PDA

View Full Version : Welke buizenamp met klein vermogen



kcmustang
9 oktober 2011, 08:58
Ik kijk uit naar een nieuwe buizenamp om voornamelijk thuis te spelen.
Volgende heb ik in gedachten;

-orange tiny terror
-fender blues junior III
-vox ac15
-marshall ma 50

iemand tips....

Ik speel voornamelijk grunge-rock-blues.

Brewskie
9 oktober 2011, 09:46
Welkom op het forum.

Klein vermogen ? Alleen voor thuis ? Dan is 5watt voldoende, is mijn ervaring. Wil je liever combo of losse top met kabinet ?

Ben je op zoek naar Marshall voice of Fender/Vox.
Moet ie ook goed clean zijn ?
Wil je effecten uit de amp of gebruik je al pedalen voor je crunch-sound ?

kcmustang
9 oktober 2011, 10:20
Geen effecten,de orange sprak me daarom wel wat aan,simpel.
Wat zou het grootste verschil zijn tussen een orange tiny terror combo en hetzelfde maar versterker en cab(1x12)?

Brum
9 oktober 2011, 11:48
Als het echt puur voor thuis is en de boel moet nog redelijk kunnen oversturen, dan kan ik je de Tiny Terror niet aanraden. Fijn versterkertje voor wat ie moet doen, maar wil je er een redelijke oversturing uitkrijgen, dan moet ie nog steeds op behoorlijk volume, zo werkt dat ding nou eenmaal.

In de Orange hoek zou ik dan kijken naar een TH30. Die heeft twee kanalen, waarvan het gain kanaal ook nog goed klinkt op lagere volumes. Bovendien is ie schakelbaar van 30, naar 15 en 7 watt. Hard genoeg voor een bandje als het moet en prima hanteerbaar voor thuis.

jules
9 oktober 2011, 19:02
Kijk zeker ook eens naar de bugera v22 of de blackheart handsome devil combo of top, gebruik wel de orginele cab

Triggy
9 oktober 2011, 19:17
Als je toch niet hoeft te sjouwen zou ik voor
een head en cabinet gaan.
Ibanez tsa15h + cab. ben ik wel gecharmeerd van.
Ook te schakelen naar 5 watt..

beruk
9 oktober 2011, 19:21
nog eens wat olie op het vuur:
Laney lionheart 5-112 (duur!)
Ook fijn: Ampeg gvt 5:

http://www.youtube.com/watch?v=kknM8dTsrKA&feature=related
Qua rock, zou ik zomaar voor de laatste gaan.

The Unforgiven
9 oktober 2011, 20:10
Op marktplaats staat een Ibanez TS15 voor een mooi prijsje, koop er een goede cab bij en je bent compleet.

Speeddemon
10 oktober 2011, 13:32
Blackstar HT-5 of HT-20,
Hughes & Kettner Tubemeister 18 (is terug te schakelen naar 5 en 1W, en heeft een mastervolume per kanaal).
Stukken veelzijdiger dan een Tiny Terror.

big dooley
10 oktober 2011, 13:38
eh... marshall MA50 noem ik niet echt laag vermogen :???:

Baker
10 oktober 2011, 13:42
die tubemeister is een interessant versterkertje inderdaad.
maar die blauwe leds.... echt TE erg voor woorden.

Speeddemon
10 oktober 2011, 13:49
die tubemeister is een interessant versterkertje inderdaad.
maar die blauwe leds.... echt TE erg voor woorden.
Ik heb hier een redelijk uitgebreide review ervan geplaatst. Voor grunge/rock en blues moet daar wel wat mee te doen zijn. :cooler:

Wat de LEDs betreft, het is nog niet zo pooier-ig als die nieuwe kleine Carvin (V3M), daar zit een schakelaar voor de LEDkleur op! (rood of blauw)

Buzzel
10 oktober 2011, 14:06
Als je de led kleur zo erg vindt, dan kan je ze wel switchen voor andere hoor ;) Die ibanez wil ik trouwens nog altijd is aan de tand voelen.

Jan Buurman
10 oktober 2011, 14:49
Ik ben ook op zoek naar een budget ampje. Ik wil graag een één kanaals head van een wattje of 15/20. Na een klein zoektochtje ben ik persoonlijk erg benieuwd naar de Laney Cub Head (15 Watt). Die zou ik eens willen testen naast een Blackheart Handsom Devil , naast een Kustom Defender V15H en zo'n Fame 15 Watt head...
Met name de Laney en Blackheart lijken mij leuke ampjes...
Maar ja, die zullen nooit in één winkel staan om te vergelijken....

Buzzel
10 oktober 2011, 16:31
Fame versterkers zal je niet snel vinden. Dat is namelijk het huismerk van musicstore in Duitsland.

jules
10 oktober 2011, 21:05
ik heb die wel getest die topjes die laney mwaah, maar die blackheart is te gek gewoon, en die fame rockt best wel lekker, zeker voor dat geld, maar die blackheart is opsoluut koning

Kingfisher
10 oktober 2011, 21:23
+1 voor de Ibanez tsa15h + cab. Een paar weken geleden getest, wat een fijn versterkertje. Verslagje staat hier ergends op dit forum.

Jan Buurman
11 oktober 2011, 08:19
ik heb die wel getest die topjes die laney mwaah, maar die blackheart is te gek gewoon, en die fame rockt best wel lekker, zeker voor dat geld, maar die blackheart is opsoluut koning

Interessant! Na wat omzwervingen op het net had ik het idee dat de Laney een "serieuzer" geluid zou hebben dan de Blackheart. Maar jij hebt ze irl gehoord/bespeeld.
Kun je iets meer vertellen over het verschil?

jules
11 oktober 2011, 08:52
ja hoor kan ik wel hoor ik vond de laney wat koeltjes klinken ook clean dit is de enige van die topje die geen 12ax 7 buisjes in de voortrap heeft, mischien dat dat er iets mee te maken heeft.

De fame klonk erg goed hoor, zeker toen ik hem op het cabje van de blackheart aansloot :) erg leuke gain en zeker een super bruikbaar ampje, zeker met bijvoorbeeld een 2x12 cabje

De blackheart heeft wat meer body, wat meer sool, meer dynamiek leek het wel, de gain is vol open niet super high gain, maar meer ehh givin up van the darkness die sound, strak maar toch open en heel veel dynamich, dit geld ook voor het combootje trouwens. helaas kon ik de 100 euro meer net niet uitgeven.

Maurits
11 oktober 2011, 10:24
Koch Classic SE6 (of SE12) is een compact versterkertje van 6 watt (schakelbaar naar 2 watt). Zeer geschikt voor thuis maar ook op een luid podium staat de Koch z'n mannetje! Is zeker het proberen waard!

Dennis_Ajax
16 oktober 2011, 23:37
Zoek eigenlijk ook wel voor over een paar maanden een nieuwe versterker. Heb op mn kamer een VOX DA5, goede oefenamp. Maar ik wil voor als ik thuis ben bij mijn ouders een versterker kopen die ik daar gebruik. Onnodig om een extra topic te openen dus de het hier maar.

Vrijstaand huis (dus hoef niet echt rekening te houden met andere)
budget tot 650 euro
Muziekstijlen: Blues(rock) en rock. Joe Bonamassa, BB King, The Black Keys, DeWolff maar ook Nirvana RATM of een Arcade Fire.
Gitaar: Gibson Les Paul Trad.
Liefst een FX loop

Hoop dat dit genoeg info is?

Dacht zelf aan een Laney Lionheart lt5 buizencombo maar kan die nergens in NL echt testen. Zou graag ook nog andere aanbevelingen horen omdat ik nu redelijk met oogkleppen op kijk. (Alleen maar Fender Amps of die Laney..)

G-ary
16 oktober 2011, 23:41
Uit je rijtje zou ik in ieder geval gaan voor de Vox.. Fijn ding!
Vriend van me heeft m en ik verbaas me steeds weer over het geluid! :O
Volgende week haal ik er ook 1 op:mmmm:

Jan Buurman
17 oktober 2011, 09:20
ik heb die wel getest die topjes die laney mwaah, maar die blackheart is te gek gewoon, en die fame rockt best wel lekker, zeker voor dat geld, maar die blackheart is opsoluut koning

Ik heb een tweede hands Handsome Devil gescoord! (vervroegd verjaardagskadootje :cheerup: ) Morgen ophalen, ben benieuwd!!!!


Zoek eigenlijk ook wel voor over een paar maanden een nieuwe versterker. Heb op mn kamer een VOX DA5, goede oefenamp. Maar ik wil voor als ik thuis ben bij mijn ouders een versterker kopen die ik daar gebruik. Onnodig om een extra topic te openen dus de het hier maar.

Vrijstaand huis (dus hoef niet echt rekening te houden met andere)
budget tot 650 euro
Muziekstijlen: Blues(rock) en rock. Joe Bonamassa, BB King, The Black Keys, DeWolff maar ook Nirvana RATM of een Arcade Fire.
Gitaar: Gibson Les Paul Trad.
Liefst een FX loop

Hoop dat dit genoeg info is?

Dacht zelf aan een Laney Lionheart lt5 buizencombo maar kan die nergens in NL echt testen. Zou graag ook nog andere aanbevelingen horen omdat ik nu redelijk met oogkleppen op kijk. (Alleen maar Fender Amps of die Laney..)

Ik zou in jouw geval zeker voor een 15/20 Watter gaan. Daar heb je later in evt. bandverband veel meer aan. Ik ben ook met 5 Watters bezig geweest maar mijn ervaring is dat het te hard is voor thuis en te zacht voor repetities en kleine gigs. Je hebt er net niets aan....
Die Lionheart heb je ook in een 20 Watt uitvoering. Heeft lang op mijn GASlijstje gestaan (als losse top btw)

muziekschuur
17 oktober 2011, 09:52
Als je van het Marshall geluid houdt dan is een Peavey Windsor Studio geen slecht idee. Heeft een powersoak. Ik had hem hier ooit nieuw gekocht. Het is dat ik hem kon ruilen tegen een 200 watt buizentop. Anders had hij hier nog gestaan.

Tankman
17 oktober 2011, 10:27
Als je van het Marshall geluid houdt dan is een Peavey Windsor Studio geen slecht idee. Heeft een powersoak. Ik had hem hier ooit nieuw gekocht. Het is dat ik hem kon ruilen tegen een 200 watt buizentop. Anders had hij hier nog gestaan.

Die zijn alleen discontinued. Wel erg gave versterkers inderdaad. Stond er erg van te kijken toen ik die had aangesloten.