PDA

View Full Version : Opnemen accoustisch / electrisch gitaar -> PC. Welke (USB) interface?



wtbril
10 oktober 2011, 11:50
Kan iemand mij een beetje adviseren over wat een aardige interface is om het volgende te doen:

Heb (net!) een Taylor 310CE en wil nu opnames maken rechtstreeks op m'n PC. Er zijn diverse kastjes (met USB) te verkrijgen, maar ik heb werkelijk geen idee van het kaf en het koren. Alvast bedankt!

Harald
10 oktober 2011, 12:27
CE cutaway en versterking, is dat het Expression system of een ander systeem, Fishman bv?

Een akoestische gitaar makkelijk opnemen kan via element. Het echte akoestische geluid krijg je alleen via 1 of 2 microfoons. (ook het ES van Taylor klinkt toch nog eerder als een pickup dan als een gitaar via microfoon) En dan heb je condensator microfoons nodig. Die hebben dus ook fantoomvoeding nodig. Stereo als mogelijk is wel fijn, De interface zou dus wat mij betreft minimaal 2 microfooningangen met phantom power moeten hebben, en een line ingang voor het element.

peter_heijnen
10 oktober 2011, 12:52
Dit is een heel aardige met prima prijs/kwaliteit, en al het nodige erop om twee mics tegelijk op te nemen.

http://www.thomann.de/nl/alesis_io2_express.htm

Roel64
10 oktober 2011, 14:05
Op www.homerecording.be is veel te vinden over dit onderwerp.
Een populaire interface is de Tascam US-122MKII. Een andere die goed beoordeeld wordt is de Mackie Onyx Blackjack.

savale
10 oktober 2011, 16:13
Bedenk wel even of je toch ook niet (later) zang wilt gaan opnemen. Dan kun je beter meteen naar een 4 input kanaals gaan aangezien dit vaak marginaal duurder is...

De tascam die hierboven genoemd wordt heb ik overigens iets minder goede ervaringen mee. Ik vind de preamps niet zo helder en had wat driver issues. Ik ben nu een tevreden focusrite scarlett gebruiker, die vrij recent is uitgekomen. Ik heb zelf de 18i6, maar kijk eens naar de 8i6 of de 2i2

wtbril
11 oktober 2011, 16:53
Kijk, nu heb ik wat richting. Dank voor jullie hints! Aangezien het allemaal zo eenvoudig moet (maar wel goed), denk ik dat ik eens ga kijken naar de Focusrite Scarlett 2i2. Ik zing sowieso niet, dus dat scheelt :)

savale
11 oktober 2011, 17:32
Kijk, nu heb ik wat richting. Dank voor jullie hints! Aangezien het allemaal zo eenvoudig moet (maar wel goed), denk ik dat ik eens ga kijken naar de Focusrite Scarlett 2i2. Ik zing sowieso niet, dus dat scheelt :)

Goede keus! :)

hier een mooie opname gemaakt met die 2i2:

http://www.youtube.com/watch?v=5sSBwkzdAU4

wtbril
14 oktober 2011, 13:06
Kijk, nu heb ik wat richting. Dank voor jullie hints! Aangezien het allemaal zo eenvoudig moet (maar wel goed), denk ik dat ik eens ga kijken naar de Focusrite Scarlett 2i2. Ik zing sowieso niet, dus dat scheelt :)

Update: Kwam gisteren iemand tegen die me wees op de Focusrite Saffire 6 USB; die is zo'n €30 duurder, maar heeft net wat meer opties die me wel aanspreken.

savale
15 oktober 2011, 10:38
Update: Kwam gisteren iemand tegen die me wees op de Focusrite Saffire 6 USB; die is zo'n €30 duurder, maar heeft net wat meer opties die me wel aanspreken.

Ook een goede keuze, ik zou dan misschien wel de scarlett 8i6 ook nog eens overwegen. Die gaat namelijk tot 96khz ipv 48khz + die is nieuwer, dus meer kans op bijvoorbeeld ondersteuning voor windows 8 / nieuwe mac versies. Ik weet even niet over welk bedrag we het hebben met de saffire 6 usb, maar de scarlett gaat voor ongeveer 235 als je even goed zoekt ;)