PDA

View Full Version : P90 nekelement voor m'n telecaster.



Brum
9 oktober 2011, 12:19
Ik kom er niet aan uit en zou graag wat tips c.q. aanraders willen. Ik ben totaal niet thuis in de P90's en ben op zoek naar een P90 voor in de nek positie van m'n assemblage deluxe-achtige telecaster. Momenteel zit er een Seymour Duncan P-Rails in, waar ik nooit vriendjes mee ben geworden. Het is het in alle standen net niet en bovendien in deze gitaar erg moeilijk clean te houden, wat met de gitaar zelf te maken heeft, maar ook met het element.

De gitaar is dus een telecaster. Mahonie body, esdoorn nek met ebben toets. Het element dat ik zoek hoeft niet perse goed samen te werken met het brugelement. Het nekelement wordt voornamelijk voor clean, of lichte oversturing gebruikt en het brugelement veelal voor de zwaardere oversturing. Wat ik in ieder geval niet wil is veel output, dat werkt voor mij duidelijk niet in deze gitaar. De P-Rails vind ik te wollig in de P90 stand, ik zou graag iets willen wat meer leunt naar bijvoorbeeld het nekelement van een strat. Wel zo helder, maar dan net even dikker. Als het element goed met zwaardere oversturing om kan gaan is het leuk, maar absoluut geen must.

Het liefst zou ik ze wel gewoon per bank overschrijving, of gewoon via de winkel willen kopen. Amerikaanse bestellingen en zo zijn me teveel toestand.:chicken:

Suggesties zijn meer dan welkom!

geert1976
9 oktober 2011, 12:28
Dearmond Golden Foil element.

Brum
9 oktober 2011, 14:00
Wat ik er nog vergeten ben bij te vertellen (dinneke kwam net thuis, hoop afleiding en zo), het moet een P90 element in humbuckerformaat worden, niet geheel onbelangrijk.

Mr.Fingers
9 oktober 2011, 14:01
Gaat nog niet passen, als je een Tele deluxe hebt, met de widerange humbuckers. die widerange dingen zijn groter/breder dan de standaard humbucker.

Indien niet: P94

Brum
9 oktober 2011, 14:03
Standaard humbucker routing.;)

Heeft die P94 niet redelijk veel output? Zo niet, is het een kandidaat.

guitarkid
9 oktober 2011, 14:05
bovendien in deze gitaar erg moeilijk clean te houden, wat met de gitaar zelf te maken heeft, maar ook met het element.


Dit snap ik niet..... Leg eens uit als je wilt.

bass blom
9 oktober 2011, 14:09
Standaard humbucker routing.;)

Heeft die P94 niet redelijk veel output? Zo niet, is het een kandidaat.

dat weet ik niet, wat ik wel weet is dat ik met mijn oude custom met die dingen regelmatig het gevoel heb dat ik met een heel lekkere dikke lompe tele sta te spelen, vooral in het tussenstandje :D

en als hij teveel output geeft zet je hem gewoon wat omlaag.

Brum
9 oktober 2011, 14:10
De gitaar heeft van zichzelf al veel output en ja, dat kan.;) Het ding heeft oneindig veel sustain en resoneert als een malle, zelfs met low output elementen gaat ie al redelijk makkelijk over z'n nek.

Brum
9 oktober 2011, 14:12
dat weet ik niet, wat ik wel weet is dat ik met mijn oude custom met die dingen regelmatig het gevoel heb dat ik met een heel lekkere dikke lompe tele sta te spelen, vooral in het tussenstandje :D

en als hij teveel output geeft zet je hem gewoon wat omlaag.

Dat is wat ik al met die P-Rails heb gedaan, erg veel lager gaat niet. En nog heeft ie net teveel output. Vandaar mijn zoektocht naar P90's met lage output, meer richting normale singlecoils zeg maar.

bass blom
9 oktober 2011, 14:22
ik heb ook prails gehad, alleen in een andere gitaar, kan dus weinig zeggen van de output. ik gebruikte alleen de P90 kant ervan, dat weer wel :D

Mitch
9 oktober 2011, 15:30
Als je naar standaard humbucker formaat wil kun je ook kijken naar TV Jones als het net wat dikker moet dan een single coil. Als die hier veelvuldig bewierookte P Rails je niet passen in de gitaar lijkt me dat een logischere keus dan een gekrompen P90.

Brum
9 oktober 2011, 16:14
Qua klank snap ik de bewieroking ook niet zo, maar het idee is wel goed bedacht, zeker in combinatie met een Triple Shot elementring. Je kan er echt alles mee, maar net niks zeg maar.:crazyhappy:

Grappig dat je over een TV Jones begint, want dat schoot me ook net te binnen en wilde net vragen of dat wellicht wat is. Zijn nog makkelijk te verkrijgen ook. Komt bij het lijstje op!

Cinaed666
9 oktober 2011, 22:29
ivm dat outputgedoe:

http://www.thomann.de/be/media_bdbviewer_AR_152612.html?image=0

Tamelijk dus.

humbucker
10 oktober 2011, 09:24
Als je naar standaard humbucker formaat wil kun je ook kijken naar TV Jones als het net wat dikker moet dan een single coil. Als die hier veelvuldig bewierookte P Rails je niet passen in de gitaar lijkt me dat een logischere keus dan een gekrompen P90.

+1! Moet je zeker eens checken!

telecastermaster
10 oktober 2011, 10:09
Tonerider Rebel 90 http://www.tonerider.com/pickups/r90spickups.html

BobvanKempen
10 oktober 2011, 10:33
Ik zou dan voor de Seymour Duncan Phat Cat gaan, ook een P90 in HB formaat en volgens mij heeft die niet een overdreven hoge output.

jim__
10 oktober 2011, 11:52
+1! Moet je zeker eens checken!
Inderdaad +1 voor die TV Jones. Mijn St Blues 61 South (tele-aanverwant met P90 in de neck) is een heerlijke gitaar, maar clean niet onwijs helder. Eerder jazzy en dik. Daarnaast heeft ie toch een forse output, wat wellicht teveel is in combinatie met je brugpickup.

Gelet op het feit dat je toch meer het heldere van een Strat zoekt zou ik dan ook niet gaan voor de P90. Een TV-jones (of aanverwant) geeft je wel het heldere, maar ook net even meer ballen. En ze zijn onwijs veelzijdig, zowel clean als overstuurd.

Rock Bottom
10 oktober 2011, 17:34
Als je het meer budget wil doen lijkt de GFS Dream 180 me ideaal voor je, zou moeten klinken als een dynasonic maar heeft toch redelijk wat van een p90 weg maar dan iets helderder en meer twang.

Een mean 90 is denk ik iets te vel voor je maar wellicht is de dream 90 wel wat voor je die klinkt tussen een p90 en een strat sc in.

Ook zou de Dream 180 wat kunnen zijn, als hb zit ie tussen een paf en een filtertron in maar als sc klinkt ie bijna het zelfde als een dream 90.

Als je in de buurt van Leeuwarden woont heb ik nog een losse dream 180 voor de hals liggen die je wel mag proberen.

Brum
10 oktober 2011, 17:48
Ah ja, Leeuwarden - Breda, zover kan dat niet zijn, toch?:D

Niet om snobistisch te doen, maar een budget element in een gitaar van zo'n €1600,- voelt toch niet zo goed.:hide: Desondanks bedankt voor het aanbod, wordt gewaardeerd! :ok:

De Toneriders zeggen me niet zoveel, is ook niet zo makkelijk aan te komen geloof ik.

Phat Cats is ook zeker nog wel een optie, maar m'n lichte voorkeur gaat nu uit naar TV Jones.

Ben d'r nog niet aan uit, dus suggesties zijn nog steeds meer dan welkom!

Mitch
10 oktober 2011, 22:54
Phat Cats zijn aardig, iets minder helder dan GFS, die wel budget zijn, maar niet slecht. TV Jones elementen zijn wel een stapje hoger. Daar kun je over bakkeleien en vervelend doen over snobisme of realistisch doen over bang-for-the-buck, maar het is wel een verschil. Afhankelijk van of je het kan waarderen is het de meerprijs zeker waard.

Brum
11 oktober 2011, 19:41
En deze elementen, zou een goede keus kunnen zijn voor mijn doeleinden?

http://www.tvjones.com/pickups/t_armond.html

Mitch
11 oktober 2011, 20:19
Iets meer single coil'ish' nog dan de Classics, maar deze zijn er niet in humbuckerformaat en dat was een eis toch?

Brum
11 oktober 2011, 21:17
Klopt, ik ben ook abuis. Ik dacht dat er speciale elementringen voor te verkrijgen waren, maar die zijn alleen voor P90 routing. Vergissinkje, dus skippen dat idee.:chicken::chicken:

FruscianteFan
11 oktober 2011, 22:12
Of je moet genoemen nemen met GFS... http://www.guitarfetish.com/GFS-Surf-90-Alnico-II-Rockabilly-Pickups_c_259.html

Mr.Fingers
11 oktober 2011, 22:36
Steve Marriott zette gewoon er een "soap-bar" in, met twee schroefjes door het element heen, in het hout (met dan veren/schuim onder het element om het omhoog te duwen. Als je de slagplaat wat mooi uitzaagt gaat dat de beste oplossing zijn.

http://www.humble-pie.net/rockon/features/assets/images/image012.jpg

FruscianteFan
11 oktober 2011, 22:50
Steve Marriott zette gewoon er een "soap-bar" in, met twee schroefjes door het element heen, in het hout (met dan veren/schuim onder het element om het omhoog te duwen. Als je de slagplaat wat mooi uitzaagt gaat dat de beste oplossing zijn.

http://www.humble-pie.net/rockon/features/assets/images/image012.jpg
Helaas zal er dan ook in het hout gehakt moeten worden...