PDA

View Full Version : Nagel van middelvinger bijna volledig eraf, HELP!



rogiermusic
8 oktober 2011, 18:08
Ik heb vandaag iets goed klotigs meegemaakt. Ik had na een hockeywedstrijd een aantal pilsjes op en gooide een schuifdeur open, vinger ertussen. Eerst maakte ik er een grapje van(iemand anders had ook al zijn vinger ertussen gehad), maar toen ik keek naar mijn vingers, bleek de nagel van middelvinger er bijna volledig af te zijn, met allemaal bloed natuurlijk.

Nu zit ik thuis en kan ik niet gitaar spelen, iets wat ik toch minstens 2 en half uur per dag doe. Ik speel fingerpicking en kan nu niet picken. Nu komt de vraag: Heeft iemand dit ooit eerder meegemaakt en hoe los ik dit het beste op?:???:
speciale vingerplectrums? afwachten tot het weer bijgroeit? Nepnagel?

LemmyNL
8 oktober 2011, 18:12
Mooi klote voor je.

Ik zou niks anders wete ndan gewoon afwachten. 't zal snel genoeg minder pijnlijk en gevoelig zij en daarna is het alleen maar irritant. Kun je het niet een beetje compenseren met de overige vingers? Er zijn wel plectrums natuurlijk, maar dat moet je maar net liggen. En dat lijkt me ook geen goed idee op een kapot vingertopje, dus wachten tot 't genezen is moet je dan alsnog.

Harald
8 oktober 2011, 18:20
Is de nagel er echt helemaal af, of het stukje dat uitsteekt voorbij de vinger?

Een fingerpick kan even helpen, maar is erg wennen, en werkt alleen als je dat bij alle vingers doet. Beter kun je denk ik even met wijsvinger, ringvinger, en pink (als je met 3 vingers speelt) spelen.

CID-Gibson
8 oktober 2011, 18:34
Is de nagel er echt helemaal af, of het stukje dat uitsteekt voorbij de vinger?

Een fingerpick kan even helpen, maar is erg wennen, en werkt alleen als je dat bij alle vingers doet. Beter kun je denk ik even met wijsvinger, ringvinger, en pink (als je met 3 vingers speelt) spelen.

Bestaan er niet van die dingen die je over je vinger kan schuiven, zijn net klein plectrums maar dan in de vorm van een nagel?.

Sorry O ja Fingerkick's zijn dat.

?.

rogiermusic
8 oktober 2011, 18:43
Mijn nagel is eraf op een ministukje na, ik heb te horen gekregen dat het wel weer aangroeit, maar dat duurt wel even, daarom ga ik misschien voor een tijdelijk oplossing.

LaurentB
8 oktober 2011, 18:48
Dat is ERG naar! Met van die vingerplectrums als Harald en CIDGibson suggereren spelen is een mooie nieuwe mogelijkheid, maar vergt veel oefening; als er nog iets van je nagel over is; is een kunstnagel opplakken geen optie?

--=HANS=--
8 oktober 2011, 19:46
Ben bang dat het een kwestie van veel geduld zal worden. De plek waar de nagel zat is nu een wond en die zal eerst moeten helen, daarna moet de nagel er weer langzaam overheen groeien. Ik zou voorlopig erg oppassen met plaknagels, voor je het weet krijg je een infectie aan die vinger en dan ben je nog veel verder van huis.
Wel een goede gelegenheid om je pink extra te oefenen. Wat je normaal met je middelvinger doet doe je nu met je ringvinger en je ringvinger vervang je met je pink.
Sterkte ermee!

rogiermusic
8 oktober 2011, 20:14
Ja ik denk dat het inderdaad het beste is om te wachten. Mijn pink gebruikte ik al veel, maar het probleem is dat ik strum met mijn middelvinger en ik harmonic slap er ook mee. Het is dus eigenlijk een schok voor me om te beseffen dat ik een lange tijd geen gitaar meer kan spelen, maar misschien is dit wel de gelegenheid voor me om verschillende technieken met een gewone plectrum te leren. Ik weet niet maar, hoe lang duurt zoiets, het teruggroeien van een nagel?

Harald
8 oktober 2011, 20:22
Dat is millimeter werk per maand... Mijn nagels doen denk ik 2 max 3 mm op een maand op zijn best. Een hele nagel duurt dus wel even.

rogiermusic
8 oktober 2011, 20:37
mijn god, dat duurt echt heel lang. Misschien ga ik me wel wijden aan het two-handed tapping. Het is nou niet dat ik een soort Billy Mclaughlin ben, maar ik moet toch zeker wel aan alternatieven gaan denken.

Maar ach, het kan altijd erger besef ik nu... een vriend van mij speelt ook fingerstyle en hij heeft onlangs een wratje op zijn rechterduim gekregen, hij mag het wratje niet laten wegbranden en moet ook gewoon afwachten, maar dit kan volgens hem wel een halfjaar tot 2 jaar duren voordat het weg is, dat is echt vervelend.

Dirk_Hendrik
9 oktober 2011, 11:37
Klinkt als een fantastische uitdaging om naast je fingerpicking techniek nu je plectrumtechniek aan te pakken en, als deze tijdelijke terugval voorbij is, als een allrounder gitarist uit de hoek te komen.

Woml
9 oktober 2011, 12:08
+1!
Ik heb ooit ook eens een paar nagels verkloot (niet zo extreem als bij jou, maar toch een tijdje niet bruikbaar), en dat was een goed excuus om eens wat stukjes van Billy MacLaughlin (tweehandig tappen) te proberen :cooler:

petertaylor
9 oktober 2011, 16:05
Nagelbed insmeren met uierzalf en een pleister er omheen.
En dan spelen met de "blote" vingertop.

rogiermusic
9 oktober 2011, 17:45
@Woml Das wel cool, misschien ga ik dat dan ook maar eens doen.

vederlicht
9 oktober 2011, 22:30
Echt een drama! Met de plectrum aan de slag totdat die nagel weer is aangegroeid. Zou een pedicure nog een oplossing aan kunnen dragen?
P.s : Je had een paar pilsjes op en gooide de schuifdoor OPEN. Ik krijg mijn vingers er eerder tussen als ik 'm dichtgooi....;)
Vederlicht♫

rogiermusic
9 oktober 2011, 23:08
ja, het klinkt vreemd, dat ik em opengooide, maar wanneer je hem opengooid kan je vinger tussen het vastzittende en het bewegende gedeelte van de deur komen.

Jilles
10 oktober 2011, 14:12
Als je nagel er helemaal af is groeit hij niet vanaf je nagelriem naar boven terug. In plaats daarvan wordt de plek waar de nagel zat steeds harder totdat het weer een nagel is. Daarna begint hij weer normaal te groeien en zul je nog even moeten wachten voordat je voldoende lengte hebt om mee aan te slaan. Het zuigt, maar het duurt in ieder geval geen jaren. Succes ;)