PDA

View Full Version : Fender Clean + Reverb....



groovieguitarguus
8 oktober 2011, 20:29
Ik ben aan het zoeken naar een goeie, niet te grote Fender amp (evt. Top)...
(Geeeen Twin... te lomp)... met een mooie sound... en die heel goed met pedalen omgaat...
De sounds van Gregor Hilden vind ik heel gaaf... (Vibrolux)
- Is b.v. een Fender Concert een HEEL andere versterker Qua karakter (het gaat me niet om het drive kanaal)
- Of b.v. een Princton Reverb II (Beide Rivera tijdperk)
- Of moet ik eerder denken aan een oude DeLuxe Reverb o.i.d.???
- Of een Bandmaster / Dual Showman....

- Ik begrijp de de Reissues niet echt een optie zijn...

Veel vragen... dus veel antwoorden... het helpt mij wel om richting te bepalen. Dank alvast.

matto
9 oktober 2011, 09:45
Ik begrijp de de Reissues niet echt een optie zijn...



Waarom niet?

groovieguitarguus
9 oktober 2011, 10:10
Deze zijn toch niet Point to Point...?
(wat Fender amps betreft ben ik een Noob)

arjanb01
9 oktober 2011, 10:21
Ik zou voor een 65 deluxe gaan, 22 watt en van clean tot brute srv scheur!

groovieguitarguus
9 oktober 2011, 12:14
Zijn de Reissues qua bouw hetzelfde dan de originelen?
Point-to-point? (andere componenten?)

zoon van Piet
9 oktober 2011, 12:18
Point to point is geen noodzakelijkheid voor een mooie cleane fendersound, er zijn vast veel belangrijker dingen, als goeie speakers en goeie buizen..
De Fender Concert zal door de echte vintagefreak misschien niet op hetzelfde level worden ingschat als silver- of blackfaces. Maar het cleane kanaal (de overdrive kunnen we idd vergeten..) klinkt in mijn oren echt als ouwe-fender-clean. En er schijnen nog wat mods in omloop te zijn om de heilige sound nog meer te benaderen..

Overigens weegt zo'n concert nog niet niks...

arjanb01
9 oktober 2011, 12:53
Daarom zeg ik: Fender Deluxe 65, weegt minder dan 20 kg en heeft de klassieke fender clean van een twin alleen wat minder spreiding vanwege 1x12 speaker. De twin is een 2x12 bak.
Ik geloof dat ze nieuw iets van 1300 euro zijn trouwens. Tweedehands gaan ze voor 800-850 euro.

Pepe
9 oktober 2011, 13:20
Ik heb 2 Riviera amps gehad en ik vind ze helemaal niks met dat typisch droge, pinnige en dunne eighties geluid, alsof je over een jazz chorus speelt. Dat geluid is zeker 10 jaar aan Fender amps blijven kleven, pas toen Bruce Zinky voor Fender ging ontwerpen kwam de blues tone weer terug in amps als de junior, Vibroking en Vibroverb reissue.
De nieuwe Deluxe en Princeton zijn okee wat mij betreft maar heel opgewonden wordt ik er niet van.

matto
9 oktober 2011, 15:16
Zo is dat , de reissues zijn best goede versterkers.
Probeer er eens ergens eentje uit.
Je kunt later altijd nog op zoek gaan naar een of andere vintage Fender amp en daar eens over spelen en luisteren of het verschil voor jou belangrijk genoeg is.

jacky
9 oktober 2011, 16:44
Afhankelijk van budget

Laag pak een ri (700 tot 1000 schatting)
Beetje meer pak een silverface deluxe of vibrolux (900 tot 1400 schatting)
Hoog zelfde types maar dan BF (vanaf 1500 ...schatting en een beetje lag kwa start ;-) )

Daarnaast is het ook een smaak kwestie probeer ze te vergelijken een ri is vaak wat stug maar kan voor jou de perfecte amp zijn

PeeVee
9 oktober 2011, 22:01
Music Man is misschien nog een goed alternatief als je beperkt budget hebt. Het merk van Leo Fender na de overname van Fender door CBS. Hebben transistor voortrap en buizen eindtrap (de vroege versies incl. fasedraaier). Prachtig clean, nagenoeg onderhoudsvrij. Erg gewild bij country pickers.

Er staat een 112RD op gitaarmarkt; da's een leuk bakkie hoor! Ik heb zelf nog een 115 Sixty-Five staan, die mag er ook wel eens uit. De poor man's Vibroverb. De Concert II is inderdaad ook een prima versterker, zeker met e EV speaker (is dan echter bijna net zo zwaar als een TR).

groovieguitarguus
10 oktober 2011, 22:36
Kan ik een Blues DeVille ook overwegen??? Moet vooral ook lekker met pedalen omgaan!!Z,

Pepe
10 oktober 2011, 22:50
Overwegen kan altijd he ;)

Een Deville is toch gewoon de 4x10 uit de hotrod serie?

Als die in de scoop zit dan kan je gelijk doorgaan met de Peavey vintage serie, die vindt ik zeker niet slechter.
Het zijn wel bakbeesten, die Deville's.

matto
11 oktober 2011, 08:23
Overwegen kan altijd he ;)

Een Deville is toch gewoon de 4x10 uit de hotrod serie?

Als die in de scoop zit dan kan je gelijk doorgaan met de Peavey vintage serie, die vindt ik zeker niet slechter.
Het zijn wel bakbeesten, die Deville's.

Blues de luxe is handzamer en gek op pedalen, clean kanaal is prima, overdrive is bruikbaar maar zeker niet beter dan een goed overdrive pedaal op het cleane kanaal.

Little Jay
11 oktober 2011, 11:39
+1 voor de Fender Blues Deluxe: handzaam, goede sound, kunnen goed overweg met pedalen.

Ben al meer dan 15 jaar erg tevreden over de mijne. Neem een Mexicaanse reissue als je zo min mogelijk problemen wil (zie andere topics).

In vergelijking met mijn Twin klinkt de Blues Deluxe 'dikker' (in de zin van meer mid) en scherper in het hoog, waar de Twin dan helder maar rond blijft. De bassen van de Bldx hebben wel een beetje de neiging om te 'boomen', met optredens zet ik 'm altijd op een frisdrankkratje o.i.d (akoestische ontkopeling ;-).

Nou ja, probeer 'm gewoon eens zou ik zeggen, maar probeer door het commerciele truukje heen te luisteren dat deze versterkers hebben: veel bas en een volume-pot die heel snel aangrijpt en dus meteen heel hard gaat. Zo heb je bij uitproberen in de winkel snel de indruk "wow, die gaat hard en klinkt heel vol" maar dat valt op hogere volumes (live in de band) dan weer een beetje tegen.

groovieguitarguus
13 april 2012, 11:53
... Het was er nog even niet van gekomen... (money... ;-)

Maar toch het idee weer opgevat.
Op dit moment staan er 3 fender amps op mijn lijstje...

- DeLuxe Reverb
- Blues Deluxe
- Blues Deville 2x12
- misschien nog een Princeton Reverb

Budget 600,- -> 850,-

ellisvertellis
13 april 2012, 13:16
Een Deville is toch gewoon de 4x10 uit de hotrod serie?

Er is wel een groot verschil tussen de Blues Deluxe/Deville en de Hot Rod Deluxe amps:

-Blues Deluxe RI heeft 40 watt en 1x12"
-Blues Deville RI heeft 60 watt en 2x12" (niet meer in productie) OF 4x10"
-Hot Rod Deluxe heeft 40 watt en 1x12"
-Hot Rod Deville heeft 60 watt en 4x10"

Ze horen allen in de Hot Rod serie, maar de klank is behoorlijk verschillend! De Blues Reissues pogen meer een vintage sound neer te zetten, de hot rods zijn moderner van klank en features.

andyv
13 april 2012, 15:15
Blues de luxe is handzamer en gek op pedalen, clean kanaal is prima, overdrive is bruikbaar maar zeker niet beter dan een goed overdrive pedaal op het cleane kanaal.

Ik doe ook alles met het clean kanaal van de Deluxe. Ik heb er een Boss ME-70 tegen gehangen voor overdrive, distortion, fuzz, etc. Die versterker slikt het allemaal probleemloos.

andyv
13 april 2012, 15:19
Er is wel een groot verschil tussen de Blues Deluxe/Deville en de Hot Rod Deluxe amps:

-Blues Deluxe RI heeft 40 watt en 1x12"
-Blues Deville RI heeft 60 watt en 2x12" (niet meer in productie) OF 4x10"
-Hot Rod Deluxe heeft 40 watt en 1x12"
-Hot Rod Deville heeft 60 watt en 4x10"

Moest je met deze vraag zitten: die 40W (Deluxe) genereert zeker genoeg volume (het zijn lampen, hé). Met de band zet ik hem amper op standje 4, thuis op 1 en dan nog staat mijn vrouw te zagen dat het stiller moet :) Tja, dat ding heeft geen uitgang voor een hoofdtelefoon ;)

muziekschuur
13 april 2012, 15:39
Ik heb 2 Riviera amps gehad en ik vind ze helemaal niks met dat typisch droge, pinnige en dunne eighties geluid, alsof je over een jazz chorus speelt. Dat geluid is zeker 10 jaar aan Fender amps blijven kleven, pas toen Bruce Zinky voor Fender ging ontwerpen kwam de blues tone weer terug in amps als de junior, Vibroking en Vibroverb reissue.
De nieuwe Deluxe en Princeton zijn okee wat mij betreft maar heel opgewonden wordt ik er niet van.

Nog niet zo over nagedacht..... Maar ik moet je gelijk geven...

groovieguitarguus
13 april 2012, 20:20
En is het verschil tussen een 'originele' (20 jaar oud ±?) erg groot t.o.v. de Reissues?
(Reissues zijn toch 'Mexicanen'... en minder storingsgevoelig?