PDA

View Full Version : Geschrokken van een underwound elementje.



G.G.
9 oktober 2011, 21:33
Vandaag aan het wikkelen geweest en gelijk ff een singlecoiltje getest in een strat op de halspositie. Elementje was 5.04K. (ik had gewoon niet meer op de rol omdat die helemaal in de knoop zat).

Ik heb nog meegemaakt, voordat ik het internet kende, dat de meeste winkels het advies gaven:
"Mis je iets in je strat, prop er een humbucker in, of in ieder geval hele hotte elementen." Maakt niet uit wat je miste, altijd was het advies: "Prop er Texas Specials in."

Net dus dat 5.04K elementje in mijn roze strat gezet om even te testen. Het ws al een lekkere strat met een halselement dat iets van 6.5K was, maar met dit element..... :crazyhappy:

Zou underwound en de versterker gewoon een stuk harder the way to go zijn?

Geluid is helderder, meer hoog, lijkt ook meer te reageren op je spel en de volumepot. Zit dit tussen mijn oren? Wil ik het gewoon zo beleven omdat ik het elementje zelf gemaakt heb? Is het placebo? Of klinkt underwound echt zo anders?

(en iets totaal anders: Hoe krijg je in hemelsnaam 7K op 1 spoel? Spoel zit nu al echt helemaal propvol. Kreeg nog net wat dun garen eromheen en dan het kapje erop.)

bass blom
9 oktober 2011, 21:36
underwound produceert minder vermogen.
je zet je amp harder, je hebt meer dynamiek.

Mitch
9 oktober 2011, 21:40
Minder output = meer helderheid en meer dynamiek. Of andersom: overwound is meer mid en meer compressie. Maar goed, die weerstand is ook maar een waarde, er zijn wel meer dingen die een rol spelen met output. Orpheo heeft toch nog niet gereageerd? Die gaat altijd los over hoe vaak hij al wel niet gezegd heeft dat weerstand niets zegt over output en of we het nog steeds niet begrijpen:seriousf:
Tot op zekere hoogte vind ik weinig output wel prettig. Medium kan ik zéér waarderen, met high output heb ik niks maar dat komt doordat ik in de pop/rock hoek hang en zowel clean, crunchy als stevig moet kunnen klinken. Maar inderdaad, zeker bij de hals kan minder output heerlijk klinken.

barno
9 oktober 2011, 21:40
zal wel aan het scatterwound liggen dat ie vlugger vol draad zit. schat dat je 'm meer langsmekaar moet geleiden om er meer op te krijgen.

G.G.
9 oktober 2011, 21:43
zal wel aan het scatterwound liggen dat ie vlugger vol draad zit. schat dat je 'm meer langsmekaar moet geleiden om er meer op te krijgen.

ja, maar de fabel is dat scatterwound zo goed zou moeten klinken. Dan ga ik natuurlijk niet proberen zo strak mogelijk te wikkelen.

:seriousf:

Brum
9 oktober 2011, 21:48
Het is de reden waarom ik (uitzonderingen daargelaten) van low output elementen hou, veel meer dynamiek. Ik heb het echt totaal niet op die schreeuwers en het is een fabeltje dat je met low output elementen niet kunt scheuren. Verbaast me niks, je ondervinding.;)

G.G.
9 oktober 2011, 21:52
Ik heb wel eerder op low output elementen gespeeld, maar nu viel het juist zo op, omdat ik hem in een strat deed die ik als mijn broekzak ken en niets aan de versterker veranderde (heeft ook maar 1 knop, alleen volume).

Elementje is er alweer uit, want die strat is prima zoals ie is. Maar ik ga er wel een compleet setje van maken en apart leggen voor een strat die duidelijk om dit soort elementen vraagt. (moet een strat zijn die niet al te helder klinkt van zichzelf denk ik.)

Mitch
9 oktober 2011, 21:55
Dat scatterwound frisser kan klinken is volgens mij geen fabel. De manier waarop de spoel in elkaar steekt bepaalt wel degelijk welke frequenties er duidelijker hoorbaar zijn (resonantiepiek blabla).
Maar wat je zegt: het is niet per definitie beter. Ik heb wel eens een low output setje op een gitaar gehoord met een duidelijk hoog van zichzelf... dat was 't dus niet. Te klein verschil tussen hals- en brugsound.

aaronstonebeat
9 oktober 2011, 22:08
Ik dacht dat er bij scatterwound minder parallelle capaciteit ontstaat tussen de wikkelingen; en ik kan me daar iets bij voorstellen.

Voor meer wikkelingen op een gegeven spoel moet je dunner draad nemen. Dunner draad heeft van zich natuurlijk ook een hogere weerstand en dan zit je bij een gelijk aantal wikkelingen al op meer weerstand; die weerstand zegt dus alleen iets als je de eigenschappen van het draad kent.
Weet je hoeveel wikkelingen er nu op zitten? En wat is de draaddikte?

Ik heb trouwens al een heel stel rolletjes draad van 0,05 mm (1500 m) bij Conrad gekocht en niet één had de problemen die jij beschrijft.

Te gek overigens dat de klank je zo bevalt!

RS-Rik
9 oktober 2011, 22:18
Tsja,


Een tijdje geleden in een maffe bui kocht ik een hele ouwe gare gitaar uit de jaren 60 met nep gold-foils. Na meting bleken ze 3,16 K te zijn (identieke elementen). Die gitaar is bagger maar die elementjes klinken lekker!!!

Net als de WSC cheapo ching chong lipstick in mn zelfbouw 5,nogwat K maar wel een heerlijk soundje. versterker kan harder met die gitaar.


Maar aan de andere kant ben ik ook verzot op de SD Hotrails.

pasqual
9 oktober 2011, 22:26
Het verbaast me helemaal niets dat ie zo goed klinkt en ik denk niet dat het tussen de oren zit. Ik heb zelf in mijn strat een setje Tonerider Pure Vintage die ook een lagere output hebben. Veel dynamiek en een helder geluid.
Zo te horen heb je lol in het zelf fabriceren. Als je zo ver bent, laat dan eens een soundclipje horen!

Aca Ilic
9 oktober 2011, 22:40
ja, maar de fabel is dat scatterwound zo goed zou moeten klinken. Dan ga ik natuurlijk niet proberen zo strak mogelijk te wikkelen.

:seriousf:

is geen fabel, het klinkt gewoon beter, organischer punt

Orpheo
10 oktober 2011, 11:49
@mitch: i kheb 't altijd over humbuckers... in singlecoils is het veel meer rechtoe recht aan.

je zou kunnen proberen wat strakker te winden, maar nog wel scatterwound. of gebruik iets dunner draad. 5k is eigenlijk het dikste wat je krijgt met 42 awg. je kan ook 43 awg proberen, en dan stoppen bij 5k. das is dan nog meer helderheid en 'luchtigheid' in je sound dan nu.

Aca Ilic
10 oktober 2011, 18:02
@mitch: i kheb 't altijd over humbuckers... in singlecoils is het veel meer rechtoe recht aan.

je zou kunnen proberen wat strakker te winden, maar nog wel scatterwound. of gebruik iets dunner draad. 5k is eigenlijk het dikste wat je krijgt met 42 awg. je kan ook 43 awg proberen, en dan stoppen bij 5k. das is dan nog meer helderheid en 'luchtigheid' in je sound dan nu.

Orpheo , 6.5 k is eigenlijk dikste wat je met 42 awg krijgt ( heb ze zelf in de brug positie, voor nek en mid 6.2 en 6.1) maar dan moet je tig jaar ervaring hebben.....:-(

Orpheo
10 oktober 2011, 20:10
Orpheo , 6.5 k is eigenlijk dikste wat je met 42 awg krijgt ( heb ze zelf in de brug positie, voor nek en mid 6.2 en 6.1) maar dan moet je tig jaar ervaring hebben.....:-(

ah, ok. 6.5k. I stand corrected ;) maar of 't klinkt? uhm... zou 't niet doen.

Aca Ilic
10 oktober 2011, 20:40
ah, ok. 6.5k. I stand corrected ;) maar of 't klinkt? uhm... zou 't niet doen.

Of het klinkt..??? Orpheo laat me niet lachen man, Slider maakt een van de beste pickups ter wereld man.

Orpheo
11 oktober 2011, 11:54
Of het klinkt..??? Orpheo laat me niet lachen man, Slider maakt een van de beste pickups ter wereld man.

IK vind een 6.5k stratsinglecoil met 42awg te warm te vet te hot teveel van alles hebben. mag ik dat niet vinden volgens jou?

'laat me niet lachen'.

guhlenn
11 oktober 2011, 12:25
In hoeverre is dit gewoon middelbare school natuurkunde of iets anders? Als het element minder output produceert krijg je toch zo ongeveer per definitie ook minder oversturing in de amp waardoor het dus dynamischer klinkt? Ik mis het snake oil gedeelte? Klinkt het ook anders als je de gain/volume verder opendraait?

Orpheo
11 oktober 2011, 12:30
In hoeverre is dit gewoon middelbare school natuurkunde of iets anders? Als het element minder output produceert krijg je toch zo ongeveer per definitie ook minder oversturing in de amp waardoor het dus dynamischer klinkt? Ik mis het snake oil gedeelte? Klinkt het ook anders als je de gain/volume verder opendraait?

wat je zegt klpt wel. het klinkt natuurlijk ook anders als je volume en gain opendraait. maar wat het ook is, het element met minder windingen produceert niet alleen een zwakker stroompje dan een hotter element, maar het geeft ook meer boventonen. hoe meer winden, hoe meer filtering. zo moet je het (ongeveer) zien.

Epic
11 oktober 2011, 15:50
Hier een pdf van Seymour Duncan over de relatie tussen aantal windingen, draaddikte en magneettype:

http://www.seymourduncan.com/support/choosing-installing/how_to_pick_a_pickup.pdf

guhlenn
11 oktober 2011, 16:14
Dank u heren, het artikel ga ik lezen. Wie wil nou niet meer boventonen? ;)

Aca Ilic
11 oktober 2011, 18:43
IK vind een 6.5k stratsinglecoil met 42awg te warm te vet te hot teveel van alles hebben. mag ik dat niet vinden volgens jou?

'laat me niet lachen'.

Orpheo met alle respect man,

voordat je ergens over begint te lullen ( pardon my french), dan zou je eerste feiten moeten checken. Hieronder heb je een mooi you tube filmpje over de pickups in kwestie:

http://www.youtube.com/watch?v=g9oCIXHETy4

Mocht je dan brug pickup ( 6.5.k ) nog te warm, te vet, te hot vinden, so be it. Maar dan kun je nog steeds niet beweren dat 5 k maximaal haalbaare is met 42 awg wire.

Mitch
11 oktober 2011, 19:45
In hoeverre is dit gewoon middelbare school natuurkunde of iets anders? Als het element minder output produceert krijg je toch zo ongeveer per definitie ook minder oversturing in de amp waardoor het dus dynamischer klinkt? Ik mis het snake oil gedeelte? Klinkt het ook anders als je de gain/volume verder opendraait?

Gooi eens een gitaar met high outpout pup door een cleane versterker, dan merk je dat het niet alleen aan de respons van de amp ligt dat de klank verandert.

Tristan
11 oktober 2011, 20:02
Orpheo met alle respect man,

voordat je ergens over begint te lullen ( pardon my french), dan zou je eerste feiten moeten checken. Hieronder heb je een mooi you tube filmpje over de pickups in kwestie:

http://www.youtube.com/watch?v=g9oCIXHETy4

Mocht je dan brug pickup ( 6.5.k ) nog te warm, te vet, te hot vinden, so be it. Maar dan kun je nog steeds niet beweren dat 5 k maximaal haalbaare is met 42 awg wire.

Precies Mitch, dat hoor ik hier in dit filmpje ook.
Door die spike in het upper midrange gebied van deze light overwound pickups krijg je een ontzettend schel en stijl clean, maar met de tubescreamer (die van nature behoorlijk gecompressed klinkt) werkt het dan juist wel weer goed.

Overigens is mijn oordeel over bijna elk overwound single coil element (t.o.v. regular of underwound) dan ook dat het schel, stijl en karakterloos klinkt, maar voor sommige speelstijlen en combinaties juist erg geschikt is.

Een lichtere wind heeft voor mij gewoon veel meer hout in de toon, de midrange die erin zit (zij het misschien minder) concentreert zich niet in de hoogte en de treble juist weer wel waardoor zowel de warmte als de belletjes volgens mij veel prominenter aanwezig zijn.
Met name bij single coils (zeker Strat en Tele pickups) is het verschil tussen de verschillende winds zeer duidelijk waarneembaar.

G.G.
11 oktober 2011, 21:08
Zo.. iedereen heeft de aandacht, ff een paar setjes wikkelen, verwijzen naar dit topic en op ebay pleuren voor € 250 per set.













:hide:

Ukeloeder
11 oktober 2011, 22:11
Koopje lijkt me...










wind mij er een paar en ik spam je de hemel in

macwilliams
11 oktober 2011, 22:14
Ik pak gewoon een element en haal er gewoon een paar wikkelingen af.

G.G.
12 oktober 2011, 12:07
Ik pak gewoon een element en haal er gewoon een paar wikkelingen af.

dat overweeg ik dus ook met mijn essen strat. Die heeft een overwound setje alnico5 en 42 AWG. Zit eraan te denken deze af te wikkelen en dan minder wikkelingen scatterwound erop te zetten, want ik vind hem nu wat te veel power, te weinig dynamiek en te veel modderig laag hebben (alsof er een deken over je versterker ligt).

In theorie zou dit moeten werken. Nadeel is dat de elementen natuurlijk gewaxpot zijn, dus ik weet niet of ik de draad kan hergebruiken en of ik dan nog strakgeneg kan wikkelen om toch nog wat weerstand op het element te krijgen.

Orpheo
12 oktober 2011, 12:20
Orpheo met alle respect man,

voordat je ergens over begint te lullen ( pardon my french), dan zou je eerste feiten moeten checken. Hieronder heb je een mooi you tube filmpje over de pickups in kwestie:

http://www.youtube.com/watch?v=g9oCIXHETy4

Mocht je dan brug pickup ( 6.5.k ) nog te warm, te vet, te hot vinden, so be it. Maar dan kun je nog steeds niet beweren dat 5 k maximaal haalbaare is met 42 awg wire.

ik trok die claim al eerder terug, en gaf aan dat ik fout zat. mijn SMAAK is dat ik een 5k lekkerder vind. zit niet zo te zeiken man! je trekt m'n posts uit verband en legt connecties die er niet zijn. heb je nooit begrijpend leren lezen?

edit: je citeert notabene mijn post waarin ik schrijf ' I stand corrected'. Dat wil zeggen: Ik heb het fout en geef mijn ongelijk toe. wat wil je nog meer dan van me?

oigun
12 oktober 2011, 12:39
dat overweeg ik dus ook met mijn essen strat. Die heeft een overwound setje alnico5 en 42 AWG. Zit eraan te denken deze af te wikkelen en dan minder wikkelingen scatterwound erop te zetten, want ik vind hem nu wat te veel power, te weinig dynamiek en te veel modderig laag hebben (alsof er een deken over je versterker ligt).

In theorie zou dit moeten werken. Nadeel is dat de elementen natuurlijk gewaxpot zijn, dus ik weet niet of ik de draad kan hergebruiken en of ik dan nog strakgeneg kan wikkelen om toch nog wat weerstand op het element te krijgen.

Als ie gewaxpot is kan je het draad sowieso niet hergebruiken tenzij je een echte ZEN-meester bent... Ook als ie niet gewaxpot is , is het hergebruiken van draad erg lastig, ik begin er niet aan iig.
Een paar honderd wikkelingen eraf wikkelen is denk ik wel te doen,al betwijfel ik dat met een gepot element als het draadje breekt en je het beginnetje niet meer terug kan vinden ben je al snel een paar uur aan het kloten.. Meestal snij ik de spoel er af en begin dan gewoon opnieuw...

G.G.
12 oktober 2011, 14:23
Het schijnt dat je met een tandeborstel, tegen de richting in het draadje vaak wel oppikt. Heb geen idee of het werkt, maar wel leuk om eens te proberen met een oud waardeloos keramisch elementje, en daar heb ik er nog genoeg van rondslingeren.

Ik ga het ook eens proberen met 0.05mm draad zoals A Stonebeat doet. Dunner, dus meer weerstand, dus minder wikkelingen. Als ik de baseplate dan hoger zet (of een vulplaatje maak), kan ik een bredere spoel maken (of eigenlijk minder hoog) wat in theorie meer richting P90 zou gaan. Ook leu om eens mee te experimenteren.

Denk eraan om een squier te kopen, de boel zo open te frezen dat je een slagplaat zo weg kan schuiven (met jack op de plaat en een draadje met krokodillenklem voor aarde en een aangepaste slagplaat om makkelijk te kunnen experimenten

Aca Ilic
12 oktober 2011, 18:23
ik trok die claim al eerder terug, en gaf aan dat ik fout zat. mijn SMAAK is dat ik een 5k lekkerder vind. zit niet zo te zeiken man! je trekt m'n posts uit verband en legt connecties die er niet zijn. heb je nooit begrijpend leren lezen?

edit: je citeert notabene mijn post waarin ik schrijf ' I stand corrected'. Dat wil zeggen: Ik heb het fout en geef mijn ongelijk toe. wat wil je nog meer dan van me?

peace bro....

Thunders1988
12 oktober 2011, 21:32
@G.G.: probeer eens AWG43 draad... Die is dunner, dus je kunt meer wikkelingen op je spoel krijgen. Aangezien je je draad in Nederland hebt gekocht, denk ik dat je (net als ik overigens) AWG42 hebt.
Voor de rest: interessant topic. Ga ook eens beginnen experimenteren. :)

G.G.
12 oktober 2011, 21:40
ja, inderdaad 42 AWG draad. 43 AWG vind je hier in NL niet. Wel nog ietsjes dunner (0.05mm) Ik denk dat ik daar maar eens mee ga experimenteren. dat kost ook echt bijna niets (Conrad).

aaronstonebeat
12 oktober 2011, 21:49
ja, inderdaad 42 AWG draad. 43 AWG vind je hier in NL niet. Wel nog ietsjes dunner (0.05mm) Ik denk dat ik daar maar eens mee ga experimenteren. dat kost ook echt bijna niets (Conrad).

Klopt. Met een rolletje van 50 gram/1500 m/5 euro kon ik makkelijk twee spoelen wikkelen.

guhlenn
13 oktober 2011, 09:35
Gooi eens een gitaar met high outpout pup door een cleane versterker, dan merk je dat het niet alleen aan de respons van de amp ligt dat de klank verandert.

Hehehe, ik hou me in om de beeldspraak niet door te trekken. MAar eh, ik begrijp echt niet wat je bedoelt? een high output pickup veranderd ook de response van een cleane amp?

Orpheo
13 oktober 2011, 12:40
Hehehe, ik hou me in om de beeldspraak niet door te trekken. MAar eh, ik begrijp echt niet wat je bedoelt? een high output pickup veranderd ook de response van een cleane amp?

zo kan je het opvatten. een high output pickup reageert gewoon anders op je gitaar en op jou spel dan een lower output element. en dat merk je op een cleane amp heel erg goed. een underwound/low output element is veel 'egaler' wat het spectrum betreft; minder pieken, minder dalen, egaler verloop van tone. het hout en je spel komt veel duidelijker door.

het grootste probleem is dat mensen 'vergeten' dat er 3 draaddiktes zijn die gebruikt worden (er zijn nog wat andere maten, maar de meeste pickups worden van die 3 maten gemaakt). men denkt dan al snel dat een 16k JB een 'overwound' element is, terwijl dat eigenlijk niet klopt. de draad zelf is al zo dun, dat om de spoel een beetje vol te krijgen je al snel aan de 8k (per spoel) zit. iedere draaddikte heeft zijn eigen optimum. ga je daar ver boven of ver onder zitten, krijg je of een heel vet, dik, ongedefinieerd geluid of juist heel dun, iel en kaal. je kan dus underwound hebben op een manier dat 't precies lekker is, maar om even het element van GG aan te halen, als hij onder de 4 zou komen, denk ik dat het veel te licht en dun gaat klinken. maar goed, dat hangt dan nog wel af van je amp, wat je zelf perse wilt, etc etc.

guhlenn
13 oktober 2011, 15:28
Dat een high output element anders reageert dan een low-output element is ook duidelijk. Ik vraag me alleen af in hoeverre het een simpele combinatie is van ingangssignaal en vervorming bij de voorversterker vs alle andere dingen die eraan worden toegedicht. Ik heb een 500 T die super helder blijft, terwijl dat toch een high output element is (highest output als we Gibson moeten geloven). Lood om oud ijzer uiteindelijk, het gaat om wat het prettigst werkt natuurlijk, maar ik ben van nature nogal (te?) nieuwsgierig.

Dank voor de uitleg!

Orpheo
14 oktober 2011, 23:51
Dat een high output element anders reageert dan een low-output element is ook duidelijk. Ik vraag me alleen af in hoeverre het een simpele combinatie is van ingangssignaal en vervorming bij de voorversterker vs alle andere dingen die eraan worden toegedicht. Ik heb een 500 T die super helder blijft, terwijl dat toch een high output element is (highest output als we Gibson moeten geloven). Lood om oud ijzer uiteindelijk, het gaat om wat het prettigst werkt natuurlijk, maar ik ben van nature nogal (te?) nieuwsgierig.

Dank voor de uitleg!

helder is iets anders dan clean, he. de 500T is echt HOT. ik vind 'm zelf veel te hot, te compressed en bijtend, maar voor anderen is ie te gek. Hij is heel transparant, akkoord. maar op een cleane amp blijft je tone niet lang clean met dat ding. mijns inziens.

guhlenn
15 oktober 2011, 09:13
Natuurlijk blijft je tone niet lang clean, omdat ie zoveel output heeft overstuurd ie de voortrap heel snel. Maar daarvoor heb je toch een pre-amp gain pot en een volume pot op je gitaar?

G.G.
15 oktober 2011, 11:45
Natuurlijk blijft je tone niet lang clean, omdat ie zoveel output heeft overstuurd ie de voortrap heel snel. Maar daarvoor heb je toch een pre-amp gain pot en een volume pot op je gitaar?

Hoe het werkt weet ik niet, maar je volumepot op je gitaar dichtdraaien, al heb je een treblebleedcap ofzo, geeft niet hetzelfde effect. Volumepot vol open met underwound klinkt anders dan volume deels dicht bij overwound. Ookal is het eindvolume hetzelfde, het klinkt behoorlijk anders.

Mitch
15 oktober 2011, 12:59
Ja precies. Ik had de vraag even gemist, maar zie dat zowel Orpheo als G.G. redelijk precies mijn ervaringen hebben verwoord. :)