PDA

View Full Version : Ai, Hals beweegt



LemmyNL
9 oktober 2011, 22:34
Nou had ik bij een 'goeikopie' wel iets kunnen verwachten, maar dit vond ik toch verrassend; mijn 'nieuwe' SG heeft speling op de hals.
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s320x320/305418_2499372121894_1180629022_33044134_388730335 _n.jpg

De rechter dus. Ik had 'm meegenomen naar een maatje om gezellig wat gitaar te spelen toen ik voelde dat de hals een beetje heen en weer beweegt. Zoiets merk je pas als je zit en er zijdelings druk op uitoefent en ik heb er tot nu toe enkel staand mee gespeeld.
Vind ik toch jammer. Nou was het plan om 'm even los te maken en met wat lijm weer vast te zetten, dat moet genoeg zijn.

Toch? Als het niet klopt, hoor ik dat graag. Daarvoor deel ik het met jullie namelijk ;)

wietse
9 oktober 2011, 22:50
als hij bolt on is niet lijmen, je kan ook iets aan de zijkanten tussen de neckpocket en hals drukken zodat hij goed klemvast zit.
ik gebruik daar wel eens stukken van een dun plectrum voor.
zitten de schroeven anders wel vast genoeg?

arcane
9 oktober 2011, 22:51
Een 'zwabberende' hals is eigenlijk wel inherent aan een SG.
Is het een J&D? Met een gelijmde hals of een geschroefde hals?

LemmyNL
9 oktober 2011, 22:55
Wil je dat onderbouwen, Wietse? Waarom niet lijmen?

Ik ga eens aan de slag met iets duns, heb net de schroeven een check gegeven (en het zit er nog), maar ben ook niet nieuwsgierig:soinnocent:

Ja, is een J&D, doen die het allemaal dan? Het is ook geen ramp op wereldschaal of zo, het is 'maar' mijn backup, maar ik vond het toch niet horen, dus als ik het een beetje verhelpen kan, zal ik het niet nalaten.

Wabbie
9 oktober 2011, 23:37
Als je maar genoeg kracht zet krijg je iedere hals wel een beetje aan het zwabberen. Ik zou me er niet teveel zorgen om maken. Zolang de verbinding prima is, is er niks aan de hand.

barno
9 oktober 2011, 23:38
Wil je dat onderbouwen, Wietse? Waarom niet lijmen?

Ik ga eens aan de slag met iets duns, heb net de schroeven een check gegeven (en het zit er nog), maar ben ook niet nieuwsgierig:soinnocent:

Ja, is een J&D, doen die het allemaal dan? Het is ook geen ramp op wereldschaal of zo, het is 'maar' mijn backup, maar ik vond het toch niet horen, dus als ik het een beetje verhelpen kan, zal ik het niet nalaten.

waarom zou je wel lijmen? totaal zinloos bij een geschroefde verbinding. Lijmverbinding moet het ook hebben van strakheid van de daartoe gefreesde pocket.

LemmyNL
9 oktober 2011, 23:41
OKe, oke, no worries. Ik vroeg 't alleen maar.

jerome
10 oktober 2011, 00:46
Geen zorgen maken en absoluut niet lijmen.
Eerst even sjekken of de halsschroeven wel goed vastzitten, vooral bij een nieuwe gitaar moeten ze wel eens "nagetrokken" worden, dus weer vast gedraaid worden na een paar weken/maanden gebruik.
En als er veel ruimte in de neckpocket zit kan je speling eruit halen door hele dunne plakjes/stripjes hout er tussen te stoppen of een dunne plectrum zoals als Wietse ook al aangaf of een oud bankpasje of zo...
Op die manier kan/moet je de hals als het ware uitlijnen in de lengterichting van de snaren

pff
10 oktober 2011, 10:42
Nou had ik bij een 'goeikopie' wel iets kunnen verwachten, maar dit vond ik toch verrassend; mijn 'nieuwe' SG heeft speling op de hals.
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s320x320/305418_2499372121894_1180629022_33044134_388730335 _n.jpg

De rechter dus. Ik had 'm meegenomen naar een maatje om gezellig wat gitaar te spelen toen ik voelde dat de hals een beetje heen en weer beweegt. Zoiets merk je pas als je zit en er zijdelings druk op uitoefent en ik heb er tot nu toe enkel staand mee gespeeld.
Vind ik toch jammer. Nou was het plan om 'm even los te maken en met wat lijm weer vast te zetten, dat moet genoeg zijn.

Toch? Als het niet klopt, hoor ik dat graag. Daarvoor deel ik het met jullie namelijk ;)

Of er zit speling in de gaten van de hiel of gaten van de neckplate zijn te ruim, zou alle gaten gewoon opvullen met wat dikke afgeschaafd hout met mesje en de schroeven er opnieuw inschroeven ,maar eerst idd gewoon checken of je de schroeven strakker kan aandraaien

frekie
10 oktober 2011, 12:34
Kreeg laatst iemand langs voor een MP deal. De man had een meubelfabriekje en had een CNC frees. Hij dacht dattie een Les Paul zo uit de frees kon halen mbv een tekening van internet :seriousf:

Hij had wel een relevante vraag. Waarom gebruikt men geen bussen met schroefdraad en bouten om nekken mee vast te zetten? Levert een veel steviger verbinding op en je kan de nek 100 X los- en vastdraaien zonder het hout vd nek of body te beschadigen.

Kort antwoord: de centen :mad: Dus moeten we het doen met zelftappers direct in het hout.

geert1976
10 oktober 2011, 12:58
Kreeg laatst iemand langs voor een MP deal. De man had een meubelfabriekje en had een CNC frees. Hij dacht dattie een Les Paul zo uit de frees kon halen mbv een tekening van internet :seriousf:

Hij had wel een relevante vraag. Waarom gebruikt men geen bussen met schroefdraad en bouten om nekken mee vast te zetten? Levert een veel steviger verbinding op en je kan de nek 100 X los- en vastdraaien zonder het hout vd nek of body te beschadigen.

Kort antwoord: de centen :mad: Dus moeten we het doen met zelftappers direct in het hout.

Behalve bij Gibson:ok:

Bij de bolt-on Gibsons (S1, Marauder etc.) zaten bussen met schroefdraad.
Bij Fender heeft men het altijd gehouden op zelftappers.

wietse
10 oktober 2011, 13:28
Behalve bij Gibson:ok:

Bij de bolt-on Gibsons (S1, Marauder etc.) zaten bussen met schroefdraad.


bij sommige matsumoku planken heb je dit ook, die bolt on vantage die ik heb daar zitten ook bussen in.

Mr. Dynamite
10 oktober 2011, 15:46
Dat heb ik ook wel eens gedacht, en zo heel duur hoeft het nou ook niet te zijn..

Wabbie
10 oktober 2011, 20:45
Naja, als je in massa produceert dan lopen de kosten natuurlijk op een gegeven moment op.

Maar belangrijker is dat Ome Leo het niet nodig vond, dus om dat nu wél te gaan doen is natuurlijk heiligschennis en gaat ten koste van tone/moje/sustain/whatever! [/sarcasme]

barno
10 oktober 2011, 21:17
Naja, als je in massa produceert dan lopen de kosten natuurlijk op een gegeven moment op.

Maar belangrijker is dat Ome Leo het niet nodig vond, dus om dat nu wél te gaan doen is natuurlijk heiligschennis en gaat ten koste van tone/moje/sustain/whatever! [/sarcasme]

En nog belangrijker is dat je moet kunnen zeggen waarom het wel nodig zou zijn, waarom het beter zou zijn. Er zijn best heel wat dure boutique merken die het zouden kunnen doen, maar die het ook niet doen. (er zijn er overigens ook die het wel doen)

Lightning.D.
11 oktober 2011, 22:42
Ik heb een wat eenvoudiger oplossing Ik heb ook een J&D P90 goldtop waar ik geki op ben maar vanaf dag 1 gelijk heb aangepakt. Ook bouw ik regelmatig CBG's met oude halzen of zelfgemaakte. Ik plaats twee of beter nog drie deuveltjes in de ruimte tussen de schroeven die alleen zijn gelijmd in de body en dus niet in de hals. Voor mij werkt het prima en zwabberen is over De J&D klinkt als een klok, voor dat geld kan je niet dichter bij een "echte komen" Of dat aan de deuvel verbinding ligt durf ik niet te beweren omdat ik nooit zonder die aanpassing op die gitaar heb gespeeld. maar van speling is geen sprake ook niet op de CBG waarvan hier de foto

http://img155.imageshack.us/img155/5100/spa0264r.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/155/spa0264r.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)