voor onderdelen:
www.guitarsupplies.nl
www.tonefactory.nl

Waarom?
Als het goed is, is het goed. De gitaar gaat er niet beter of anders van klinken. Enige dat van invloed zal zijn, is de impedantie van de potmeters.
Het kan zijn dat de potmeters vanwege de humbucker 500 kohm zijn. Bij singlecoils is het gebruikelijk om 250 kohm te gebruiken. Deze laten iets minder hoog/treble door. Kwestie van smaak.

Methoxy7
12 oktober 2011, 12:47
Waarom?
Als het goed is, is het goed. De gitaar gaat er niet beter of anders van klinken. Enige dat van invloed zal zijn, is de impedantie van de potmeters.
Het kan zijn dat de potmeters vanwege de humbucker 500 kohm zijn. Bij singlecoils is het gebruikelijk om 250 kohm te gebruiken. Deze laten iets minder hoog/treble door. Kwestie van smaak.

Wel, het is een HSS strat, de 2 toonknoppen dienen om de toon te regelen van de neck en middle pu, en de volumeknop is voor alledrie de elementen.
Denk dus niet dat ik die potmeters ga moeten vervangen, correct me if i'm wrong ... :-\

Gearjunkie
12 oktober 2011, 18:52
Wel, het is een HSS strat, de 2 toonknoppen dienen om de toon te regelen van de neck en middle pu, en de volumeknop is voor alledrie de elementen.
Denk dus niet dat ik die potmeters ga moeten vervangen, correct me if i'm wrong ... :-\

Ik denk dat Pasqual weet hoe je gitaar werkt. Hij wil aangeven dat de huidige pots wellicht 500K zijn, terwijl in een sss Strat 250K wenselijk is.

pasqual
12 oktober 2011, 21:41
Ik denk dat Pasqual weet hoe je gitaar werkt. Hij wil aangeven dat de huidige pots wellicht 500K zijn, terwijl in een sss Strat 250K wenselijk is.

Dank u:ok:

Methoxy7
13 oktober 2011, 09:39
Dank u:ok:

OK, wss verkeerd verwoord van mij. Mijn excuses daarvoor ...

Nu, ik ken er zelf niet veel van, maar ik ging ervan uit dat de 2 tone knoppen sowieso 250 waren omdat die enkel aangesloten zijn op de single coils? Of hoe moet ik dat zien?

snaarplukker
13 oktober 2011, 15:02
OK, wss verkeerd verwoord van mij. Mijn excuses daarvoor ...

Nu, ik ken er zelf niet veel van, maar ik ging ervan uit dat de 2 tone knoppen sowieso 250 waren omdat die enkel aangesloten zijn op de single coils? Of hoe moet ik dat zien?
Staat meestal wel op de behuizing van de pot of het 250K of 500K is.
Anders doormeten met een universeelmeter.