PDA

View Full Version : Fender Blues Deville revisie deel 1



Wop6670
9 oktober 2011, 13:46
Hoi allemaal,

Ben sinds kort in het bezit van een Fender Blues Deville.
Fantastische versterker, alleen een beetje hard. Erg hard.
60 watt totaal vermogen

http://i56.tinypic.com/2jcea2b.jpg

Als je de Drive flink open zet dan was de Master volume bijna in het zachte volume niet te regelen. Van niets naar van je stoel af la..ren in nog geen 2mm.:seriousf:
Flink aan het zoeken geweest op het forum want dit is geen spelen natuurlijk.
Moet nog behoorlijk oefenen dus hetzelfde melodietje op oorlogs sterkte is wat minder.

Ben uiteindelijk bij Nico terecht gekomen. Andere potmeter besteld van 250K inplaats van 1Meg en als reserve een nieuwe 1meg maar dan een audiopot.
Deze is beter te regelen aan het begin.
Ik heb Nico wel even gevraagd of het allemaal wel kon. Weet wel wat, maar buizen versterkers zijn nieuw. Dus enige expertise was wel nodig!
Keurig snel via de post ontvangen.

Zaterdag morgen gestart. Versterker naar de werkbank gezeuld. open geschroefd en ontladen met een 10K weerstand naar het frame vanaf pootje 1 op de 12ax7 buis.
Elco's gecontroleerd of ze spanningsloos waren. De waarschuwingen zijn goed aangekomen.

http://i53.tinypic.com/nd9ant.jpg

Versterker los gehaald. Leuk klusje in je ééntje. Zo'n versterker is best zwaar aan 1 hand. Reverd los gehaald en het cabinet weggezet met de losgekoppelde reverb.

Versterker pots en inputs losgedraaid en op een stuk tape geplakt. Zo weet ik altijd waar wat heeft gezeten.

http://i52.tinypic.com/24drgjq.jpg

De inputs hebben normaal van die chromen ringetjes. En er waren er twee weg.
Na een wat grondigere blik, zag ik dat het plastic buisje van de inputs gebroken waren van drie inputs.
Mmmm. daar houden we niet van. Gebeld met 112 Verduin Electronics en verdraaid hij heeft de inputs liggen. Uurtje later op de tractor geklommen richting Heemskerk.

Eenmaal aangekomen werd ik ontvangen met een bak koffie.
Hij heeft me veel adviezen gegeven. We hebben tevens op zijn bij mekaar geraapte versterkertje zitten spelen. Dat versterkertje klinkt beter dan menig 1000 eurie bakkie.
Ik heb meteen de hoogspannings elco's meegenomen bij Nico. Hij moest toch uit elkaar dus dan maar meteen goed doen. Alles wat erin zat was origineel.
Ook een JJ 12AU7 meegenomen om de versterking wat te verzwakken.
Nico bedankt!

Thuis aangekomen cafeïne meegenomen naar de werkbank weer verder.
Daar begon de hel. Die fijne print zat klem tussen de trafo bedrading en de omgeslagen rand.
Pen en papier erbij, kleuren en bedrading opgeschreven en losgehaald.

http://i55.tinypic.com/2echksx.jpg

Lampje losgesoldeerd, tyraps los, standby switch los, voedingswitch los. Kortom lekker een uurtje bezig op het gemakkie en die print eruit gewerkt.

http://i52.tinypic.com/xpy4oi.jpg

Eenmaal omgedraaid heb ik de print goed bekeken met een goede lamp en loop op zoek naar losse verbindingen.
Sommige waren zo los dat ze op de foto goed te zien zijn.
Hier de Presence pot. Deze was echt helemaal los. Ik hoorde ook al weinig toen ik er aan draaide. Ben een beetje hardhorend, dus dacht dat het aan mij lag.

http://i53.tinypic.com/24lnfx2.jpg

Ook van de twee input channels waren de solderingen behoorlijk slecht.

http://i53.tinypic.com/10xad0n.jpg

Verder heb ik nog wat twijfelachtige solderingen even opnieuw gevloeid.
Alle potmeters opnieuw en de klemmetjes van de voeding. Deze zagen er goed uit maar toch even gevloeid.

Zie deel twee.

Wop6670
9 oktober 2011, 13:53
Hier Deel 2

Met een desoldeer bout alle inputs los gesoldeerd en de Master volume Pot eruit gesoldeerd.
Alles er nieuw ingebakken en toen de Elco's vervangen.
De oude waren van Illinois company en ze zijn vervangen door die van TAD.

Gelukkig is de kwaliteit van de print goed. Lekker dik en het koper zit tenminste vast op de print. Geen gepruts dus.

Al het werk gecontroleerd. Drie keer met een marker. Zodat ik niets vergeten was. Anders kan je weer opnieuw martelen om die print eruit te halen.

Hele spul weer teruggebouwd en gecontroleerd.
Bij het uitbouwen van de print had ik de tweede output jack voor een externe speaker verbogen. Opnieuw afgesteld. Top

http://i55.tinypic.com/axe49d.jpg

Alles weer ingebouwd, alles dicht. Licht uit. Spanning erop.
Pff geen vonken. Dat scheelt alweer!
Standby switch om. Geen plop meer. De standby Switch had een behoorlijke overgangsweerstand. Deze heb ik vervangen maar de versterker had af en toe toch nog een plop. Deze is nu helemaal weg.

Nico had me verteld, even een gitaar plug erin en de ground beetpakken, dan moet hij stil zijn. Top zelfs in een ongeaard stopcontact stil. Yes! :crazyhappy:

Gitaar gepakt, ingeplugd. Helemaal goed. Ik heb nu met de 250kpot en de 12AU7 normaal volume op standje 5 met de drive helemaal open.
Ben meteen gaan jammen.:rockon:
Kan ook nog niet veel. Speel twee accoorden achter elkaar. Versterker klinkt top, mijn gitaarspel moet nog veel verbeteren. Heel veel verbeteren.
Ook de presence is nu echt hoorbaar.

Vraag me niet of hij nu beter klinkt.
Natuurlijk klinkt hij beter!!!! :crazyhappy:

Al is het alleen maar voor mijn eigen gevoel.
Neem hem dinsdag mee naar mijn gitaar Instructeur. Kan ik die even erop laten rammen.
Ik heb het wat uitgebreid gedaan, gewoon omdat ik het leuk vindt.

Ik zal ongetwijfeld veel dingen anders gedaan hebben dan iemand anders, maar ja je moet ergens beginnen.

Mocht iemand hetzelfde doen als wat ik hierboven heb gedaan dan natuurlijk op eigen verantwoording. Moet nog veel leren en elke versterker is anders. Ben wel blij met Nico. Zit vlak bij voor mij. Goede vraagbaak, veel kennis, onderdelen en vooral een toffe peer.

Misschien zijn er nog andere met hetzelfde probleem. Wie weet hebbie er wat an.

Mocht iemand er wat meer over willen weten. Ik hoor het graag.

Succes Willem

bass blom
9 oktober 2011, 14:02
mooi verslag man! :cheerup:

muziekschuur
9 oktober 2011, 14:12
Hoeveel elco's heb je vervangen?

Wop6670
9 oktober 2011, 15:22
Ik heb:
4x 22uf 25v
4x 100uf 350V
2x 22uf 500V
Vervangen.
Er zaten nog 2x 47uf 100v en 2x 10uf 35V in maar die heb ik niet vervangen.
De bus elcotjes waren al een keer eerder gedaan en waren niet nodig.

Ook de twee dikke weerstanden 330 Ohm, kunnen volgens Nico nog wel eens verlopen en erg heet worden. Hij had ze helaas niet op voorraad.
Degene in mijn versterker zijn nog precies op waarde en niet erg heet geweest.
Ga ze wel verwisselen, maar moet ze nog bij Nico bestellen. Ben ik vergeten.

Little Jay
9 oktober 2011, 15:31
Dit is zo'n beetje de jaarlijkse controle die ik doe met mijn Blues Deluxe... erg fijn, alle pots en buizenvoeten zo rechtstreeks op de print ;-) Ik heb er in het verleden veel problemen mee gehad (zachter worden, plotseling van kanaal wisselen en zelfs helemaal geen sound meer; jaarlijks even de soldeersels checken en herstellen heeft dat gelukkig opgelost).

Deze site is ook helpvol bij deze Fender-modellen: http://justinholton.com/hotrod/
(gaat wel over de HotRods, maar veel is ook van toepassing op de Blues-serie).

Little Jay
9 oktober 2011, 15:35
In een 'officiele" Fender maintenance-note wordt aangeraden de grote keramische 330K/5W weerstanden te vervangen door 470K/5W (alle latere modellen hebben 470K). We hebben het over die grote witte 'blokjes' toch? Daar traden bij de mijne ook heel veel soldeerbreuken op.

Wop6670
9 oktober 2011, 16:45
Goede tip Little Jay,


In een 'officiele" Fender maintenance-note wordt aangeraden de grote keramische 330K/5W weerstanden te vervangen door 470K/5W (alle latere modellen hebben 470K). We hebben het over die grote witte 'blokjes' toch? Daar traden bij de mijne ook heel veel soldeerbreuken op.

Wel een vraagje. De twee weerstanden staan in de lijn van de 65V aftakking.
Ik zie in het schema +32V en - 32V na de weerstanden blijft er +16V en - 16V over. Als ik nu 140 Ohm erbij in serie zou zetten (even makkelijk gedacht) in de plus en de min, houdt ik dan geen ongeveer 8 volt over?
Ze moeten de 16V relais kunnen schakelen.
Heb er geen berekeningen op los gelaten gewoon logisch gedacht.


Dit is zo'n beetje de jaarlijkse controle die ik doe met mijn Blues Deluxe... erg fijn, alle pots en buizenvoeten zo rechtstreeks op de print ;-) Ik heb er in het verleden veel problemen mee gehad (zachter worden, plotseling van kanaal wisselen en zelfs helemaal geen sound meer; jaarlijks even de soldeersels checken en herstellen heeft dat gelukkig opgelost).

Ja de componenten op de print zal altijd problemen blijven geven.
Er zit een miniscule deukje onder de presence knop. Dus ik denk dat er iets opgevallen is in het verleden.

http://justinholton.com/hotrod/
Ik heb de site bekeken. Bedankt! Er staan veel bruikbare tips en verbeteringen bij. Vooral de inputs. Als je er losse inputs in maakt ben je van het hele print probleem af.

Zit nu al een tijdje te spelen maar hij lijkt wat stiller te zijn?!?!
Ik bedoel met brom enzo.
Is dit te verklaren na een recap?

jacky
9 oktober 2011, 17:03
Heb ooit ook zon amp gehad en werd gek van rammelende pre amp buisjes

Op een gegeven moment heb ik er normale buisvoeten met kappen in gezet

Heb je daar geen last van ?

Zijn dat blackbacks in je amp ? zijn ze geen 16 Ohm ? volgens mij hoort je amp een 4 ohm load te zien ?

Wop6670
9 oktober 2011, 17:27
Hoi Jacky,

sorry, ik ben nog een beetje noob hier. Euh rammelen. :???:
Ik speel op een wat lager volume. Hij is mooi helder en er rammelt niets.
Misschien als ik hem helemaal open trek. Is me nog niet opgevallen.

Verder hangen er een paar celestions in G12m 25W speakers in van 8ohm. Paralel geschakeld.
Moest even wikipediaen om te snappen wat je bedoelde met blackbacks. Lol!
Ja hij moet 4 ohm zien. Absoluut!

Little Jay
9 oktober 2011, 19:16
Wel een vraagje. De twee weerstanden staan in de lijn van de 65V aftakking.
Ik zie in het schema +32V en - 32V na de weerstanden blijft er +16V en - 16V over. Als ik nu 140 Ohm erbij in serie zou zetten (even makkelijk gedacht) in de plus en de min, houdt ik dan geen ongeveer 8 volt over?
Ze moeten de 16V relais kunnen schakelen.
Heb er geen berekeningen op los gelaten gewoon logisch gedacht.

ehm... niet teveel naar mij luisteren, dit heb ik van Justin Holton's site:

"VintageJon, an extremely reliable tech at the FDP, wrote that Fender put out a bulletin recommending that these resistors be replaced with 330 ohm resistors of the same type—the old value was 470 ohms. Apparently Fender now uses 330 ohm resistors in newer amps to prevent this problem, but I haven't seem this implemented. Someone emailed me and said it was better to use a higher resistance rather than a low resistance, but I have not been able to confirm this yet."

Niks aan doen, lekker laten zitten ... if it ain't broke don't fix it.

Wop6670
9 oktober 2011, 21:38
Goed plan Little Jay,

Ga wel een paar anderen plaatsen en wat hoger van de print monteren. Dan kunnen ze in ieder geval de print niet verbranden.

De link is zeker interesant. :satisfie:

driftkop
22 oktober 2011, 12:59
En hoe klinkt-ie nu?

Wop6670
22 oktober 2011, 13:32
Hoi driftkop,

Ik heb er nu een tijdje op gespeeld en heb wat verrassende dingen gehoord.

Het ruisde altijd wat. Hij is zeker stiller. Ik heb nu ook een werkende presence en die is fantastisch.

Mijn broer heeft een acoustische steel/ country gitaar en een paar simpele blues accoorden maken hem helemaal tegek! Gewoon accoustisch vinden we het wat minder.

Ik heb hem meegehad naar mijn gitaar leraar. Die heeft er even een uurtje op gespeeld.
Hij heeft er een boss 201 effect opgezet en een beetje shadows op gespeeld.

Hij noemde dat hij een lekkere oempf had. Goed voor de accenten en kristalhelder.
Hij speelde erop met een burns elektrische gitaar type waar de shadows vroeger ook op speelde.:???:
Hij heeft een kleine studio voor muziek opname. Weet niet of ik zijn naam mag noemen maar het is toffe peer dus Saisb in Zaandam. Betaalbaar en vooral erg leuk.

Even het volume opgekrikt. Blijft helemaal perfect. Geen trillende bassen. Speakers klinken top! Ik denk door mijn aanpassingen dat ik nog een 40watt heb. Echt open is een aanslag op de oren in een kleine ruimte. Enorm volume.

Als ik weer een ecc83 erin zet dan is hij nog harder. Lol:seriousf:

Hij had een beetje veel zelf zitten spelen en ik met grote verbazing en respect mee zitten kijken en luisteren. Hoefde niet te betalen. Wat ik wel gedaan heb. :seriousf:

Ik ben Nico verduin geweest en hem gevraagd waarom mijn versterker af en toe plopt bij in en uitschakelen. Het komt uit de voeding en wordt veroorzaakt door het spannings verschil van 0 naar de werk hoogspanning naar de buizen. Het kan geen kwaad, dit zit in het ontwerp van fender. Ook had ik een defecte stanby schakelaar met een overgangs weerstand. Hij plopt nu nog af en toe.

Wat ik er zelf van vindt?
Ik moet nog heel veel oefenen om deze versterker tot zijn recht te laten komen!

Willem:strat: