PDA

View Full Version : True Bypass



Jeee
28 mei 2003, 21:37
Wat ik me al heel de tijd afvraag :

Je hoort nogal veel mensen zeiken : "Ja, leuk pedaaltje, maar hij is niet true bypass, en als ik hem afzet klinkt het voor geen meter meer." Vooral bij Boss-pedaaltjes en Dunlop/Vox wahs hoor je dit vaak.

Waarom maken de fabrikanten er dan geen werk van om hun pedaaltjes true bypass te maken? Onmogelijk is het toch niet : zie al die verschillende mods ... Of is het dan zo duur?

Dirk_Hendrik
29 mei 2003, 10:08
Ja. Het is te duur .

Een Fet bypass kost in groothandelsprijzen voor de componenten misschien een Euro. Een 3PDPDT schakelaar is aanzienlijk duurder. Verder zijn die schakelaars zo groot en lomp dat ze vaak niet in de behuizing bij de al bestaande elektronica passen. een True bypass heet meestal last van schakelploppen. Een Fet-bypass niet.

Negative K3 fan
29 mei 2003, 10:24
wat is een fet bypass?

Speeddemon
29 mei 2003, 12:03
Dirk, dat poppen kun je tegengaan door vlak voor de output nog een condensatortje of weerstandje te plaatsen van 100k, deze zuigt als het ware het poppende signaal weg.

FET bypass is een electronische bypass, zonder mechanische switching. Het voordeel is dat het smooth en stil gaat. Zoals by Boss-pedalen.
Nou vind ik persoonlijk ook dat de meeste non-TB wahs echte tone-suckers zijn (heb m'n eigen Vox V847 laten modden), maar bij Boss-pedalen merk je toch bar weinig van tone-sucking, aangezien ze een goeie Buffered Bypass hebben.

Daarbij zouden de kosten om een Boss-pedaal True Bypass te maken al gauw over de 50-60 euro komen, en dan is het goedkoper om een Boss-pedaal gewoon in de loop van een True Bypass box te zetten.

Ter vergelijking, een Fulltone 3PDT (dus niet 3PDPDPDPDDT :razz: :roll: ) switch kost €12,50 bij Erik v/d Haar (www.haarguitars.nl)

Negative K3 fan
29 mei 2003, 12:32
die fet bypass dingen hoe zijn die eruit? en moet je die in je pedaal bouwen? en hoe werkt het dan rpecies?

Jeee
29 mei 2003, 13:04
Ter vergelijking, een Fulltone 3PDT (dus niet 3PDPDPDPDDT :razz: :roll: ) switch kost €12,50 bij Erik v/d Haar (www.haarguitars.nl)

Wat is een Fulltone 3PDT? Is dat een switch die je zo kan gebruiken om je pedalen te bypassen?

jpb
29 mei 2003, 15:20
[quote="Jeee
Wat is een Fulltone 3PDT? Is dat een switch die je zo kan gebruiken om je pedalen te bypassen?
[/quote]
Je kunt ze ook by-passen met een DPDT (6 voetjes) maar dan is er geen plaats meer voor je LED. Vandaar dat je dan de 3PDT (9 voetjes) moet gebruiken voor echte true-bypass. Je moet die schakelaars wel inbouwen in je pedaal, is gewoon een vierkant schakelaarje met een trap-schakelaar erop.

Dirk_Hendrik
29 mei 2003, 19:31
die fet bypass dingen hoe zijn die eruit? en moet je die in je pedaal bouwen? en hoe werkt het dan rpecies?

Fet bypass is opgebouwd met een aantal Fet-transistoren die als schakelaar fungeren. Door ze op hun stuuringang een "hoog" signaal aan te bieden gaan ze geleiden en laten dus signaal door. Bij een "laag signaal" sperren ze en laten dus niets door. Dat stuursignaal wordt gemaakt met een "flip-flop" waar 1 of twee uitgangen aanzitten. Door op je voetschakelaar te trappen worden die uitgangen om beurten hoog of laag. Stap => hoog, weer stap=> laag. dat signaal gebruikt men on die fet sturing te doen. Verder stuur je er meteen je LED mee. In principe is het de elektronische variant van een DPDT schakelaar.

In Boss, Ibanez en vele andere merken krijg je em er gratis bij. Het zit er al in.

Ik hoop niet dat er nu allemaal topics gaan komen van "Help! Ik wil Fet bypass want mijn true bypass plopt zo!" :-D

Mitch
29 mei 2003, 20:33
De nieuwste hype uit The States: Boutique FET, with only the best components, handcrafted with a life-time on-site warranty :cool:

Speeddemon
30 mei 2003, 00:47
[quote="Jeee
Wat is een Fulltone 3PDT? Is dat een switch die je zo kan gebruiken om je pedalen te bypassen?

Je kunt ze ook by-passen met een DPDT (6 voetjes) maar dan is er geen plaats meer voor je LED.[/quote]
Dat is er wel, maar dan moet je een Millenium Bypass gebruiken, waarvoor een extra printplaatje en wat diodes nodig zijn...

jpb
30 mei 2003, 12:52
Klopt, maar dat is meer werk/gepiel.

aadplagiaat
31 mei 2003, 23:09
Ik hoop niet dat er nu allemaal topics gaan komen van "Help! Ik wil Fet bypass want mijn true bypass plopt zo!" :-D[/quote]

Ik kan me nauwelijks inhouden :D