PDA

View Full Version : Bepaalde snaren problemen bij stemmen (Fender)



muziekfreak
9 oktober 2011, 11:56
Hallo,
Ik heb een niet al te groot probleem maar kan toch soms wel vervelend zijn
dat is dat ik bij mijn Fender Stratocaster Am Special bij de G en B snaar problemen heb om hun goed te stemmen,en dat komt door de geleiders bij de stemmeganiek,elke keer als ik dan die snaren stem dan hoor je een tik en dan gaat de snaar weer net niet zoals jij hem stemmen wil?.Het wordt heel zinnig om het goed te krijgen dat heb ik bij de andere snaren niet want waar niet deze geleiders lopen stemmen de snaren perfect.
Mischien moet je er iets van cileconen spray op doen voor betere geleiding maar weet niet of dat goed is??.
William.

Roel64
9 oktober 2011, 12:25
Ben je soms dikkere snaren gaan gebruiken?
Dat getik duidt erop dat de sleuven in de topkam iets te smal zijn.

bass blom
9 oktober 2011, 12:30
je kunt pogen er ff wat met een potlood grafiet in/op te smeren, wellicht helpt dat, maar het klinkt inderdaad of ze te nauw zijn.

Plant
9 oktober 2011, 12:57
Als het de 'stringtree' (dat metalen beugeltje dat de snaren vanaf de topkam eerst naar beneden leid) is die de wrijving veroorzaakt, zijn er meerdere opties:

- Vervangen door een exemplaar van Graphtech
- Vervangen door een exemplaar met 'rolletjes'.
- De stemmechanieken vervangen door 'staggered' exemplaren. De gaatjes waar de snaar doorheen moet zitten dan bij die snaren lager, waardoor de snaar al voldoende naar beneden word geleid en de stringtree helemaal weg kan.

muziekfreak
9 oktober 2011, 14:23
Nee ik heb er geen nieuwe snaren opgezet nog steeds de originele dus.
Ja dan zijn het de stringtree die ondersteunen de d,g,b,e snaren en heb vooral problemen met de g snaar die knakt dan als je wilt stemmen.
Ik heb hier wel naaimachine olie weet niet of dat wel goed is om beter te glijden,maar ja als je ze stemt zullen ze ook maar minimaal heen en weer schuiven!.
William.

Roel64
9 oktober 2011, 14:34
Als het van die butterfly string trees zijn. Zou je er een beetje vaseline op kunnen smeren.
Of anders die van de G en D snaar er af halen. Deze is niet perse noodzakelijk.

oigun
9 oktober 2011, 15:15
Nee ik heb er geen nieuwe snaren opgezet nog steeds de originele dus.


Roest?
~~~~~~

muziekfreak
9 oktober 2011, 15:52
Nee Negens zit roest op hoor!!!.
Ik heb er nu een heel klein beetje naaimachine olie op gedaan en het is al een stuk beter nu het stemt nu weer goed nauwkeurig af tot nu toe.
William.