PDA

View Full Version : Fender bassman 64



drudoc
9 oktober 2011, 16:53
Hallo ik heb een bassman top gekocht een aantal weken terug! top ding!
ik zoek alleen nog een cabinet er voor, hebben jullie suggesties? wat er lekker bij werkt? qua kast en qua speakers?
ps: liefst niet al te prijzig!

The Running Man
9 oktober 2011, 18:33
Hallo ik heb een bassman top gekocht een aantal weken terug! top ding!
ik zoek alleen nog een cabinet er voor, hebben jullie suggesties? wat er lekker bij werkt? qua kast en qua speakers?
ps: liefst niet al te prijzig!

Gefeliciteerd!
Is het een brownface - dus met de presence knop ipv de dip switches?
Die heb ik zelf op een 2x12 Bassman replica cab van GIABLO staan met Celestion Greenbacks.
Het 6G6-B circuit van die brownface klinkt daarmee instant classic rock.
:rockon::rockon::rockon:

drudoc
9 oktober 2011, 20:03
Uhm ik heb er een switch op zitten ! dus blackface geloof ik!
hoeveel was je kwijt voor die set ongeveer?

The Running Man
9 oktober 2011, 20:30
Uhm ik heb er een switch op zitten ! dus blackface geloof ik!
hoeveel was je kwijt voor die set ongeveer?

Maatwerk; zie PM

fredv
9 oktober 2011, 21:41
Zorg in ieder geval dat het cabinet 4 ohm is, anders heb je een mismatch.
Celestion Vintage 30's willen wel aardig (strak, rockt);
Jensen C12N is wat helderder, sprankelender dacht ik.

Bassman klinkt sowiso goed over veel cabinetten.

Er zijn hier op het forum mensen die er veel meer van weten dan ik, dus wacht dat ook even af.

In ieder geval: als je voor onder de 250 euro een 2x12 cab van 4 ohm op de kop kan tikken, is dat sowiso een goed begin.

drudoc
10 oktober 2011, 14:06
misschien een goedkope kast kopen en zelf speakers in in zetten ?
werkt combineren tussen 2 speakers goed?

Buzzel
10 oktober 2011, 17:09
Ik heb bij mijn bassman een mesa boogie kast met 2 v30 er in. Helaas wel een mismatch, maar het klinkt wel lekker :P Goeie strakke bas lots of mid en aardig wat hoog. doet je broekspijpen wapperen.

The Running Man
10 oktober 2011, 21:09
misschien een goedkope kast kopen en zelf speakers in in zetten ?
werkt combineren tussen 2 speakers goed?

Daar is die amp veel te goed voor.
Ik ben helemaal weg van hetzij twee Jensens P12.. of twee Celestion G12M25 speakers. Gewoon in een pine kassie (nog lekker draagbaar ook)
En mismatch kost je gewoon karakter in de toon; ook al is het miss niet
beroerd. Je laat teveel liggen

:rockon:

muziekschuur
10 oktober 2011, 23:16
http://www.thomann.de/nl/tc_electronic_bc212.htm

333 euro voor een TC Electronics 2x12 bascabinet. Met stalen grille. Als je de stalen grille verwijderd en voorziet van een doeken grille van Fender heb je voor weinig een prima baskast. Ik vermoed dat ie 4 ohm is. Maar misschien is ie 8 ohm. Kun je em altijd nog opnieuw bekabelen. Of je gebruikt twee van die cabinetten. En dan heb je alsnog 4 ohm.

De 4x10 van TC Electronics is 4 ohm.

Het cabinet is 66,2 cm breed. Hoe breed is de Fender bassman.

Buzzel
11 oktober 2011, 08:26
Dus als je de gril veranderd is het opeens een goeie cab? En misschien wil je hem wel gebruiken voor meer dan alleen bas.

bass blom
11 oktober 2011, 08:30
Dus als je de gril veranderd is het opeens een goeie cab? En misschien wil je hem wel gebruiken voor meer dan alleen bas.

nou, ik ben daarvan geschrokken ja, hoeveel van die metalen roosters aan je geluid doen. :mad:

je kunt dat heel simpel checken als je er toevallig een hebt liggen, vraag iemand erdoorheen te praten, en dan zonder, dan merk je alvast iets.

ik heb toen een keer een opname gemaakt, met en zonder, echt bizar, zo'n ding haalt een aantal dB's weg (als ik me goed herinner bijna 6) en zorgt voor een geluid alsof je je neus dichtknijpt.

Buzzel
11 oktober 2011, 08:34
Right....

k.jnjnkjnjkjj

Freeqi
11 oktober 2011, 09:02
Waar gaat de helft van het volume (6db) dan naartoe ? Metaal is niet zo'n goeie breedbandabsorber nl. Dat er op de korrel genomen wat hoog-mid weg is (door uit faze recht terug te kaatsen op grill) en iets diffuser wordt (door afbuiging door gaatjes) is logisch maar een golflengte van bvb 4m lost niet zomaar in het niets op hé met een metalen grill. De helft van alle pro PA systemen hebben bvb geperforeerde grill ?

Heb Jensen C12N en Celestion V30 naast elkaar en V30 is pak agressiever dan C12N btw. TC Electronic (geen "s") zijn baskasten, weet niet of topicstarter nu gitaar op wil spelen of bas ?

bass blom
11 oktober 2011, 09:07
ik verzin het echt niet freeqi.
ik ontdekte het, toen ik op pad ging met mijn in aanbouw zijnde 212 greenback cabje.
je neemt aan dat het verdwijnt.. het kan ook weerkaatst worden bijvoorbeeld.
als je op websites kijkt naar specs van dat spul zie je bijvoorbeeld voor water, doorlaat: 45%..

Buzzel
11 oktober 2011, 10:22
Denk eigenlijk dat het door zo'n gril wat diffuser wordt. niet meer een directe straal geluid. Absorberen doet het zeker niet. Ik ga binnen kort mijn bassman een keer op een marshall 2x12 proberen.

Freeqi
11 oktober 2011, 10:35
als het weerkaatst is het hoog als het diffuus wordt mid maar ALLES -6db kan fysisch gewoon niet ...

bass blom
11 oktober 2011, 10:36
als het weerkaatst is het hoog als het diffuus wordt mid maar ALLES -6db kan fysisch gewoon niet ...

nou dan geloof je het lekker niet joh.

Buzzel
11 oktober 2011, 11:22
Lage frequenties worden sowieso gedempt door massa.

Freeqi
11 oktober 2011, 11:26
nee zal wel maar je gaat wat cancellation hebben op 3-4 kHz (afhankelijk afstand conus-grill, kan nog wel uitleggen) en mid wat diffuser tss 500-2kHz (idem). Aangezien je gehoor in die range pak gevoeliger is lijkt het alsof je véél kwijt bent. Voor laag maakt dat zeer weinig uit, werkt niet zo ... met die 45% enz. golflengte is daar ook groot hé. Is ook een basskast van TC geloof 'k ? Als je mic voorzet en je zet on-axys en hebt meer diffuus mid en minder/dip 3-4kHz laat ik je raden wat die registreert ;-)

ik las dit: "zo'n ding haalt een aantal dB's weg (als ik me goed herinner bijna 6)" en dat klopt niet helemaal. Kan enkel in vrij smalle bandbreedte. mid en mid-hoog. Pure fysica hé. Het probleem is dat soms mensen fouten gaan aannemen en omdraaien, dus hier zou iemand anders kunnen redeneren: als ik m'n grill eraf schroef gaat m'n kast 2 x zo luid (+6db) wat uiteraard niet zo is anders zou er geen enkele PA-kast een grill gebruiken want daar is de race voor rendement tov betaalbaarheid en size wel een punt ...

soit, waar zijn we hier over bezig ? mierenneuken noemen we dat hier ... mea culpa, zelf begonnen :mad: maar ben nogal perfectionist zeker op technisch en electroakoestisch vlak ;-)

is geen kritiek hé.

en nu op zoek naar een leuk kastje voor die bassman (met of zonder grill, diffuse dinges en .... ;-))

Freeqi
11 oktober 2011, 11:29
Lage frequenties worden sowieso gedempt door massa.

oeioei ... daar ga ik niet op reageren. Gaat te lang worden. "lage frequenties gedempt door massa" ... zwaar gebuisd op examen !

Buzzel
11 oktober 2011, 11:43
oeioei ... daar ga ik niet op reageren. Gaat te lang worden. "lage frequenties gedempt door massa" ... zwaar gebuisd op examen !

geabsorbeerd dan.

Freeqi
11 oktober 2011, 12:20
nee. Een akoestische absorber is van nature uit licht en poreus ... dus leg eens uit hoe een metalen grill laag absorbeert/dempt ? Absorberen is trilling omzetten in warmte.

Buzzel
11 oktober 2011, 12:31
Ik zeg:
Ik neem het verkeerde woord...eeuhh niet absorberen, maar dempen.
Bas word, dus door massa gedempt. Niet door een metalen grill. Bij bouwkunde leer ik dat er bij appartement flats extra zware vloeren moeten worden toegepast allemaal dit om geluid te dempen. Tevens om resonantie te voorkomen. Een kartonnen muur dempt ook geen bas, maar een betonnen muur van een metertje dik wel... massa. De kartonnen muur weerkaatst geen bas, beton wel.

Oe wat een vaag verhaal;)