PDA

View Full Version : lost the feeling... wat nu?



zeiler
8 oktober 2011, 19:44
Hoi!

In 2009 heb ik voor mijn 18e verjaardag en m'n vwo-diploma een '08 Fender strat gekocht, onder andere gefinancierd door mijn oma: al met al heb ik daar dik 1.5 jaar best veel op gespeeld, hele gave gigs gehad en alles: aan de gitaar kleven dus bakken herinneringen ;)!

Afgelopen jaar heb ik in een beetje impuls-aankoop een Gibson '94 LP Studio gekocht... En misschien raad je het al: de Fender strat heb ik sindsdien bijna niet meer aangeraakt! Als ik hem zie hangen ben ik echt trots op die ongelofelijk mooie en straffe gitaar (echt een schoonheid!!!)

Ik probeerde 'm af en toe wel te pakken maar die 'mojo' en 'feeling' die ik die periode heb gehad is op de een of andere manier weg! Ik vind 'm te dof, vlak en licht ;)... Daar komt bij dat ik constant het gevoel heb dat de intonatie niet goed is: ik heb 'm professioneel af laten stellen afgelopen week, maar ook die afsteller gaf aan de dat 6e snaar niet af te stellen viel (wat hij altijd wel is geweest)... De brugzadel kon gewoon niet verder naar voren :s!

Anyway: het is nu dus een beetje dat ik zit te twijfelen: moet ik gaan proberen 'm te verkopen of gewoon houden en hopen dat 't gevoel er weer eens mee terugkomt? Tevens verkoop ik dan enorm toffe herinneringen aan die 1e echte gitaar. Om het geld is het niet nodig om hem te verkopen in ieder geval! Zou een andere gitaar (bijv. een tele een oplossing kunnen zijn?) Zijn andere elementen een oplossing? Misschien wel, maar ik ben zo bang dat ik en kat in de zak koop: hoe weet je nou welke elementen doen wat jij wil/lekker klinken? En weet iemand hoe 't kan zitten met die intonatie?

Zijn d'r meer mensen die dit hebben doorlopen (kan 't haast niet geloven dat het niet zo is ;))!

ben benieuwd!

Zeiler!

Mitch
8 oktober 2011, 19:54
Al die sentimentele types hier gaan je aanraden om je eerste gitaar nooit weg te doen. Je bent dus gewaarschuwd :D Persoonlijk heb ik daar weinig mee: als het niet meer klikt met een instrument kan het weg, simpel.
Maar goed, over de sound: probeer het eens een keer te vergelijken met andere strats, eventueel op een meeting met andere forumleden? Bij voorkeur ook iemand erbij met wat meer ervaring, die kan je waarschijnlijk wat beter vertellen wat er 'mis' is met jouw strat. Dan kun je je daarna beter beraden of je 'm moet houden en wat aanpassen of dat je 'm kwijt wil.
Dat afstellingsverhaal klinkt me een beetje vreemd in de oren. Eén snaar die 'ineens' niet meer valt af te stellen??

zeiler
8 oktober 2011, 20:00
Hey Mitch!

thnx voor je reactie ;)! Ik zit dus heel sterk te twijfelen tussen wegdoen en houden :p! Ik heb hem wel écht gekocht om (hoe dramatisch het ook klinkt) er oud mee te worden ofzo! Inmiddels al hele leuke podia gehad zoals theater de flint in Amersfoort en moet zeggen dat als ik die gitaar zie ik meteen aan die gig denk! Wat je echter zegt over 'klik weg dus gitaar weg' klinkt opzich wel logischer: eigenlijk zou ik 'm moeten inruilen met de mogelijkheid hem terug te ruilen maar da's ook zo 'watje.'

Misschien maar een keer even iemand opzoeken met een stratje in de buurt van Groningen of eens kijken wat Tonika/W'haven ofzo hebben liggen om eens te vergelijken en te kijken of er iets is wat meer klikt :)!

Wat dat afstellen betreft: ook de man die hem afstelde vroeg zich af hoe het kon hoewel ik er 100 % zeker van ben dat hij goed was. Kan een muurhaak er evt. mee te maken hebben? De overige 5 snaren zijn perfect :)!

macwilliams
8 oktober 2011, 20:02
Als je het geld niet nodig hebt en hij ook niet in de weg hangt dan zou ik niet twijfelen en hem lekker houden samen met alle herrineringen die er aan vast zitten. Voor de intonatie zou ik een iets langere schroef nemen zodat het zadeltje een stukje verder naar voren komt.

Wabbie
8 oktober 2011, 20:13
Gewoon houden als je het geld niet nodig hebt. Ik heb soms ook jaren niet gespeeld op bepaalde gitaren, en dan opeens speel je er weer de hele tijd op.

Dealer
8 oktober 2011, 20:35
Je kan hem maybe ook upgraden... andere pickups ofzo. Een strat hoor je nou eenmaal in je collectie te hebben xD en ze kunnen prachtig klinken....

Schrevel
8 oktober 2011, 20:46
Houden en naar een betere winkel brengen voor het afstellen. Dat een brug op éen snaar niet af te stellen zou zijn is lulkoek.

Een Gibson Les Paul en een Fender Stratocaster zijn zo verschillend en een prima aanvulling op elkaar dat je er spijt van krijgt als je er een van weg doet.

Dit los van het sentimentele gedoe waar ik niks mee heb; een gitaar is een stuk gereedschap. Je gaat toch ook geen zaag aan de muur hangen omdat je die van je oma hebt gekregen?

EDV
8 oktober 2011, 20:51
Ik vind dat 't allemaal wel erg snel gaat, 2 jaar geleden een gitaar en 'm nu alweer 'zat' zijn? In een impuls die Gibson gekocht? Zal wel de leeftijd zijn (de mijne of de jouwe? ;)) maar volgens mij moet je die beslissing nog maar even in de ijskast zetten....komt tijd, komt raad, zeker als je 't geld niet nodig hebt.

Mij zou ie in ieder geval niet in de weg staan :D

oigun
8 oktober 2011, 20:56
Dikke set snaren erop 011/012 en dan nog eens evalueren.(of was het ovuleren?)

macwilliams
8 oktober 2011, 21:04
Houden en naar een betere winkel brengen voor het afstellen. Dat een brug op éen snaar niet af te stellen zou zijn is lulkoek.

Een Gibson Les Paul en een Fender Stratocaster zijn zo verschillend en een prima aanvulling op elkaar dat je er spijt van krijgt als je er een van weg doet.

Dit los van het sentimentele gedoe waar ik niks mee heb; een gitaar is een stuk gereedschap. Je gaat toch ook geen zaag aan de muur hangen omdat je die van je oma hebt gekregen?

Dus opa's knetterbiele kan van de wand?:soinnocent:

guitarkid
8 oktober 2011, 21:12
Al die sentimentele types hier gaan je aanraden om je eerste gitaar nooit weg te doen. Je bent dus gewaarschuwd :D

Mitch, je bent helderziend...!!! :seriousf:
Maar serieus, als je het je kunt permitteren: hou die gitaar. Omdat het je eerste was, omdat een Strat altijd van pas komt, omdat.... (maak het verhaaltje af en kleur de plaatjes).

http://www.youtube.com/watch?v=uNWowkNHKCI ;)

beruk
8 oktober 2011, 21:12
Dikke set snaren erop 011/012 en dan nog eens evalueren.(of was het ovuleren?)
+11:rockon: Doen!

Braindead
8 oktober 2011, 21:53
Als ik jou was zou ik hem ook houden. De eerder gemaakte vergelijking met een zaag ontgaat me compleet. Een zaag is een zaag. Die koop je over een jaar of tien gewoon weer dezelfde terug. Een gitaar daaraan heb je herinneringen. Al zou je later ooit een nieuwe strat kopen, dan is dat niet dezelfde en zal die waarschijnlijk niet die herinneringen kunnen oproepen die wat deze wel kan. Zo, tot zover het sentimentele gebeuren.

Dan het praktische: Als het een goede strat is dan ligt het er waarschijnlijk aan dat je meer een LP type bent nu. Dat kan weer veranderen of misschien ook niet. Ook als voortaan helemaal LP freak zal zijn komt een strat in handy voor cleane parts. Als je eens wilt opnemen of als je eens een stukje funk/Peppers Hendrix of weet ik wat wilt spelen.

Maar uiteindelijk gaat het erom wat jij wilt. Nu, maar ook voor de toekomst want dikke kans dat als ie een keer verkocht is, hij niet meer terugkomt. Daarbij is het ook nog eens zo dat ie vanwege de crisis niet op zal brengen wat hij waard is.

Tot slot nog dit. Er zijn gitaristen die verschillende gitaren hebben omdat iedere gitaar weer net iets beter is in het een of ander. Er zijn ook type gitaristen die maar 1 soort gitaar hebben. Bijv LP's. Probeer ook dit mee te nemen in je besluit.

aaronstonebeat
8 oktober 2011, 22:05
Over dat intonatieprobleem: hoe oud zijn de snaren?
Op één van mijn strats heb ik een set snaren wel twee jaar niet vernieuwd. Voor de intonatie moest het zadel van de dunne e steeds verder naar voor totdat ik niet verder kon (het onderste pivotschroefje zat in de weg).
Toen er eenmaal nieuwe snaren opzaten, kon dat zadeltje gewoon weer terug naar zijn normale positie.

Verder: gewoon houden die gitaar.

guitarkid
8 oktober 2011, 22:33
De eerder gemaakte vergelijking met een zaag ontgaat me compleet. Een zaag is een zaag. Die koop je over een jaar of tien gewoon weer dezelfde terug.

Toch niet. Ik heb de hamer en de zaag van mijn vader (82), een timmerman van de oude stempel. Ik verlies liever een gitaar dan die twee dingen, echt waar! Sentimenteel, ik zei het toch.... ;)

Mitch
8 oktober 2011, 22:43
Nee, dat was ik :seriousf:

barno
8 oktober 2011, 23:27
argumenten pro houden:

Je vindt 'm mooi

Het is een goede gitaar (geweest) en dat kan een fender strat zeker terug worden als je 'm in handen geeft van een Goede tech. zesde snaar niet meer goed krijgen is lulverhaal.

Elke gitarist moet een strat in het arsenaal hebben. smaak en goesting schommelen.

argumenten pro verkopen:

Je wil een andere strat kopen :)

Liquid_Metal
8 oktober 2011, 23:29
Ik heb voor mijn eindexamen (5 jaar geleden) een Highway One strat gekocht want ik wilde toen eindelijk een echte Fender. Hij is 2½ jaar geleden geruild want ik ben van classic rock overgestapt naar progressive metal. Ik heb eigenlijk geen moment spijt gehad.

Midwolda
9 oktober 2011, 00:18
Als je er nu al zo over denkt, dan ga je over 20 jaar zeker spijt hebben dat je 'm ooit verkocht hebt.
Houden dus.

terrasbeest
9 oktober 2011, 00:42
Eet geen brood.Houden.

BobvanKempen
9 oktober 2011, 02:28
Mijn voorkeur van gitaar wisselt soms sneller als mijn vrouw van schoenen wisselt. De laatste tijd is het vrij stabiel tussen Tele's en LP's maar nu ik die Strat heb komt, na dat ding dagen en dagen vervloekt te hebben overigens, toch ook wel weer het Strat gevoel opzetten. Over 3 maanden is het dan toch weer LP en 4 weken daarna is het weer Tele. Ik verkoop dus zo min mogelijk (als ik een LP verkoop is het om een andere LP te financieren en zelfde verhaal met een Tele).

guitarkid
9 oktober 2011, 08:16
Nee, dat was ik :seriousf:

Wij zijn me er twee..... ;)

Dweezman
9 oktober 2011, 09:37
Doe es een foto? Bepalen wij wel of je 'm mag verkopen of niet.

macwilliams
9 oktober 2011, 09:39
Doe es een foto? Bepalen wij wel of je 'm mag verkopen of niet.

Dat is denk ik de enige juiste manier :ok:

Hij kan zelf nu geen rationele beslissing nemen.

bass blom
9 oktober 2011, 09:49
Doe es een foto? Bepalen wij wel of je 'm mag verkopen of niet.

:seriousf:

grayfink
9 oktober 2011, 09:53
Die E snaar is vast wel te intoneren met een andere snaar.
Ik zeg: gewoon houden. Lekker alle troep die je niet meer gebruikt verzamelen.
Meer, meer, meer.

http://drdeclutterblog.com/wp-content/uploads/2009/06/pre-job-basement-2-used.JPG

http://www.thechicagobridge.org/wp-content/uploads/Compulsive_hoarding_Apartment.jpg

FrankC
9 oktober 2011, 10:28
Je gaat toch ook geen zaag aan de muur hangen omdat je die van je oma hebt gekregen?[/QUOTE]

BRILJANT! Ha ha ha!

macwilliams
9 oktober 2011, 11:11
Die E snaar is vast wel te intoneren met een andere snaar.
Ik zeg: gewoon houden. Lekker alle troep die je niet meer gebruikt verzamelen.
Meer, meer, meer.

http://drdeclutterblog.com/wp-content/uploads/2009/06/pre-job-basement-2-used.JPG

http://www.thechicagobridge.org/wp-content/uploads/Compulsive_hoarding_Apartment.jpg
Ik baal er een beetje van dat je fotos van mn woonkamer gebruikt :stop:





:D

zeiler
9 oktober 2011, 11:51
thnx allemaal voor de reacties ;)! Houden zal 't denk ik wel worden! Toevallig heb ik hem zojuist weer eens op m'n buizenamp (op slaapkamer volume) bespeelt en dat was toch wel weer lekkerer dan over die AD15VT die ik normaal gebruik (aangezien ik 10 hoog woon ;))!

De snaren zijn inderdaad een 6 maand: maar eens nieuwe erop gooien en dan maar weer eens kijken of 't dan wel gaat met afstellen: thnx voor de tip!!!

Die zaag kan ik nog best wel inkomen (tjah, ik studeer dan ook geschiedenis ;)) maar zo heb ik nog steeds het dienstmes van mijn opa en enkele andere voorwerpen en foto's van hem in m'n kast staan!

Mooie woonkamer overigens Mac ;)! Zelfs m'n studentenflatje tipt daar niet aan (hoewel zelfs bezoekende vrouwen 't er netjes vinden :s)!

en wat foto's betreft:

de Fender in kwestie:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/310913_186315808109992_100001947214597_391485_1038 056963_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/295837_186315821443324_100001947214597_391486_1695 984341_n.jpg

de Gibson in kwestie:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/260090_137732589634981_100001947214597_247615_2116 895_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/305245_172129996195240_100001947214597_349159_2970 364_n.jpg

geert1976
9 oktober 2011, 12:07
Mooie strat hoor, gewoon lekker houden.

Er zullen wel weer periodes komen dat je de strat weer regelmatiger gaat pakken.

bass blom
9 oktober 2011, 12:10
ik blijf als les paul beest ook haat/liefde met strats hebben.
bij mij is het voornamelijk het mensuur lengte verschil wat me iedere keer weer strats doet wegdoen.

iWishmaster
9 oktober 2011, 15:07
Ik zou je strat houden, als je je LP een keer laat vallen breekt z'n koppie en ben je blij dat je nog een degelijke gitaar in huis hebt :soinnocent:.

Maar even serieus: ik sluit me aan bij de de meerderheid. Als je het geld niet nodig hebt, mooi houden.

FrankC
9 oktober 2011, 15:40
Mooie studio overigens!


thnx allemaal voor de reacties ;)! Houden zal 't denk ik wel worden! Toevallig heb ik hem zojuist weer eens op m'n buizenamp (op slaapkamer volume) bespeelt en dat was toch wel weer lekkerer dan over die AD15VT die ik normaal gebruik (aangezien ik 10 hoog woon ;))!

De snaren zijn inderdaad een 6 maand: maar eens nieuwe erop gooien en dan maar weer eens kijken of 't dan wel gaat met afstellen: thnx voor de tip!!!

Die zaag kan ik nog best wel inkomen (tjah, ik studeer dan ook geschiedenis ;)) maar zo heb ik nog steeds het dienstmes van mijn opa en enkele andere voorwerpen en foto's van hem in m'n kast staan!

Mooie woonkamer overigens Mac ;)! Zelfs m'n studentenflatje tipt daar niet aan (hoewel zelfs bezoekende vrouwen 't er netjes vinden :s)!

en wat foto's betreft:

de Fender in kwestie:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/310913_186315808109992_100001947214597_391485_1038 056963_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/295837_186315821443324_100001947214597_391486_1695 984341_n.jpg

de Gibson in kwestie:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/260090_137732589634981_100001947214597_247615_2116 895_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/305245_172129996195240_100001947214597_349159_2970 364_n.jpg

zeiler
9 oktober 2011, 16:16
thnx wederom: Geert: da's inderdaad wel waar, dat gaat het denk ik ook maar mooi worden en Bass, ik denk dat dat inderdaad ook ene heel groot probleem is: Ik merk eigenlijk ook dat Ebben toch iets meer weerstand bied dan gelakt maple... Da's iets sneller vervelend als ik een beetje zweet ;)!

@ Iwishmaster: ik ben van plan een dezer dagen straplocks voor de les Paul te kopen: Deze gitaar doet 't al goed sinds 1994 zonder headcracks en dat wil ik graag voorkomen :D!

@ FrankC: thnx! Hij heeft een hele gave natuurlijke relic (ik zal morgen eens een serie foto's plaatsen in het relic topic die ik vandaag langs zag komen) en een 'oude' lak! Echt een topper, nog steeds erg blij mee en van andere gitaristen die hierop gespeeld hebben veel positieve reacties gehad ;)!

jules
9 oktober 2011, 18:20
Ik snap het probleem niet, hoe compleet kan je sound zijn met een les paul en een strat bedoel, dit zijn gewoon alletwee hele mooie gitaren, niks wegdoen, gewoon nog iets erbij kopen man :)

macwilliams
9 oktober 2011, 18:36
Zeiler,

Je moet nog een tele kopen jonge:supercool:

Dirk_Hendrik
9 oktober 2011, 18:43
Op basis van de foto's,
Strat houden, LP lozen :soinnocent:

macwilliams
9 oktober 2011, 19:30
Op basis van de foto's,
Strat houden, LP lozen :soinnocent:

Hé joh, ga jij eens gauw wat pendale reanimeren:mad:

Die LP mot gewoon blijven...:lp:
:cooler:


Ghehehe, sorry :D

zeiler
9 oktober 2011, 19:34
Zeiler,

Je moet nog een tele kopen jonge:supercool:

@ Jules: 't gaat meer om de klik even helemaal kwijt te zijn ;)!

jah mac, Je hebt helemaal gelijk, eerst die boete van 70 euro door rood ff aflossen en dan gaan sparen ;)!!! Pepe heeft nog altijd een mooie '69 thinline staan dacht ik (zowieso is die sig van hem te erg voor woorden!!! bij deze :ok:)! Of zo'n roadworn tele is ook wel erg aantrekkelijk alleen staat een machinale relic mij niet zo aan!

@ DH! Zoals Mac al zegt ;)! Nee hoor, die LP blijft zeker wel hangen! Donders mooi stukje hout :p!

Henri H
9 oktober 2011, 19:48
Op basis van de foto's,
Strat houden, LP lozen :soinnocent:Mee eens, die Strat is 10 x mooier.

Neemt niet weg dat je idd met deze 2 gitaren een breed scala aan sounds tot je beschikking hebt, en die intonatie, ik geloof d'r niks van!
Een Tele erbij, en je kunt ze in principe beide verkopen. ;)

G.G.
9 oktober 2011, 21:08
Lijkt er inderdaad op dat het zadeltje van de hoge E wel heel erg ver naar voren zit.

Goeie reparateur kan het fixen. Er zijn een aantal opties, drastisch of minder drastisch.:
*Brug verplaatsten, door te pluggen en opnieuw te boren.
*Langer schroefje op je zadeltje (als daar ruimte voor is naar voren toe)
*Neckpocket 2 mm naar achteren brengen (hals pluggen en opnieuw uitboren).

Hoe dan ook. Het is een strat, dus net Lego en dus ALTIJD te fixen.