PDA

View Full Version : Floor monitor ipv cabinet



Yoshida
9 oktober 2011, 00:24
Vraagje waarvan ik denk dat ik m het beste hier kan stellen...
Ik speel als hobby. Ik zit niet bij n band maar speel alleen omdat ik er plezier aan heb. Mijn gear is de eerste oefenversterker die ik ooit gekocht heb, en een Vox tonelab (digitaal effectenpedaal met ingebouwde buizen voorversterker).

Het geluid is best aardig over een koptelefoon. De speaker in mn Ibanez oefenversterker is redelijk knudde en een antiek 2.1 speakersetje die ik er wel eens achter hang is het ook niet helemaal... Nu kan ik voor vrij weinig een tweeweg DAP floor monitor bemachtigen (8" bass driver en een piezzo tweeter). Is dit voor klein behuisden met een krap budget te gebruiken ipv cabinet? Ook qua aansluiting enzo? Wat kan ik hiervan verwachten?

peter_heijnen
9 oktober 2011, 01:46
Ik weet niet wat je van die dap kunt verwachten, maar een monitor ipv cab is prima te gebruiken en zou zomaar goed kunnen werken.

Bedenk wel dat je er ook nog een versterker bij nodig hebt tenzij de dap actief is (maw met ingebouwde versterker). Welke dap hebben we het over?

Yoshida
9 oktober 2011, 02:26
Ik weet niet wat je van die dap kunt verwachten, maar een monitor ipv cab is prima te gebruiken en zou zomaar goed kunnen werken.

Bedenk wel dat je er ook nog een versterker bij nodig hebt tenzij de dap actief is (maw met ingebouwde versterker). Welke dap hebben we het over?

Hey thnx. Het gaat over deze: http://www.bax-shop.nl/vloermonitor/dap-mcm-8-sidefill-monitor-luidspreker/product-details.html
kan nu als ik wil makkelijk standje burengerucht halen met mijn oefenversterker alleen en de overvloed aan bass is gelijk het probleem (8" driver). Klinkt gelijk een stuk beter met mijn Tonelab ertussen maar dan alleen met koptelefoon en wil graag nog n tijdje kunnen horen :p

peter_heijnen
9 oktober 2011, 02:40
Die dap is alleen speaker, dus zonder ingebouwde versterker. Die moet er dus nog bij.

Yoshida
9 oktober 2011, 09:54
Die dap is alleen speaker, dus zonder ingebouwde versterker. Die moet er dus nog bij.

Kan ik daar mijn Ibanez amp niet voor gebruiken?

EDIT: lijkt erop van wel, ik heb geëxperimenteerd met een oude midtone speaker. Geluid is knudde natuurlijk maar volume is ongeveer wat ik zoek. Dus ik hoop die DAP lekker in te kunnen regelen.

peter_heijnen
9 oktober 2011, 11:52
Dat zal wel kunnen, maar of je de dap daarmee recht doet is de vraag.

Weet wel dat zo'n tweeter in die dap makkelijk kapot kan, met name als de versterker niet voldoende vermogen heeft. Het is namelijk niet wat je zou denken maar omgedraaid: met een versterker die minder watts levert dan de speaker mag hebben, blaas je de speaker makkelijker op.

Yoshida
9 oktober 2011, 12:35
Zo ernstig? Geluid zal weinig afwijken van wat ik via mijn digitale a/v versterker (hub voor mijn decoder en spelcomputer) door mijn drieweg speakers pomp.

rufus
9 oktober 2011, 14:53
Ik gebruik een yamaha hs-50, de grootte van een schoendoos maar toch 75 watt. Meer dan genoeg vooor thuis.

Yoshida
10 oktober 2011, 17:23
Ik gebruik een yamaha hs-50, de grootte van een schoendoos maar toch 75 watt. Meer dan genoeg vooor thuis.

hm het gaat mij om de balans, bij 15W op standje vier krijg ik al gedonder met de buren met de basschotel die er nu in zit. ;)

flo123
11 oktober 2011, 00:18
... met een versterker die minder watts levert dan de speaker mag hebben, blaas je de speaker makkelijker op.
Nee dat klopt niet.
Met een versterker die minder vermogen kan leveren dan de speaker aankan, blaas je de speaker nooit op.

Een tweaker in een gitaar cabinet is niet tof. Vooral bij overstuurde geluiden (distortion) klinkt dit ronduit slecht.

Misschien een betere speaker in je oefenversterker zetten?

peter_heijnen
11 oktober 2011, 08:52
Nee dat klopt niet.
Met een versterker die minder vermogen kan leveren dan de speaker aankan, blaas je de speaker nooit op.

Een tweaker in een gitaar cabinet is niet tof. Vooral bij overstuurde geluiden (distortion) klinkt dit ronduit slecht.

Misschien een betere speaker in je oefenversterker zetten?
Echt wel dus! Het verhaal gaat op bij transistorbakken: als een 'ondermaatse' transistorversterker gaat oversturen stuurt ie -ik meen- blokgolven naar zijn uitgang, waar -met name- tweeters graag van over de zeik gaan.

Talking about tweeters, ts zoekt dus ook geen gitaarcab/amp -heeft ie dus al- maar wil voor thuis met een monitor experimenteren icm zijn vox tonelab met cabsim.... ;)

flo123
11 oktober 2011, 12:04
Zelfs al gaat de versterker oversturen, dan nog kan het niet meer vermogen leveren dan zijn maximum piekvermogen. Als de speaker gespecificeerd is boven dat vermogen, en dat dus aankan, gaat het niet stuk.

Als er een cabsim tussen zit zal die inderdaad het hoog al weghalen.
Dan is een full-range monitor speaker met tweater niet per se vervelend. :)

peter_heijnen
11 oktober 2011, 12:59
Nee hij gaat niet meer leveren, hij gaat andere golven genereren en daar kan de tweeter niet tegen.

Thijssie
11 oktober 2011, 13:53
Zelfs al gaat de versterker oversturen, dan nog kan het niet meer vermogen leveren dan zijn maximum piekvermogen. Als de speaker gespecificeerd is boven dat vermogen, en dat dus aankan, gaat het niet stuk.
Peter heeft gelijk, een clippende transistorversterker kan gelijkstroom gaan produceren, dat trekt je (passieve) filter niet waardoor je de tweeter er uit kan blazen....

peter_heijnen
11 oktober 2011, 14:22
Ah idd nou weet ik het ook weer, gelijkstroom was het. :)