PDA

View Full Version : se5w - ubercharger



gvanoosteren
9 oktober 2011, 23:22
beste allen,

Na het bouwen van een aantal HV preamps en HV pedalen, moest het
er ook eens van komen om een ampje te bouwen. Ik loop een beetje vast...

Bij de eerste keer aan de prik, begon de 2e weerstand (1K 5W) van de powersupply te roken en na het inprikken van de buizen, ging de trafo roken
en stinken.

Even een resumé over het project:

Het idee was om een single ended schema te maken omdat ik geen ervaring met complete ampbouw heb, maar dan wel met een preamp ala uberschall en een eenvoudige toonregeling ala soldano GTO. Voor de looks (latere zorg) zou een dr.Z achtige headshell wel cool zijn. Vandaar dus ubercharger...

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/310533_270717539635026_100000903459403_811771_1887 757266_n.jpg
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/300237_270717589635021_100000903459403_811772_1594 166390_n.jpg

Voor de OT en de PT kwam van de zolder een nog spelende philips 4x12a-03.
Ook de el84 en de rectifier EZ80 zijn gebruikt. Ik heb zowel van OT en PT alles vooraf opgetekend en heb ook nog een schema van de oude radio gevonden....

De preamp wordt gemaakt met 2 buizen en een FET, om zo niet 3 buizen te hoeven gebruiken. Op dit moment heb ik de tone stack even weggelaten.

de PT heeft aan de primaire kant een aantal aansluitingen. Op 220 levert ie secundair 2x245V en op de 245 aansluiting levert ie 2x220V.
Aan de sec. kant heeft ie 5 aansluitingen: HV-gr-HV en 6,3-0

Ik heb dus met de meetpennen op beide HV aansluitingen (met een 100k weerstand erover) ca. 500 V wissel gemeten...

Meten met alles aangesloten is door rook-en bak verschijnselen niet gedaan.
Ik heb dit niet gedurft.

Het schema is als volgt:
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/300822_270726786300768_100000903459403_811785_3290 99235_n.jpg

Ik heb alles ook strippen met slodeerlippen gemaakt en vooraf even een
layout getekend:
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/320724_270725502967563_100000903459403_811777_1956 741578_n.jpg

zo ziet het er nu uit:
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/308313_270717706301676_100000903459403_811774_1602 75051_n.jpg

de 2e weerstand met bruine plek:
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/321513_270717782968335_100000903459403_811775_1027 902920_n.jpg

Ik weet even niet hoe ik nu verder moet, misschien heeft iemand tips..


groetjes ,

gérard

Freeqi
10 oktober 2011, 14:25
gek dat niemand hier reageert ? gebruik weinig de twee soorten rectifiers samen maar moet die -kant van je bridgerectifier niet van die centertap/massa af ?

dat die 5W'er zo verkeerd gaat duidt toch op iets dat serieus veel stroom trekt hé. Een lekkende screengrid van EL84 lijkt me te zwak om die weerstand plat te leggen ? vreemd ook dan dat die eerste niks doet dan ...

moeilijk zien zo op fotos maar ik zou eens opstarten zonder buizen, die - kant van de bridge losmaken en dan al eens wat meten qua spanningen ?

Als je geen stroombeperker hebt maak ff een 220V socket dat je IN serie hangt met een gloeilamp of zo. Kan je makkelijk testen en als er iets kort ligt gaat je PT er niet direct door. Lamp gaat dan wel fel branden ;-) Maar kan je wel stap per stap wat testen/uitsluiten/losmaken ?

succes,

guitarnijboer
10 oktober 2011, 16:06
Freeqi heeft gelijk dat het met de solid state gelijkrichter niet goed zit, maar de hele brugcel kun je weggooien! Je mag hopen dat je niets permanent kapot hebt gemaakt. Een brugcel zo aansluiten sluit je hoogsppanningswinding kort!!

Om hier met een solid state diode de spanning gelijk te richten heb je twee losse diodes nodig (1n4007 o.i.d.) die je precies zo aansluit als de buis. Elke anode aan een kant van de hoogspanning en de kathodes aan elkaar, dat is je +. Massa heb je al want dat is de midden aftakking van je hoogspanningswinding.
Kijk ook eens bij 'full wave rectifier' op google of zo.

Eerst dit maar eens fiksen, dan kun je weer verder... (als je trafo het nog doet)

Freeqi
10 oktober 2011, 19:01
dacht het wel ... (sorry mates ben oldscool en gebruik niet zo vaak van die brugjes, geef mij maar een paar dikke ouwe xA diodes en wat oldschool afvlakking ;-)

> en liefst twee dan nog paar 4007's in serie per kant gezien de terugslag ?

schemagewijs was ik ook al aan 't tellen hoeveel Amperes er door die beide windingen aan 't lopen was ...

dus doe eerst 's zo ? Vraag me wel af hoe die 'tweede' 1K dan kan beginnen roken eigenlijk. Maar is geen standaard wiring zo hé.

Probeer 's op te starten met die -kant los en zonder SS rectif of enkel SS rectifier ?

dan ff meten en verder kijken ?

first things first ...

gvanoosteren
10 oktober 2011, 23:03
ik zal de brug cel eruit halen en vervangen door 2 diodes (of meerdere in serie), om zo de sluiting op te heffen.

De bruin gebakken weerstand meet nog 0,98K ipv 1k dus hij is niet
veel verlopen.... laten zitten ???

ik weet niet of de PT nog goed is, daar kwam namelijk de rook vanaf....
wat is verstandig om te doen?

hoe zou ik die 100W lamp moeten aansluiten? tussen de 220 uit het net en de trafo?

mzzl,

gérard

guitarnijboer
11 oktober 2011, 11:56
ik weet niet of de PT nog goed is, daar kwam namelijk de rook vanaf....
wat is verstandig om te doen?

mzzl,

gérard

Ik zou eens de trafo testen zonder dat er iets aangesloten is. Gewoon eens kijken of je nog alle secundaire spanningen hebt. Waarschijnlijk zal ook in dat geval je trafo toch beschadigd zijn want 'roken' duidt vaak op hitte en het verbranden van dingen. In dit geval waarschijnlijk de isolatielak van de bedrading en papieren isolatie tussen de spoelsecties.

Vreemd dat je 500mA netzekering (zoals in de tekening) niet is doorgebrand of had je daar aluminiumfolie (belgische zekering) in zitten?

Verder moet je natuurlijk de sluiting opheffen door de gelijkrichter te vervangen en kun je op zich de 1K weerstand laten zitten als je bedoeld dat deze 980 ohm is.

Als je weer gaat aansluiten zou ik stap voor stap de boel inschakelen:

Eerst kijken of er goed gelijk gericht wordt, dan de OT en eindbuis aansluiten, daarna de voeding van de voorversterker. Bedrading nog een keer goed nalopen kan ook nooit kwaad.

gvanoosteren
11 oktober 2011, 15:07
thanx!

-idd 980 ohm
-zekering is 0,5 a

-ik ga van de week maar weer eens aan het meten
-eest een aantal zaken los solderen....

cluseau
11 oktober 2011, 15:31
Je hebt aan 9W gloeivoeding voldoende en de hoogspanning is niet meer dan 15W. Is samen 24W. Reken dat ff terug naar 230 kom je op een ruime 100mA. Je zekering is dus onnodig zwaar gekozen. 500mA is zeker teveel voor zo'n trafo. En wat die brug betreft, dat is een klassieker, nog niet zolang geleden een heel voorbeeld van gemaakt voor GG


kijk maar in dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?140466-Champ-II-deel-2/page5)

gvanoosteren
11 oktober 2011, 16:14
ik had deze al eens gezien en kan dit makkelijk inbouwen:

http://www.amps-unlimited.nl/temp/ss+tube.jpg

moet ik nog meerdere diodes achter elkaar zetten (iemand had het over doorslag)?

cluseau
11 oktober 2011, 16:20
moet ik nog meerdere diodes achter elkaar zetten (iemand had het over doorslag)?

Tja, doorslag. En wat als er een diode doorslaat, daar merk jij niets van want de tweede diode vangt dat op. En wat als die ook doorslaat. Zo kun je nog wel ff doorgaan. Gewoon per fase een goede diode pakken en meer niet. Een BY527 is meer dan voldoende voor de klus. Voor de veiligheid doe je er beter aan een zekering voor de diode's te plaatsen.

gvanoosteren
11 oktober 2011, 16:28
ik denk dat ik toch maar een nieuwe PT moet gaan zoeken....er is wel
redelijk wat rook vanaf gekomen.

Iemand een goed idee voor een nette PT met middenaftakking of is er iemand die zo'n ding nog heeft liggen?

verder begrijp ik de opmerking van de 100 wat gloeilamp nog niet, maar zou dit wel willen gaan toepassen om zo niet weer een PT te verknallen.

cluseau
11 oktober 2011, 16:32
ik denk dat ik toch maar een nieuwe PT moet gaan zoeken....er is wel
redelijk wat rook vanaf gekomen.

Iemand een goed idee voor een nette PT met middenaftakking of is er iemand die zo'n ding nog heeft liggen?

verder begrijp ik de opmerking van de 100 wat gloeilamp nog niet, maar zou dit wel willen gaan toepassen om zo niet weer een PT te verknallen.

De gloeilamp is een oude truc om de stroom te beperken in geval van een vette sluiting.

Als je trafo werkt kun je hem gewoon gebruiken. Zet aan dat ding en meet de secondaire spanningen. Er kan niet veel misgaan. Mocht hij in een later stadium de pijp aan maarten geven kun je altijd nog iets anders zoeken. Als je op marktplaats een oude buizenradio kan scoren ben je veel goedkoper uit dan er een nieuw kopen.

gvanoosteren
11 oktober 2011, 16:35
De gloeilamp is een oude truc om de stroom te beperken in geval van een vette sluiting.


hoe moet ik dit aansluiten?


dank je.

cluseau
11 oktober 2011, 16:38
hoe moet ik dit aansluiten?



In serie met de amp opnemen. Neem wel minimaal een 60Watt lamp anders wint de versterker. Ik weet bijna zeker dat er met de trafo niets mis is, er zit redlijk wat smurrie in zo'n trafo gegoten en dat gaat bij de minste warmte ontwikkeling al stinken en roken. Maak je niet te snel ongerust. Aanzetten die hap.;)

Misschien makkelijk: Soldeer twee draadjes aan de lamp en sluit deze aan op je hoofdschakelaar terwijl deze open staat. Of nog makkelijker, haal je zekering eruit en vervang die door de lamp.

gvanoosteren
11 oktober 2011, 16:55
Of nog makkelijker, haal je zekering eruit en vervang die door de lamp.

kijk! das is klare taal... voor de eenvoud soldeer ik ff 2 draadjes op input van de 220 naar een fitting en een 60 W lamp.....

de zekering moet ik nog vervangen door een 0,2A heb ik al gelezen.

cluseau
12 oktober 2011, 08:24
.... soldeer ik ff 2 draadjes op input van de 220 naar een fitting en een 60 W lamp.....


Voor de zekerheid, hij moet in SERIE he, niet parallel aan de 220 input.
Het eenvoudigst is om de lampdraadjes op de zekeringhouder te solderen en de zekering tijdelijk te verwijderen.

Voor de zekering zou ik beginnen met 100mA. Gaat die er regelmatig uit kun je iets hoger gaan maar naar mijn idee is 100mA ruim voldoende.

tommus42
12 oktober 2011, 08:58
......Iemand een goed idee voor een nette PT met middenaftakking of is er iemand die zo'n ding nog heeft liggen?......

Als ie toch stuk blijkt te zijn, heb ik er wel eentje uit een oude FBT, heeft iig de goede spanningen. Wel erg zwaar, was voor 2xEL503.

gvanoosteren
12 oktober 2011, 23:50
vanavond ff wat aan het ampje gewerkt:
1.
secundaire draden van de trafo los gemaakt en gemeten:
250 vac tussen aftakking en HV
500 vac tussen de HV
6,6 vac tussen de gloei aansluitingen

op het chasis gemeten en 0,5 volt gevonden....

2.
brugcel eruit gehaald (dom, dom...tja beginner hè)

3.
van de pin 1 en 7 van de gelijkrichter een 1n4007 diode richting de schakelaar
gesoldeerd

4.
de HV aansluitdraden los gemaakt van de PS

5.
ik heb nu zonder aansluitingen 227 VDC gemeten na gelijkrichting door de 2 dioden....

Dat is toch wel erg weining of zie ik iets over 't hoofd?:dontgeti:

Frits van Mourik
13 oktober 2011, 00:06
Heb je vast nog geen condensator aangesloten...

gvanoosteren
13 oktober 2011, 00:16
Heb je vast nog geen condensator aangesloten...

nee, idd nog niet aangesloten aan de componenten van het PS gedeelte..
dat ga ik morgenavond ff doen, maar dan wil ik daar nog even alle aansluitingen richting preamp ff losmaken voor het meten.

ik verwacht dat de brugcel hier de boosdoener is geweest, maarja zeker
weet ik t niet.

fijn dat er heel wat jaartjes ervaring nu met me meekijken...super

ik zal morgen ook ff weer wat foto's maken

gvanoosteren
13 oktober 2011, 00:33
het aangepaste schema met de 2 diodes:

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/297968_272188389487941_100000903459403_817001_7843 31391_n.jpg

matto
13 oktober 2011, 07:13
Of nog makkelijker, haal je zekering eruit en vervang die door de lamp.

Gezien in de meterkast bij een zendpiraat:

Porseleinen passchroef achter in de zekeringhouder vervangen door een m4 schroef.
GLOEI lamp van 100 watt in de zekeringhouder gedraaid en klaar.
Hoe zwaarder de sluiting ( oftewel hoe meer stroom je trekt ) hoe feller de lamp gaat branden.
Hoezo NEN 3140 enz?:crazyhappy:

cluseau
13 oktober 2011, 08:37
secundaire draden van de trafo los gemaakt en gemeten:
250 vac tussen aftakking en HV
500 vac tussen de HV
6,6 vac tussen de gloei aansluitingen


Zie je nou wel, no worries man :cooler:

De brugcel is idd de oorzaak, zoals je nu hebt gtedaan is oke. Aansluiten die hap en spelen. Wel even na de eerste keer opstarten is de buisstromen meten.

cluseau
13 oktober 2011, 08:42
Hoezo NEN 3140 enz?:crazyhappy:

Normen zijn voor pussy's :sssh:

Freeqi
13 oktober 2011, 09:41
benieuwd hoe ie klinkt !

is die 1K/5W weerstand nu ok eigenlijk ? Voelt nog steeds vreemd aan dat die tweede rookte en de eerste niet ...

ps je hoeft je niet te excuseren, denk dat iedereen soortgelijke (logische domme) fout al eens gemaakt heeft ooit. Ik herinnner me dat ik net zelfde gedaan heb, ging 6V gelijkrichten, gloeispanning eraf, over bruggelijkrichter, paar dikke elcos en boem ... same story. Vergeten centertap 6V los te maken ;-) (en die windingen 6V kunnen stroom trekken hé ;-))

G.G.
13 oktober 2011, 20:51
En wat die brug betreft, dat is een klassieker, nog niet zolang geleden een heel voorbeeld van gemaakt voor GG


kijk maar in dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?140466-Champ-II-deel-2/page5)

ohja, dat is waar.. die moet ik nog afbouwen. Het is bijna weer winter, dus tijd om te stoppen met gitaren bouwen en weer met versterkers verder te gaan totdat het lente wordt.

Als ik dit projectje lees krijg ik ook weer zin in solderen.

gvanoosteren
14 oktober 2011, 00:13
zo...de hele avond bezig geweest en ben er achter waarom de 1K zo mooi bruin is geworden:

Ik had de mosfet irf830 netjes met een staal plaatje en een afstandhouder
aan het chasis vastgemaakt.....ik dacht dan kan ie z'n warmte mooi kwijt.
fout dus! daar stond de volle mep op. Da's bij punt "B" in m'n schema.
ff dus een kuststof brugje gemaakt...

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/320940_272641926109254_100000903459403_818149_1210 581371_n.jpg

Nu heb ik de volgende spanningen (refererend aan het schema):
punt A 349 V
punt B 337 V
punt C 319 V

Ik heb de buizen er nog niet in gehad en heb dus ook niet gemeten wat
de rectifier lamp doet.

Verder nog gemeten:

V1 eerste triode 271 v en op 2e triode 290 v
V2 eerste triode 305 v en op 2e triode 306 v

tot zover...

cluseau
14 oktober 2011, 19:47
Ik had de mosfet irf830 netjes met een staal plaatje en een afstandhouder
aan het chasis vastgemaakt.......
Mica of siliconen plaatje tussen monteren en een plastic ringetje onder het moertje. Let ook op dat er een kraagje aan het ringetje zit. Monteer het geheel met thermisch geleidende pasta, die witte smurrie welke je ook onder de processor van je pc aantreft.

gvanoosteren
15 oktober 2011, 00:45
it's alive !!!

hij bromt, piept en fluit niet als alles vol open staat dus da's mooi.
verder klinkt ie uberschall-achtig.

probleem 1:
Hij gaat alleen veeel te zacht.
De OT komt uit een philips radio, gaan deze zo zacht ????

Misschien dan toch maar een hammond 125fSE kopen (kan ik ook nog een oktaal voetje met een el34 proberen).

probleem 2:
De one knob tone stack. In mijn schema staat de tone regeling van een soldano gto, wat eigenlijk niet meer is als een hoog-af filter door condensator middels een pometer aan aarde leggen is.
Ik zou eigenlijk ook het hoog willen boosten en een wat meer "slimme" toon regeling willen maken.
Is het big-muff principe iets, of die uit een 18W marshall, sugesties ????


mzzl,

gérard

Freeqi
15 oktober 2011, 10:00
Ik zou eerst zien dat wat je hebt goed werkt, dan pas modden ;-) First things first ...

Die trafo zijn flux zal misschien wat sneller verzadigd zijn als je doorgaat hence wat mindere laagrespons en wat meer vervorming maar en goeie 3-4-5W rms zou je daar toch moeten kunnen op meten ... 350V is wel wat aan de lage kant, is dat mét of zonder buizen erin ?

zou ik doen:
1. bias meten/checken en uitrekenen (heb je eigenlijk enig idee wat prim imp is van die trafo ???)
2. meten op gridinput van eindbuis hoeveel clean AC swing je daar krijgt, ff scopen ...

dan kunnen we pas wat meer zeggen ...

gvanoosteren
15 oktober 2011, 12:11
ik had de OT precies zo aangesloten als dat ie in de radio zat.
Op de foto is de blauwe draad aangesloten op de 5 ohm uitgang en
die zit aan de tip van de speakeruitgang. De zwarte draad loopt naar
de ground aansluiting van de speakeruitgang.
De groene draad zit op pin 7 van de EL84 en de gele draad komt van
de voeding ("Á" in het schema)

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/312097_273296946043752_100000903459403_819748_5553 40968_n.jpg

iemand ervaring met deze OT?

guitarnijboer
15 oktober 2011, 12:13
it's alive !!!

hij bromt, piept en fluit niet als alles vol open staat dus da's mooi.
verder klinkt ie uberschall-achtig.

probleem 1:
Hij gaat alleen veeel te zacht.
De OT komt uit een philips radio, gaan deze zo zacht ????

Misschien dan toch maar een hammond 125fSE kopen (kan ik ook nog een oktaal voetje met een el34 proberen).

probleem 2:
De one knob tone stack. In mijn schema staat de tone regeling van een soldano gto, wat eigenlijk niet meer is als een hoog-af filter door condensator middels een pometer aan aarde leggen is.
Ik zou eigenlijk ook het hoog willen boosten en een wat meer "slimme" toon regeling willen maken.
Is het big-muff principe iets, of die uit een 18W marshall, sugesties ????


mzzl,

gérard

Probleem 1 wordt niet veroorzaakt door de trafo hoor. Je hebt in het schema een 10K weerstand aan de loper van de volumepot naar Massa. Dit lijkt me bij een 1M volumepot geen goed idee! Je houdt immers geen signaal over! Daarnaast is 10K (volume vol open) een erg grote belasting voor je mosfetje.

Vervolgens heb je probleem 2: De tonecontroll bestaat uit een 2.2uF cap met 25K potmeter tussen de loper van de 1M pot en massa. Tja... Dan houd je geen hoog over natuurlijk. De belasting van de 25K pot is te hoog in verhouding met de volumepot (zonder 10K weerstand) en 2.2uF cap legt het kantelpunt dan wel erg laag.

Oplossing: 10K weghalen, als je er een vaste weerstand wilt hebben kies dan iets tussen 100k - 1M (afhankelijk van het maximale volume dat je wilt)

Beter is nog om de volumepot wat lager te kiezen (250K) met een 1M weerstand aan de loper. Tussen de potmeter en de uitgang van de mosfet kun je dan een serie weerstand zetten (100 - 500 K) om het maximale volume te begrenzen. Je toonregeling zou dan kunnen bestaan uit een 2n2 - 4n7 cap en 500K pot aan de serie weerstand. (eventueel met een 22 - 47 nF tussen de pot en massa) Maak je de serie weerstand naar de volumepot groot, kies dan ook een grotere tonepot (1M) als je vindt dat je over het bereik van de pot te weinig hoog overhoudt

gvanoosteren
16 oktober 2011, 03:37
Je hebt in het schema een 10K weerstand aan de loper van de volumepot naar Massa.

Ik heb nu nog geen tone regeling ertussen zitten: de volumepot is aangesloten en de tone pot niet, dus dat kan het niet zijn.
Iig bedankt voor de tip: Ik zal het schema dat ik wilde maken nu dus zeker niet zo uitvoeren...



Je toonregeling zou dan kunnen bestaan uit een 2n2 - 4n7 cap en 500K pot aan de serie weerstand. (eventueel met een 22 - 47 nF tussen de pot en massa) Maak je de serie weerstand naar de volumepot groot, kies dan ook een grotere tonepot (1M) als je vindt dat je over het bereik van de pot te weinig hoog overhoudt

ik heb 2 schematjes voor de tone regeling getekend.... is dit iets?
misschien dat ik voor de tonepot een 100K moet gebruiken...
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/294626_273618246011622_100000903459403_820709_1296 172271_n.jpg


Verder reageerde gister nog iemand dat de condensator (2,2n) die aan aarde wordt gelegd na de eerste halve buis, daar niet mocht zitten....maar die post is weer weggehaald...?????

gvanoosteren
16 oktober 2011, 23:22
vandaag weer verder gegaan moet trial-and-error.....

-de 2,2n die aan aarde ligt, is prima in het schema; geen volume verschil

-de OT meet 610 ohm primair en 4 ohm secundair
-over de grid resistor (150r) van de EL84 meet ik 8,8 volt

nu komt het: ik heb met een 22n cap. even de cathode follower (IRF830) buiten het schema gelaten en met deze cap. rechtreeks aan de plate aangesloten van de 2e buis, 2e buishelft....... en toen was er VOLUME !

als ik alles vol open zet, dan bromt ie wel, zoals een high gian bak ook doet.

een raar ding: als ik het volume boven de 60% open zet, begint de speaker te
...tja hoe moet ik dat zeggen... resoneren / woekerend geluid... net alsof ie dat niet meer aankan ???

Frits van Mourik
17 oktober 2011, 00:17
snc7/294626_273618246011622_100000903459403_820709_1296 172271_n.jpg[/IMG]


Verder reageerde gister nog iemand dat de condensator (2,2n) die aan aarde wordt gelegd na de eerste halve buis, daar niet mocht zitten....maar die post is weer weggehaald...?????

Dat was ikke... ik zag in 1ste instantie de C aan voor 22n...
Dus post geplaatst. Later dacht ik: "Zo dom kan iemand toch niet zijn!?
Het schema er nog maar 'es bijgepakt.
Pas na extreme vergroting van het schema werd mij duidelijk, dat het hier vermoedelijk 2.2n betrof.
Mijn post klopte niet, dus: weg ermee.
Zodoende & vandaar!

gvanoosteren
17 oktober 2011, 20:56
Dat was ikke... ik zag in 1ste instantie de C aan voor 22n...
.....Zodoende & vandaar!

@frits: oef, gelukkig maar.

kan iemand iets zeggen over de gemeten voltage van 8,8 volt?
is hier iets af te leiden over bias ??

gvanoosteren
19 oktober 2011, 20:27
Hij klinkt zeer goed. heel veel high gain en boventonen in overvloed.
ik hoor er een uberschall maar ook splawn nitro in. Hele agressieve toon.

Ook de toon regeling ben ik uit (ik heb het schema aangepast):

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/299511_275290665844380_100000903459403_825888_1250 895863_n.jpg

het is de toonregeling van een 18W geworden; werkt prima.

verder nog gedaan: ingangsweerstand verlaagd naar 33k ipv 68k.....de
brom is minder maar nu hoor ik een brom die langzaam oscilleerd.
Zou dit de heater bedrading zijn?

een ander hardnekkige bug die ik nog moet oplossen is de gain regeling.
ik heb al verschillende waarden potmeter gebruikt (25k / 100k / 500k en 1M)
ook wat weestanden ervoor en erachter gezet....
2 dingen: - als de potmeter dicht is heb ik nog geluid
- de potmeter is maar over 25% van het bereik effectief

verder heb ik eens gekeken naar dat bias verhaal.... ik heb een spanning van 349 volt op de el84 en meet 8,8 volt over de 150R weerstand, dat zou dus ongeveer 59 mA betekenen. Volgens bias gegevens is dit te hoog. Zou de eindbuis hierdoor eerder slijten ???

cluseau
20 oktober 2011, 00:01
een ander hardnekkige bug die ik nog moet oplossen is de gain regeling.

Zet maar eens een weerstand van 330k tussen massa en de loper van de volpot. Als het effectief is maar niet voldoende kun je nog wat kleiner gaan.

Owja, wat de bias betreft is dat een slordige 20W voor een 14Watt buisje. Beetje veel he! Al is het in veel ontwerpen gebruikelijk dat deze buizen over de top staan. Slijten zal hij zeker.

gvanoosteren
20 oktober 2011, 19:51
[QUOTE=cluseau;2723711]Zet maar eens een weerstand van 330k tussen massa en de loper van de volpot. Als het effectief is maar niet voldoende kun je nog wat kleiner gaan.QUOTE]

@cluseau: bedoel je de volumepotmeter of de gainpotmeter?

cluseau
20 oktober 2011, 19:57
@cluseau: bedoel je de volumepotmeter of de gainpotmeter?

Ik bedoelde de volume potmeter maar heb dus niet goed opgelet, mijn excuus.

Jouw probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de 1N over de potmeter. Maak hem maar eens los. Het signaal gaat keihard om de potmeter heen en alleen als de loper helemaal aan massa ligt wordt het signaal kortgesloten. Stupid design...sorry.

gvanoosteren
20 oktober 2011, 21:12
Jouw probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de 1N over de potmeter.

ik heb deze al losgemaakt..... hierin zit het probleem niet

Ik heb de 820R van de 2e buis vervangen door een 10K... hierdoor
is de gainregeling al ietsje beter geworden, maar met de gainpot dicht
nog steeds geluid


Stupid design...sorry
tja, smaken verschillen en dit zou toch een heel dicht tegen een bogner zitten...

De 330K zal ik eens naar aarde leggen over de volume potmeter, mits dit
zin heeft

cluseau
20 oktober 2011, 22:07
Ik heb de 820R van de 2e buis vervangen door een 10K...
Die ontgaat me even, waar zit die 820 of 10k in het schema?



De 330K zal ik eens naar aarde leggen over de volume potmeter, mits dit
zin heeft
Nee dat heeft geen zin natuurlijk, je probleem zit immers in de gainregelaar.

Ik neem aan dat je in de eerste 25% van nul naar max volume regeld. In dat geval komt er dus audio om de potmeter heen. Volgens schema kan dat alleen door de caps welke tussen de warme kant en de loper zitten. Als je die caps er af hebt en je hebt nog audio dan is er een andere route om de gainregelaar heen. Mogelijk heb je last van parasitaire capaciteit in de bedrading.

Als de gain potmeter in de laatste 25% pas naar max regeld is dat mogelijk te wijten aan de 68k lekweerstand. Deze is niet in verhouding tot de 1meg potmeter.

gvanoosteren
20 oktober 2011, 23:12
de 820r zat op de 2e voorbuis (2e helft)....in het schema dus de 4e triode,
als cathode weerstand en is nu 10K

gain reageert vooral in het bereik van 0 tot 25%

ik heb alle caps losgehad, de 100p en 1n van de gainpot en de 2,2n die naar aarde gaat na de eerste triode (de coupling caps niet)....

de 68k weerstanden die na de gainpot zitten in het schema heb ik ook
eens vervangen door 220k...nog steeds dat lek en de sound was minder.

hoe zou ik dat parasitaire capaciteit in de bedrading kunnen nakijken?

cluseau
20 oktober 2011, 23:34
hoe zou ik dat parasitaire capaciteit in de bedrading kunnen nakijken?

Simpel alles losmaken, 1N en 100p over de gainpot ff loshalen. Warme kant van de gainpot losmaken. Zet dan de gainpot op max volume. Je zou dan geen audio moeten kunnen horen, hooguit een beetje brom. Lekt er toch signaal door dan komt dat door ongewenste factoren zoals bv bedradingscapaciteit. Maar je hebt een roosterlekweerstand van 68k naar massa, erg onwaarschijnlijk dat zo'n relatief kleine bedradingscapaciteit daar overheen komt. Komt er toch op neer dat je moet zoeken waar je signaal vandaan komt. Als je zo'n stevig lek hebt is het wel logisch dat de pot niet goed werkt.

Zat nog ff naar de foto's te kijken en zag dat de buisjes wel erg dicht op elkaar staan. Het zou ook kunnen dat er overspraak plaatsvindt via de anode. Dit is op te lossen door metalen kokertjes om de buizen te zetten en te aarden.

gvanoosteren
20 oktober 2011, 23:40
thanx :ok:

dat wordt weer zoeken :(

cluseau
20 oktober 2011, 23:42
dat wordt weer zoeken :(

Tis toch geen betaald werk? :seriousf::seriousf::seriousf:

guitarnijboer
21 oktober 2011, 09:54
Met een logaritmische gain potmeter en de 68 K aangesloten zou de gain gewoon te regelen moeten zijn. Hoewel... Je hebt natuurlijk wel een erg hoge versterking met drie ontkoppelde triodes achter elkaar.

Het reduceren van de gain zou je kunnen doen door: 1] het verhogen van de 330K serieweerstand na V2 naar 2M2 - 3M3 met daarover een cap van 20 - 10pF, 2] het weghalen van de kathodebypass cap van V2. (beide beinvloeden je toon, hoeft niet negatief te zijn maar toch...) of 3] Je splitst de anode weerstand van V2 op in bijvoorbeeld 22 en 82K met 22K aan de anode, 82K in serie aan de voeding en het signaal haal je van het punt waar de weerstanden aan elkaar zitten. Dit beinvloed je toon nauwelijks, maar reduceert wel de versterking.

Met teveel versterking is je oversturing gewoon verzadigd en veranderd er weinig meer met het draaien aan de gain knop. Je hebt er ook geen toonregeling tussen zitten die het signaal verzwakt...

Geluid met de gain dicht kan komen door: 1] overspraak in de buis tussen de twee buishelften. 2] overspraak tussen bedrading of (en dat komt veel voor) een condensator die flink uitstraalt. 3] probleem met je massa aansluitingen waardoor er weerstand overblijft tussen je potmetermassa en signaalmassa.

oplossingen: 1] ander type buis met afscherming tussen de twee triodes gebruiker (bijvoorbeeld chinese buisjes waar een scherm in zit) 2] Zoeken naar de cap of bedrading (maar waarschijnlijk cap) die uitstraalt en deze (incl. de aansluitdraden) omwinden met enkele draad (gewoon met isolatie) welke met een kan aan de massa wordt gelegd. 3] je massa aansluitingen nameten.

Over je oscillerende brom kan ik moeilijk iets zeggen omdat ik niet precies weet wat je bedoeld. Ik zou wel beginnen met het correct instellen van je eindbuis (als je meetwaarden tenminste kloppen) en je kunt eens kijken naar de in de trafo geintegreerde smoorspoel. Gebruik je deze? en zo ja op de juiste manier?

Edit: de kathodeweerstand van V4 zou ik gewoon 1K5 - 2k2 maken. Dan staat de buis ook goed ingesteld. De meeste oversturing krijg je nu waarschijnlijk toch op V3, dus ik zou het signaal voordien verzwakken zoals uitgelegd.

guitarnijboer
21 oktober 2011, 11:00
Nog een idee: de oscillerende brom zou ook kunnen komen van het ontbreken van de afscherming van de buisjes zoals Frans bedoelde m.b.t. overspraak. Met de hoge versterkingsfactor in jouw versterker is het geen luxe om in ieder geval buis 1 te voorzien van een buisvoetje met afscherming. Het buisje zelf kan namelijk storingen oppikken uit de omgeving:

Zet de gain maar eens open en kom met je vinger in de buurt van het glas van buis 1 dan zul je dit ook duidelijk horen. (50Hz brom)

gvanoosteren
21 oktober 2011, 18:46
super, daar kan ik weer even mee vooruit dit weekend....

een buis met kapje heb ik nog wel liggen, maar ik heb uit een oude buizenradio ook nog van die stalen omhulsels gevist....voor te proberen.

ik zal eens een grotere weerstand aan de eindbuis hangen (330R 5w) om
de 58 mA lager te krijgen... hij heeft nu met 280 volt en 8.8 volt over de
150R een output van 16 watt.
misschien wil ik nog wel een EL34 erin zetten met een ander buisvoetje, want de spanning is goed voor zo'n buis, maar de OT zal dit niet zo geweldig vinden denk ik.

De smoorspoel.... ik snap de aansluitingen niet helemaal aan de primaire kant en heb de middelste 2 doorverbonden. De buitenste 2 gebruik ik nu...

de 100K op v2 gaat verdeeld worden.....das een goeie tip

tot zover.... dank je!!

guitarnijboer
22 oktober 2011, 01:10
De smoorspoel.... ik snap de aansluitingen niet helemaal aan de primaire kant en heb de middelste 2 doorverbonden. De buitenste 2 gebruik ik nu...

de 100K op v2 gaat verdeeld worden.....das een goeie tip

tot zover.... dank je!!

Je hebt toch de aansluitingen uitgetekend en een schema van de radio?

Het is niet erg moeilijk hoor:

Als je naar het schema kijkt heb je B+++, B++ en B+.

B+++ (245V) komt direct van de gelijkrichter en 50uF elco en gaat naar de primaire winding en smoorspoel winding. Deze aansluiting staat in het schema getekend als een middenaftakking van de primaire winding van de trafo. Belangrijk is dus dat beide windingen een verschillende stroomrichting hebben en dus een tegengesteld magnetisch veld induceren dat elkaar opheft. De primaire winding zit aan de andere zijde aan de anode van je EL84. De smoorspoel winding gaat naar B++ (244V) in het schema. Aan B++ zit een 1000 ohm weerstand waarachter een 50uF aangesloten zit. Dit is B+ (221V) en de voeding voor je schermrooster (via de schermroosterweerstand) en naar de rest van je versterker/radio. De 1000 ohm weerstand zit overigens doorgaans gemonteerd op de trafo zelf.

Samen met de aantekeningen die je zelf hebt gemaakt zou je nu de juiste aansluitingen moeten kunnen achterhalen...

gvanoosteren
22 oktober 2011, 01:43
dan zou ik de 100R weerstand in mijn schema die na de eerste elco staat
kunnen vervangen door de smoorspoel....

guitarnijboer
22 oktober 2011, 10:14
dan zou ik de 100R weerstand in mijn schema die na de eerste elco staat
kunnen vervangen door de smoorspoel....

Ja, met als enige verschil dat je EL84 dan via de primaire winding direct aan de B+++ zit (waar die hoort) in plaats van achter de 100 Ohm weerstand en je de smoorspoelwinding niet meer in de signaalweg gebruikt wat nu waarschijnlijk wel het geval is.

De EL84 vervangen door een EL34 zoals je eerder opmerkte lijkt me inderdaad niet een erg goed idee trouwens.

Wat je wel kan doen is een octaal buisvoet (grote) parallel zetten aan de buisvoet voor de EL84, maar dan met eigen Kathodeweerstand/bypasscap en schermroosterweerstand geschikt voor een 6V6. Je kunt dan gewoon kiezen tussen een 6V6 of EL84 door één van beide buizen er in te steken. De buisvoet die leeg blijft heeft geen invloed op de andere. Je kunt dan dus mooi wisselen tussen EL84 en 6V6. (zoiets als kiezen tussen EL34 en 6L6GC, maar dan low power)

Overigens zou ik eerst alle bugs eruit halen...

gvanoosteren
22 oktober 2011, 11:05
ik heb even gekeken naar de aansluitingen van de OT, zoals ze in
de radio zaten:

aan de primaire kant zitten 4 aansluitingen
lip 1: richting pin 7 van EL84
lip 2+3: HV erop en doorverbonden (er zat een zekering tussen)
lip 4: Hoogspanning

ik meet tussen pin 1 en 2+3: 456 ohm
ik meet tussen pin 1 en 4: 466 ohm
ik meet tussen pun 2+3 en 4: 10 ohm

Ik zal dus met de HV draad vanaf de gelijkrichting + eerste 47u elco, een
verbinding maken met lip 2+3 (ik verwacht dat je hier de middenaftakking mee bedoeld)
Vanaf lip 4 zal ik met een draad terug gaan naar de 2e elco 47u in het
schema en de 100R weerstand weghalen......dan zit er een smoorspoel tussen....toch?

guitarnijboer
22 oktober 2011, 19:11
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/312097_273296946043752_100000903459403_819748_5553 40968_n.jpg



Wat heb je hier op de OT gesoldeerd eigenlijk?

Waarschijnlijk is inderdaad 1-2 je primaire winding en 3-4 je smoorspoel winding. Het enige waar je even rekening mee moet houden is dat in het schema van de radio er geen elco direct achter de smoorspoel zit. Dit kan betekenen dat de spoel de laadstroom van de 50uF elko niet aan kan.

Ik zou de voeding zo maken:

gelijkrichter -> 47uF elco -> lip 2 en3 van de OT [A]
Lip 4 van de OT -> 1000 ohm -> 47uF [B] (naar schermroosterweerstand)
[B] -> 15KOhm -> 22uF [C] (V2a en V2b)
[C] -> 10KOhm -> 22uF [D] (V1a en V1b)

Een weerstand om de elco's te ontladen zou je gewoon parallel aan de eerste elco kunnen zetten direct na de gelijkrichter (220 - 470K 2W werkt prima)

gvanoosteren
22 oktober 2011, 21:34
die weestand op de foto was een probeersel... is er al weer af

ik heb een 470k bleeder over 4e elco staan ivm de standby switch die
ik NA de eerste elco heb gezet ivm de buizengelijkrichter....

cluseau
22 oktober 2011, 21:58
......de standby switch die
ik NA de eerste elco heb gezet ivm de buizengelijkrichter....

Hmmm, je hebt goed opgelet ;)

Frits van Mourik
23 oktober 2011, 00:43
ik heb even gekeken naar de aansluitingen van de OT, zoals ze in
de radio zaten:

aan de primaire kant zitten 4 aansluitingen
lip 1: richting pin 7 van EL84
lip 2+3: HV erop en doorverbonden (er zat een zekering tussen)
lip 4: Hoogspanning

ik meet tussen pin 1 en 2+3: 456 ohm
ik meet tussen pin 1 en 4: 466 ohm
ik meet tussen pun 2+3 en 4: 10 ohm

Ik zal dus met de HV draad vanaf de gelijkrichting + eerste 47u elco, een
verbinding maken met lip 2+3 (ik verwacht dat je hier de middenaftakking mee bedoeld)
Vanaf lip 4 zal ik met een draad terug gaan naar de 2e elco 47u in het
schema en de 100R weerstand weghalen......dan zit er een smoorspoel tussen....toch?

Nu moet je nog checken, of je de smoorspoel niet in fase met de OT hebt aangesloten;
de truc bij dit soort trafo's is namelijk, dat je de smoorspoel uit fase met de OT aansluit!
Bromcomponenten in het OT-circuit worden dan tegengewerkt door bromcomponenten van de choke.
Eigenlijk, zoals een balanstrafo dat doet.
Dus: simpel draden van je choke omsolderen & luisteren, welke aansluiting de minste brom geeft.

guitarnijboer
23 oktober 2011, 01:00
Nu moet je nog checken, of je de smoorspoel niet in fase met de OT hebt aangesloten;
de truc bij dit soort trafo's is namelijk, dat je de smoorspoel uit fase met de OT aansluit!
Bromcomponenten in het OT-circuit worden dan tegengewerkt door bromcomponenten van de choke.
Eigenlijk, zoals een balanstrafo dat doet.
Dus: simpel draden van je choke omsolderen & luisteren, welke aansluiting de minste brom geeft.

De aansluitingen zijn al bekend gezien hij zo slim was aantekeningen te maken.

gvanoosteren
23 oktober 2011, 01:51
bijna alle tips uitgevoerd ;)

probleem voeding is opgelost: precies zoals meneer nijboer aangaf
is het gemaakt, met uitzondering van de 15K... die heb ik 1K gemaakt
anders was de B+ op de voorbuizen laag.

Ook heb ik voor beide voorbuizen een buisvoet-met-huls geplaatst.

Ik heb ALLE caps die aan V1 zitten losgehaald en lip1 van de gain los...en NOG audio geluid :mad:

Nu had ik een buisje met zo'n scherm in het midden ook nog liggen en op v2
ingeprikt. Op V1 had ik een selected Ruby zitten. Het enige wat ik kan bedenken is dat er dus IN die ruby die overdracht van audio plaatsvindt.....

morgen maar weer eens kijken....tís nu tijd om te gaan slapen..

guitarnijboer
23 oktober 2011, 12:11
bijna alle tips uitgevoerd ;)

probleem voeding is opgelost: precies zoals meneer nijboer aangaf
is het gemaakt, met uitzondering van de 15K... die heb ik 1K gemaakt
anders was de B+ op de voorbuizen laag.

Ook heb ik voor beide voorbuizen een buisvoet-met-huls geplaatst.

Ik heb ALLE caps die aan V1 zitten losgehaald en lip1 van de gain los...en NOG audio geluid :mad:

Nu had ik een buisje met zo'n scherm in het midden ook nog liggen en op v2
ingeprikt. Op V1 had ik een selected Ruby zitten. Het enige wat ik kan bedenken is dat er dus IN die ruby die overdracht van audio plaatsvindt.....

morgen maar weer eens kijken....tís nu tijd om te gaan slapen..

Het buisje met scherm lijkt me het belangrijkst in de V1 positie. De gain zit immers tussen V1a en V1b en deze twee triode's zitten in 1 buisje.

Wat je tenslotte nog zou kunnen proberen is het ontkoppelen van de voedingslijn tussen V1 en V2. Dit doe je door er een weerstand en klein elcotje tussen te plaatsen. Bijvoorbeeld 5K en 10uF. De spanningsval over de weerstand zou 5V moeten zijn dus dat merk je niet echt. De massa van de elco gaat naar de signaalmassa (waar de kathode weerstand van V1 ook aangesloten zit) voor een goede ontkoppeling.

Een andere mogelijkheid is een 100nF/400V parallel aan de voeding te zetten, direct aan de anodeweerstand van V1 en signaalmassa. De eerste optie is denk ik het meest effectief, maar de 100nF kun je eerst eens proberen om te kijken of het verbetert.

De 470K bleeder zou ik trouwens wat verder terug in de voeding zetten. Hoe verder naar achteren, hoe groter de invloed op de hoogte van de voedingspanning van de voorbuizen. Dit omdat de 470K natuurlijk een kleine stroom trekt die je als je hem over de eerste elco aansluit niet merkt, maar aan het eind na een aantal serie weerstanden in de voeding wel...

gvanoosteren
23 oktober 2011, 19:09
Het buisje met scherm lijkt me het belangrijkst in de V1 positie. De gain zit immers tussen V1a en V1b en deze twee triode's zitten in 1 buisje.

Wat je tenslotte nog zou kunnen proberen is het ontkoppelen van de voedingslijn tussen V1 en V2. Dit doe je door er een weerstand en klein elcotje tussen te plaatsen. Bijvoorbeeld 5K en 10uF. De spanningsval over de weerstand zou 5V moeten zijn dus dat merk je niet echt. De massa van de elco gaat naar de signaalmassa (waar de kathode weerstand van V1 ook aangesloten zit) voor een goede ontkoppeling.

Een andere mogelijkheid is een 100nF/400V parallel aan de voeding te zetten, direct aan de anodeweerstand van V1 en signaalmassa. De eerste optie is denk ik het meest effectief, maar de 100nF kun je eerst eens proberen om te kijken of het verbetert.

De 470K bleeder zou ik trouwens wat verder terug in de voeding zetten. Hoe verder naar achteren, hoe groter de invloed op de hoogte van de voedingspanning van de voorbuizen. Dit omdat de 470K natuurlijk een kleine stroom trekt die je als je hem over de eerste elco aansluit niet merkt, maar aan het eind na een aantal serie weerstanden in de voeding wel...

-de bleeder van 470k zit nu aan de 2e elco;
-voor de gain pot zit een weerstand van 220k
-een andere V1 buis was een groot verschil
-de TONE regeling is de grootste boosdoener van het audiolek....de 500p
heb ik nu omwikkeld met een dun draadje en aan aarde gelegd
-de voeding van V1, op de aftakking naar de 2 stuks 100K weerstanden heeft
nu een 0,1uf cap. naar aarde

zal wat foto's maken en het schema updaten....

guitarnijboer
23 oktober 2011, 22:56
En is het inmiddels al naar wens?

gvanoosteren
23 oktober 2011, 23:14
qua ruis en brom is ie klaar; stil genoeg voor een high gain bak.
ik zal er best nog wel aan sleuelen.

die audio lek is er nog steeds een klein beetje, maar ja....wie gaat met de gainpot op 0 spelen. ;)

ik neem 'm deze week ff mee naar repetitie.... kan ik es kijken wat
ie doet. Even horen wat de diode/rectify switch doet, tone stack en of ie wel een beetje volume maakt...misschien dat ik 'm hierna ga ombouwen met 2 eindbuizen.

Ben ook bezig met een huisje voor 'm..... wit croco leder met zwarte piping.
een splawn achtige behuizing, maar dan in zakformaat :seriousf:

gvanoosteren
23 oktober 2011, 23:43
aangepast schema:
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/310687_277232022316911_100000903459403_832237_1789 134434_n.jpg

foto's:
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/293958_277233758983404_100000903459403_832244_1600 046890_n.jpg
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/316176_277233795650067_100000903459403_832245_5482 64334_n.jpg
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/320153_277233845650062_100000903459403_832246_3338 58098_n.jpg
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/308118_277233912316722_100000903459403_832247_4723 95735_n.jpg
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/311315_277233955650051_100000903459403_832248_1422 44563_n.jpg
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/298867_277234028983377_100000903459403_832249_5615 91745_n.jpg

guitarnijboer
24 oktober 2011, 10:50
Mooi man! Ik ben benieuwd naar je ervaringen in het oefenhok. Dat is toch altijd weer anders dan thuis... 4 x 12 erachter... ;)

Er zit trouwens nog een klein foutje in het schema: punt [A] zit nu immers voor de smoorspoel, maar dat is slechts de tekening. Het zit wel goed aangesloten in je versterker.

Frits van Mourik
24 oktober 2011, 23:15
't Is wellicht maar nit-picking gezeur hoor, maar ik vind de montage van een elko
strak op die vermogensweerstand eigenlijk niet zo'n best ID...

gvanoosteren
26 oktober 2011, 20:59
ik heb 'm vol gas uitgeprobeerd....

-hij klink ruig, gain stuctuur vindt ik mooi
-vervorming via eindbuizen vindt ik niet mooi
-toneregeling werkt naar behoren
-gain regeling, nog niet tevreden... roll off naar cleaner is niet echt mogelijk
-hij komt wat volume te kort; bij een hard slaande drummer komt ie
volume te kort
-rectifier tube; verschil met diode stand is minimaal bij hoog volume maar
misschien met een andere OT en eindbuis(zen) wel mooi?

opties die ik nu overweeg:
1.
Ik denk erover om de EZ80 eruit te halen en in plaats daarvan een extra eindbuis te plaatsen met een nieuwe pushpull OT
2.
Misschien is een EL34 met een grotere OT qua volume genoeg voor in een band hard genoeg door te komen
3.
gainregeling: een dual potmeter.....

Ik ben nu bezig met een mooi huisje voor dit mini beest....tweaken
doe ik binnenkort weer...

Suggesties?

Freeqi
26 oktober 2011, 21:13
lijkt me dat je eindtrap toch tekort schiet dus eerder 2 x EL84 class AB achter hangen of bvb 2 x EL34 parallel Class A of zo ?

guitarnijboer
27 oktober 2011, 09:53
Tja, zo'n radio eindtrapje (1xEL84) leverde met een beetje geluk 4 Watt RMS of zo, dus dat is inderdaad met een harde drummer (en zelfs een gewone drummer) onbegonnen werk. Met een 330 Ohm Kathodeweerstand laat je de eindbuis ook niet helemaal op volluit werken, maar veel zal dit ook niet uitmaken.

één EL34 in klasse A geeft +/- 8 - 10 Watt. Dit is natuurlijk al wat meer vermogen, maar harde drummers draaien hier hun hand ook niet voor om. 2 x El34 in klasse A zoals Freeqi voorstelt kun je gerust vergeten. Qua ruststroom ga je dan ver over de grens van de voedingstrafo.

Waar je naar toe moet gezien je gebonden bent aan je voeding is meer efficientie zodat je met hetzelfde ingangsvermogen meer power op je speakers krijgt. Klasse A/B is dan een goed idee. 2 x EL84 of 2x6V6 met een balans uitgangs trafo geven je hier +/- 12 Watt vermogen (kathode bias). (Ruststroom niet te hoog kiezen.) Nog beter is misschien om een neg. bias supply te maken (afnemen vanaf de hoogspanningswinding) en een fixed bias A/B eindtrap te maken. 15 Watt zou dan moeten kunnen. De ruststroominstelling lekker laag houden (+/- 30 %)

gvanoosteren
27 oktober 2011, 20:04
iemand suggesties voor de OT die ik zou moeten aanschaffen???

gvanoosteren
27 oktober 2011, 23:08
zoiets?
http://www.hammondmfg.com/pdf/EDB1760F.pdf

of deze?
http://www.jukebox-revival.eu/media/pdfhammond/Hammond125.pdf

gvanoosteren
1 november 2011, 23:37
iemand een suggestie?

Frits van Mourik
2 november 2011, 01:14
Tja, als je dan zo'n OT overweegt, zou ik me ook maar eens zorgen gaan maken over de dan wellicht onderbemeten PT.
Dat komt dan neer op het ontwerpen van een geheel nieuwe(?) amp...

cluseau
2 november 2011, 08:05
iemand een suggestie?

Zeker.......gewoon niet doen!

Het maakt niet uit wat voor trafo je gaat installeren, je zal er nooit tevreden over zijn. Begin nu eens met het meten van de prestatie's. Alleen op die manier zul je een eventuele verbetering kunnen aantonen.

guitarnijboer
2 november 2011, 11:04
Zeg Frits en Frans, wellicht zie ik iets over het hoofd hoor, maar wat zou de voedingstrafo volgens jullie moeten kunnen leveren om in klasse a/b een vermogen van 10 - 15 watt te krijgen?

cluseau
2 november 2011, 11:09
Zeg Frits en Frans, wellicht zie ik iets over het hoofd hoor, maar wat zou de voedingstrafo volgens jullie moeten kunnen leveren om in klasse a/b een vermogen van 10 - 15 watt te krijgen?

SE is toch altijd klasse A. In dat geval minstens het dubbele, maar wat is de zin ervan als het buisje in het meest gunstige geval 6Watt aan audio vermogen kan leveren. Zoals jij ook al zegt TS mag blij zijn als hij er 4Watt uit kan wringen. Al zet hij er een heel transformatorhuis naast, meer zal het niet worden. Zonde van de investering tenzij hij overstapt naar een 6L6 en andere voeding en andere eidtrafo. Daarmee kom je op wat Frits ook al zegt, een kompleet redesign van de amp.

edit:
post nog ff nagelezen en ik denk dat ik nu iets over het hoofd gezien heb. Een klasse A/B eindtrap is gezien de PT de beste oplossing maar wat je niet uit het oog moet verliezen is dat je er dan wel een fasedraaier bij moet zetten wat je klasse A/B winst weer gedeeltelijk doet verdampen. Ik vraag me ook af of er plaats is voor een extra buis. Beter dit ding laten voor wat het is en een heel nieuw project starten toch?

guitarnijboer
2 november 2011, 15:16
Nou ja, ik dacht: V2b veranderen in de fasedraaier (cathodyne, versterker had toch al gain zat) en de EZ80 laten vervallen waar dan de tweede EL84 in kan. Neg. bias aftappen van de hoogspanning en klaar is kees.

De vraag is natuurlijk of je met circa 15 watt wel boven een drummer uitkomt, maar er zijn mensen die er bij zweren.

De andere redenering snap ik ook wel hoor: maak deze versterker gewoon mooi af naar tevredenheid en ga op zoek naar een 50W trafoset voor een volgend project. Hier is ook best wat voor te zeggen en qua luidsterkte is er dan geen discussie meer met de drummer. :soinnocent:

cluseau
2 november 2011, 15:50
en qua luidsterkte is er dan geen discussie meer met de drummer. :soinnocent:

Precies.......... :blast: http://home.casema.nl/jajop/cluseau/animal.gif

gvanoosteren
2 november 2011, 21:11
ik wil de rectifier tube weghalen en daarvoor een extra el 84 te zetten.
Ik hoop dat de PT het kan ophoesten en heb 2 ideeën:

1. 2 st. el84 parallel zetten met een 15 watt single endend hammond 125
2. 2 st. el84 push pull met een eenvoudig schema en 15 w pp hammond:

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/311035_281719728534807_100000903459403_849308_1089 093803_n.jpg

welke uitvoering moet ik voor gaan?

cluseau
2 november 2011, 22:02
welke uitvoering moet ik voor gaan?

Optie 1 is en blijft klasse A maar dan met twee buizen. Het enige wat je doet is de aan de PT gevraagde stroom verdubbelen. Geen goed plan als je een krappe voeding hebt.

Optie 2 kun je veel meer mee berijken, je kan een zuinig ingestelde klasse A/B maken zoals guitarnijboer ook al een keer voorstelde. Je moet dan wel investeren in een push-pull trafo van 15W.

Let ook op dat de hoogspanning hoger uitkomt met diode's, dit ivm de instelling. De kathode bias in jouw schema zou ik afscheid van nemen en de buizen vast instellen met een regelbare neg biasspanning.

gvanoosteren
2 november 2011, 23:00
als ik bovenstaand schematje volg (ax84 site) heb ik geen fase draaier nodig... wat is eigenlijk het verschil (dit is makkelijk in het huidige ontwerp
in te passen)?

dit schema heeft geen aftakking van de trafo voor die negatieve bias.
dit is wel een stuk eenvoudiger in te passen in m'n huidige amp, maar
levert dit dan minder vermogen of wat is het nadeel?

ene.. nog een vraagje.. is er een push pull trafo waar een smoorspoel
is ingebouwd? (na het aansluiten van de smoorspoel van de huidige OT
was ie brom-vrij)

cluseau
2 november 2011, 23:32
als ik bovenstaand schematje volg (ax84 site) heb ik geen fase draaier nodig... wat is eigenlijk het verschil (dit is makkelijk in het huidige ontwerp
in te passen)?
Fasedraaier heb je wel nodig en die zit er ook in.



dit schema heeft geen aftakking van de trafo voor die negatieve bias.
dit is wel een stuk eenvoudiger in te passen in m'n huidige amp, maar
levert dit dan minder vermogen of wat is het nadeel?
Met kathode bias verlies je iets vermogen en headroom, er gaat immers verlies in de weerstand zitten. Op zijn minst kun je hem flink ontkoppelen met een dikke cap. Zoiets als 100uF/63V



ene.. nog een vraagje.. is er een push pull trafo waar een smoorspoel
is ingebouwd? (na het aansluiten van de smoorspoel van de huidige OT
was ie brom-vrij)

Nee.......Waarom niet, simpel omdat het niet nodig is. De trafo is namelijk in tegenfase gewikkeld waardoor de bromrimpel tegen elkaar wegvalt. Hierdoor komt hij niet in het uitgangssignaal voor mits de buisstromen exact gelijk zijn. Een verschil in buizen zal direct een hinderlijke voedingsbrom laten horen.

guitarnijboer
3 november 2011, 01:20
Voor wat betreft de bias: je hebt geen aparte bias winding nodig voor het verkrijgen van een negatieve bias spanning. Dus ook met jou trafo kun je gemakkelijk een negatieve biasspanning maken.

gvanoosteren
4 november 2011, 20:57
z'n huisje is bijna klaar:
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/316222_282625618444218_100000903459403_852123_6700 85992_n.jpg
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/382916_282625708444209_100000903459403_852124_1154 87084_n.jpg
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/309084_282625825110864_100000903459403_852126_8310 88185_n.jpg
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/300479_282625861777527_100000903459403_852127_1167 725378_n.jpg
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/306347_282627205110726_100000903459403_852129_1502 473353_n.jpg
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/306393_282625925110854_100000903459403_852128_1311 081295_n.jpg

gvanoosteren
4 november 2011, 21:37
ik heb een nieuw schema proberen te tekenen.... maar op een paar
punten weet ik niet of ik het goed doe:

1.
de tone en volume regeling wil ik nu tussen triode 3 en 4 zetten, omdat
de 4e triode nu de fasedraaier is.... qua weerstanden en condensatoren
hoop ik ongeveer het zelfde geluid te krijgen...kan dit?
2.
de 100r weerstanden die eerst van de heater supply aan de cathode van de el84 aangesloten waren voor het voorkomen van brom, leg ik nu aan aarde..
'artificial centre tap'
3.
de waarde van de weerstanden om en nabij de EL84's heb ik uit diverse
schema's gevist... ik hoop dat dit goed gaat ??

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/296021_282639191776194_100000903459403_852140_5971 53508_n.jpg

guitarnijboer
5 november 2011, 13:06
Hoewel het zo best zal werken zou ik toch een paar dingetjes veranderen:

Op de eerste plaats doet de 100R weerstand in de voeding niet zo heel veel. Deze zou ik wat verhogen (500R - 1K) of investeren in een kleine smoorspoel.

De 100K weerstanden van de fasedraaier zou ik verlagen naar 56 - 68K (wel beide hetzelfde natuurlijk.

De twee 100R weerstanden naar massa is prima.

De volume en toonregeling reageren sterk op elkaar zoals je het nu hebt aangesloten. Op zich kan dit best, maar je zou ook kunnen kiezen voor een PPI-MV (een stereo potmeter na de fasedraaier) Zoiets werkt in dit geval erg goed omdat je geen tegenkoppel circuit hebt.

Werkwijze: Verwijder de twee 220K roosterweerstanden en plaats een 470K stereo potmeter met beide lopers naar de EL84 roosters, de uitgangen van de fasedraaier (na de koppelcondensatoren) aan de 'hot' aansluitingen van de potmeters en de andere zijde van de potmeters aan massa. Soldeer direct op de potmeter twee 470K weerstanden van de loper naar de massa aansluiting. Soldeer de huisjes van de potmeter aan elkaar. (met een dun draadje of bijvoorbeeld een pootje van een weerstand.

De 330R weerstand aan de beide kathodes van de EL84 stelt de buizen relatief koud in, dat is in dit geval prima.

Tenslotte kun je met een neg. bias supply nog wat vermogen winnen. Je kunt dan de kathodes van de EL84's direct aan massa hangen.

guitarnijboer
5 november 2011, 13:07
Strakke behuizing trouwens!!!

gvanoosteren
5 november 2011, 16:33
Op de eerste plaats doet de 100R weerstand in de voeding niet zo heel veel. Deze zou ik wat verhogen (500R - 1K) of investeren in een kleine smoorspoel..

smoorpoel 154H heb ik nog liggen....een 1K 5W weerstand ook


De 100K weerstanden van de fasedraaier zou ik verlagen naar 56 - 68K (wel beide hetzelfde natuurlijk).

is te regelen.... wat is het verschil eigenlijk?


De volume en toonregeling reageren sterk op elkaar zoals je het nu hebt aangesloten. .

Zal dit veranderen t.o.v. het eerdere schema wat ik getekend heb?
De volume en tone regeling werken op dit moment erg goed....

Thanx guitarnijboer !!

muziekschuur
5 november 2011, 19:43
Met een nedoynium 1x12 zou je 3db winnen ten opzichte van een ceramische driver.

Misschien is dit ontwerp wel heel geschikt om te gebruiken i.c.m. een 1x15 in openback. En dan ook in neodynium versie met hoge gevoeligheid. En.. Hoe klinkt dit ampje met een drive pedaal ervoor. Misschien dat je er dan wel komt.

Ander spoor..... Een sm57 ervoor en over de zang installatie? Misschien zelfs een preamp out?

guitarnijboer
5 november 2011, 20:08
Zal dit veranderen t.o.v. het eerdere schema wat ik getekend heb?
De volume en tone regeling werken op dit moment erg goed....



Oh ja, je had ze al aan elkaar zitten, als je al tevreden bent kun je het prima zo laten.

De Hammond 154H (ik neem aan dat je die bedoeld) is 4H en 300 ohm, dit lijkt me goed.

Lagere weerstanden bij de fasedraaier geven een zo laag mogelijke Zout rekening houdend met de eigen impedantie van de buis.

edit: een luidspreker met hoge efficientie zoals Muziekschuur aangeeft is ook een goed idee. 3db meer efficientie van de speaker klinkt 2 keer zo hard.

gvanoosteren
5 november 2011, 20:27
Met een nedoynium 1x12 zou je 3db winnen ten opzichte van een ceramische driver.

Misschien is dit ontwerp wel heel geschikt om te gebruiken i.c.m. een 1x15 in openback. En dan ook in neodynium versie met hoge gevoeligheid. En.. Hoe klinkt dit ampje met een drive pedaal ervoor. Misschien dat je er dan wel komt

ik heb 2 cabs met V30 speakers.... die bevallen goed.

er zit een giga gain in deze metalbak.... pedalen daar den ik voorlopig nog niet aan.... zit wel te denken om een dual pot voor de gain in te bouwen en dan tussen triode 1 en 2 maar ook tussen 2 en 3 de weerstand te regelen...